Väännetään rautalangasta: Bashar Al-Assadin kanssa neuvotteleminen on KV-oikeuden vastaista, koska hän on USA:n, YK:n ja EU:n sanktioima rikollinen, ja hänen hallintonsa laiton.
EU:n sanktiot ovat tällä hetkellä voimassa 1.6.2020 asti, ja niitä on joka vuosi jatkettu yksimielisesti.
Lisäksi Al-Assadilla ei ole toimivaltaa kurdien autonomisella alueella, jossa leiri sijaitsee.
Al-Assadin lain mukaan kaikki terroristit pitää luovuttaa hänen joukoilleen, teloittaa ilman oikeudenkäyntiä. Tämä on Syyrian virallinen laki.
Käytännössä kuitenkin ihmisiä myydään,ostetaan, vaihdetaan ja jopa pakkovärvätään Basharin alueilla.
Mikään Syyriassa toimiva taho ei välitä pennin vertaa Al-Assadin mielipiteistä. Mies on nykyään pelkkä Venäjän "kenraalikuvernööri", kuten Kadyrov Tsetseniassa.
Sille, haetaanko leiriltä väki pois vai ei, ei Basharilla ole osuutta,arpaa,roolia tai mitään sanomista. Ja tuskin edes välittäisi. Mitä nyt joitain lunnaita voisi jäädä saamatta.
Minä ymmärrän, mitä ajan takaa ja että pidät Assadia hirmuhallitsijana, niin minäkin. Vastasin sinulle kuitenkin sen ainoan reitin, jonka tiedän lailliseksi. Kahdenvälisen tekeminen ja niistä neuvottelu ei ole rikollista vaan valtion tapa toimia toisten valtioiden kanssa. YK:n mukaan Syyria on valtio ja Assad tietääkseni sen hallitsija.
Jos laitat vielä niitä linkkejä Kurdeista virallisina valtion toimijoina väitteidesi perustaksi sekä kerrot minulle mikä olisi kansainvälisten lakien mukaan se toinen tapa saada ihmiset pois leireiltä? Sitä minä kysyin, koska vaadit minulta kysymyksiä.
Minä olen koko ajan puhunut seuraavista asioista:
-Hallitus sekä ulkoministeriö toimi oikeuskansleri Tuomas Pöystin ratkaisun mukaan täysin oikein ennen 10.10.
-Hallitus muutti toimintalinjaa.
-Tästä ei ole varmuutta onko nykyinen toimintalinja laillinen. Haaviston linjaus mahdollisista salaisista toimista tiedotustilaisuudessa kuvastaisi laittomasta (tai riski laittomuudesta) suunnitelmasta tai ainakin, että niitä on mietitty.
-Yleissopimus lasten oikeuksista velvoittaa valtiota toimimaan lasten oikeuksien puolesta toimivaltansa ja lainkäyttövaltansa alla oleville lapsille. Yleissopimus Lasten oikeuksista Artikla 2. Tuomas Ojanen linjasi samasta asiasta.
Suomi ei voi toimia toisen valtion, tässä tapauksessa Syyrian maaperällä ja loukata Syyrian suvereniteettia. Vaikka Kurdeilla jotain lupia on siellä (mitä ja missä?), niin Suomella ei. Loukkaaminen voi olla myös jonkun muun kuin Syyrian joukkojen rahoittaminen alueella, ihmissalakuljetuksen tukeminen jne. Riippumatta mielipiteistä valtion johtajaa ja hallintoa kohtaan. Assad on tällä hetkellä ikäväkyllä Syyrian johtaja, tietääkseni. Kim jong un on ikäväkyllä Pohjois-Korean johtaja jne.
"Oikeuslähdeopillisesti valtiosuvereenisuus on kansainvälisessä oikeudessa edelleen yleinen oikeusperiaate ja perustavanlaatuisin kansainvälisen tapaoikeuden normi, minkä lisäksi se on kirjattu mm. YK:n peruskirjan 2(1) artiklaan ('suvereeni yhdenvertaisuus'), vuoden 1970 ystävällisten suhteiden julistukseen sekä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssin Helsingin päätösasiakirjaan 1975.
Valtiosuvereenisuus onkin usein voimassa suoraan sovellettavana oikeusnormina. Esimerkiksi vieraan valtion sotilasjoukkojen tunkeutuminen valtioalueelle loukkaa valtion alueellista täysivaltaisuutta."
tieteentermipankki.fi