Aleksander Barkov jr. NHL:ssä

  • 1 361 911
  • 3 724

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tätä pelkään minäkin, vähän ehkä ohi aiheen menee tämä viesti, mutta koskee silti Sashaa siinämäärin, etten maajoukkuepuolelle tätä kirjoittele.

Suomen maajoukkueessa tosiaan pelottaa se todella paljon, ettei uskalleta ottaa tuota nuorisoa joka paikkansa ansaitsee mukaan. Painostus valmentaja ryhmän sisällä (ja maajoukkueen johdon puolella) voi olla aikamoinen, ottaa semmoisia old school kavereita mukaan, joilla ei pitäisi olla mitään asiaa jäälle olympialaisissa.

Menee tosiaan hiukan ohi aiheesta, mutta itse pelkään samaa. Jo Jalosen aikana kävi selväksi, että jos pelitapa/peluutus ei miellytä tiettyä osastoa, niin tästä ulistaan lehdistölle, joka sitten vuotaa tämän tyytymättömyyden ilmoille. Kunnon omiin muroihin kusemista.

Itse en usko, että sinne aletaan mitään raakkeja mukaan raahaamaan, vaan enemmänkin pelkään sitä, että tietyn osaston peliaika on liian iso.
 

Baldrick

Jäsen
Kykeneekö enemmän Barkovin pelejä nähneet kommentoimaan hänen pelaamistaan puolustuspäässä. Mitä ovat myös Barkovin puutteet? En mielelläni kelpuuta vastaukseksi pelkkää sanaa "liike", vaan haluaisin vähän yksityiskohtaisempaa tarkennusta, mikäli vain mahdollista. Itse olen nähnyt harmittavan vähän Barkovin pelejä, joten olisi kiva kuulla jotain syvempää analyysiä.

Kiitos ja kumarrus.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kykeneekö enemmän Barkovin pelejä nähneet kommentoimaan hänen pelaamistaan puolustuspäässä. Mitä ovat myös Barkovin puutteet? En mielelläni kelpuuta vastaukseksi pelkkää sanaa "liike", vaan haluaisin vähän yksityiskohtaisempaa tarkennusta, mikäli vain mahdollista. Itse olen nähnyt harmittavan vähän Barkovin pelejä, joten olisi kiva kuulla jotain syvempää analyysiä.

Kiitos ja kumarrus.

Voisi olla vähän röyhkeämpi molemmissa päissä. Ajaa rohkeammin kiekon kanssa maalille ja vetää enemmän itse. Siinä ne puutteet melkeinpä. Toki lähtönopeudessa tekemistä, mutta vauhtiin päästessään nopeahko jo nyt, puhumattakaan kun saa lisää jerkkua jalkoihin. Pystyy erinomaisella liu'ullaan ohittamaan paljon pelaajia ilman että edes näyttää luistelevan kovaa.

Noin pl. tuon röyhkeyden puute pidän nyt jo aivan NHL:n kärkipään sentterinä, kun otetaan huomioon molemmissa päissä pelaaminen. Erinomainen takakarvaaja, peittää hyvin syöttölinjoja, pelaa kokoajan joukkueelleen ja nyt jo yli 50% aloittaja.

Parastahan Barkovissa on se, että varsinaisia heikkouksia ei ole, asioita toki missä voi parantaa enemmän tai vähemmän löytyy aina.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voisi olla vähän röyhkeämpi molemmissa päissä. Ajaa rohkeammin kiekon kanssa maalille ja vetää enemmän itse. Siinä ne puutteet melkeinpä. Toki lähtönopeudessa tekemistä, mutta vauhtiin päästessään nopeahko jo nyt, puhumattakaan kun saa lisää jerkkua jalkoihin. Pystyy erinomaisella liu'ullaan ohittamaan paljon pelaajia ilman että edes näyttää luistelevan kovaa.

Samaa mieltä, voisi käyttää laidoissa röyhkeämmin kokoaan hyväkseen ja tuolla ruholla tosiaan maalille voisi ajaa räväkämminkin. Iän ja kokemuksen myötä tuokin varmasti paranee, tosin Barkovista koskaan varsinaisesti kovaa pelaajaa tulee.

