Alatalolle kenkää? Mitäs sen jälkeen?

  • 161 644
  • 516

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sorry mutta on taas puututtava tähän termiin “munattomuus”. Olen muutaman kerran jo kysellyt ja kysyn taas, johtuvatko Kerhon ongelmat tosiaan mielestänne siitä, että jengi ei edes yritä?
En tarkoita tässä munallisuudella mitään Hifkin brändikiekkoa ynnä muuta ryminää vaan joukkueen halutonta yleisilmettä. Näiden jo kauan aikaa sitten todettujen pelillisten ongelmien päälle on yleisen mitääntapahtumattomuuden seurauksena liimautunut sellainen lammasmainen häviämisenpelko ja yleiskyvyttömyys. Tarkoitan nyt ennenkaikkea joukkeen henkistä tilaa, joka heijastuu kaikkialle.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
En tarkoita tässä munallisuudella mitään Hifkin brändikiekkoa ynnä muuta ryminää vaan joukkueen halutonta yleisilmettä. Näiden jo kauan aikaa sitten todettujen pelillisten ongelmien päälle on yleisen mitääntapahtumattomuuden seurauksena liimautunut sellainen lammasmainen häviämisenpelko ja yleiskyvyttömyys. Tarkoitan nyt ennenkaikkea joukkeen henkistä tilaa, joka heijastuu kaikkialle.
Juu no tältä osin olen samalla kannalla. Luulisin, että tuo anemia ja pelokkuus tulevat 100% varmasti jokaiselle joukkueelle, joka häviää näin paljon, riippumatta valmentajasta. Onnistumiset ruokkivat onnistumisia jne. Koko kausi on seurajohdon keväisen/kesäisen toiminnan aikaansaamaa dominoreaktiota ja edes hetkellisen avun tuohon voisi tuoda valmentajan vaihto. Valmentajan omat ratkaisut kun ovat vain nopeuttaneet em. dominoreaktiota. Alatalo on osoittanut, ettei pysty tätä ratkomaan ja nyt johdon tulee ratkaista, kannattaako valmentajan vaihto. Itse kallistun jo sille kannalle että kannattaa, mutta tähtäimessä ennen kaikkea ensi kausi. Mikään valmentaja ei pelasta tätä kautta.

Johdon tulee sen lisäksi tutkia omia tämän kauden tekemisiään erittäin kriittisesti. Ensi kauden tyriminen samaan malliin saattaisi johtaa ennen näkemättömiin tappioihin, niin taloudellisesti, kuin imagollisestikin.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tarkoita tässä munallisuudella mitään Hifkin brändikiekkoa ynnä muuta ryminää vaan joukkueen halutonta yleisilmettä. Näiden jo kauan aikaa sitten todettujen pelillisten ongelmien päälle on yleisen mitääntapahtumattomuuden seurauksena liimautunut sellainen lammasmainen häviämisenpelko ja yleiskyvyttömyys. Tarkoitan nyt ennenkaikkea joukkeen henkistä tilaa, joka heijastuu kaikkialle.

Itse olen oikeastaan Tuuskin linjoilla, ei se tällä porukalla yrittämisestä kiinni ole jäänyt. Otetaan esimerkiksi ykköstykkimme Jonas Andersson. Kaveri tekee kentällä töitä kuin hevonen. Mutta kun uupuu jo valmiiksi pelillisiä ominaisuuksia, niin se menee pään hakkaamiseksi seinään.

Olet oikeassa siinä, että tämä jatkuva häviäminen on vienyt pelihaluja. Ja tuonut sitä lammasmaisuutta. Mutta ihan ensisijaisesti ei yrittämisenpuute se suuri ongelma ole.
 
Viimeksi muokattu:

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juu, ei kerho pelaajien yrityksen puutteen takia pelaa päin helvettiä. Ammattimiehiä siellä on. J.Anderrsson, Sailio, Hokkanen, Korkeavuori, Palomäki, Chiodo ovat olleet vallan esimerkillisiä. Mutta ei joukkue mikään taisteleva, kiekkoasyövä jalopeuralaumakaan ole. Ja syy joukkueen lamaan on penkin takana.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä olenko väärässä, mutta minusta tuosta oli luettavissa rivien välistä se, että Lintumäki ei halua antaa potkuja Alatalolle, mutta jos Alatalo päättäisi itse irtisanoutua, hän ei vastustaisi?

Yritettäisiinköhän tässä sitten hoitaa hommaa niin, että asiassa pyritään kabineteissa pääsemään jonkinlaiseen sopimukseen ja Alatalo lähtee "omasta päätöksestään". Saapi nähdä.

On totta, että koko paskaa ei voi Matin syyksi kaataa. Joukkueen kasaamisessa tehtiin virheitäja nyt tuo loukkaantumissuma on vielä päällä. Mutta minusta valmentajan taidot katsotaan myös siinä, millaisella asenteella hän saa paperilla heikon joukkueen pelaamaan. Siinä Matti ei ole minusta onnistunut. Ja tuntuu siltä, että pelaajistollakaan ei ole täyttä luottoa siihen suuntaan. Ja voisi sille Pelliselle antaa oikeasti isompaa roolia...

Korostan, että nämä ovat puhtaasti omia spekulaatioitani.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olisin sitä mieltä, että valmentajanvaihdon kanssa ei kannatta hosua, tämä kausi on jo sen verran paketissa. Eli mitään keikkatyöläisiä tänne ei kannata raahata. Lehkosella voitaisiin toisaalta koittaa loppukausi, mutta toisaalta Lehkosella riittää tulevaisuudessa työsarkaa maajoukkueessa. Tästä nousemiseen tarvittaisiin kokopäiväisesti Kerholle töitä tekevä kaveri. Eli omana mielipiteenä, jos vaihdetaan, niin sitten samantien sellaiseen, jonka johdolla mennään taas enemmän kuin kevätkausi.

Sistis kirjoitti:
En tiedä olenko väärässä, mutta minusta tuosta oli luettavissa rivien välistä se, että Lintumäki ei halua antaa potkuja Alatalolle, mutta jos Alatalo päättäisi itse irtisanoutua, hän ei vastustaisi?

Kävi myös sama mielessä kun tuota luin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävi myös sama mielessä kun tuota luin.

Täällähän on väitetty, että Lintumäki halusi väkisin Matin tuohon päävalmentajan virkaan. Eli Matti oli Harrin valinta. JOS tämä pitää paikkaansa, niin se kyllä tukee tuota sinun ja minun tulkintaa. Potkujen antaminen olisi samalla oman räikeän virheen myöntäminen.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Potkujen antaminen olisi samalla oman räikeän virheen myöntäminen.

Sitähän se juuri olisi. Ja samalla tämä pitkittely kuitenkin on yksi virhe lisää. Itse arvostan Lintumäkeä suunnattomasti. Mutta vähän vaikuttaisi, että ote on lipsumassa.

Kyllä nyt järkevintä olisi Kerhon toimistolla myöntää tehdyt virheet ja alkaa niiden korjaaminen.
 

Kyylä

Jäsen
Täällähän on väitetty, että Lintumäki halusi väkisin Matin tuohon päävalmentajan virkaan. Eli Matti oli Harrin valinta.

Tämä varmasti pitkälle totta. Toinen asia on tietenkin raha. Voi olla, ettei kerholla niin vaan ole paukkuja / haluja tuhlata pelimerkkejä valmentajan erorahaan ja uuden hyvän valmentajan palkkaamiseen. Kerho on kuitenkin pikkuseura taloudellisilta resursseiltaan.

Keskustelussa on jäänyt kuitenkin taustalle mielestäni yksi tärkeä seikka nimittäin Risto Korpela. Lintumäki sai paljon pisteitä takavuosina hyvin kootuista joukkueista ja pelaajahankinnoista. Kuitenkin Korpela oli tiimissä se, joka kiekosta ymmärsi ja oli myös moneen suuntaan pidetty ja arvostettu henkilö. Olen jopa itse näin rivi Tapparalaisena jutellut vieraspelissä hänen kanssaan ja reilulta ja mukavalta kaverilta vaikutti. Tosin kuin uusi johtaja, jota ei juuri julkisuudessa ole näkynyt. En tiedä tai tunne kerhon sisäisiä asioita, mutta luulen että Korpelan merkitys Kerhon menestyksessä on ollut suurempi kuin on ajateltu. En loppuun asti jaksa uskoa varatuomarin, vai onko hän nyt laamanni, kykyihin löytää pelaajia ja koota voittavaa joukkuetta.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voi olla, ettei kerholla niin vaan ole paukkuja / haluja tuhlata pelimerkkejä valmentajan erorahaan ja uuden hyvän valmentajan palkkaamiseen. Kerho on kuitenkin pikkuseura taloudellisilta resursseiltaan.

Tämän takia itse en ole ollut niin kovin hanakasti jakelemassa potkuja Alatalolle. Lisäksi haluaisin nähdä pystyykö Alatalo kilpailukykyisemmällä materiaalilla parempaan. Vähän vain alkaa olla vaihtoehdot vähissä.

Korpela oli tiimissä se, joka kiekosta ymmärsi ja oli myös moneen suuntaan pidetty ja arvostettu henkilö.

Itsellä on myös sellainen käsitys(ei tietoa), että Korpelalla oli suuri rooli nimenomaan näissä pelaaja-asioissa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Toinen asia on tietenkin raha. Voi olla, ettei kerholla niin vaan ole paukkuja / haluja tuhlata pelimerkkejä valmentajan erorahaan ja uuden hyvän valmentajan palkkaamiseen. Kerho on kuitenkin pikkuseura taloudellisilta resursseiltaan.

Niinpä. HPK:n johdon on tässä tilanteessa punnittava asioita ja miettiä mikä on järkevää. Onko järkevää palkata kallista keikkatyöläistä, kun onnistumisesta (esim. playoffeihin pääsy) ei olisi siinäkään tapauksessa takeita? Silloin syötäisiin ensi kauden perunoita. Vai onko järkevämpää tehdä joitakin muutoksia pelaajistossa ja yrittää siten palauttaa joukkueeseen uskottava peli-ilme?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vai onko järkevämpää tehdä joitakin muutoksia pelaajistossa ja yrittää siten palauttaa joukkueeseen uskottava peli-ilme?

Tällaista itse koittaisin. Täysin tuulesta temmattu Tuominen vs.Filppula ehdotukseni olisi yksi esimerkki(en minäkään tuollaiseen siis usko, ihan ajatusleikki vaan). Tästä porukasta esim. Max Wärn voisi olla kokeilemisen arvoinen. Joka tapauksessa nyt tuo pelaajapuolen toiminta voisi alkaa muistuttaa, näin ihan maallikkofanin silmiinkin, sellaiselta että ensi kausi on mielessä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
On totta, että koko paskaa ei voi Matin syyksi kaataa. Joukkueen kasaamisessa tehtiin virheitäja nyt tuo loukkaantumissuma on vielä päällä. Mutta minusta valmentajan taidot katsotaan myös siinä, millaisella asenteella hän saa paperilla heikon joukkueen pelaamaan. Siinä Matti ei ole minusta onnistunut.
Niin, minun mielestäni asenteessa ei ole ollut vikaa. Ongelmat ovat olleet itse pelissä. Nyt ihan viime aikoina on tosin alkanut näyttää siltä, että asennekaan ei kaikilla ole koko ajan kohdallaan, mutta tällaisessa kurimuksessa on aika luonnollista, että selkä välillä suoristuu. Pääosin asenne on ollut kuitenkin kunnossa.

Minun mielestäni Matti on epäonnistunut nimenomaan pelitavan luomisessa. Välillä on pitänyt olla aika fakiiri, jos mitään pelitapaa Kerholta on edes löytänyt. Homma meni pelillisesti koko ajan huonompaan suuntaan jo ennen loukkaantumissumaa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minun mielestäni Matti on epäonnistunut nimenomaan pelitavan luomisessa. Välillä on pitänyt olla aika fakiiri, jos mitään pelitapaa Kerholta on edes löytänyt. Homma meni pelillisesti koko ajan huonompaan suuntaan jo ennen loukkaantumissumaa.

Totta tämäkin. Omalta osaltani vierittäisin kuitenkin osasyyn myös puutteellisille pelaajahankinnoille. Eli on vaikea toteuttaa mitään pelitapaa, jos palikat niiden toteuttamiseen ovat vääriä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En tiedä olenko väärässä, mutta minusta tuosta oli luettavissa rivien välistä se, että Lintumäki ei halua antaa potkuja Alatalolle, mutta jos Alatalo päättäisi itse irtisanoutua, hän ei vastustaisi?

Tämä taitaisi olla paras vaihtoehto kaikille. Ketään ei tarvitse erottaa, Alatalo voi astua ulos itselleen liian suurista saappaista jotenkuten kunnialla, ja Lehkonen saa vetovastuun joukkueesta ikäänkuin luonnollisena jatkumona. Toimistollakin voidaan huokaista, kun ei tarvinnut liata käsiään julkisesti. Tosin, Alatalon eroilmoitus tulisi yli kuukauden liian myöhään, vaikka se tulisi tänään. Sen olisi pitänyt tulla lokakuun lopussa.

Ja vaikka Alatalo tekisi sen fiksuimman ratkaisun (lue ensimmäinen kappale), ei tänne mitään keikkatyöläistä tulisi hankkia. Siinä laitettaisiin Lehkoselle hakuun pitempiaikainen kakkosvalmentaja.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ite olen sitä mieltä että kaikille tulee joskus tällaisia kausia. Romahtihan Jokeritkin silloin, eikä Tepsilläkään mene kovin lujaa sitten 90-luvun. Sitten taas on niitä yllättäjänousioita, esim. nyt Pelicans. Veikkaan että Pelicans tekee parhaillaan "hoopeekoot" eli pysyy kärjessä pari kautta/tämän kauden (lähinnä Aravirran ansiota) ja alas tullaan sitten niin että kolahtaa. Kyllä Kärppienkin menestys vielä joskus loppuu. Näin ollen luulen että tämän on vain siellä Hämeessä tällainen väliaikainen juttu, joka tulee ajan kanssa muuttumaan. ps. pisteet kelpaa keskiviikkona, sitten voitte heittää Alatalon ulos ja alkaa menestymään...
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tämä taitaisi olla paras vaihtoehto kaikille. Ketään ei tarvitse erottaa, Alatalo voi astua ulos itselleen liian suurista saappaista jotenkuten kunnialla, ja Lehkonen saa vetovastuun joukkueesta ikäänkuin luonnollisena jatkumona.

Niin enää pitäisi löytää yksikin syy miksi Alatalo irtisanoutuisi ja jättäisi 1,5 vuoden palkat(oletusarvoltaan ainakin perusduunarin 5 vuoden palkkaa vastaava summa)nostamatta??Se että saappaat kaikkien muiden ihmisten tekemien havaintojen perusteella ovat aivan liian isot ei taida vielä riittää. Valmentajathan ovat siitä erikoista porukkaa että haluavat sopimuskauden loppuun saakkaa uskoa siihen että kyllä se perkeleen paatti tästä vielä oikeaan kurssiin kääntyy. Eivät ne koskaan lähde vapaaehtoisesti keskenkaiken ainakaan ilman, että sopimuksen jäljeltä olevalta ajalta ei palkkaa taskusta löytyisi. Eli tuota ei vain tule tapahtumaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niin enää pitäisi löytää yksikin syy miksi Alatalo irtisanoutuisi ja jättäisi 1,5 vuoden palkat(oletusarvoltaan ainakin perusduunarin 5 vuoden palkkaa vastaava summa)nostamatta??

Niin, en minäkään usko noin tapahtuvan, vaikka sitä toivonkin. Saamme siis jatkossakin kuunnella valmentajan haastatteluissa, miten tilanne on joukkueen omaa syytä eikä valmentaja aio tehdä mitään muutoksia tilanteen korjaamiseksi.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Ennemminhän Suomi voittaa toistamiseen Euroviisut kuin Alatalo irtisanoutuisi itse (ellei "kultaisena" kädenpuristuksena makseta samalla könttäsummana loppuajan liksaa).

Mitä tulee sopimuksen kalleuteen, niin parilla loppukauden moravecillä Alatalon puolentoistavuoden liksa olisi pitkälle maksettu. Tai siis melkein saman verran rahaa menisi. Eli halutaanko nyt sitten vahvistaa pelaajamateriaalia vai erottaa valmentaja? Pelkkää puolentoista vuoden palkkaa kalliimmaksi taitaisi tulla Alatalon jatkokin. Toki uuden päävalmentajan palkka tulisi vielä päälle, mutta jos loppukauden valmentaakin Lehkonen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pelkkää puolentoista vuoden palkkaa kalliimmaksi taitaisi tulla Alatalon jatkokin.
Tässä se kaksipiippuinen miekka aika pitkälti makaakin. Alatalon potkut tulisivat kalliiksi Kerholle, mutta onko varaa katsella tuota samaa menoa vuoteen 2009 asti?

Periaatteessa olen hätäisiä päätöksiä vastaan, enkä yleisestikään pidä valmentajan potkuja hyvänä ratkaisuna. Mutta jos tilanne on umpikujassa, pienimmän tuskan ja parhaan hyötysuhteen kautta on mentävä. Siksi olenkin mielenkiinnolla päivittänyt kaikkia mahdollisia uutiskanavia Kerhon valmentajaratkaisuihin liittyen. Ei kellään olisi Eltonin tai cobolin numeroa?
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei ole mitään mieltä tässä, että kalju tuolla jatkaa. Selvää on, että kulisseissa hämmennetään parhaiden Hämeenlinnan kunnallispolitiikan perinteiden mukaisesti jotain kähmintäkyykkykeittoa, ettei iso-harrin tarvitsisi myöntää virhettä. Valmentaja, joka ei kykene luomaan pelitapaa, motivoimaan joukkuetta ja jolla ei ole pelaajiston, eikä kannattajien tukea voi aivan hyvin jatkaa. Iso-harrin tuella. Nimitä harri se Alatalo vaikka Pullerihallin talkkariksi, että saatte palkat maksuun. Jorma auttaa.

Tuota kustannusvaikutusta ja perunoiden säästöä kommentoidessa kannattaa huomioida myös yleisömäärät. Matti on jo nyt kävelyttänyt vuosipalkkansa verran katsojia muihin vapaa-ajan harrasteisiin.

Saatanan tunarit!
 

Top Gun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Syyt - vai vain syyllinen...

Valmentajasta syyllisen tekeminen on melkein aina se vakioratkaisu, kun joukkueella tökkii. Syiden löytäminen olisi minusta kuitenkin kyllä huomattavasti rakentavampaa kuin yhden syyllisen nimeäminen. - Venäjällä kehiysvammainen laitetaan heti mielisairaalaan, Suomessa hänen tilansa tutkitaan ja hänelle löydetään paras mahdollinen rooli yhteiskunnan jäsenenä... jos tälläinen väljä vertaus nyt sallitaan.

Eli olisiko sittenkin Kerhon kannalta parempi tutkia joukkueen tila ja löytää siihen oikeat lääkkeet, kuin että tuomitaan koko "paketti" paskaksi - mutta eroteen vain Matti.

Valmentaa vaihdettaessa sopii kyllä sitten myös tarkaan harkita sen paras aika. Nyt heti... vai vasta keväällä?

Jos HPK nyt ottaa uuden, niin silloin hänelle toki suodaan lähes paineeton sisäänajokausi (nykyisen pelastaminen olisi vain hieno sulka vanhaan hattuu). Samalla hänen käsitys joukkueen uudelleenrakantamisen suhteen perustuu omiin kokemuksiin, ei jonkun laamannin jorinoihin=;0). - Pieni etu tulevaisuutta ajatellen.

Toisaalta miten joukkueen ilme muuttuu, kun se vihdoinkin pääsee pelaamaan täysin terveellä roosterilla? Eräät täällä huutavat vain uusien vahvistusten perään. No sellaisiahan on pian tulossakin - omien tervehtyneiden muodossa, vai kuinka? Jos tiimin ilme on nyt alakuloinen, syynä saattaa hyvinkin olla ratkaisevien pelaajien poissaolo. Ei suinkaan Matti.

HPK:n tilanne on odottamattoman ikävä, siitä ei liene epäilys. Mutta tekee johto nyt niin tai näin, niin aina lötyy niitä, joille se ei riitä. Etenkin, kun omat eurot eivät ole vaarassa.

En todellakaan kadehdi nyt vanhan laamannin asemaa rakkaan seuransa kipparina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös