Mainos

AKT teki sen taas!

  • 264 915
  • 1 636

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Kohdennetut kevennykset aloille jotka sitoutuu Kikyyn ja loput makselee ne extravapaat veroina.

Lisäksi voisi poistaa työtaistelu- oikeuden Kikyn ulkopuolelle jääviltä liitoilta. Voin jo ennustaa, että ahtaajat ovat jälleen lakossa, jos ei palkkaa nosteta ja etuja lisätä. Tai hehän ovat aina lakossa, kun mahdollista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tässä koko sopan alussa ollut tulossa pakkolait tän nykyisen Kikyn sijaan? Mikä siis estää tekemästä asetusta mainitsemallani tavalla? Kohdennetut kevennykset aloille jotka sitoutuu Kikyyn ja loput makselee ne extravapaat veroina.

Perustuslain säätämisjärjestys estää, kun lainsäädäntö ei ole yleistä sopimusoikeutta, vaan tuontyyppisen lainsäädännön on oltava yhdenvertaista (sopimuspartit saavat sen sijaan sopia keskenään). Toki siitä voitaisiin säätää perustuslain säätämisjärjestyksessä, sillä metodillahan Suomessa saa säätää perustuslain vastaisia lakeja. Taitaa vaan olla aika hiljaista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ole verrannollinen. Toisesta säädetään laki (verolait), toisesta sovitaan parttien kesken. Lainsäädäntö koskee kaikkia, TES:t ovat toimialakohtaisia.

Tässä on tietysti sitten ne omat harmaat alueet (lait vs. TES) kuten yleissitovuus ja paikallisen sopimisen rajoitteet, molemmista on säädetty laissa mutta käytännön määritelmät tulevat TESseistä myös niiden osalta jotka eivät ole liittojen jäseniä.

Kannattaa muuten kaikkien tutustua työoikeuden professori Koskisen lausuntoon, sen perusteella uskaltaisin väittää että jossain vaiheessa tulee aika isojakin muutoksia lainsäädäntöön, sen verran murhaavaa kritiikkiä yhdenvertaisuuden puutteesta nykyjärjestelmässä tulee proffalta.

http://www.yrittajat.fi/sites/defau..._koskinen_paikallinen_sopiminen_20_5_2016.pdf
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ahtausalalle kaksivuotinen sopimus | AKT

Ahtausalalle on saatu sovittua kahden vuoden sopimus. Kyseinen soppari poikkeaa ns. kikystä siten, että tuossa ei ole kriisilauseketta eikä 24 tunnin vuotuista työajanlisäystä. Palkankorotukset kuitenkin noudattavat yleistä teollisuuden linjaa.

Jännää muuten median toiminta suhteessa AKT:hen. Yhteiskuntasopimusta ja kikyä laadittaessa päämediat pursusivat kriittisiä kannanottoja AKT:n vastuuttomuudesta, mutta nyt suurin piirtein vaietaan, kun AKT solmii hyvinkin ajoissa työrauhan työnantajaosapuolen kanssa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ahtausalalle kaksivuotinen sopimus | AKT

Ahtausalalle on saatu sovittua kahden vuoden sopimus. Kyseinen soppari poikkeaa ns. kikystä siten, että tuossa ei ole kriisilauseketta eikä 24 tunnin vuotuista työajanlisäystä. Palkankorotukset kuitenkin noudattavat yleistä teollisuuden linjaa.

Jännää muuten median toiminta suhteessa AKT:hen. Yhteiskuntasopimusta ja kikyä laadittaessa päämediat pursusivat kriittisiä kannanottoja AKT:n vastuuttomuudesta, mutta nyt suurin piirtein vaietaan, kun AKT solmii hyvinkin ajoissa työrauhan työnantajaosapuolen kanssa.

Totta tässäkin toinen puoli. Media tarvitsee aina syyllisen konflikteihin. Toki AKT:kin on vuosia parastaan pistänyt vihoja kerätäkseen mutta kyllä pitäisi antaa kehujakin kun on niiden paikka.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ahtausalalle kaksivuotinen sopimus | AKT

Ahtausalalle on saatu sovittua kahden vuoden sopimus. Kyseinen soppari poikkeaa ns. kikystä siten, että tuossa ei ole kriisilauseketta eikä 24 tunnin vuotuista työajanlisäystä. Palkankorotukset kuitenkin noudattavat yleistä teollisuuden linjaa.

Jännää muuten median toiminta suhteessa AKT:hen. Yhteiskuntasopimusta ja kikyä laadittaessa päämediat pursusivat kriittisiä kannanottoja AKT:n vastuuttomuudesta, mutta nyt suurin piirtein vaietaan, kun AKT solmii hyvinkin ajoissa työrauhan työnantajaosapuolen kanssa.
Eipä tuo autopuolenkaan sopimus juurikaan kommentointeja kerännyt. Pettymys taitaa olla suuri, kun AKT hoiti sopimukset kuntoon ilman riitaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä tuota Hesarissa (muistaakseni) viime viikolla kehuttiin. Osasyy hiljaisuudelle lienee siinä, että ei nuo sopijapuoletkaan ole asialla isosti ulos tulleet, tainnut olla lähinnä lehdistötiedotteen tasoa tuo julkistaminen. Lisäksi sopimustahan ei ole vielä valtuustossa tms. hyväksytty.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä tuota Hesarissa (muistaakseni) viime viikolla kehuttiin. Osasyy hiljaisuudelle lienee siinä, että ei nuo sopijapuoletkaan ole asialla isosti ulos tulleet, tainnut olla lähinnä lehdistötiedotteen tasoa tuo julkistaminen. Lisäksi sopimustahan ei ole vielä valtuustossa tms. hyväksytty.

Jep Hesari on uutisoinut tuosta muutamaan otteeseen ja kirjoittanut siitä lisäksi pääkirjoituksen. Mutta onhan se kiva hieman "pahoittaa mieltä" kuinka media syrjii.. :)
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
http://www.akt.fi/uutiset/ahtausalalle-kaksivuotinen-sopimus/
Jännää muuten median toiminta suhteessa AKT:hen. Yhteiskuntasopimusta ja kikyä laadittaessa päämediat pursusivat kriittisiä kannanottoja AKT:n vastuuttomuudesta, mutta nyt suurin piirtein vaietaan, kun AKT solmii hyvinkin ajoissa työrauhan työnantajaosapuolen kanssa.

No eipä näytä tuo soppari kieltävän näitä "kollegalle sanottiin rumasti, me marssitaan ulos ilman varotusaikaa" tyylisiä perseennäyttöjä, joten ihan yhtä tyhjän kanssa tämä soppari.

Sitten kun sitoutuvat noista luopumaan, niin lupaan arvostaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No eipä näytä tuo soppari kieltävän näitä "kollegalle sanottiin rumasti, me marssitaan ulos ilman varotusaikaa" tyylisiä perseennäyttöjä, joten ihan yhtä tyhjän kanssa tämä soppari.

Sitten kun sitoutuvat noista luopumaan, niin lupaan arvostaa.

Lisäksi kaiken maailman tukilakot muille aloille. Mutta nyt on syytä kiitokseen. Eräs autopuolen esimies sanoi että AKT tulee muuttumaan rauhanomaisemmaksi koska konttorilla on tapahtunut henkilöstömuutoksia. Ehkä siellä on herätty näihin omiin ylilyönteihin myös. Viittaan siihen oliko se Raahen vai minkä ahtaajien pääluottamusmiehen erottamiseen.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Eräs autopuolen esimies sanoi että AKT tulee muuttumaan rauhanomaisemmaksi koska konttorilla on tapahtunut henkilöstömuutoksia. Ehkä siellä on herätty näihin omiin ylilyönteihin myös.
Ainakin sieltä lähti iso juristiarmeija omaan toimistoon jokunen aika sitten. Siitä en tiedä, onko sillä AKT:n rauhoittumiseen mitään tekemistä.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
AKT on innolla lähtemässä tukitoimiin veturimiesten lakossa:

"VETURINKULJETTAJIEN poliittinen mielenilmaus sai maanantaina laajasti tukea Suomen kuljetusalan työntekijäpuolelta.

Useat kuljetusliitot ilmoittavat tukevansa veturinkuljettajien mielenilmausta. Liitot sanovat olevansa jatkossa valmiita päättämään tukitoimista, joilla liikenne- ja viestintäministeriö ja maan hallitus saadaan luopumaan suunnitelmistaan.

Liittojen yhteisessä kannanotossa ovat mukana Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni, Ilmailualan unioni, Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys, Raideammattilaisten yhteisjärjestö sekä Rautatievirkamiesliitto."


Kiista junaliikenteen kilpailuttamisesta kärjistyy: Kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla – ”Jos he pyytävät apua, sitä on luvassa - Politiikka - Helsingin Sanomat
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli perinteiseen tapaansa AKT osoittaa, että sen kanssa solmituilla työehtosopimuksilla voi pyyhkiä perseensä kun ei niihin ikinä voi luottaa, vaan mikä tahansa tekosyy kelpaa korpilakon pystyttämiseen. Paskat siitä, mitä se kansantalouden elpymiselle aiheuttaisi (ja muiden alojen työpaikoille).

Mutta, jos jätetään AKT:n ja veturinkuljettajien toimintatavat keskustelun ulkopuolelle, on pakko todeta, että kerrankin ovat itse asiassa oikeassa. Ison-Britannian esimerkki osoittaa, että rautatieliikenteen yksityistämisestä ei seuraa mitään hyvää kenellekään. On olemassa asioita, joita vaan ei kannattaisi yksityistää. Niitä ovat: maanpuolustus, palo- ja pelastustoimi, poliisi, infrastruktuuri ja sähköverkko.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ison-Britannian esimerkki osoittaa, että rautatieliikenteen yksityistämisestä ei seuraa mitään hyvää kenellekään
Minulla ei ole asiasta omakohtaisia kokemuksia, mutta olen toisenlaisiakin näkemyksiä kuullut. Hintojen laskemisen myötä on matkustajamäärät kasvaneet, eli vähän niinkuin Onnibussilla Suomessa.
Heti uudistuksen jälkeen tapahtui huomattavan paljon onnettomuuksia, mutta kun asiaan kiinnitettiin huomiota, niin nyt viime vuosina onnettomuuksien määrä on pienempi kuin ennen yksityistämistä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Ison-Britannian esimerkki osoittaa, että rautatieliikenteen yksityistämisestä ei seuraa mitään hyvää kenellekään. On olemassa asioita, joita vaan ei kannattaisi yksityistää. Niitä ovat: maanpuolustus, palo- ja pelastustoimi, poliisi, infrastruktuuri ja sähköverkko.
Listallasi ei kuitenkaan ole rautateiden henkilöliikennettä. Hyvä niin. Ison-Britannian esimerkistä olisi hyvä kuulla lisää, mitä siellä on käynyt.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisikohan järkevämpää verrata Ruotsin tilanteeseen jossa on myös yksityisiä toimijoita rautateillä?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulla ei ole asiasta omakohtaisia kokemuksia, mutta olen toisenlaisiakin näkemyksiä kuullut. Hintojen laskemisen myötä on matkustajamäärät kasvaneet, eli vähän niinkuin Onnibussilla Suomessa.

Öö, siis minkä hintojen laskemisen? Junalla matkustaminen Britanniassa taitaa olla Euroopan kalleinta eikä palvelukaan juuri palkintosijoja tavoittele.

Mutta, palatakseni laajemmin tähän asiaan, toimivalla yhteiskunnalla täytyy olla toimiva infrastruktuuri ja liikennejärjestelyt, jotka oikeasti mahdollistavat työvoiman liikkuvuuden vähän pidemmänkin matkan takaa. Sen vuoksi junaliikennettä ei voi ajatella ainoastaan kulut vs. lippujen ja rahdin tuotot -akselilla, vaan on otettava huomioon myös välilliset vaikutukset kansantaloudelle. Sen vuoksi matkustajaliikenne voi tarpeen niin vaatiessa tuottaa tappiota kunhan isossa kuvassa balanssi on voitollinen (ja isolla kuvalla en tarkoita VR:n tilinpäätöstä, vaan kansantalouden etua).
 

Tuamas

Jäsen
Ode on avannut tämänkin keissin hyvin tässä kirjoituksessaan
Rautateiden kilpailu ei ole aivan yksinkertainen juttu : Soininvaara

Pointti tässä on nimenomaan se, että ratainfra on pirun kallista ja jotta tämä investointi saadaan hyödynnettyä täysimääräisesti, tulisi hinnoittelun keinoin päästä tilanteeseen jossa kaikki edes jollain tavalla kannattavat junat ovat täynnä. Vaikka tämä johtaisi liikennöintiyhtiön nollatulokseen tai vaikka tappioihin.

Raideliikenne on yksityistämisen kannalta ongelmallinen, ratainfraa ei luonnollisesti kannata missään nimessä yksityistää, koska luonnollinen monopoli on käytännössä vielä tehottomampi ja kalliimpi yksityisissä kuin julkisissa käsissä.

Ja taas liikennöinnin kilpailuttaminen on omalla tavallaan ongelmallista, koska siinä myydään käytännössä ratainfran käyttöslotteja, joilla ei voi olla kilpailua (kun on vain yhdet raiteet).
Eli tässäkin helposti luodaan monopoliasema toimijoille ja sitten ihmetellään, kun hinnat nousevat, palvelu heikkenee ja voitot siirretään kevyemmin verotettuihin maihin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Öö, siis minkä hintojen laskemisen? Junalla matkustaminen Britanniassa taitaa olla Euroopan kalleinta eikä palvelukaan juuri palkintosijoja tavoittele.
Ilmeisesti asia ei ihan yksiselitteisesti noin ole kuin mitä minulle oli kerrottu. Tiettyjä lippuja saa halvalla, mutta muutoin hinnat ovat nousset. Toki parissakymmen vuoden tarkasteluissa pitäisi jo huomioida inflaatiotkin ja junaliikenteestä puhuttaessa valtioiden subventiot
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015..._now_be_cheaper_than_ca-a-2_1422485276656.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Ilmeisesti asia ei ihan yksiselitteisesti noin ole kuin mitä minulla oli kerrottu. Tiettyjä lippuja saa halvalla, mutta muutoin hinnat ovat nousset. Toki parissakymmen vuoden tarkasteluissa pitäisi jo huomioida inflaatiotkin ja junaliikenteestä puhuttaessa valtioiden subventiot
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015..._now_be_cheaper_than_ca-a-2_1422485276656.jpg

Briteissä raideliikenne toimii erittäin vaihtelevasti.
Hinnat ovat pääosin Suomea kalliimpia per kilometri, junat ovat huomattavasti useammin myöhässä kuin Suomessa, palvelu- ja laatutasossa on todella isoja eroja liikennöitsijöiden välillä ja muutenkin homma toimii melko heikosti ottaen huomioon potentiaalisen käyttäjämäärän sekä maan koon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Briteissä raideliikenne toimii erittäin vaihtelevasti.
Hinnat ovat pääosin Suomea kalliimpia per kilometri, junat ovat huomattavasti useammin myöhässä kuin Suomessa, palvelu- ja laatutasossa on todella isoja eroja liikennöitsijöiden välillä ja muutenkin homma toimii melko heikosti ottaen huomioon potentiaalisen käyttäjämäärän sekä maan koon.

Se on sellainen yleinen sekamelska, kun niitä operaattoreita vain on liikaa. Onhan se nyt aivan alytöntä, että vaikka Lontoosta lähtiessä tuonne suuntaan menee tuo pulju ja kappas tuonne toiseen suuntaan tuo ja minkäs firman värit ne tuolla pilkottaa.
 

Voittaja

Jäsen
Joo kilpailuttaminen ei todellakaan ole parantanut junaliikennettä täällä briteissä, ainakaan kokemusten perusteella. Toki isossa kuvassa itsellä ei ole hirveästi valittamista kun pääosin matkustan ns pääradoilla jos matkustan, mutta kuten muutkin maininneet niin hinnat ei ole mitenkään erikoisen edulliset, myöhästymisiä tai perumisia tapahtuu useasti eikä kaikkien junien laatukaan ole mitään kovin kummoista, ei lähelläkään.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juna on sinällään ihan hieno keksintö ja näppärä tapa matkustaa, mutta valitettavasti se on kulurakenteeltaan selvästi kalliimpi kuin bussiliikenne tai jopa lentoliikenne.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Otetaanpa vaikka linkki Talouselämä-lehteen (niin, löytynee tilasto myös vähemmän kapitalistisista meedioista):
Tilastot tuntipalkoista julki: Ahtaajat palkkakuninkaita – siivoojien palkka nousi, mutta edelleen pahnanpohjimmaisia - Talouselämä ja artikkelista poiminta:
"Lukumäärältään merkittävistä ammattiluokista vain ahtaajien säännöllisen työajan keskiansio ylitti 20 euroa tunnissa viime vuonna..."

Selitys on, että siirrellään lukeilla ja nostureilla, ( eli isoilla ja vaarallisilla koneilla!!!) kansantalouden kannalta tärkeitä kuormia. Huipputekijöiltä huippuskarppaamista vaatii tuo. Sähköalan ammattilaisiin ei tuota työn vaativuutta voi mitenkään verrata, eihän?

Paskan marinadat, kaikki tietävät että ahtaajat ovat kiristäjiä, mafiosoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös