Nyt tulee kysymys tosi-tietäjille!
Tuli selailtua vanhempieni luona jotain 80-luvun alkupuolen Aku Ankkaa. Yhdessä Mikki Hiiri -tarinassa oli mukana Hessu Hopo, Musta Pekka sekä hänen rikoskumppaninsa. Sellainen luihun näköinen laiha heppuli, jolla on pitkä kuono ja sitä peittävä risuparta. Tarinassa ei mainittu missään tämän kaverin nimeä, mutta kyllä sillä mun muistaakseni ihan nimikin oli.
Reilut kolme vuotta sitten kysyin tämän yhden pahis-hahmon nimeä. Rötkö, Lusku, Rankku, Jeri... rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Nyt mun pitäisi löytää yhden (hataran muisti-) kuvan perusteella yksi sarja, jossa tämä kyseinen hemmo on esiintynyt. Saattaa olla kyseessä jopa sama sarja, jota olin kolmisen vuotta sitten selaillut tuolla vanhempieni luona. Mä olen 95% varma siitä, että kyseinen tarina on ollut jossain 1980-luvun (alkupuolen/puolivälin) Aku Ankka -lehdessä eikä esim. missään Aku Ankan taskukirjassa tms.
Tarinan päähenkilöt: Mikki Hiiri, Hessu Hopo, Musta Pekka ja tämä... Rankku
Tarinan pääpiirteittäinen juoni: Mikki ja Hessu auttavat jotain professoria ja samalla vangitsevat Musta Pekan ja Rankun
Loppukohtaus: tapahtuu jossain satamalaiturilla/-altaassa, Musta Pekan ja Rankun vene kaatuu ja pahikset joutuvat veden varaan
Eli homman nimi oli se, että Musta Pekka ja Rankku olivat onnistuneet rötöksessään. He olivat jo lähdössä saalissäkeillä täyteen pakatulla avomoottoriveneellään karkuun. Muistaakseni Mikki Hiiri käy tässä välissä käynnistämässä jonkun magneetin tms., joka ei päästä metallista venettä irti laiturista. Toinen vaihtoehto on se, että kyseinen magneetti jollain tavalla "söi" veneen moottorin tehot - moottorin ääni kuuluu ja kierrokset nousevat, mutta mitään ei tapahtunut. Tästä välikohtauksesta sitten syntyy veneessä olijoiden kesken (Musta Pekka ja Rankku) jonkinlaista suukopua ja yhteenottoa, jonka seurauksena vene saalissäkkeineen kaatuu satama-altaaseen.
Muistan tuosta yhteenotosta erittäin elävästi vain yhden ruudun. Tämä ruutu onkin itse asiassa syy sille, miksi tätä sarjaa metsästän. Rötösherrojen vene ei liiku mihinkään, vaikka Musta Pekka yrittää lähteä liikkeelle. Rankku hermostuu tähän lähtien kohti Musta Pekkaa ja ruoria. Tästä kimmastuneena Musta Pekka vetää hirvittävän pommin avokämmenellä keskelle Rankun poskea.
Vuorosanat tässä kuvassa menivät lähes 100% varmasti seuraavasti:
Rankku: "
Anna kun minä kaasutan niin että tuntuu!"
Musta Pekka: "
Pois siitä söhläämästä!" *isällinen avokämmen*
Tunnistaako joku kyseistä sarjaa/kohtausta?
Inducks varmasti helpottaa jonkun verran hakua, jos tietoa olisi vähänkin enemmän kuin mulla on tällä hetkellä muistikuvia.