Aku Ankka

  • 102 581
  • 405

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Näistä asioista voidaan olla montaa mieltä, kuten aina. Aku Ankan piirtäjistä itselleni kyllä Carl Barks on täysin ylittämätön, vaikka Don Rosa siellä jossain mahdollisesti toisena tuleekin.

Sama täällä. Keräilin teininä (80-luvulla) Aku Ankkoja ja vuosikertoja oli täydellisenä 60 ja 70- luvulta lähtien. 50- luvun ankkoja löytyi myös paljon. Barks on ollut mulle se ainoa oikea mutta ymmärrän hyvin Rosan hypetyksen. Mielipiteitähän nämä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Se lähes 300-sivuinen kovakantinen Roope Ankan Elämä ja Teot (1997) on aivan mieletön lukupaketti. Aivan mieletön. Pitää todellakin lukea säännöllisin väliajoin ja aivan herkistyn aina siinä kohtaa kun Roope seisoo hautakiven äärellä.

Pitääpä alkaa tyttärelle lukemaan tuota. On hieno, on.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Näistä asioista voidaan olla montaa mieltä, kuten aina. Aku Ankan piirtäjistä itselleni kyllä Carl Barks on täysin ylittämätön, vaikka Don Rosa siellä jossain mahdollisesti toisena tuleekin.

Kyllä minullekin Carl Barks on ykkönen, en kylläkään jätä Don Rosaa tai muitakaan lukematta jos käsiini Aku Ankan saan.

Tyttäreni oli vielä äitinsä vatsassa kun tilasin hänelle Aku Ankan ja lueskelin silloin lehteä ääneen, tiedä sitten kuuliko tytär mutta suureksi pettymyksekseni ei oppinut pitämään Akusta vaikka kahdeksan vuotta sitä tilasin ja tyrkytin. Tytär on nyt yli kakskymppinen ja kuitenkin muistaa aina tilata minulle ilmaisnumeroita kun niitä on saatavilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mun on vaikea laittaa Barksia ja Rosaa sen kummemmin järjestykseen. 80-luvun puolivälin jälkeen tajusin erottaa pikkunassikkana yhden mestarillisen kädenjäljen muista ja koukutuin täysin Barksin tarinoihin. Jättikirjoja ja kokoelmia omistin jo jonkin verran, kunnes älyttömyyksissäni teininä myin kaikki Ankkani veks. Tuossa vaiheessa kärsimään joutui myös Rosa-kokoelmani. Harmittaa nykyään todella paljon.

Rosa tuli kuvioihin 80 -90-lukujen taitteessa. Tykästyin heti ensimmäiseen sarjaa, eli siihen luontohupailuun, mutta varsinkin Roope-Setä -saaga räjäytti tällaisen historiafanin tajunnan täydellisesti. Nykyään onkin nuo molemmat Elämä ja teot-kirjat hyllyssä.

Rosan ansioksi on luettava myös se, että hän on nivonut Barksin hiukan hajanaisetkin seikkailut yhteneväksi kokonaisuudeksi. Tykkään Rosan viittauksista tositapahtumiin ja Barksin sarjoihin, ne ikäänkuin liittävät kokonaisuuden yhteen ja tälle pallolle. Barksin alkuperäiset tarinat ovat toki huikeita, mutta Rosa omalla panoksellaan on saanut kokonaisuudesta vielä huikeamman.

Me Tupu, Hupu ja Lupu sekä Minä Aku Ankka sekä Roope Setä pitäisi hommata omistukseen. Rosan kirjoja puuttuu vielä myös. Tyttärestä näyttäisi kasvavan kohtuu kova ankisti myös, ja kovasti tuo odottaa 10-vuotispäiväänsä, jolloin hän saa alkaa lukea keräilykirjojani. Muutama vuosi vielä aikaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Rosa tuli kuvioihin 80 -90-lukujen taitteessa. Tykästyin heti ensimmäiseen sarjaa, eli siihen luontohupailuun, mutta varsinkin Roope-Setä -saaga räjäytti tällaisen historiafanin tajunnan täydellisesti. Nykyään onkin nuo molemmat Elämä ja teot-kirjat hyllyssä..
Hanki ihmeessä ne kaikki loputkin kovakantiset Rosat. Tulee luettua vähintään kerran vuodessa läpi koko setti. Ihan kultaa!
Tyttärestä näyttäisi kasvavan kohtuu kova ankisti myös, ja kovasti tuo odottaa 10-vuotispäiväänsä, jolloin hän saa alkaa lukea keräilykirjojani. Muutama vuosi vielä aikaa.
Meillä sama. Kuusivuotiaalle vielä iskä lukee ja iltasadun jälkeen kirja menee visusti takaisin kirjahyllyyn. Sinne ei vielä tahmatassulla ole asiaa, omia akkareita saa toki selata niin kuin haluaa.

Akkaritilaus vaihdettiin tyttären nimelle heti hänen synnyttyään.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Pitää todellakin lukea säännöllisin väliajoin ja aivan herkistyn aina siinä kohtaa kun Roope seisoo hautakiven äärellä.

Tähän vahva sama. En olisi ikinä uskonut, että mikään piirretty sarjakuva voisi aiheuttaa niin paljon tunteita kuin tuo tarina ja yksittäinen kuvaruutu jossa Roope seisoo hautakiven luona. Siinä on jotain käsittämätöntä tunnelmaa ja herkkyyttä, en osaa edes tarkalleen selittää mikä siinä iskeekin niin lujaa.

Edit: Jaffalle kiitokset loistavasta linkistä! Näinköhän tänä yönä tuleekaan nukuttua paljoa...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä, joko tämä on laitettu tänne aiemmin, mutta tässä olisi sivusto, jolta voi lukea ilmaiseksi mm. Carl Barksin ja Don Rosan koko tuotannon. Ja käsittääkseni tämä on ihan laillinen sivu.

Mahtava sivusto, vaikka ruudulta lukeminen ei aina aivan sama olekaan. Kiitoksia paljon.

Tuosta laillisuudesta en tosin oikein tiedä, siihen ei mikään viittaa, mutta toivottavasti natsimodet lukevat itsekin.
 

TheT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Montreal Canadiens
Mahtavaa, kerrankin katsoin tätä ketjua oikeaan aikaan. Sarjakuvien intohimoisena ystävänä en malta olla heti lukematta muutamaa tarinaa heti tuoreeltaan. Tässähän on hyvä samalla verestää englannin sanavarastoa.

Suuret kiitokset K. Jaffalle! Vanhoissa Akuissa on ne parhaat tarinat.
 
Viimeksi muokattu:
Rosaltahan ollaan käsittääkseni tämän vuoden aikana julkaisemassa Kootut-kirjasarja jossa olisi kaikki herran piirtämät ankkatarinat kronologisessa järjestyksessä, vrt. Barksin kootut. Paketin arvo on ainakin itselleni hieman kyseenalainen; kaikki Rosan kovakantiset löytyvät jo hyllystä, Roopen nuoruustarinat sijoittuvat paketissa sikin sokin ja kaupan päälle paketin hinta tullee olemaan mallia extra-suolainen. Aika hyviä koukkuja saa löytyä että alkaisin tuohon sijoittamaan, Barksin koottuihin meni jo sellainen summa että vieläkin hirvittää(mutta näyttäähän ne komeelta hyllyssä).

edit. hellurei samalla sivullahan tuosta jo turistaankin. Noh jätän tämän tähän silti
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä, joko tämä on laitettu tänne aiemmin, mutta tässä olisi sivusto, jolta voi lukea ilmaiseksi mm. Carl Barksin ja Don Rosan koko tuotannon. Ja käsittääkseni tämä on ihan laillinen sivu.

Ei millään pahalla mutta hiukan epäilyttää sivujen laillisuus, koska Disney-yhtiöt on hyvin tarkka siitä kenelle oikeuksiaan myyvät ja millä ehdoin, jotein tuntuu vaikealta uskoa, että joku fani-sivusto saisi ilman mitään korvauksia Disney-yhtiölle, julkaista skannattuina versioina Disney-piirtäjien sarjoja. Tämä kun on poissa Disneyn rahavirroista ja näiden virtojen virtaamisesta emoyhtiön haaviin yhtiö on kovin tarkka - tämä on käynyt esille esim. ensimmäisistä Höyrylaiva Villen (Mikki Hiiri) lauluesityksistä tms. jos niitä on esitetty julkisesti ilman yhtiön lupaa, lakimiehet ovat taatusti ovella.

Mutta voinhan toki olla väärässäkin... joskin epäilen tätä asiaa, etenkin kun sivuilta ei löytynyt pikaisen lukemisen jälkeen laisinkaan mainintaa siitä, että sivu toimii Disney co:n luvalla.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Ei millään pahalla mutta hiukan epäilyttää sivujen laillisuus.

Pahoittelen todella paljon, jos joskus käy ilmi, että sivusto ei ole laillinen. Itse löysin linkin alunperin jonkun suomalaisen suuren median (MTV3:n tai iltalehden tai vastaavan) netissä julkaistusta uutisesta virallisena linkkinä, joten oletan, että toimittajat ovat perehtyneet tähän paremmin kuin minä/me ja näkivät, että uskaltavat laittaa linkin nettisivuilleen ja kehottaa ihmisiä sitä klikkaamaan.

Edit. Väitän siis edelleen, että sivusto on laillinen. Sarjakuvien kohdalla Disney on aina ollut melko leväperäinen, sillä Aku Ankka ja Mikki sarjakuvat ovat marginaalissa supersankariamerikassa.

Edit 2. Varmuuden vuoksi poistin itse linkkini. Pahoitteluni kaikille, mutta en halua riskeerata kirjoitusoikeuksiani tälle palstalle, vaikka olenkin varma, että sivusto on ok.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei millään pahalla mutta hiukan epäilyttää sivujen laillisuus, koska Disney-yhtiöt on hyvin tarkka siitä kenelle oikeuksiaan myyvät ja millä ehdoin, jotein tuntuu vaikealta uskoa, että joku fani-sivusto saisi ilman mitään korvauksia Disney-yhtiölle, julkaista skannattuina versioina Disney-piirtäjien sarjoja.

No mitäs tästä sitten? Hyvät sivut ovat kuitenkin kyseessä eikä tarvitse latailla asioita tms. Ei muuta kuin lukemaan hyvää sanomaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Edit 2. Varmuuden vuoksi poistin itse linkkini. Pahoitteluni kaikille, mutta en halua riskeerata kirjoitusoikeuksiani tälle palstalle, vaikka olenkin varma, että sivusto on ok.

No oletpa kunniallinen. Eihän niidenkään nimimerkkejä täältä poisteta, jotka linkittävät laittomia youtube-linkkejä tänne.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Luulen kyllä, että tuo sivusto olisi jo poistettu, jos Disney pitäisi sitä jotenkin suurena uhkana. Eiköhän ne laskelmoi, että nuo sarjakuvat ovat sen verran suosittuja, että ihmiset niitä albumeina/kirjoina ostavat joka tapauksessa. Varaa siis antaa tuollaisen sivuston olla, varsinkin kun kukaan ei sillä tee rahaa.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Jos minä skannaan vanhojen Aku Ankkojeni sivut ja laitan ne nettiin näkyville sekä kehotan kaikkia tuntemiani ihmisiä tekemään samoin, niin luuletteko että Disney lähtee käräjöimään? Sama asia kuin lataisin Sibeliusta youtubeen ja Sibeliuksen perikunta ei tästä vain rikastu.

Edit. On muuten monipuolinen sivusto. Parhaimmillaan käyn Barksin tarinoita läpi etsien sellaisia joihin en ole koskaan törmännyt. Samalla lukien myös muutaman klassikon.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On kyllä hieno sivusto. Tässä on tullut ahmittua Rosaa ja Taliaferroa muutaman päivän. Alkuun oli vähän outoa lukea englanniksi, mutta pikkuhiljaa alkaa tottumaan hahmojen nimiin ja käytettyyn slangiin. Ensimmäistä kertaa otsikoita selatessa tuli fiilis, että eihän näitä ole ikinä lukenut, mutta ensimmäinen sivu on monessa sarjassa tuttu ja heti muistaa tarinan.

Pakko myöntää, että hienoa työtä ovat suomentajat tehneet akkarin eteen. Ihan oma ulottuvuus ne suominimet ja hienoja suomennuksia on niihin keksitty.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tänään TV1 klo 21.30 10 kirjaa rahasta, jossa keskustellaan Don Rosan teoksesta Roope Ankan elämä ja teot. Löytyy myöhemmin Areenasta, jos menee nyt ohi.
 
Tänään TV1 klo 21.30 10 kirjaa rahasta, jossa keskustellaan Don Rosan teoksesta Roope Ankan elämä ja teot. Löytyy myöhemmin Areenasta, jos menee nyt ohi.

Kiitokset vinkistä, olihan tuo ihan mielenkiintoista ajanvietettä sen puoli tuntia mitä kesti.

In other news, Don Rosan Kootut on nyt saanut oman mainossivustonsa. Hinta asettui samaan kuin Barksin paketti, 3x190€(postituskuluineen) joten jälleen osataan ankisteja rahastaa isolla ranteella. 570€ yhdeksästä kirjasta ja 2400 sivusta tuntuu kaikki Rosan kovakantiset omistavalle vähän helvetin kauhealta kouraisulta lompakkoon, joten tässä taloudessa taitaa jäädä ostamatta vaikka kys. herran duuneja arvostankin suuresti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mainitaan nyt täällä, kun tiedän palstalla muitakin fanipoikia olevan. Kuulin jostain, että taskarissa 169 on Akseli Ruusu, joten pitihän sitä heti divariin kipitää.

Keikka on vuoden megatapahtuma.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nyt tulee kysymys tosi-tietäjille!
Tuli selailtua vanhempieni luona jotain 80-luvun alkupuolen Aku Ankkaa. Yhdessä Mikki Hiiri -tarinassa oli mukana Hessu Hopo, Musta Pekka sekä hänen rikoskumppaninsa. Sellainen luihun näköinen laiha heppuli, jolla on pitkä kuono ja sitä peittävä risuparta. Tarinassa ei mainittu missään tämän kaverin nimeä, mutta kyllä sillä mun muistaakseni ihan nimikin oli.
Reilut kolme vuotta sitten kysyin tämän yhden pahis-hahmon nimeä. Rötkö, Lusku, Rankku, Jeri... rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Nyt mun pitäisi löytää yhden (hataran muisti-) kuvan perusteella yksi sarja, jossa tämä kyseinen hemmo on esiintynyt. Saattaa olla kyseessä jopa sama sarja, jota olin kolmisen vuotta sitten selaillut tuolla vanhempieni luona. Mä olen 95% varma siitä, että kyseinen tarina on ollut jossain 1980-luvun (alkupuolen/puolivälin) Aku Ankka -lehdessä eikä esim. missään Aku Ankan taskukirjassa tms.

Tarinan päähenkilöt: Mikki Hiiri, Hessu Hopo, Musta Pekka ja tämä... Rankku
Tarinan pääpiirteittäinen juoni: Mikki ja Hessu auttavat jotain professoria ja samalla vangitsevat Musta Pekan ja Rankun
Loppukohtaus: tapahtuu jossain satamalaiturilla/-altaassa, Musta Pekan ja Rankun vene kaatuu ja pahikset joutuvat veden varaan

Eli homman nimi oli se, että Musta Pekka ja Rankku olivat onnistuneet rötöksessään. He olivat jo lähdössä saalissäkeillä täyteen pakatulla avomoottoriveneellään karkuun. Muistaakseni Mikki Hiiri käy tässä välissä käynnistämässä jonkun magneetin tms., joka ei päästä metallista venettä irti laiturista. Toinen vaihtoehto on se, että kyseinen magneetti jollain tavalla "söi" veneen moottorin tehot - moottorin ääni kuuluu ja kierrokset nousevat, mutta mitään ei tapahtunut. Tästä välikohtauksesta sitten syntyy veneessä olijoiden kesken (Musta Pekka ja Rankku) jonkinlaista suukopua ja yhteenottoa, jonka seurauksena vene saalissäkkeineen kaatuu satama-altaaseen.

Muistan tuosta yhteenotosta erittäin elävästi vain yhden ruudun. Tämä ruutu onkin itse asiassa syy sille, miksi tätä sarjaa metsästän. Rötösherrojen vene ei liiku mihinkään, vaikka Musta Pekka yrittää lähteä liikkeelle. Rankku hermostuu tähän lähtien kohti Musta Pekkaa ja ruoria. Tästä kimmastuneena Musta Pekka vetää hirvittävän pommin avokämmenellä keskelle Rankun poskea.

Vuorosanat tässä kuvassa menivät lähes 100% varmasti seuraavasti:
Rankku: "Anna kun minä kaasutan niin että tuntuu!"
Musta Pekka: "Pois siitä söhläämästä!" *isällinen avokämmen*

Tunnistaako joku kyseistä sarjaa/kohtausta?
Inducks varmasti helpottaa jonkun verran hakua, jos tietoa olisi vähänkin enemmän kuin mulla on tällä hetkellä muistikuvia.
 

Nick Neim

Jäsen
Nyt mun pitäisi löytää yhden (hataran muisti-) kuvan perusteella yksi sarja, jossa tämä kyseinen hemmo on esiintynyt. Saattaa olla kyseessä jopa sama sarja, jota olin kolmisen vuotta sitten selaillut tuolla vanhempieni luona. Mä olen 95% varma siitä, että kyseinen tarina on ollut jossain 1980-luvun (alkupuolen/puolivälin) Aku Ankka -lehdessä eikä esim. missään Aku Ankan taskukirjassa tms.

Mä olen huomenissa porukoilla, ja niiltä löytyy edelleen tallella kaikki Aku Ankat 1973 vuodesta 2009 vuoteen asti, kansioissa ja lukukunnossa olevina. Mulla ei siinä päivällä ole mitään erikoisempaa, joten voisin kokeilla etsiä sitä noista 1980-luvun akkareista noilla antamillasi vihjeillä. Ei niitä ole tullut hetkeen luettuakaan, joten saapahan jotain tekemistä. Ilmoittelen jos onnistun kyseisen ruudun löytämään ja kukaan muu ei noilla vihjeillä ole sitä onnistunut tekemään.

Toi ruutu jossa Pekka ja Jeri (mulle se tutuin nimi niistä..) joutuu lopussa veden varaan, kuulostaa kyllä perhanan tutulta.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Tarinan päähenkilöt: Mikki Hiiri, Hessu Hopo, Musta Pekka ja tämä... Rankku
Tarinan pääpiirteittäinen juoni: Mikki ja Hessu auttavat jotain professoria ja samalla vangitsevat Musta Pekan ja Rankun
Loppukohtaus: tapahtuu jossain satamalaiturilla/-altaassa, Musta Pekan ja Rankun vene kaatuu ja pahikset joutuvat veden varaan

Juonen ja "näyttelijöiden" perusteella piirtäjä on todennäköisesti Paul Murry, joka käytti Rankun hahmoa Mustan Pekan apurina. Ensimmäisenä tuli mieleen "Rämemetsän salaisuus", mutta siinä ei ollut Hessua mukana..

Inducksista selaamalla suomalaisia Akuja ja Murryn tarinoita se voisi löytyä nopeasti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vuosia sitten tuli säännöllisen epäsäännöllisesti luettua Aku Ankkoja ja vaikka mainioita tekeleitä olivatkin (varsinkin ajalta ennen vuosituhannen vaihdetta), pikkuhiljaa kyseinen harrastus jäi ja nyt kun muistelen asiaa, niin viimeksi olen lukenut oikein ajan kanssa Akkareita joskus vuonna 2004 tai 2005. Olisihan se varmaan vieläkin helppoa uppoutua Ankkalinnan maailmaan ja aikoinaan elättelin pientä unelmaa haalia taskukirjat sieltä ihan alusta asti omaan kirjahyllyyni, mutta sekin jäi sitten vain siihen haaveilun tasolle.

Jos nyt jotain omia suosikkihahmojani pitäisi alkaa luettelemaan, niin kyllä ne löytyvät kolmikosta Aku Ankka, Roope Ankka sekä Milla Magia. Erityisesti viimeksi mainitun vetovoima on viime vuosina lisääntynyt oikein roimasti, kun tämä kiinnostukseni goottikulttuuriin on kasvanut nykyisiin mittoihin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ilmoittelen jos onnistun kyseisen ruudun löytämään ja kukaan muu ei noilla vihjeillä ole sitä onnistunut tekemään.
Iso kiitos jo etukäteen!

Suurin epäilys mulla olisi, että kyseinen sarja ajoittuisi johonkin... 1983-1988? Lisäksi mä olen melkein varma siitä, että kyseessä ei ollut mikään jatkosarja - eikä toisaalta mikään yhden-kahden sivun minisarja. Toisin sanoen kyseessä olisi sellainen perus... 8-12 -sivuinen tarina. Toisaalta muistikuvissani saattaa olla yhtymäkohtia sellaiseen sarjaan, jossa joku professori selvitti miekkavalaiden kommunikointimenetelmiä. Eikö tämä tarina mahtanut päättyä siihen, kun se opetettu miekkavalas kaatoi pahisten veneen? Mun mielestäni hakemassani tarinassa olisi veneen pysäyttämiseen käytetty nimenomaan jonkinlaista magneettia. (Liian?) Täyteen lastattu vene joka tapauksessa kaatui sen pienen poikapainin seurauksena.

Yleisesti ottaen mulla on noista vuosikerroista ne parhaimmat muistikuvat - eli suurinpiirtein omalta ala-asteajaltani.
Toi ruutu jossa Pekka ja Jeri (mulle se tutuin nimi niistä..) joutuu lopussa veden varaan, kuulostaa kyllä perhanan tutulta.
Mulle taas ton aiemman kysymykseni jälkeen Lusku on alkanut kuulostaa kaikkein tutuimmalta. Olipa äijän nimi Hurukin siinä sarjassa, missä Mikki ja Hessu ratkoivat jotain arvoitusta jossain tunturihotellissa.

Se on niin kielen päällä mullakin tuo sarja. Muistaakseni viimeisessä kuvassa Mikki heittää käsiään levitellen jonkun pienen letkautuksen, professori hymyilee taustalla ja Hessu päästää röhönaurunsa (HÖH HÖÖ!) samalla kun Musta Pekka ja Rankku pulikoivat vedessä.
Inducksista selaamalla suomalaisia Akuja ja Murryn tarinoita se voisi löytyä nopeasti.
Jonkun verran mä kävinkin noita jo läpi, mutta mitään sytyttävää ei sattunut eteeni! Hain tarinoita, joihin "Jeri" oli tagattu. Kyllä nyt täytyy vain luottaa Jatkoajan ihmeelliseen maailmaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suurin epäilys mulla olisi, että kyseinen sarja ajoittuisi johonkin... 1983-1988? Lisäksi mä olen melkein varma siitä, että kyseessä ei ollut mikään jatkosarja - eikä toisaalta mikään yhden-kahden sivun minisarja.

Hetkisen aikaa sitten kotopuolessa vieraillessa kahlailin läpi vuosikerrat 1984 ja 1985, ja ihan täysin tuollaista sarjaa en muista tulleen vastaan. Voi toki olla, että olen sen skipannut epähuomiossa lukemalla jostain lehdestä vain jatkosarjan... Tällä perusteella voisin veikata tuon olevan jostain 1986 - 1988 -aikaväliltä. Miksei 1983:kin voisi tulla kyseeseen, mutta mielestäni tuo ajankohta ei vielä ihan tuollaisia tarinoita sisältänyt. Tuo tuntuu joka tapauksessa aika tutulta juonelta, eli tuollainen tarina on varmaan tosiaan olemassa.

Jos muuten olisin huomannut tuon hahmon nimeä koskeneen kysymyksen sen alkuperäisenä esityshetkenä, olisin vastannut Rankun. Minusta se on edelleen se yleisin nimitys tuolle hahmolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös