Don Rosaa kun tuli aiemmin hehkutettua ja jopa mainitsin Barksin mielestäni hieman yliarvostettuna, pienet perustelut ovat ehkä paikallaan.
Barksille siis todellakin kaikki kunnia mikä miehelle kuuluu, ilman Barksia ei olisi Rosaakaan eikä koko Aku Ankkaa ainakaan nykymuodossaan. Myös valtaosa Don Rosan tarinoista perustuu nimenomaan Barks-klassikoihin ja mikäli Barksin tarinat ovat tuttuja, tulee myös Rosan tarinoihin aivan uutta syvyyttä.
Syvyys on kuitenkin juuri se asia, miksi näistä kahdesta maestrosta nostan aina Rosan kärkeen. Kukaan toinen ankkapiirtäjä ei ole onnistunut tuomaan Ankka-hahmojen persoonaa niin hienosti esille kuin Rosa. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Rosan tarina "Kirje kotoa", joka on mielestäni ehkä kaikkien aikojen paras Ankka-tarina. Perinteinen Roope, Aku ja pojat-seikkailukertomus, joka on kuitenkin aika kaukana perinteisestä. Paitsi että tuo on jatkoa Temppeliherrojen kätketty kruunu-tarinalle, Kirje kotoa tuo myös hämmentävän koskettavalla tavalla esille Roopen sukulaissuhteita ja luo taustaa sille persoonalle, joka Roopesta on tullut vanhemmalla iällään.
Tällaista hahmojen syvyyttä en ole muiden ankkapiirtäjien tuotoksista löytänyt. Roope on useimmiten kuvattu aika läpeensä pihiksi paskaksi, ainoastaan käsikirjoituksesta riippuen tuo piheyden ja kusipäisyyden aste (erityisesti Akua kohtaan) vaihtelee. Aku taas on useimmiten sangen tyhmä, kovaonninen ja äkkipikainen, mutta erittäin sympaattinen hahmo. Veljenpojat taas ovat usein se järjen ääni Akulle, paitsi että varsinkin vanhemmissa Barks-tarinoissa pojat ovat aika rasavillejä ja tekevät kyllä kaiken ansaitakseen Akun läksytykset.
Rosan tarinoissa varsinkin Roopesta on saatu luotua todella monisyinen hahmo ja esiin on tuotu paljon enemmän myös positiivisia piirteitä, vaikka Roope toki edelleen onkin ahne ja kitsas saituri. Rosan Aku on edelleen kovaonninen ja tyhmäkin, mutta Akulla on todellakin hetkensä ja esimerkiksi nuo pari tarinaa José Cariocan ja Panchiton kanssa tuovat esille aivan uudenlaista Akua. "Olla kuin ei olisikaan"-tarina myös heittää sympatiat kovin vahvasti Akun puolelle, sillä vaikka tämä ei kovin usein onnistu missään, on Akulla silti tärkeä rooli ankkalinnalaisten elämässä ikuisen luuserin leimasta huolimatta.
Sitten vielä tuo Rosan piirrosjälki, joka on mielestäni aivan omaa luokkaansa lukuisine yksityiskohtineen. Moni Rosan tarinan ruutu kelpaisi sellaisenaan vaikka helvetin isoksi tauluksi olohuoneen seinälle. (toki myönnettäköön, että Barksilta löytyy myös runsaasti kandidaatteja tähän) Kaikki eivät ilmeisesti Rosan tyylistä pidä, mutta meikäläinen ihastui samantien ja Rosaan tutustuttuani muut Akkari-tarinat tuntuvat ikään kuin kakkosluokan tuotannolta joitain Barks-klassikoita lukuunottamatta. Rosalta vielä pakko mainita tuo huumori, jota tarinoiden usein vakavistakin käänteistä huolimatta viljellään runsaasti. Erityisesti Rosan Aku on huikean sarkastinen hahmo ja Roopen ja Akun välinen dialogi on aina todella viihdyttävää. Esimerkiksi tarinat "Unohda koko juttu", "Musta Ritari", "Musta Ritari slurppaa jälleen" ja "Paino-ongelmia" ovat aivan helvetin hauskaa luettavaa.
Eli oikeastaan kyse ei ole ollenkaan siitä, että Barks olisi mielestäni jollain tapaa huono. Kyse on enemmänkin siitä, että mulle Rosa on niin kaukana ylitse muiden, että Barks-hehkutusta ei aina tahdo oikein ymmärtääkään. Luonnollisesti nyt väännetään kuitenkin mielipideasioista, eikä näitä kahta oman aikansa Ankka-neroa ole välttämättä niin tarpeellistakaan aina vertailla. Allekirjoittaneelle Barks on luonut hienon pohjan, mitä Rosa on syventänyt aivan ennennäkemättömällä tavalla ja on siksi aina numero uno. Ehkä kaikki eivät tätä "syvyyttä" edes hae Aku Ankkaa lukiessaan ja se on erittäin ymmärrettävää sekin. En minäkään etsinyt, kunnes törmäsin Don Rosaan ja se vei mennessään sitten. :)