Luistelussa olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tosiaan liukua käyttää hyväkseen paljon ja saattaa sen takia näyttää jonkun silmään hitaalta. Barkovin tyylillä pystynee tulevaisuudessa pelaamaan isoja minuutteja, koska tuohan säästää energiaa pirusti. Todella kokonaisvaltainen sentteri siis tuloillaan, jota voidaan peluuttaa yli- ja alivoimalla sekä tasakentällisin, ja paljon. Sijoittuminen varsinkin keskialueella on aivan uskomatonta tuon ikäiselle pelaajalle. Pelinlukutaito kaikissa tilanteissa on todella hyvää.

Aivan uskomattoman hieno pelaaja kaikinpuolin ja todella sympaattisen oloinen kaveri muutenkin. Tulevaisuuden franchise-pelaaja Floridalle ja uskon että lunastaa kaikki kakkosvarauksen tuomat odotukset.
 
Tämä piti lainata erikseen, koska haluaisin painottaa sitä että eihän Erkan valmentajana tarvitse mitään ihmeen yleistä mielipidettä kuunnella. Hänellä on joukkueesta täysi vastuu ja hänelle sen valitseminen jätettäköön.

Ei tarvitsekkaan, mutta kuunteleeko vai keskittyykö pistämään oikeat miehet oikeaan aikaan jäälle ? Jos Sashan peliaika perustuu miehen ikään, eikä miehen peliesityksiin niin mennään helvetin lujaa mettään.

Ja montako virhettä Sashalle sallitaan vs esim Mikko Koivu ennen kun peliaika rupeaa tippumaan ?

Better the devil you know, on jääkiekko valmennuksessa tuhoon tuomittu ajatus.
 

jorkkila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Dallas Stars
Ei osunut, jos minulta kysytään, mutta se on sitten eri asia olisiko kiekko maaliin päätynyt, jos Barkov ei olisi ollut siinä sörkkimässä.

Ei osunut ei, itellä kun GCL niin pääsee aika hyvin slow mo moodissa katseleen tilannetta ja täytyy todeta että se oli Montreal pakki Emelin kun osuu tuossa kiekkoon ja huitaisee sen molarin luistinta päin jos molari itse potkaisee kiekon maaliin. Jos Barkov siihen koski niin oli todella hipaisu eikä mitenkään todettavissa.
 

Rottakuningas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers
The B's are buzzing. Bergeinheim-Barkov-Boyes pelaavat tällä hetkellä erinomaista lätkää - Sasha lyhyen uransa parasta, viimeiset kaksi peliä kyseinen kenttä on ollut Panthersin paras. Ei voi kuin ihmetellä, että sitä kenttää johtaa 18-vuotias. Pelaamisen nautinto ja herrojen kemia välittyy vastustamattomasti TV-kuvankin perusteella.

Barkovin kahden suunnan peli (se mailan käyttö, pelinluku, sijoittuminen) on jotain käsittämätöntä. Panthersin ainokaisessa Barkov luki Girardin syötön oman maalin takana 100-0, lapa väliin, siitä nopeasti kiekko maalin eteen Boyesille joka ujuttaa Lundqvistin puikoista sisään. Tästä pari minuuttia ja Rangers karkasi 2vs1-hyökkäykseen -> Barkov lähti polkemaan selvästä takaa-ajoasemasta Hagelinin ja Puoliotin perään ja juuri viime hetkellä onnistui takakarvaamaan kiekon tyylipuhtaasti jälk. mainitulta, jolle Hagelin oli ehtinyt jo syöttää siihen kuuluisaan Tuhannen Taalan Paikkaan.

Catsin ja Sashan harmiksi Kopecky lähti omalta puolustusalueelta hakemaan uutta mailaa ja Girardi toi pelin 2 min ennen loppua tasoihin. OT ei tuonut tulosta, rankkareihin Sasha-Huberdeau-Boyes-kolmikolla. King Lundqvist poke-checkkaa molemmat juniorit ja Boyes jäätyy täysin. Sasha siis yritti tuota tällä kaudella pari kertaa toiminutta rystyujutusta.

a) En vain näe, että enää voidaan puhua Mäkisen ja kumppanien tyyliin mistään Sotshin 13. hyökkääjästä. Sashan heikko vaihe tuli tuossa marraskuu-joulukuu-akselilla, ei tehnyt pisteitä mutta piti solidin 2way-pelin edelleen kasassa. Nyt mies on taas lennossa myös pisteiden osalta, mutta niitä voisi olla viimeisistä peleistä huomattavasti enemmänkin. Brad Boyes itsekin sanoi erätaukohaastattelussa, että pitäisi näistä paikoista jo pikkuhiljaa verkot soida, ja toisessa erässä sitten Barkovin syötöstä tekikin Catsien ainoan. Eli: Barkov Sotshiin pelaamaan, kiitos.

b) Itse jaksan vain viikosta toiseen ihmetellä, varsinkin viimeiset pelit katsottuani, että mitähän tästä kaverista tulee vuosien saatossa? 18-vuotiaana NHL:ssä perfektionismiin asti vedettyä tunnollista kahdensuunnan peliä. Kulmaväännöistä jäätävällä prosentilla kiekon kanssa pois. Siihen vielä noi kädet, päättäväisyys, rauhallisuus, pelisilmä ja luotto omaan tekemiseen. Timantti, jonka lopullista arvoa ei taida kukaan vielä uskaltaa arvata.
 

Etana#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomalaiset maailmalla
Sashasta

Itsekin olen tällä kaudella muutaman Floridan pelin katsonut juuri Barkovin takia. Uskomattoman kypsää pelaamista noin nuorelta suomalaiselta. Sitä on kyllä ilo ollut seurata. Sasha saa paljon paikkoja aikaan ketjukavereilleen ja hyvä, että heillekin on alkanut tarjoamiset maistumaan. Olen todella pettynyt, jos Sasha ei Sotsin joukkueessa ole. Tietty joku Kontiola on low risk-medium reward tyyppinen valinta, mutta sasha on ehdottomasta medium risk-high reward onnistuessaan. Hyvin varma kyllä olen, että kaveri ei epäonnistunu, jos pelaamaan pääsee. Pisteitä ei tällä kaudella ole tullut kauheasti, mutta se suoritusvarmuus ja tekopaikkojen luonti ketjukavereille on syy, miksi Sashan on joukkueessa oltava.
 

Rantsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, KalPa
Tietty joku Kontiola on low risk-medium reward tyyppinen valinta, mutta sasha on ehdottomasta medium risk-high reward onnistuessaan..
Minun mielestä Barkov on no risk - medium/high reward -pelaaja.
En tiedä pystyykö edes Mikko Koivu noin kypsään pelaamiseen, mitä Barkov esittää tällä hetkellä, muutenkin pisteitä on tullut ihan hyvin, viimeiseen 9peliin taitaa olla 8pistettä (mutu) ja muutenkin pisteitä tullut kohtuu hyvin, pl. tuo kuiva kausi.

Leijonat saa Sashasta huonoimmillaan hyvän 3. ketjun sentterin, joka pystyy pelaamaan vastustajan 2-3ketjua vastaan, ja parhaimmillaan johtavan sentterin joka nollaa ykkössentterin ja järjestää itse yhden kaupan päällisiksi.

Tutkapari Bergenheim-Barkov on vain pakko ottaa kisoihin, aivan loistava 3. ketjun tutkapari!
 

Etana#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomalaiset maailmalla
Minun mielestä Barkov on no risk - medium/high reward -pelaaja.

Huonosti asiani ilmaisin, mutta tarkoitin, että Konnalla päästään ainakin varmasti puolivälieriin, mutta Barkovin onnistuessa/pelatessa kuten nyt pelaa päivästä toiseen niin saatetaan päästä jopa pelaamaan kirkkaimmista mitaleista. Huikea kaveri ja toivottavasti on kisakoneessa!
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Barkov vaan kisoihin 3.ketjun sentteriksi sekä 2.ylivoimaan.
 
The B's are buzzing. Bergeinheim-Barkov-Boyes pelaavat tällä hetkellä erinomaista lätkää - Sasha lyhyen uransa parasta, viimeiset kaksi peliä kyseinen kenttä on ollut Panthersin paras. Ei voi kuin ihmetellä, että sitä kenttää johtaa 18-vuotias. Pelaamisen nautinto ja herrojen kemia välittyy vastustamattomasti TV-kuvankin perusteella.

Ja lisäksi tuo ketju on peliajoilla mitattuna joukkueen ykkönen. Ja mikä parasta niin Barkov on viime peleissä saanut eniten peliaikaa joukkueensa hyökkääjistä. Se on melkoinen osoitus valmentajan tarjoamasta luottamuksesta 18-vuotiaalle tulokkaalle.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Barkov on kyllä yllättänyt aika totaalisesti ainakin minut. Sen osasi odottaa että Sasha pystyy änärissä pelaamaan mutta tuo on ollut ylläri että poika on vieläpä "stara" siellä heti ensimmäisellä kaudellaan. Parantanut koko ajan peliään ja kun ikää ei ole tuon enempää niin tulee parantamaankin vielä pitkään.

Barkovista se taitaa seuraava suomalainen "supertähti" tulla jos jostain tulee. Kurrin ja Selänteen lisäksi.
 

Baldrick

Jäsen
Mulla oli muuten mennyt ohi, että Barkov on NHL:n nuorin maalintekijä sitten vuoden 1944. Tai ainakin oli silloin, kun uransa avauskaapin painoi. Ei ole hajua, että onko joku ohittanut, mutta tuskin?
 

Etana#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomalaiset maailmalla
Mulla oli muuten mennyt ohi, että Barkov on NHL:n nuorin maalintekijä sitten vuoden 1944. Tai ainakin oli silloin, kun uransa avauskaapin painoi. Ei ole hajua, että onko joku ohittanut, mutta tuskin?

Eipä ollut asiasta itsellenikään hajua, vaikka tiiviisti olen Barkovin otteita seurannut tänä kautena. Huomaa myös mediassa, ettei kaveri ole Helsingissä pelannut, sillä MG:stä olisi ollut hurjat hehkutukset asian tiimoilta, jos jonkun ennätyksen olisi uusiksi laittanut.
 

Dank Sinatra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils
Mulla oli muuten mennyt ohi, että Barkov on NHL:n nuorin maalintekijä sitten vuoden 1944. Tai ainakin oli silloin, kun uransa avauskaapin painoi. Ei ole hajua, että onko joku ohittanut, mutta tuskin?

Ei ole. Ainoat 95-syntyneet tällä kaudella NHL:ssä ovat Barkov, Nichushkin, MacKinnon ja Zadorov, jotka ovat kaikki Barkovia vanhempia.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ollut asiasta itsellenikään hajua, vaikka tiiviisti olen Barkovin otteita seurannut tänä kautena. Huomaa myös mediassa, ettei kaveri ole Helsingissä pelannut, sillä MG:stä olisi ollut hurjat hehkutukset asian tiimoilta, jos jonkun ennätyksen olisi uusiksi laittanut.

Olihan tuosta silloin tapahtumahetkellä varmaan jokaisessa isoimmassa mediassa juttua. Toki eihän mittakaava ole Barkovin kohdalla mitään verrattuna Ilmaveivi-Siepinkaappaaja-MG64:n kanssa, mutta se nyt ei varmaan kenellekään yllätyksenä tule.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Perkule, Barkov ku jatkaa samaan malliin loppukauden, niin Calder-junassa ei taida muut pysyä kyydissä. Eihän tuolla nytkään ole kuin 6 pistettä tulokkaiden kärkeen.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:

Rottakuningas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers
Perkule, Barkov ku jatkaa samaan malliin loppukauden, niin Calder-junassa ei taida mut pysyä kyydissä. Eihän tuolla nytkään ole kuin 6 pistettä tulokkaiden kärkeen.

Samaa katselin. Nyt kun Hertl on loukkaantunut ja Sashan ympärille on viimein saatu toimiva hyökkäysketju, niin hyvinkin mahdollista. Enkä usko että tuota ketjua ihan lähiaikoina hajotetaan. Ainut vaan että MacKinnonin pitäisi rahtusen verran hyytyä, hän siis tokalla sijalla 24 pisteellä tulokkaiden pistepörssissä Hertlin jälkeen (25 p.). Luotetaan siihen, että eiköhän sillekin vielä köykäisempi vaihe tule, ei ole Barkovia kuitenkaan kuin yhden päivän vanhempi teinari kyseessä.

Vielä ykkösyyveeseen kun pääsisi vakituisesti, niin avot. Toivonkin, että Horachek peluuttaisi Barkovia ensi pelissä 1-YV:ssä Fleischmannin tilalla. Ja oliko siellä Kopeckykin viime pelissä. Hrr.
 

MCSane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche, Jokerit, FC Barcelona
Ainut vaan että MacKinnonin pitäisi rahtusen verran hyytyä, hän siis tokalla sijalla 24 pisteellä tulokkaiden pistepörssissä Hertlin jälkeen (25 p.). Luotetaan siihen, että eiköhän sillekin vielä köykäisempi vaihe tule, ei ole Barkovia kuitenkaan kuin yhden päivän vanhempi teinari kyseessä.

Kaikki MacKinnonin ottelut nähneenä voin sanoa että tämän hetkinen saldo ei johdu siitä että olisi liekeissä. Uskon että pistetahti vain kiihtyy runkosarjan edetessä ja puolustuspelaaminen on parantunut kokoajan, vaikka laiturina nykyään neppaileekin.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt viimeiset kaksi Barkovin peliä katsoneena alusta loppuun täytyy sanoa että kaverihan on joukkueen parhaita hyökkääjiä!

Selostajatkaan eivät meinaa pysyä housuissaan kuvaillessaan Sashan suorituksia ja jatkuvasti muistavat mainita että "What he will be like in a few years". Toivottavasti nyt kehitys jatkuu samanlaisena ja MIKÄ TÄRKEINTÄ saa pelata terveenä. Kyllähän kaveri on ihan täyttä timanttia, mikä ei tietysti tule kovin isona yllätyksenä kun miettii miten hyvin kaveri paini jo viime vuonna SM-Liigassa. Mieleen jäi mm. useampi tilanne kun Barkov voitti järjestään kulmaväännöissä JYPin isokokoiset pakit.

Hienoa, Sasha!
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kyllä on hienoa Barkovin pelaaminen, oishan se sääli jättää suomen toiseksi paras sentteri pois kisoista. Ja kyllä mitä olen pelejä tässä nyt aika paljon katsonut niin Barkovin pelaaminen on jopa parempaa kun Mikko Koivun, Filppula on sitten oma lukunsa joka nyt etenkin hyökkäyspäähän tuntuu olevan saanut lisä itseluottamusta, jonka näkee otteista. Barkov silti ehkä kokonaisvaltaisesti pelaa juuri tällä hetkellä suomalais senttereistä parasta peliä uskomatonta, kun miettii että kaveri on 18v.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kaikki MacKinnonin ottelut nähneenä voin sanoa että tämän hetkinen saldo ei johdu siitä että olisi liekeissä. Uskon että pistetahti vain kiihtyy runkosarjan edetessä ja puolustuspelaaminen on parantunut kokoajan, vaikka laiturina nykyään neppaileekin.

Toisaalta (ja tämä on toki vain oma mielipiteeni...) aika paljon enemmän täyytyykin pojoja saada kerättyä laiturin paikalta, jois näitä kahta huimaa tulokasta aletaan vertaamaan toisiinsa palkintoa jaettaessa. Barkovin pelipaikan haastavuus, harvinaislaatuisen kypsä kahden suunnan pelaaminen ja oikeastaan se, millä tavalla hän on ottanut varsinkin lyhyehkön vaisumman jakson jälkeen nyt koko jengin reppuselkäänsä on aika uskomatonta. Pisteet ovat toki tärkeä mittari myös, mutta mun mielestä Barkovin kohdalla tässä vaiheessa uraa ainoastaan bonus. Enkä hehkuta Barkovia sen vuoksi, että kyseessä on suomalainen pelaaja. Jotenkin Barkovista huokuu vahva potentiaali tulevaisuuden super-kapteeniksi, siis sinne ihan kirkkaimpaan tähti kategoriaan asti niin isojen nimien seuraksi, ettei niitä vielä kehtaa edes ääneen sanoa! Kaikki elementit ovat ainakin olemassa jo nyt, uran alkutaipaleella.

Huomasti paremmin on pojan ura alkanut rapakon takana mitä uskalsin edes toivoa, puhumattakaan ennustaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös