Aku Ankka

  • 102 660
  • 405
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaako joku mikä tarina kyseessä kun Aku ja pojat jäävät kotiin verhojen taakse kun Aku leveili hienolla lomareissulla naapurillensa ja ei sit "yllättäen" ollutkaan rahaa lähteä?
80-luvulla ainakin tullut tuo tarina kun nuoruudestani muistan.

Jos puhutaan samasta tarinasta, niin muistelisin tuon tulleen jossain vuoden 1984 loppukevään tai alkukesän numerossa; tarinan nimeä en valitettavasti muista. Aku tosiaan alkaa leveillä tulossa olevasta lomamatkasta ja menee niin pitkälle, että kantaa poikien kanssa matkalaukut lentokenttätaksiin tms. Illan pimetessä sitten hiivitään kotiin ja eletään seuraavat päivät verhojen takana. Murtovaraskin poikkeaa kylässä, mutta naapureita tai poliiseja ei voi tietenkään hälyttää, kun "oikeasti" ollaan jossain Ankkapulcossa. Poikkeuksellisesti tarina saa Akun kannalta onnelisen lopun, kun TV-uutisissa näytetään hirmumyrskyn iskeneen lomaparatiisiin, joten sen varjolla voidaan "palata" kotiin ja kehuskella naapureille, kuinka hieno reissu oli, mutta harmillisesti jouduttiin keskeyttämään se myrskyn takia. Muistaakseni satuilu uppoaa naapureihin kuin väärä raha, mutta pojat häpeävät silmät päästä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Jos puhutaan samasta tarinasta, niin muistelisin tuon tulleen jossain vuoden 1984 loppukevään tai alkukesän numerossa; tarinan nimeä en valitettavasti muista. Aku tosiaan alkaa leveillä tulossa olevasta lomamatkasta ja menee niin pitkälle, että kantaa poikien kanssa matkalaukut lentokenttätaksiin tms. Illan pimetessä sitten hiivitään kotiin ja eletään seuraavat päivät verhojen takana. Murtovaraskin poikkeaa kylässä, mutta naapureita tai poliiseja ei voi tietenkään hälyttää, kun "oikeasti" ollaan jossain Ankkapulcossa. Poikkeuksellisesti tarina saa Akun kannalta onnelisen lopun, kun TV-uutisissa näytetään hirmumyrskyn iskeneen lomaparatiisiin, joten sen varjolla voidaan "palata" kotiin ja kehuskella naapureille, kuinka hieno reissu oli, mutta harmillisesti jouduttiin keskeyttämään se myrskyn takia. Muistaakseni satuilu uppoaa naapureihin kuin väärä raha, mutta pojat häpeävät silmät päästä.
Kiitos, #26/1984 Säästöloma.
- Käsikirjoitus: Les Lilley
- Piirrokset: Vlado Magdic
 

Liitteet

  • 29873-d29d3f47875b24f1a70d6d1b2119cc38682637ea-listing.jpg
    29873-d29d3f47875b24f1a70d6d1b2119cc38682637ea-listing.jpg
    27,5 KB · kertaa luettu: 300

ace

Jäsen
Oman Akkari tilaukseni lopetin tänä kesänä. Vuodesta -84 olen ollut tilaaja, tosin joitain pätkiä on väliin mahtunut kun tilaus oli tauolla.

Sen sijaan Digipalvelua tilaan on/off taktiikalla ja ase on kyllä mainio. Ei toki päihitä fiilistä lukea lehtiversiota, mutta kätevästi sieltä löytyy kaikki julkaisut.

Oma suosikki tarinani on Don Rosan Pysähtyneisyyden aika. Ilmestyi lehdessä 4/91. Loistava tarina ja hauskaa huumoria mestarilta.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meille on tullut Aku vuodesta 1973, ensin siskolle Ruotsiin kun asuttiin siellä, sit mulle ihan tänne Suomeen ja sen jälkeen siskon tytöille. Enää ei tule kun siskon tyttöjä ei kiinnosta. Minä sen sijaan luen näitä Akuja aina aamupalalla, aamupala ei mene alas ilman Akua. Kaikki Akut on kansioissa äitin autotallissa ja muutama kansio mulla on kotona. Sit kun olen ne lukenut ehkä noin 1000 kertaa, niin välillä on kiva vaihtaa ne uusiin ja taas tuntuu että ei ois ikinä ennen lukenutkaan niitä.
 

ace

Jäsen
Kaikkia lehtiä ei kyllä kiinnosta lähteä keräämään, mutta täydellinen Taskukirjakokoelma olisi mukava omistaa. Useampi kymmenen niitä löytyy väliltä 1-100, mutta niidenkin taso laski jossain vaiheessa. Näiden jälkeen olen lukenut ehkä 20 taskaria, missähän numerossa tällä hetkellä mennään?
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Ei koske aivan Akua vaan enoa Roopea. Kun on krooninen keräilijä niin on jonkinverran äkäisiä Roope pankkeja siunaantunut. Myös muutama harvinaisempi.

Hauska keräilykohde. Huomioitavaa se että jos ostaa Roope pankin niin tsekkaa että ORIGINAALIT keppi ja silmälasit ovat kiinni. Olen nähnyt korjattuja ja omavalmisteisia patentteja, sellasta.

Tuttu diileri myi sarjan kaikkia värejä( ei isoa) joissa lasit ja keppi tallella 200 eurolla.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hassu juttu muuten tuo Sähkölaitosankka. Varmaan noin 20 vuotta sitten vielä markka-aikaan se niitä löytyi kaksinkin kappalein jonkun pitäjän(en enää muista millään enää minkä) antikvariaatista jossa kyseistä puljua pitävä vanha ukko heitti vaan hatusta tuohon hinnaksi 2 markkaa. :D Lienee jo silloin ollut vähän arvokkaampi. No mulla on se nyt, ei tosin missään täydellisessä kunnossa mutta kuitenkin. Se on varmaan se harvinaisin lehti mitä itseltä löytyy. Ja se muuten löytyy Antikvaari-sivustolta myynnistä "vink vink" muttei enää ihan tuohon pilkkahintaan kuitenkaan. Vanhoihin Akuihin voi aina vähän enempi sijoittaa. ;)
Joo, kyllähän tätä Sähkölaitosankkaa näkee vähän väliä myynnissä jossain, mutta hinta on aina aika suolainen. Itsekin olen ollut odottavalla kannalla, josko sattuisi osumaan eteen tuollainenkin kappale, jossa hintalapun desimaalipilkku olisi eri kohdassa.

Noista 1970-luvun lehdistä muuten, tietääkseni yksi arvokkaimmista on vuoden 1974 numero 45, mutta vain jos siinä on Iloiset perheet -liite kiinni. Minulla on tuosta käytännössä virheetön versio. Nuo liitteet ovat hyvin oleellisia, enkä ole juuri näistä 1970- ja 1980-luvun lehdistä kelpuuttanut kokoelmiini kuin sellaiset versiot, joissa kaikki liitteet on mukana (eli joka vuotiset lukujärjestykset ja sitten on ollut Taskukinoa vuonna 1984 jne.)
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulla on sattumalta ensimmäiset kahdeksan numeroa itsenäistyneen Viron Aku Ankkaa (Miki Hiir) 1990-luvun alusta. Lieneekö noilla keräilyarvoa?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muistaako kukaan sellaista Aku-tarinaa jossa Aku oli puolipakolla komennettu siivoojan työhön joka ei mennyt ihan putkeen?

Akun työlistassa oli jonkun aulatilojen siivous jonne tuli arvovieraita joiden jaloille Aku heitti pesuvedet koska paikka oli käsketty pestä. Jotain muutakin säätöä oli, ei muista.

Tod näk n 80-luvun puolivälin tarina..
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Kovasti some mainostaa nyt itselle tuota Aku Ankka Klassikko-lehteä tilattavaksi 4e/kk. Onko kellään kokemusta onko tuo millainen julkaisu tai kannattava tilaus? Ilmeisesti kuuluu normi Akun tilaukseen digilehtenä kuten muutkin, mutta en ole ikinä oppinut Akua lukemaan miltään näytöltä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kovasti some mainostaa nyt itselle tuota Aku Ankka Klassikko-lehteä tilattavaksi 4e/kk. Onko kellään kokemusta onko tuo millainen julkaisu tai kannattava tilaus? Ilmeisesti kuuluu normi Akun tilaukseen digilehtenä kuten muutkin, mutta en ole ikinä oppinut Akua lukemaan miltään näytöltä.
Itselleni on nyt tullut 3 numeroa. Kerran kuukaudessa siis ilmestyy, mutta paksumpi (muistaakseni 50 sivua) kuin normaali Aku Ankka. Hyvä lehti, jos tykkää vanhoista Akuista. Vanhimmat tarinat on tainneet olla 1940-luvulta, ja uusimmat 2000-luvun alusta joita en kyllä ihan vielä klassikoiksi sanoisi. Tai sitten olen jo sen verran vanha itse. Pieni miinus siitä, että on painettu kiiltävälle paperille. Tuollaiseen klassikko-lehteen sopisi paljon paremmin sellainen mattapintainen paperilaatu joka Aku Ankoissa oli ennen vanhaan. Mutta kyllä ehdottomasti on tuon neljän euron arvoinen lehti.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselleni on nyt tullut 3 numeroa. Kerran kuukaudessa siis ilmestyy, mutta paksumpi (muistaakseni 50 sivua) kuin normaali Aku Ankka. Hyvä lehti, jos tykkää vanhoista Akuista. Vanhimmat tarinat on tainneet olla 1940-luvulta, ja uusimmat 2000-luvun alusta joita en kyllä ihan vielä klassikoiksi sanoisi. Tai sitten olen jo sen verran vanha itse. Pieni miinus siitä, että on painettu kiiltävälle paperille. Tuollaiseen klassikko-lehteen sopisi paljon paremmin sellainen mattapintainen paperilaatu joka Aku Ankoissa oli ennen vanhaan. Mutta kyllä ehdottomasti on tuon neljän euron arvoinen lehti.
Mielestäni oli pitkään 63 sivua ja nyt on siinä 67-68 sivua. Tykkään tuosta lehdestä. Tulee vähemmän ns. huteja, joita tulee varsinaisiin Aku Ankkojen numeroihin. Ehkä ihan siksi kun ilmestyy sen verran harvemmin.

Tilaukseni on jatkunut siitä asti, kun se oli ensin Aku Ankka Kuukauden sarjisekstra, sitten Aku Ankka Sarjisekstra ja sen jälkeen Aku Ankka Ekstra ja nyt nimi on Aku Ankka Klassikko.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni oli pitkään 63 sivua ja nyt on siinä 67-68 sivua. Tykkään tuosta lehdestä. Tulee vähemmän ns. huteja, joita tulee varsinaisiin Aku Ankkojen numeroihin. Ehkä ihan siksi kun ilmestyy sen verran harvemmin.

Tilaukseni on jatkunut siitä asti, kun se oli ensin Aku Ankka Kuukauden sarjisekstra, sitten Aku Ankka Sarjisekstra ja sen jälkeen Aku Ankka Ekstra ja nyt nimi on Aku Ankka Klassikko.
Joo, lehti on entinen sarjisekstra, mutta vähän muuttanut tyyliään. Usein on esimerkiksi Barksia, Paul Murraytä, toisinaan Floyd Gottfredsoniakin. Tai muita klassikko-osaston tarinoita. Sitten on myös uudempia, tyylillisesti enemmän vanhan sarjisekstran kuin nykyisen Aku Ankka -lehden tyylisiä tarinoita.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kahdessa viimeisessä Klassikossa on ainakin 67 sivua. Itse olen tykännyt lehdestä.
 

BaronFIN

Jäsen
Saiko tämä Klassikon tilattua erikseen? Itse siis muistan tämän ekstrana minkä sai tilattua vain erikseen ”päälehden” rinnalla.

En ole tämän jälkeen perään katsellut kun samat tarinat todennäköisesti löytyy myös Lataamosta kun hieman tonkii. Tietty tämän bonuksena on se, että joku on nämä puolestasi jo tonkinut.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Saiko tämä Klassikon tilattua erikseen? Itse siis muistan tämän ekstrana minkä sai tilattua vain erikseen ”päälehden” rinnalla.

En ole tämän jälkeen perään katsellut kun samat tarinat todennäköisesti löytyy myös Lataamosta kun hieman tonkii. Tietty tämän bonuksena on se, että joku on nämä puolestasi jo tonkinut.

Joo onnistuu, tässä linkkiä. Itsekin nyt pistin tämän tilaukseen kun noita vanhempia tarinoita voisi nostalgian nälkään lueskella pitkästä aikaa.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Saiko tämä Klassikon tilattua erikseen? Itse siis muistan tämän ekstrana minkä sai tilattua vain erikseen ”päälehden” rinnalla.

En ole tämän jälkeen perään katsellut kun samat tarinat todennäköisesti löytyy myös Lataamosta kun hieman tonkii. Tietty tämän bonuksena on se, että joku on nämä puolestasi jo tonkinut.
Saa tilattua ja onhan se Klassikko lataamossakin. Oisko nyt parin kuukauden viiveellä kun Disney ei halunnut sitä ja Taskaria reaaliajassa digimaailmaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Muistaako kukaan sellaista Aku-tarinaa jossa Aku oli puolipakolla komennettu siivoojan työhön joka ei mennyt ihan putkeen?

Akun työlistassa oli jonkun aulatilojen siivous jonne tuli arvovieraita joiden jaloille Aku heitti pesuvedet koska paikka oli käsketty pestä. Jotain muutakin säätöä oli, ei muista.

Tod näk n 80-luvun puolivälin tarina..
WANHA, mutta et tarkoita kun joskus Kattivaaran margariinitehtaan pihan pesi tjsp?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mun mielestä vieraat olivat jotain vähän arvokkaampia kaupungintalon tms arvovieraita. Sellaista edustustilan aulaa pesi.
Yrittänyt tsekkailla noita kasarin Akuja, ei ole viel tullut vastaan, no jatketaan etsimistä :D
 
Lueskelen juuri 2010-2015 vuosien Aku Ankkoja ja täytyy kyllä sanoa, että Kari Korhonen on yksi paskimmista lehden sivuille päätyneistä piirtäjistä ja käsikirjoittajista. Joka kerta tekee mieli skipata tylsääkin tylsemmät tarinat ja vain vähän yksityiskohtia sisältävät piirrokset.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lueskelen juuri 2010-2015 vuosien Aku Ankkoja ja täytyy kyllä sanoa, että Kari Korhonen on yksi paskimmista lehden sivuille päätyneistä piirtäjistä ja käsikirjoittajista. Joka kerta tekee mieli skipata tylsääkin tylsemmät tarinat ja vain vähän yksityiskohtia sisältävät piirrokset.
Ehkä Korhonen on tosiaan vähän tylsä, mutta toisaalta hänen tarinoissaan on usein positiivinen vire ja Aku ei ole niin päähän potkittu. Yksityiskohtia kun kaipaa pitää lukea Rosaa. Barksia ja Rosaa on mukavaa lukea myös silllon, kun kaipaa tarinoilta aggressioita, pieniä pyrstölle potkimisia ja kepillä iskemistä.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Kaksi numeroa tullut nyt Klassikko-lehteä siitä kun laitoin tilaukseen ja ensimmäinen näistä oli Kari Korhonen spesiaali ja nyt toinen täynnä Mikki Hiiri tarinoita. OMG sanon minä! Onneksi on sentään Barksin, mutta silti inhokki numero yksi tuo hiiri. Seuraavaksi varmaan tulee joku William Van Horn spesiaali :D
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kaksi numeroa tullut nyt Klassikko-lehteä siitä kun laitoin tilaukseen ja ensimmäinen näistä oli Kari Korhonen spesiaali ja nyt toinen täynnä Mikki Hiiri tarinoita. OMG sanon minä! Onneksi on sentään Barksin, mutta silti inhokki numero yksi tuo hiiri. Seuraavaksi varmaan tulee joku William Van Horn spesiaali :D
Nyt on kieltämättä ollut pari heikompaa numeroa nämä viimeiset, tai pikemminkin ei itseäni miellyttäviä. Joku muuhan voi tykätä Korhosesta ja Mikistä. Mutta todella monipuolista on tuon lehden tarjonta, että eiköhän sieltä tule taas hyviäkin tarinoita. Todennäköisesti jo ensi kuussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös