Alatalolle potkut

  • 163 722
  • 405

Jukebox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainoa oikea liikku tähän hätään. Silti olen sitä mieltä että Matti on ainakin mainettaan parempi valmentaja. Jyväskylän vuodet menivät pääosin hyvin ja HPK:hon astuessaan joukkue oli vaihtunut merkittävästi ja lisäksi joukkue tyhjennettiin kesken kauden ennätysmäisellä myynnillä. Oulussa alku oli hyvä ja peli paikoin erittäin hyvän näköistä, jo ensimmäinen kausi oli kuitenkin melkoista vuoristorataa jonka päätteeksi hopea oli silti hieno saavutus. Tällä kaudella joukkueen kärki on selvästi kapeampi ja siihen sitten Rosan, Viuhkolan ja muiden loukkaantumiset. Pitää muistaa että alkukauden joukkueessa ei ollut myöskään Kasparia, Lehtosta eikä Juskea vaan tilalla oli Grönholm ja Forrest.

Vaikka Alatalo varmasti paiski kovasti töitä paistoi monesta asiasta läpi liikaa amatöörimäisyys. Hopeaa juhlittiin kuin kultaa (hopeaa saa juhlia mutta kyllä Matista paistoi läpi se ettei kultaa edes haluttu hirveästi), peluutus oli ihmeellistä (mm. Normioon hurja luotto, Granlundia, Pekkalaa ja Aaltosta taas ei tarvittu) ja varsinkin edellisellä sekä alkukaudella hän oli hirveän varovainen maalivahdin pois ottamisen yms. kanssa. Jotenkin näin hänessä kehittymisen merkkejä mutta joukkueen peli meni vain huonompaan suuntaan. Lopuksi olemus oli jo alistunut ja tuli melkein sellainen fiilis että hän itsekin toivoi potkuja. Voi myös olla että kannattajien lietsoma negatiivisuus yms. asenne on tarttunut myös pelaajiin ja vähentänyt Alatalon uskottavuutta. Toisaalta hän on vaikuttanut tähän myös omilla valinnoillaan ja "koirankopittamisellaan". Eihän tämä kausi kyllä kummoisesti ole mennyt aiempaa heikompi materiaalikaan huomioiden.

Edelleen luulen että Alatalolla voisi olla annettavaa jonkin heikomman joukkueen valmentajana, mutta varmasti HPK-kauden sekä tämän kauden epäonnistumiset vaikeuttavat työnsaantia. Kakkosvalmentajan pesti tai juniorimaajoukkue/naisten maajoukkue voisivat olla ihan hyviä hänelle.

Nyt vaan Haapakoskelle ja joukkueelle tsemppiä loppukauteen!! Niin ja Alatalolle kiitos menneestä ja kaikkea hyvää uusiin koitoksiin!!
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alatalon myöhemmät vaiheet antavat kyllä olettaa, että mies on parhaimmillaan juuri tuossa heikon (ja nuoren?) materiaalin peluuttamisessa heidän kykyjensä ylärajoilla. Menestyspaineetko sitten eivät Alatalolle sovi, vai mistä lienee kyse.

Tätä samaa vähän ihmettelen. Tämän kauden Kärppä-keskusteluista päätellen Alatalo ei ole ollenkaan JYP-aikojensa tyyliin antanut vastuuta nuorille enkä sen ja menestymättömyyden takia ihmettele potkuja. Olisiko sitten menestyspaineiden takia Alatalo luottanut liikaa kokeneisiin pelaajiin ja samalla hukannut sen, missä oli JYP-aikana parhaimmillaan eli rohkean nuorten peluutuksen.

Täällä jotkut ovat pitäneet Alatalon aikaa Kärpissä täytenä epäonnistumisena, mutta menihän Kärpät nyt sentään finaaliin viime kaudella. Se saattoi olla pitkälti nimekkään joukkueen ansiota, mutta onhan esim. Jokerit kuitenkin joinain kausina saanut nimekkäät joukkueet menestymään hirvittävästi huonommin Kärppien viime kauteen verrattuna.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Juu-ei...
Vittu, että tämäkin päivä piti kokea - näin MYÖHÄÄN keväällä!!!!!!!!!!!!!!!!

No, nyt voi (ehkä) taas odottaa peleistäkin jotakin, siis jotakin muuta kuin "iloista mukavaa peli-ilmettä" ja toteamuksia, ettei sinne hyökkäysalueelle niin vain aina ylivoimallakaan päästä - juu-ei...

Jotenkin vituttaa vieläkin, vaikka juuri SE "the päätös" on saatu aikaiseksi, mitä tälläkin foorumilla minä mukaan lukien olemme hinkuneet jo syksystä lähtien - ei sitten voitu tehdä tätä edes ennen Olympia-taukoa - juu-ei...

Matti on mukava mies, mutta en kiittele häntä mistään, koska siihen ei nyt ole mitään aihetta - katselkoon lopultakin tätä(-kin) huippu-urheilua jostain muualta kuin Kärppien vaihtoaitiosta.
Moni ammattimies olisi itse tajunnut rajallisuutensa ja todennut, ettei tästä mitään tule - no, eihän Matti ollutkaan mikään ammattimies jääkiekkojoukkueen päävalmentajana, enemmänkin sellainen puuhastelija!

Seuraavan kerran, kun näen Junnoa hallilla, niin tekisi mieleni kiitellä oikealla kädellä tästä ratkaisusta ja vetää vasosella turpaan niin, että "tyrät vaan rytkyy" - kyllä niin vituttaa vieläkin!!!
Jos kerran kaikki oululaiset => pohjoiset => osa etelänkin kiekkoa seuraavista ihmisistä, jopa tuo kuuluisa "Sokea-Reetakin", ovat nähneet tämän teon tarpeellisuuden jo aikapäiviä sitten, niin missä vitun säkissä Junno&Co ovat tämän(-kin) talven eläneet, kun nyt ikään kuin heräsivät "herättelemään joukkuetta" - kiitos Junno ja haista samalla pitkä paska!!!

OK - vedän henkeä, rauhoitun ja lupaan jopa saapua hallille katselemaan pelejäkin - ehkä...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Merkkaan tämän päivämäärän, 11.3, kalenteriini sydämenmuotoisin kehyksin ja iloitsen vielä ensi vuonnakin tätä päivää, jota olen oikeastaan jo noin 1,5 vuotta odotellut. Tai oikeastaan huhtikuusta 2008 lähtien.

Eikä puhettakaan, että kiittäisin Alataloa yhtään mistään. Muistan tämän Alatalon ajan kenties jopa häpeällisimpänä ajanjaksona Kärppien historiassa. Muistan kyllä konkurssin mutta siinä hommassa oli sentään yritystä ja kaikki pelissä - ja enempikin! Alatalo antoi mukavoitumiselle todella näkyvät ja osuvat kasvot. Kärppien pöhöttyminen on silti vieläkin menossa, koska saunakavereita riittää vieläkin runsain määrin eri tehtävissä.

Toinen asia onkin sitten se, että Haapakosken karismaan ja taitoihin en luota pätkääkään, vaan päästiinpä nyt ainakin tuosta yhdestä syöpäläisestä. Pala kerrallaan: UTJ-Hilli, huippu-urheilun häpäisijä Alatalo ja minun pelikirjassani se vaatii vielä Haapakoskenkin ulostamista. No, annetaan sen Haapa-Mikon kuitenkin ensin touhuta aikansa ja katsotaan sen jälkeen, että samaa paskaako se homma on edelleenkin ja Juho "Jussin veli" Jokinen nousee taas ykköspakkipariin ja sitä rataa. Vaikea tuosta on silti huonontaa, että sikäli vähän parempikin esitys ei olisi minun makuuni vielä onnistuminen.

Hei hei Matti! Ei tule yhtään ikävä! Kanavapaketti vaan kehiin, niin voit vaikka yö- ja päiväkaudet seurata huippu-urheilua ihan omalta aitiopaikaltasi - kotosohvaltasi, pääasia että pysyt Raksilan aitiopaikoilta aivan helvetin kaukana!
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Toisaalta voihan se olla ihan tervehdyttävääkin ottaa tattiin vähän aikaa (kunhan nyt ei jää tavaksi). Sieltä on kovia junnuja taas tulossa joten uutta runkoa voidaan alkaa kasata pikkuhiljaa. Vaikka nyt tuntuu että Alatalo on tehnyt karhunpalveluksen oululaiselle kiekkoilulle niin voi tässä olla jotain positiivistakin. Nälkä alkaa taas kasvaa pikkuhiljaa ja uusi runko pääsee aloittamaan ikäänkuin puhtaalta pöydältä.

Kyllähän se näyttää vähän siltä että ensi kausikin menee vielä Haapakosken johdolla vihkoon, mutta sen jälkeen voisi olla jo aika taas uuteen nousuun. Voitotkin maistuu mukavammalle rämpimisen jälkeen. Mutta saa sitä vielä tänä keväänäkin, en minä sitä sano. Helvetin hienoa ainakin ettei ole nostettu kuitenkaan käsiä pystyyn vaan sentään yritetään vielä sinnitellä! Hallillekkin on taas mukavampi mennä, kävi miten kävi.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Tämä tuli juuri oikeaan aikaan

Kiitos Junnolle, että antoi Matille näyttöpaikan.

HPK ottelu oli kuitenkin tässä vaiheessa kautta sellainen esitys, että yhtenäisesti hyökkäävästä ja taistelevasta joukkueesta ei ollut tietoakaan. Pelaajien tahto ja taitotaso olivat heikointa koko Liigavaelluksen aikana. Sitä ei voi kukaan kieltää.

Kiitos Matille, että peluutit rohkeasti nuoria loppuun asti. Mielestäni nuoria peluutettiin jopa liikaa. Siitä huolimatta jokainen peliminuutti näillä nuorilla kasvaa korkoa tulevaisuudessa. Kiitos Matille myös loputtomasta luotosta pelaajiinsa. Missään vaiheessa ei epäonnistujien nimiä tarvinnut lukea otsikoista. Me jotka pelejä olemme nähneet kyllä tiedämme ketkä niissä ovat epäonnistuneet, ja ketkä eivät. Suoraselkäisesti et lähtenyt puukottamaan joukkuetta viimeisestäkään takaiskusta. Kiitos myös siitä, että annoit pelaajien olla luovia, ja pelata pelaajien peliä.

Kiitos siitä, että käytit kaikkia näitä Jaloslaisia 'voittavan pelitavan' mahdollistavia metodeja. Se kehittää luovuutta jos mikä.

On ikävää, että joukkueen parhaat pelaajat ovat rikki suuren osaa kaudesta. Se jos jokin sekoittaa joukkueen dynamiikkaa hurjasti.

Kiitos näistä kaikista asioista sinulle Matti. Nyt ei vain toiminut, joten ei muuta kuin pää pystyyn ja kohti uusia tuulia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jos tuo hoopen kirjoitus ei ollut sarkasmia, niin olet aivan kujalla. Nuoriahan Matti peluutti - jos siis nuoriksi lasketaan kaikki alle 35-vuotiaat.

Matin virheet:
1) Lähes täydellinen puusilmäisyys nähdä se, kenen tuli pelata ja kenen ei. Donskoi pelaa hyvän pelin, niin ei muuta kuin seuraavassa pelissä ykkösestä neloseen ja sitten vilttiin. Pekkalassa on ainesta, syksyllä kultakypäräkin, niin ei muuta kuin Tampereelle. Kolmen maalin Kiilholma, Normio (2+4) - kaukaloon vain. Listaa voisi jatkaa paljon pidempäänkin. Alatalo ei ilmeisesti itse osannut nähdä enää mitään, niin katsoi tilinauhaa ja luotti siihen mitä niissä näkyi.
2) Täydellinen huippu-urheilun häpäiseminen. Hyvin on vittu pelattu, kun on hävitty vaikka viidellä maalilla. Ei vaan mennyt paikoista sisään!
3) Pelaajille ja katsojille vittuilu - suorastaan aliarviointi, kun kehutaan peliä, vaikka kaikki näkivät, että ihan täyttä paskaahan se taas oli.
4) Täydellinen menestysnälän puute, sen ison nälän kun tuo huippu-urheilu vaatii. On niin mukavaa ja aina hyvä mieli. Kaikki tietävät Ketosen ja Myllyrinteen sketsin, samoin Kummelin. Tässä vielä yksi vastaava, kuin ilmetty Alatalo tuo vasemmanpuoleinen: Asennetta
5) Lisäksi se antikarismaattinen olemus ei voi riittää kuin ehkä jollekin Peräseinäjoen E-junnuille, kun uskottavuus on kuitenkin se yksi olennainen tekijä huippuvalmentajassa.

On se mukavaa tämä Kärppien touhun seuraaminen, kun nyt matka jatkuu ojasta allikkoon. Sen jälkeen on mahdolllisuus päästä tielle.
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Jos tuo hoopen kirjoitus ei ollut sarkasmia, niin olet aivan kujalla. Nuoriahan Matti peluutti - jos siis nuoriksi lasketaan kaikki alle 35-vuotiaat.

Matin virheet:
1) Lähes täydellinen puusilmäisyys nähdä se, kenen tuli pelata ja kenen ei. Donskoi pelaa hyvän pelin, niin ei muuta kuin seuraavassa pelissä ykkösestä neloseen ja sitten vilttiin. Pekkalassa on ainesta, syksyllä kultakypäräkin, niin ei muuta kuin Tampereelle. Kolmen maalin Kiilholma, Normio (2+4) - kaukaloon vain. Listaa voisi jatkaa paljon pidempäänkin. Alatalo ei ilmeisesti itse osannut nähdä enää mitään, niin katsoi tilinauhaa ja luotti siihen mitä niissä näkyi.
2) Täydellinen huippu-urheilun häpäiseminen. Hyvin on vittu pelattu, kun on hävitty vaikka viidellä maalilla. Ei vaan mennyt paikoista sisään!
3) Pelaajille ja katsojille vittuilu - suorastaan aliarviointi, kun kehutaan peliä, vaikka kaikki näkivät, että ihan täyttä paskaahan se taas oli.
4) Täydellinen menestysnälän puute, sen ison nälän kun tuo huippu-urheilu vaatii. On niin mukavaa ja aina hyvä mieli. Kaikki tietävät Ketosen ja Myllyrinteen sketsin, samoin Kummelin. Tässä vielä yksi vastaava, kuin ilmetty Alatalo tuo vasemmanpuoleinen: Asennetta
5) Lisäksi se antikarismaattinen olemus ei voi riittää kuin ehkä jollekin Peräseinäjoen E-junnuille, kun uskottavuus on kuitenkin se yksi olennainen tekijä huippuvalmentajassa.

On se mukavaa tämä Kärppien touhun seuraaminen, kun nyt matka jatkuu ojasta allikkoon. Sen jälkeen on mahdolllisuus päästä tielle.

Olet nähnyt pelistä enemmän kuin minä. Kyllä siellä on Donskoi, Jokinen, Ohtamaa, Pekkala ja Junnila jo ehtineet mokaamaankin. En tarkoita, etteikö muut olisi. Aina siellä on sitä nuoruutta ollut matkassa. Ja minusta sitä on ollut liikaakin. Samoin ketjulottoa ei olisi pitänyt pelata noin paljon. Niissä olen Alatalon kanssa eri mieltä. Ja olisin kyllä hieman sitä pelitapaa yksinkertaistanut aiemmin... tosin materiaali on sellainen, ettei tuolla kyllä sinne maalille auraamallakaan päästä. Vaatii hieman järeämpää kalustoa. Nopeus ja oveluus ne on Kärppien aseet... jos jokin.

Pakko vielä mainita, että enemmän olisin lyönyt puukkoa pelaajien selkään, kun selvästikin siellä pelataan pelitavan vastaisesti. Ja siellä oikeasti on pelitapa nähtävilläkin, ettei tarvi siitä viisastella kuitenkaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Totta vitussa kaikille sattuu virheitä, oli sitten kyseessä ihan kuka tahansa NHL:n supertähti tai SM-liigan pelaaja. En minä ole missään ketään virheettömäksi väittänyt.

Eräässäkin pelissä Donskoi sai tähtiraadilta ansaitusti eniten tähtiä, näin senkin pelin ihan itsekin, Jatkoajalta isot kehut ja Kalevakin kehui. Palkintona nelosketju seuraavaan peliin jämäminuuteilla ja sitten vilttiin.

Ohtamaan Matti ja Mikko ovat pilanneet ihan itse. Jos siellä olisi kunnon valmennustiimi, niin väitän, että Ohtamaa olisi lähellä kevään MM-kisapaikkaa, vaan nyt ei ole lähelläkään, annan kiitoksen Alatalolle. Kun nuorta ei osata valmentaa, eikä välttämättä edes anneta peliaikaa, niin nuori hyytyy. Tietysti jotkut eivät voi tajuta ollenkaan, että tämä asia on Ohtamaan kohdalla näin.

Pekkalan hyvyyden näin minä ja moni muu jo elokuussa 2008. Eiköhän se ensi kaudella paukuta terveenä ollessaan Tapparassa ainakin 30 pojoa, samaan aikaan meidän Normio takoo paljolti jopa ykkösketjussa 2+4, ei siis yhdessä pelissä, vaan kaudessa. Todellisia puusilmiä, kun edes nyt nuo Pekkalan otteet Tapparassa eivät joitakuita vakuuta.

Jokinen on saanut peliaikaa, vaikka kuuluisi Backmanin tavoin Kiekko-Laseriin. Jokinen sinne ykköspakkipariin tai Hokkiin kolmospakkipariin. Karmea virhe valmennukselta. Todellista puusilmäisyyttä, jos mikä.

Pelitapa oli järjetön koohkaaminen täysin fiiliksen mukaan. Pakit seisovin jaloin katselivat, että minne sen kiekon tyrkkäisi ja viisikon etäisyyksien vuoksi siinä touhussa ei ollut mitään järkeä. Se on perkele valmentajan vika jos noin olennainen perusjuttu kuten keskialueen ylittäminen hallitusti ei toimi!

LISÄYS: Olen näemmä isoin kirjaimin lukinnut kantani Alatalon potkuille tässä ketjussa 13.11.2008. Ei siinä mennytkään kuin vajaa 1,5 vuotta niin toiveeni toteutui. Lisätään vielä tämä linkki, jossa Matti kertoo ensitunnelmiaan, tultuaan päävalmentajaksi Kärppiin. Tämä kohta on... no, lukekaa itse: "Mestaruuden puolustaminen ei ole varmasti ihan päällimmäisenä mielessä." Eipä tietenkään, eihän sitä nyt aina voi päästä edes hyökkäyslueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Palstalta on syöpynyt tulikirjaimin mieliin jonkun kirjoittajan "Painu Matti vittuun"-tifofantasiat sopparin julistuksen yhteydessä. Siihen ei sitten tarvinnut mennä, vaikka ei tuo varmaan kaukana ollut.

Kärsivällisyyttä täytyy olla, mutta kyllä tämän päätöksen viivyttely oli ehkä jo liiottelua. Siinä ajassa ollaan saatu joukkue aika syviin vesiin, joista tosin aina pääsee myös ylös. Yleisö kaipaa tekemisen meininkiä taas tulevaisuudessa - toivottavasti jo Haapakosken kanssa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Pakko vielä mainita, että enemmän olisin lyönyt puukkoa pelaajien selkään, kun selvästikin siellä pelataan pelitavan vastaisesti. Ja siellä oikeasti on pelitapa nähtävilläkin, ettei tarvi siitä viisastella kuitenkaan.

Just-joo... Pelitavan vastaisesti... Ja mitähän vittua tämä oikein tarkoittaa???
On kai siis aivan pakko tarkoittaa, että joku noista Matin surffailijoista on välillä muistanut, miten kiekkoa oikeasti pelataan - siis pelannut Matin pelitavan vastaisesti - eh???

Sen mitä minä ymmärrän kiekosta, ei Matti ole saanut näiden kahden lyhyen, mutta surkuhupaisan kauden aikana ilmoille minkään valtakunnan pelitapaa, mitä joukkue tai pelaaja voisi noudattaa PISTE

Otin nuo sinun aiemmat vuolaat Matin kiittelysi ihan sarkasmin piikkiin, mutta näytät perkele olleen ihan tosissasi???!!!???
No, ole uskossasi onnellinen, mutta lopeta tuollaiset paskapuheet - ainakin tällä foorumilla, oksettaa jo tuollainen...
 

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Just-joo... Pelitavan vastaisesti... Ja mitähän vittua tämä oikein tarkoittaa???
On kai siis aivan pakko tarkoittaa, että joku noista Matin surffailijoista on välillä muistanut, miten kiekkoa oikeasti pelataan - siis pelannut Matin pelitavan vastaisesti - eh???

Sen mitä minä ymmärrän kiekosta, ei Matti ole saanut näiden kahden lyhyen, mutta surkuhupaisan kauden aikana ilmoille minkään valtakunnan pelitapaa, mitä joukkue tai pelaaja voisi noudattaa PISTE

Otin nuo sinun aiemmat vuolaat Matin kiittelysi ihan sarkasmin piikkiin, mutta näytät perkele olleen ihan tosissasi???!!!???
No, ole uskossasi onnellinen, mutta lopeta tuollaiset paskapuheet - ainakin tällä foorumilla, oksettaa jo tuollainen...

Taidat olla niitä ihmisiä, joille on olemassa yksi totuus ja tässä tapauksessa kaikki tiivistyy Mattiin ja on hänen syytänsä. Itse olen sitä mieltä, että on hän tehnyt paljon hyvääkin, ja siitä ansaitsee kiitoksen. _Mutta_ tilanne on se mikä se on pelaajillakin. Vahvuuksilla pärjätään, ja heikkoudet määrittää sarjatason. Kyllä hän liigavalmentaja taidoiltaan on. Vahvuudet ei vaan oo tällä hetkellä kunnossa.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Taidat olla niitä ihmisiä, joille on olemassa yksi totuus ja tässä tapauksessa kaikki tiivistyy Mattiin ja on hänen syytänsä. Itse olen sitä mieltä, että on hän tehnyt paljon hyvääkin, ja siitä ansaitsee kiitoksen. _Mutta_ tilanne on se mikä se on pelaajillakin. Vahvuuksilla pärjätään, ja heikkoudet määrittää sarjatason. Kyllä hän liigavalmentaja taidoiltaan on. Vahvuudet ei vaan oo tällä hetkellä kunnossa.

Mitä hyvää Alatalo muka Kärpissä on tehnyt? Viime kaudella johdatti kalleimman ja nimekkäimmän rosterin runkosarjassa viidenneksi, ja lopulta toiseksi. Hopeakin tuli kuin taivaan lahjana - Jokerit oli umpisurkea Hanlon-kiekollaan, ja Blues pelasi coast to coast kiekkoa huonommalla materiaalilla. Tällä kaudella yhtä kallis joukkue oli valahtaa kokonaan pudotuspelien ulkopuolelle.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kiitos Junno, kiitos hallitus. Ei varmasti helppo päätös, mutta pakon sanelema. Silloin kun Kärpät teki nousua huipulle vuosituhannen vaihteessa, kaikilla oli päämäärä ja siitä ei tingitty. Silloin ei ajateltu yhtä ihmistä, vaan seuraa nimeltä Kärpät, se oli se numero yksi. Siinä yksinkertaistettuna menestyksen sokkeli jonka päälle kaikki on rakennettu.

Uskon ja toivon, että tästäkin ajanjatkosta otetaan opiksi, tunnustetaan tosiasia, että menestys pitää ansaita joka kausi. Edellisten kausien sijoituksista ei saa yhtään pistettä bonuksena seuraavalla kaudella.

Alatalon ura Kärpissä oli monivaiheinen, itse olin aika skeptinen hänen nimityksen jälkeen ja ensimmäinen syksy vain vahvisti omia ennakkoluuloja häntä kohtaan.
Sitten se Karjala-turnauksen jälkeinen aika 2009 sai minut lievästi häpeämään, olinko niin väärässä? Ei Alatalolta voi kaikkea kunniaa viedä viime kauden hopeasta vaikka jonkinlainen totuus tuli esiin finaaleissa JYP:iä vastaan, Matti oli vain liian kovassa paikassa silloin.

Itse odotan vain lauantaita ja sitä, että näen joukkueen valmentajineen joka antaa kaikkensa peliin vaikka ilman sitä paljon puhuttua pelikirjaa. Voittaa tai häviää mutta kaikille jäisi tunne, että kaikki panttiin peliin, se riittää minulle.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Olet nähnyt pelistä enemmän kuin minä. Kyllä siellä on Donskoi, Jokinen, Ohtamaa, Pekkala ja Junnila jo ehtineet mokaamaankin. En tarkoita, etteikö muut olisi. Aina siellä on sitä nuoruutta ollut matkassa. Ja minusta sitä on ollut liikaakin. Samoin ketjulottoa ei olisi pitänyt pelata noin paljon. Niissä olen Alatalon kanssa eri mieltä. Ja olisin kyllä hieman sitä pelitapaa yksinkertaistanut aiemmin... tosin materiaali on sellainen, ettei tuolla kyllä sinne maalille auraamallakaan päästä. Vaatii hieman järeämpää kalustoa. Nopeus ja oveluus ne on Kärppien aseet... jos jokin.

Pakko vielä mainita, että enemmän olisin lyönyt puukkoa pelaajien selkään, kun selvästikin siellä pelataan pelitavan vastaisesti. Ja siellä oikeasti on pelitapa nähtävilläkin, ettei tarvi siitä viisastella kuitenkaan.

Jestas, taidat olla ihan tosissasi. Tuosta tuleekin mieleen, että kuka on tämä nuori Junnila?=)

Alatalon Kärpissä on ollut siis liikaa nuoria kentällä ja homma kaatui siihen. Otetaan sille veljet :)
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Hyvä ja oikea ratkaisu, vaikka tosiaan eilen kirjotin että sama mennä kaljulla tämä kausi loppuun asti. Tosiaan on varmasti vaatinut seurajohdolta pitkää pinnaa, että ovat tuota sekamelskaa katsoneet. Ehkä tämän ratkaisun olisi voinu tehdä aikaisemminkin. Ja olisi pitänyt tehdä. Turhaa tässä annettii aikaa ja aikaa, kun varmasti jokainen näki, että tämä liitto ei vain enään toimi.

Se täytyy myöntää, että aivan kauhea ikävä ei Mattia tule. Kyllä sen verta sanalla sanoen paskaa on tämä Kärppien räpiköinti tällä kaudella ollut.
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Minä kiitän jokatapauksessa Alataloa kuluneista, melkein, kahdesta kaudesta. Alku näytti lupaavalta, mutta loppua kohden homma hiipui pahasti. Matti on mukava ja sympaattinen mies, jolle toivon jatkossa pelkästään parasta. Valitettavasti nyt kävi näin, mutta tämä oli Kärppien kannalta ehdottoman tarpeellinen päätös, vaikka tulikin aivan liian myöhään. Tässä busineksessa pelinhenki on tulos tai ulos ja Mattikin varmasti sen tiesi. Kärppiä ei voi moittia ainakaan hätäilystä.

Matti teki varmasti paljon duunia, jotta kurssi olisi kääntynyt. Aina se ei vain ole mahdollista. Reilun virtuaalinen kädenpuristus täältä Matille ja hyvät jatkot!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Taidat olla niitä ihmisiä, joille on olemassa yksi totuus ja tässä tapauksessa kaikki tiivistyy Mattiin ja on hänen syytänsä. Itse olen sitä mieltä, että on hän tehnyt paljon hyvääkin, ja siitä ansaitsee kiitoksen. _Mutta_ tilanne on se mikä se on pelaajillakin. Vahvuuksilla pärjätään, ja heikkoudet määrittää sarjatason. Kyllä hän liigavalmentaja taidoiltaan on. Vahvuudet ei vaan oo tällä hetkellä kunnossa.

Yeah, you got the point!!!

Todellakin - pieni tiivistys elävästä elämästä.
Kiekkojoukkue on elävä humaani organismi, joka pyrkii rönsyilemään ja hajoilemaan erilaisiksi osiksi palaten ehkä taas kokonaisuudeksi kuin valtava silliparvi valtameressä saalistajien sitä ahdistellessa. Tuota hallitsemattomuutta ja rönsyilyä vastustamaan on löydyttävä voima, joka pitää parven koossa, fokuksen oikeissa asioissa ja ennen kaikkea antaa suunnan yhtenäiselle vapaaehtoiselle toiminnalle.
Kiekkojoukkueessa tuo voima on valmentaja, hänen auktoriteettinsa ja karismansa ja suuntana on yksilön usko ja luottamus siihen mitä yhdessä tehdään = pelitapa, -konsepti, - strategia. Taktiikan valmentaja luo yksittäiselle pelille ja pelin sisällä, mutta yhtenäinen pelitapa on se ohjenuora, johon yksilön on voitava aina nojata PISTE

Minun puolestani voit vaikka maailman tappiin asti polvillasi kiitellä Mattia asioista, joita hänet palkattiin tekemään, mutta joissa hän ei onnistunut - ei edes välttävästi.
Liigavalmentajako... EX-sellainen, as far as I know...
 

aurinkolahna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, AC Oulu
Minä kiitän jokatapauksessa Alataloa kuluneista, melkein, kahdesta kaudesta. Alku näytti lupaavalta, mutta loppua kohden homma hiipui pahasti. Matti on mukava ja sympaattinen mies, jolle toivon jatkossa pelkästään parasta. Valitettavasti nyt kävi näin, mutta tämä oli Kärppien kannalta ehdottoman tarpeellinen päätös, vaikka tulikin aivan liian myöhään. Tässä busineksessa pelinhenki on tulos tai ulos ja Mattikin varmasti sen tiesi. Kärppiä ei voi moittia ainakaan hätäilystä.

Matti teki varmasti paljon duunia, jotta kurssi olisi kääntynyt. Aina se ei vain ole mahdollista. Reilun virtuaalinen kädenpuristus täältä Matille ja hyvät jatkot!

Komppaan Jeffiä täysin. Alatalon kiekko oli sitä paitsi heikon syksyn jälkeen alkutalvesta mielestäni jo helvetin viihdyttävää, suunnanmuutokset olivat nopeita ja pelaajat välillä löysivätkin toisensa. Mutta sitten tapahtui monia asioita: Viuhkola loukkaantui joulukuussa HIFK-pelissä, Saarenheimo ei pystynyt nousemaan toivottuun rooliin, Rosa loukkaantui, Kaspar oli välillä hyvä, välillä turisti jne. jne... Ehkä siinä vaiheessa olisi sitten kaivattu autoritäärisempää "Adolf-tyylistä" johtamismallia, mene ja tiedä.

Joka tapauksessa Matille tsemppiä, mitä ikinä teetkin...
 

Jukebox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sen mitä minä ymmärrän kiekosta, ei Matti ole saanut näiden kahden lyhyen, mutta surkuhupaisan kauden aikana ilmoille minkään valtakunnan pelitapaa, mitä joukkue tai pelaaja voisi noudattaa PISTE

Otin nuo sinun aiemmat vuolaat Matin kiittelysi ihan sarkasmin piikkiin, mutta näytät perkele olleen ihan tosissasi???!!!???
No, ole uskossasi onnellinen, mutta lopeta tuollaiset paskapuheet - ainakin tällä foorumilla, oksettaa jo tuollainen...

No kyllähän peli oli jossain vaiheessa viime kautta hyvän näköistä ainakin jonkin aikaa eikä tuo sanomasi PISTE sitä muuta :) Jos tarkoitat yhtä systemaattista pelitapaa saatat olla oikeassa, etenkin tää kausi on ollut järjestään vaikeaa.

Itse en aina ymmärrä sitä että jos joku kokeekin aiheekseen kehua valmentajaa tai pelaajaa (oli se sitten aiheesta tai ei) niin joku ei sulata sitä kun oma näkemys on toinen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja kyllä omasta mielestäni Matissa on hyviäkin puolia valmentajana. Kärppiin hän ei sopinut ja olen kyllä erittäin hyvilläni vaihdoksesta. Toisaalta kuitenkin ymmärrän sen että tuska viimeaikaiseen peliin voi tehdä vaikeaksi positiivisempaa analyysiä :)
 
Viimeksi muokattu:

hoope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Murmels
Yeah, you got the point!!!

Todellakin - pieni tiivistys elävästä elämästä.
Kiekkojoukkue on elävä humaani organismi, joka pyrkii rönsyilemään ja hajoilemaan erilaisiksi osiksi palaten ehkä taas kokonaisuudeksi kuin valtava silliparvi valtameressä saalistajien sitä ahdistellessa. Tuota hallitsemattomuutta ja rönsyilyä vastustamaan on löydyttävä voima, joka pitää parven koossa, fokuksen oikeissa asioissa ja ennen kaikkea antaa suunnan yhtenäiselle vapaaehtoiselle toiminnalle.
Kiekkojoukkueessa tuo voima on valmentaja, hänen auktoriteettinsa ja karismansa ja suuntana on yksilön usko ja luottamus siihen mitä yhdessä tehdään = pelitapa, -konsepti, - strategia. Taktiikan valmentaja luo yksittäiselle pelille ja pelin sisällä, mutta yhtenäinen pelitapa on se ohjenuora, johon yksilön on voitava aina nojata PISTE

Minun puolestani voit vaikka maailman tappiin asti polvillasi kiitellä Mattia asioista, joita hänet palkattiin tekemään, mutta joissa hän ei onnistunut - ei edes välttävästi.
Liigavalmentajako... EX-sellainen, as far as I know...

Kyllä Matille kuuluu kritiikkiäkin. En vain ole niitä ihmisiä, jotka suoltavat paskaa toisen niskaan kun tämä on potkittu pihalle. Niitä löytyy maailman sivu täys, ja ne kriitikot harvemmin on itse mitään missään saaneet aikaan. Nuo mitä itse listasin omasta mielestäni Matin hyviksi puoliksi, toivon hänen pitävän edelleenkin seuraavassa pestissään. Ja toivon vilpittömästi, että sen pestin saa ja siinä onnistuu.

Sulle taas toivon vajoamista sinne katkeruuden kehtoon. Ota se tuttipullo sieltä tyynyn alta ;)

Sori toi viimeinen. Se oli provo. Ni ei tarvi arvailla sitä sitte.

Ja takas vakavaksi. Ei sinun tarvi olla noin halpamainen. Kaikki osaa lyödä lyötyä. Se vaan on niin helvetin raukkamaista. Tähän pitäs varmaan kirjotta kapsit pohjassa piste.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Sulle taas toivon vajoamista sinne katkeruuden kehtoon. Ota se tuttipullo sieltä tyynyn alta ;)

Sori toi viimeinen. Se oli provo. Ni ei tarvi arvailla sitä sitte.

Ja takas vakavaksi. Ei sinun tarvi olla noin halpamainen. Kaikki osaa lyödä lyötyä. Se vaan on niin helvetin raukkamaista. Tähän pitäs varmaan kirjotta kapsit pohjassa piste.

Minäkö katkera!?! Nyt en ymmärrä - ehkäpä tyhmäkin...

Se, että sanoo, miten asiat ovat menneet, ei ole katkeruutta eikä edes halpamaisuutta - mielestäni ehkä lähinnä inhorealismia.
En vain anna, en ainakaan näin lyhyen ajan kullata vielä muistojani Matti-kiekosta, mutta sinä saat/voit tehdä sen meidän muidenkin puolesta.
Enkä myöskään ole lyömässä lyötyä. Tuo ilmaisu tässä yhteydessä on täysin absurdi, ikään kuin Matti olisi saanut kenkää ihan ilman mitään syytä???
Tervetuloa vaan kylmään reaalimaailmaan - täällä jopa vaaditaankin jotakin.

PS. Provot ovat provoja ja provoilijat provoilijoita - joten jatka toki valitsemallasi linjalla...
 
Viimeksi muokattu:

JPL

Jäsen
Onhan se hyvä, että joku löytää jotain positiivista Matin pyörähtämisestä. Mutta totuus on, että Matti Alatalo ei tuonut Oulun Kärppiin yhtään mitään positiivista asiaa mukanaan.
- Ei kasvattanut nuoria (kuten alkujaan piti)
- Ei edesauttanut yhdenkään pelaajan tulemista Kärppiin
- Ei saanut joukkuetta pelaamaan missään vaiheessa pelaajien tason mahdollistavalla tavalla.
- Ei tuonut yhtään sponsorieuroa
- Ei tuonut yhtään katsojaa hallille (jos häntä itseään ei lasketa)
- Ei tehnyt Kärpistä kiinnostavampaa a) median b) yleisön c) pelaajien silmissä.

vaan päinvastoin... Mitä Matti sai aikaan:
- Nuoria pelaajia lähti Granlundin ja Pekkalan johdolla muihin maisemiin (Loppuja peluutettiin ympäristön paineen takia).
- Kärppien joukkue muuttui keski-iältään ~nuorimmasta ~vanhimpaan kahdessa kaudessa.
- Mm. Aaltosen pelihalut lähes sammutettiin
- Hävitti Kärppien nopean pelitavan täydellisesti (En missään vaiheessa ole löytänyt punaista lankaa Kärppien pelistä, mutta ilmeisesti olen vain tyhmä)
- Hävitti hallista ~500 katsojaa
- Teki Kärpistä täysin HMV joukkueen, mikä aiheutti todella suuren syöksyn medianäkyvyydessä ja mikä aiheuttaa sitten syöksyn sponsorieuroissa ensi kaudeksi (eli Matin perintönä ensi kaudella joukkue on halvempi kuin tällä kaudella).

-------------

Minä en keksi kertakaikkiaan mitään positiivista tästä vajaasta kahdesta vuodesta. Kiva kuitenkin että joku keksii. No okei - saatiin hopeaa, vaikkakin peliesitysten perusteella pronssikin olisi ollut siinä ja siinä. Sattui hyvä flaksi vastustajissa ja finaalissa ei saatu edes hippaa kaverista.

-------------

Ja minulla ei todellakaan ole mitään itse henkilöä kohtaan. Miellyttävän tuntuinen ukkeli hän on. Arvostelen hänen valmennustaan, en persoonaa. Se on totta, että Suomalaisista löytyy aivan riittävästi meitä, jotka suolaamme vielä pois potkittuakin henkilöä. Mieluummin minä kuitenkin jälkeenpäin suolaan, kuin etukäteen. Kun Alatalo tuli Kärppiin, puolustelin valintaa ja sanoin että tästä saattaa jotain tullakkin. No ensimmäisen kauden loppupuolella olin kyllä jo menettänyt toivoni, koska mitään järkeä ei löytynyt pelistä missään vaiheessa. Sitten toivoin, että seuraavaksi kaudeksi joukkue muuttuu enemmän Alatalon näköiseksi ja pelitapa on ehditty iskostaa kunnolla joukkueeseen... No ei menny kuin pari viikko, kun menetin toivoni uudelleen - eikä se siitä ole sen jälkeen noussut, vaikka yksi kohtalainen pätkä pelattiinkin tuossa loppusyksystä.

Pelitapaa ei ole ja joukkuekkin muuttui täysin haluttomaksi laumaksi. Tämä oli ainut oikea ratkaisu ja pian selviää, ehtikö se auttaa enää tälle kaudelle. Antoi se kuitenkin merkin joukkueelle, että nyt on pistettävä kaikki likoon tai ensi kauden pelipaikkaa saa hakea Kiekko-Laserista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös