Aku Ankka

• 108 574
  • 428
Symmetrinen pallokorva näyttää siistimmältä t-paidoissa ja muussa krääsässä. Näin muistaakseni Don Rosa perusteli Mikin käsittämätöntä suosiota jenkeissä.
Eiköhän Minnikin mene Akun suosion edelle Amerikassa. Taitaa olla tyttöjen ja naisten suosikki. Akun ääni on vähän ärsyttävä ja vaikeaselkoinen, mikä voi rajoittaa suosiota USA:ssa, kun siellä Ankkalinnan asioista ei niin paljon sarjakuvista lueta kuin täällä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän Minnikin mene Akun suosion edelle Amerikassa. Taitaa olla tyttöjen ja naisten suosikki. Akun ääni on vähän ärsyttävä ja vaikeaselkoinen, mikä voi rajoittaa suosiota USA:ssa, kun siellä Ankkalinnan asioista ei niin paljon sarjakuvista lueta kuin täällä.
Minni on ulkoisesti söpö. Itsenäinen nainen, joka välillä polkee jalkaa, mutta on aina uskollinen ja luotettava. Ei Minnistä voi olla pitämättä, vaikka Mikki välillä olisikin vähän turhan terävä kikkanokka.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Minni on ulkoisesti söpö. Itsenäinen nainen, joka välillä polkee jalkaa, mutta on aina uskollinen ja luotettava. Ei Minnistä voi olla pitämättä, vaikka Mikki välillä olisikin vähän turhan terävä kikkanokka.
Joo onhan Minni ihan eri luokkaa kuin esim. Iines Ankka. Iinekseltä varmaan saa ns. paremmat kyydit, mutta ei tuollaisen tuulella käyvän, hieman kevytkenkäisen oloisen naisen kanssa voisi mitään perhettä perustaa. Minni on selvästi enemmän vaimomatskua.

En tiedä miten Ankkamaailman asetelmat järkkyisivät jos Aku alkaisikin vikittelemään Minniä. Tämä toki vaatisi sen että Minnin ja Mikin suhteelle tapahtuisi jotain, mutta eiköhän tuokin olisi mahdollista. Olen itse asiassa aika varma että Mikki on kaappihomo, joten kenties näin 2020-luvulla Mikki uskaltaisi tulla ulos kaapista ja uskaltaisi olla sellainen kuin on. Tämän jälkeen Aku ja Minni voisivat alkaa viettämään aikaa yhdessä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo onhan Minni ihan eri luokkaa kuin esim. Iines Ankka. Iinekseltä varmaan saa ns. paremmat kyydit, mutta ei tuollaisen tuulella käyvän, hieman kevytkenkäisen oloisen naisen kanssa voisi mitään perhettä perustaa. Minni on selvästi enemmän vaimomatskua.

En tiedä miten Ankkamaailman asetelmat järkkyisivät jos Aku alkaisikin vikittelemään Minniä. Tämä toki vaatisi sen että Minnin ja Mikin suhteelle tapahtuisi jotain, mutta eiköhän tuokin olisi mahdollista. Olen itse asiassa aika varma että Mikki on kaappihomo, joten kenties näin 2020-luvulla Mikki uskaltaisi tulla ulos kaapista ja uskaltaisi olla sellainen kuin on. Tämän jälkeen Aku ja Minni voisivat alkaa viettämään aikaa yhdessä.
Mä taas luulen, että Minni on niin kiltti, että hän suostuisi Mikille kulissivaimoksi ja antaisi Mikin olla kaapissa. Aku voisi suosiolla pistää hynttyyt yhteen Unan kanssa. Siltä tytöltä saisi konstailematonta huomiota ja lempeä.

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
Symmetrinen pallokorva näyttää siistimmältä t-paidoissa ja muussa krääsässä. Näin muistaakseni Don Rosa perusteli Mikin käsittämätöntä suosiota jenkeissä.

Tähän liittyen, yksi parhaimmista "Mikki"-paidoista mitä olen nähnyt oli sellainen, missä hyvin mikkimäinen hiiren hahmo (naamaa ei tietenkään näkynyt tekijänoikeusloukkaukset väistäen) oli jäänyt jumiin hiirenloukkuun ja alla oli teksti "shit happens". Tuollaisen Mikki-paidan voisi itsekin hankkia. Muutenhan Mikki on vähän kuin sarjakuvamaailman Hercule Poirot, Miss Marple ja se Murhasta tuli totta-täti yhdistettynä. Omahyväinen ja rasittava siimahäntä, joka tunkee nokkansa joka paikkaan ja on olevinaan fiksu, kun muut etsiväkaasit ympärillä ovat kujalla.

zippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, HC Davos
Ankka-faneille tiedoksi mielenkiintoinen projekti, jota muutamat ranskalaiset elokuvaharrastajat tekevät, eli oikeilla näyttelijöillä näytelty ankka-lyhytelokuva. Elokuva pohjautuu Don Rosan Forget It! / Unohda koko juttu! -tarinaan. Rosakinhan on useasti sanonut, että hän mieltää ankat ihmisinä, joten nyt sellaista on luvassa. Elokuvasta löytyy jo teaser sekä trailer suomitekstityksillä (saa käyttöön videon asetuksista).

Eniten lisätietoja löytyy vapaarahoituksen toiselta kierrokselta, joka on jo päättynyt. Toki jos kipinä iskee ja haluaa laittaa kortta kekoon, onnistuu se vielä helloasso-sivuston kautta.

Elokuvan pitäisi olla valmis tämän vuoden loppupuolella. Itse ainakin odotan pienen ankka-fanin innolla, millaisen lopputuloksen saavat aikaan. Teaser ja trailer ovat lupaavia, omasta mielestäni ankkojen henki välittyy.

Viimeksi muokattu:

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Aku Ankkaa luettiin meilläkin kun penskoja oltiin. Aikuisiällä innostuin toteuttamaan lapsuuden haaveeni ja aloin keräilemään 50-luvun numeroita. Vuosina 2009-2020 minulla oli täydellinen kokoelma, eli kaikki 1951-1959 vuosien lehdet irtonumeroina näytenumero 1951 vuodelta sekä Lumikki erikoisnumero vuodelta 1952 mukaan lukien. Jopa koko suomen mittakaavassa kovan luokan setti.

Keräilijät ovat usein neuroottisen tarkkoja kokoelmastaan ja niin oli allekirjoittanutkin. Parempia kappaleita piti metsästää ja laittaa huonompia kiertoon. Mutta jossain kohtaa tuli stoppi sen suhteen, että parempia kappaleita ei juuri lainkaan vastaan tullut.

Jotenkin sitten pikkuhiljaa alkoi innostus hiipumaan, kun ei saanut iloa uusista hankinnoista, mikä on keräilijän polttoaine keräilyn jatkumiseksi. Päädyin sitten lopulta myymään kokoelmani pois. Mutta keräilijän luonne inspiroitui muista aiheista ja harrastus jatkuu eri juttujen parissa.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olenkohan muuten ainoa, kenellä kesti lapsena hetki äkätä, että Roope Ankan rahasäiliötä suomenkielisissä sarjoissa koristavat kirjaimet tulevat isännän nimikirjaimista Roope Ankka? Itse luulin pitkään että kyseessä on RAhaa, tai RAha. Tiedä sitten oliko taustalla piirretyistä tuttu dollarin symboli.

Olenkohan muuten ainoa, kenellä kesti lapsena hetki äkätä, että Roope Ankan rahasäiliötä suomenkielisissä sarjoissa koristavat kirjaimet tulevat isännän nimikirjaimista Roope Ankka? Itse luulin pitkään että kyseessä on RAhaa, tai RAha. Tiedä sitten oliko taustalla piirretyistä tuttu dollarin symboli.
Sama oli mullakin, RA=rahaa

Sitten luulin, kun autojen kyljissä luki Ky (= kommandiittiyhtiö) ja puhelinnumero oli myös, että Ky=kysy. Eli soita numeroon ja kysy lisätietoja.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sitten luulin, kun autojen kyljissä luki Ky (= kommandiittiyhtiö) ja puhelinnumero oli myös, että Ky=kysy. Eli soita numeroon ja kysy lisätietoja.

Mietitkö sitten koskaan, että mitä ihmettä esimerkiksi Oy voisi tuossa samassa yhteydessä tarkoittaa?

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aku Ankasta on menossa Halloween-tarjous 6,66 €/kk. Se on voimassa tänään ja huomenna.
Pirullinen hinta houkuttelee tilaamaan.
Lopetin pitkän tilaukseni muutama vuosi sitten, kun lehti meni vaan niin kehnoksi. Nyt ei ole mitään käsitystä laadusta.

Aku Ankasta on menossa Halloween-tarjous 6,66 €/kk. Se on voimassa tänään ja huomenna.
Pirullinen hinta houkuttelee tilaamaan.
Lopetin pitkän tilaukseni muutama vuosi sitten, kun lehti meni vaan niin kehnoksi. Nyt ei ole mitään käsitystä laadusta.
Viimeksi, kun itse tilailin kyllästyin jatkuviin Korhosen tarinoihin. Ihan tylsiä ja vielä todella rumia sarjakuvia.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Korhonen on näköjään piirtänyt jo 292 tarinaa. Taakse ovat jääneet mm. Marco Rota (255) ja Don Rosa (245).

Minä en ole ainakaan vanhasta muistista mitenkään Korhonen-fani, en tykännyt piirrosjäljestä enkä tarinoistakaan.

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Korhonen on näköjään piirtänyt jo 292 tarinaa. Taakse ovat jääneet mm. Marco Rota (255) ja Don Rosa (245).

Minä en ole ainakaan vanhasta muistista mitenkään Korhonen-fani, en tykännyt piirrosjäljestä enkä tarinoistakaan.

Huh, kohta 300 täynnä. Tuotteliaisuudesta ja menestyksestä tällä saralla on nostettava kuvitteellista merimieslakkia.

Todettava kyllä, että itsekään en oikein Korhonen-faniksi lukeudu. Ihan... perushyvää materiaalia sieltä on tainnut vuosien mittaan tulla, mutta vastaavasti myös vähän (liekö toki Suomen toimituksen tilauksesta?) väkisinväännetyn tuntuisia itsetarkoituksellisia viittaustarinoita.

Tarkoitan siis tätä tyyliä (ei suora lainaus, perustuu mutuiluun ja mielikuviin, heh):
Aku: Kierrämmekö kehää järven ympäri? Vastahan ohitimme samanlaisen maiseman.
Tupu/Hupu/Lupu: Aku-setä, ei suinkaan, tämä on eri vesistö! Suomihan tunnetaan tuhansien järvien maana.

Suomi-viittaukset, Suomi-tarinat ja muut sellaiset on ihan kivoja, mutta näitä vähän itsetarkoituksellisia maa- ja kaupunkitarinoita on vilissyt niin Korhosen kuin muidenkin kynäilemänä Ankoissa viimeisen kymmenen vuoden sisään muistaakseni aika tiuhaan ja en tiiä... ei oikein itselle lähde.

Ehkä ikäkin tekee tehtävänsä, mutta kyllä tämä laatuero on ihan huomattava esimerkiksi 90-luvun ja 2000-luvun alkuvuosiin, jolloin lähes jokaisen lehden ns. johtosarja oli todella laadukasta perusvarmaa Vicaria ja välillä mausteena kiehtovan kajahtanutta Van Hornia.

Eksyin tässä nyt sivupoluille... Todettakoon vielä, että ei ollut tarkoitus sinänsä moittia Korhosta kohtuuttomasti, sillä osa noista on tosiaan aika puhtaasti tilaustöitä ja pääkohderyhmän huomioiden lienee ihan toimivia sellaisia ja kyllä miehen kynästä on paljon laadukasta Ankkaa tullut! Jotenkin ei vaan ole itselle ihan päässyt sinne suosikkien joukkoon, eikä tarinat ole yleisesti ottaen jääneet samalla tavalla mieleen, mitä muutamien verrokkien.

Huh, kohta 300 täynnä. Tuotteliaisuudesta ja menestyksestä tällä saralla on nostettava kuvitteellista merimieslakkia.

Todettava kyllä, että itsekään en oikein Korhonen-faniksi lukeudu. Ihan... perushyvää materiaalia sieltä on tainnut vuosien mittaan tulla, mutta vastaavasti myös vähän (liekö toki Suomen toimituksen tilauksesta?) väkisinväännetyn tuntuisia itsetarkoituksellisia viittaustarinoita.

Tarkoitan siis tätä tyyliä (ei suora lainaus, perustuu mutuiluun ja mielikuviin, heh):
Aku: Kierrämmekö kehää järven ympäri? Vastahan ohitimme samanlaisen maiseman.
Tupu/Hupu/Lupu: Aku-setä, ei suinkaan, tämä on eri vesistö! Suomihan tunnetaan tuhansien järvien maana.

Suomi-viittaukset, Suomi-tarinat ja muut sellaiset on ihan kivoja, mutta näitä vähän itsetarkoituksellisia maa- ja kaupunkitarinoita on vilissyt niin Korhosen kuin muidenkin kynäilemänä Ankoissa viimeisen kymmenen vuoden sisään muistaakseni aika tiuhaan ja en tiiä... ei oikein itselle lähde.

Ehkä ikäkin tekee tehtävänsä, mutta kyllä tämä laatuero on ihan huomattava esimerkiksi 90-luvun ja 2000-luvun alkuvuosiin, jolloin lähes jokaisen lehden ns. johtosarja oli todella laadukasta perusvarmaa Vicaria ja välillä mausteena kiehtovan kajahtanutta Van Hornia.
Joo joku 10 Suomi-tarinaa olisi vielä ihan kiva, mutta Korhosen osalta taidetaan puhua jo melkein parista sadasta, niin käy kyllä todella tylsäksi. Mutta kai ainoaa suomalaista Ankka-piirtäjää pitää työllistää.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomi mainittu niin lisätään vielä, että minua viehättää myös aina, kun jossakin tarinassa on Jaakko Seppälän käsikirjoitus. Sen verran Aku Ankassa pitää aina Suomen lippua heiluttaa.

Minä taas aikoinaan lopetin tilauksen, kun joka lehdessä oli Van Hornia. Täysin sietämätön piirtotyyli, piti aina skipata nuo tarinat.

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Minä taas aikoinaan lopetin tilauksen, kun joka lehdessä oli Van Hornia. Täysin sietämätön piirtotyyli, piti aina skipata nuo tarinat.

Onhan se tosiaan vähän... erilaista Unkka T. Kumiankkoineen ja parhaimmillaan/pahimmillaan aika trippailevine stooreineen! Ymmärrän, ettei ihan kaikille toimi... Itselle maistui hyvin, mutta yhdessä vaiheessa (olikohan joskus 2000-luvun alkuvuosina) noita Van Hornin tarinoita alkoi tosiaan olla aika tiuhaan mukana.

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itsellä mielikuva, että tykkäsin Van Hornista ehkä vielä silloin nuorempana. Nyt olen lueskellut noita Akuja, niin suoraa menee skippiin. Joko olen kasvanut niistä tarinoista ohi, tai silloin aikoinaan vaan kaikki piti tietenkin lukea.

Omat suosikit ovat perus Barks ja Rosa ja tietenkin Rota ja Vicar. Näiden perään näin äkkiseltään vaikea nimetä seuraavia ehdokkaita, vaikka hyviä jäi varmasti nimeämättä... Ja kun tätä nyt kirjoitin niin Romano Scarpa toki kanssa kova veto, vaikkei Aku Ankka-lehdessä ole varmaankaan esiintynyt.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy