Ajatuksia eniten herättävä tankki?

  • 11 074
  • 83

Ajatuksia eniten herättävä tankki?

  • T-34

    Ääniä: 30 15,0%
  • Tiger

    Ääniä: 56 28,0%
  • Sherman

    Ääniä: 8 4,0%
  • Abrams

    Ääniä: 4 2,0%
  • Challenger

    Ääniä: 1 0,5%
  • Panther

    Ääniä: 21 10,5%
  • Merkava

    Ääniä: 6 3,0%
  • Königstiger

    Ääniä: 13 6,5%
  • Centurion

    Ääniä: 0 0,0%
  • Klimenti Voroshilov KV1

    Ääniä: 8 4,0%
  • Chieftain

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sturmgeschutz IV

    Ääniä: 3 1,5%
  • T-90

    Ääniä: 10 5,0%
  • Leopard

    Ääniä: 17 8,5%
  • Churchill

    Ääniä: 0 0,0%
  • Renault FT17

    Ääniä: 0 0,0%
  • PzKw IV

    Ääniä: 3 1,5%
  • Italialaiset sardiinipurkit

    Ääniä: 12 6,0%
  • joku muu, mikäs?

    Ääniä: 8 4,0%

  • Äänestäjiä
    200

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ehdottomasti T-72M MBT a.k.a. T-74

Tästä tankista käyty keskustelu on ehdottomasti hauskin tankki-aiheinen keskustelu Jatkoajan historiassa.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
T-90

On se vaan kunnioitusta herättävä vehje, jota ei toivottavasti tarvitse kohdata muuten kuin näyttelyissä.

Jotain samaa tässäkin on kuin legendaarisessa Sotkassa. Muun muassa keulapanssari on samankaltainen kuin T-34:ssä ja käsittääkseni moottorin perusratkaisut ovat myöskin Sotkasta peräisin ja ne ovat kulkeneet t-55:n, t-72:n ja t-80:n kautta t-90:n saakka.

Näitähän ei ihan hirveästi taida kuitenkaan olla liikenteessä. On ollut kaikenlaista häikkää valmistuksen kanssa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Re: T-90

Viestin lähetti dali
Näitähän ei ihan hirveästi taida kuitenkaan olla liikenteessä. On ollut kaikenlaista häikkää valmistuksen kanssa.

Onhan se tehokas vehje, tällä hetkellä eräs tehokkaimmista mbt:sta maailmassa, joskin valmistettu sitä on suhteellisen vähän muutama sata kappaletta korkeintaan.

Valmistuksen alkuvaiheissa taisi tekniikassa olla jonkinasteista häikkää, paljon uutta tekniikkaa otettiin kerralla käyttöön. Nyt suht' pitkän sisäänajon jälkeen (ensimmäiset vaunut valmistuivat 90-luvun alussa) suurimmat lastentaudit lienee korjattu ja vaunu olisi valmis täysipainoiseen tuotantoon - kun vaan Venäjällä olisi varaa (tai haluja) ostaa vaunuja.

Ulkomaillekin vaunua on kaupattu, Intia ilmeisesti tilannut reilut sata kappaletta niitä.

Voi olla ettei T-90 koskaan saavuta suurta suosiota Venäjän asevoimissa, vaan, että katse suunnataan jo tulevaisuuteen (Uralvagonzavodissa valmisteilla olevien suunnitelmien puoleen) tai vaihtoehtoisesti tyydytään modernisoimaan valtaisa joukko T-80 -vaunuja "Chiorny Oriol" -standardin mukaisiksi.

T-90.

vlad.
 

Dr.Mengele

Jäsen
Suosikkijoukkue
PORIN ÄSSÄT, Pasi Peltonen, Pauli Levokari, RuosV
Hah, naurettavan helppo kysymys, ACHTUNG se on Tunturi Tiger!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Italialaiset sardiinipurkit ovat saaneet jo KAKSI ääntä, mutta missä ovat näiden äänestäjien perustelut? Höh.

Muuten, vain ruotsalaisella voi muhia aivossa idea ja idean konkreettinen toteutus taistelupanssarivaunusta jossa ei ole ollenkaan pyörivää tykkitornia - kyseessä on vaunu nimeltä Stridsvagn 103 C. Ovat kai hurrit sitten ajatelleet, että ehtiihän sen vaunun tykkiä suunnata vihollista kohti kääntelemällä ja pakittelemalla koko vaunua sinne sun tänne.

Tässä hyvät sivut ruotsalaisten panssareitten ihmemaahan:

web.telia.com/~u50015076/
 

Anton

Jäsen
Joskus Kävi mielessä, että kesäkuumalla olisi mukavaa vilvoitella varjossa omassa panssarivaunussaan. Ajolämpö elottaa joskus turhan täysillä, ja olisi ajella kivat luukut auki, ja kun alla olisi suosikkini olisi PZKW VI ausf v Sdtfkfz. Voi sitä ilmaa, raikkautta ja ajamisen tuntua!
Speciaalinahan olisi tuo Wertherin mainitsema 88KwK56. Maalla ei ole minnekään kiire ja kyntötöitöhän riittäisi, heppoja riittäisi kovempaankin karskimaahan, tuhatkunta heppa voisi kevyesti kääntää isonkin kannon tai tosikommankin miehen mökin.

Maatalousseuran parkkipaikallaan pimeydessä 88KwK: laukaus pimeään loisi mukavan tilanten ja karkoittaisi
pikku porriäiset vähäksi aikaa ja ilta olisi
- ah, niin idyllinen.
Täynnä herkullisia seikkailuja panssarivaunun sisällä!

Jos pikkiunen pornoilu joskus sallittakoon ja jos Frauleinilla on ollut hankaluuksi "sen" saamisessa, niin kuteminen pellon kupeessa ja kun peukalo survotaan takapuoleen ja laukaistaan samalla 88 millinen kenttäkanuuna, niin johan on neidillä torvet ja röörit oikosellaan. Pitääpääs kokeilla!
Kesä on iloista kokeilujen aikaa!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Juurikin nämä menneitä sotia ja vallankäytön historiaa koskevat ketjut ovat ehdottomasti Jatkoajan parasta antia - kiitos teille kaikille, olen oppinut paljon uutta ja saanut myös monet naurut!

Jatkakaa.

(Tämä ei sitten ollut sarkasmia, vaan nautin näistä ketjuista oikeasti. Jos täällä olisi kuvat käytössä järjestäisin visailun "Tunnista SS-henkilö")
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti dali
Jotain samaa tässäkin on kuin legendaarisessa Sotkassa. Muun muassa keulapanssari on samankaltainen kuin T-34:ssä ja käsittääkseni moottorin perusratkaisut ovat myöskin Sotkasta peräisin ja ne ovat kulkeneet t-55:n, t-72:n ja t-80:n kautta t-90:n saakka.
.

Niin, eikös Sotka ja T-34 ole ikäänkuin sama asia?

Väitteen tueksi julkaistakoon vaikkapa tämä: http://guns.connect.fi/gow/T34osa1.html

Täältä tähän
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, eikös Sotka ja T-34 ole ikäänkuin sama asia?

Väitteen tueksi julkaistakoon vaikkapa tämä: http://guns.connect.fi/gow/T34osa1.html

Täältä tähän

T-34 Sotka sai todellakin nimensä Tammelan Pyhäjärvellä seilanneen hinaajan mukaan - kirjallista lähdettä en nyt tähän hätään löydä mutta pengotaan, jos on tarvetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
dalin viestiin vielä sen verran, että T-80 moottoriratkaisu poikkesi perinteisestä. Kyseisessä vaunussa venäläiset käyttivät ensimmäistä (ja kenties viimeistä) kertaa 1000 hp:n kaasuturbiinia, T-90 palattiin jälleen dieselmoottoreihin - joihin tosin voidaan syöttää melkein mitä tahansa polttoaineeksi luokiteltavaa ainetta.

vlad.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiikeriä äänestin. Tällä hetkellä saksalaisia panssarivaunuja on äänestetty 59%. Siellä tehdään kyllä parhaita vaunuja.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikäs muuten on se miellyttävä tankki, josta ei pääse ulos tornin ollessa poikittain? Sunnuntain dokumentissa saksalais-gentlemanni naureskeli muistellessaan, miten liittoutuneita jäi nalkkiin näihin hieman keskeneräisiin tekeleisiin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Stolk-2
Toinen mikä jäi muistiin oli se panssariässä, joka tuhosi 17 Shermannin kolonnan. Sai ritariristin, mutta nimeä en muista.

Olisko ollut Michael Wittman? Myönnän kyllä etten ulkomuistista tunne muita panssariässiä...

Itse äänestin Tigeriä sen legandaarisuuden takia. Königstiger oli varmasti parempi, mutta perustiikeri ehti olla rintamapalveluksessa sen verran pitkään - ollen samalla ylivoimainen kilpailijoihinsa nähden - että ansaitsi mielestäni ykkössijan.

Shermannin ainoa ansio taitaa olla suuri lukumäärä, ja T-34 oli edellä aikaansa sodan alussa, mutta loppujen lopuksi toki huonompi kuin Tiger. Modernimpia vaunuja on vaikea arvioida, koska kunnon koitokset puuttuvat. Joku niistä saattaisi kovassa paikassa ansaita arvostuksensa, kun taas joku toinen osoittautua pettymykseksi. Irakissa suoritettuja ampumaharjoituksia ei valitettavasti voi pitää riittävänä testinä - ja eihän siellä uusimpia venäläisiä ollutkaan...
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vaughan
Shermannin ainoa ansio taitaa olla suuri lukumäärä.
Luotettavuus ja toimintavarmuus olivat omasta mielestäni Shermanin suurimmat ansiot. Saksalaisissa vaunuissa oli juuri tuo ongelmana, eli kellosepän tarkkuudella tehdyt laitteet vikaantuivat helposti ankeissa kenttäolosuhteissa. Venäläiset vaunut taas eivät piitanneet olosuhteiden vaihteluista, mutta toleranssien väljyys aiheutti erilaisia vikoja kaikissa olosuhteissa. Jossain olen nähnyt lukeman montako kilometriä voi keskimäärin ajaa ennen kuin matka katkeaa jonkun vian seurauksena ja verrokit olivat T-34, Sherman ja PzKw IV. Sherman oli paras tässä suhteessa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Ohmi
T-34 Sotka sai todellakin nimensä Tammelan Pyhäjärvellä seilanneen hinaajan mukaan - kirjallista lähdettä en nyt tähän hätään löydä mutta pengotaan, jos on tarvetta.

Kirjallista lähdettä en muista itsekään, mutta toisenkaltaisen teorian olen nimestä kuullut. Kyseessä oli sangen "arkinen" rintamamiesten havainto, että T-34 erittäinkin etenemiskykyisenä vaununa liikkui Karjalan kankahilla kuin sotka aalloilla.

Sensijaan Predatorin hämmästelyä vaunusta, jossa ei ole kääntyvää tykkitornia ihmettelen kovasti. Onhan noita ollut?!?
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Schwalbe


Sensijaan Predatorin hämmästelyä vaunusta, jossa ei ole kääntyvää tykkitornia ihmettelen kovasti. Onhan noita ollut?!?

Niin siis minä tarkoitin vain ja ainoastaan sitä tiettyä ruotsalaisten kehittämää taistelupanssarivaunua. Huomaa sana taistelupanssarivaunu - siis ei rynnäkkötykki.
Taistelupanssarivaunu ilman pyörivää tornia on kyllä harvinaisuus.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Schwalbe
Kirjallista lähdettä en muista itsekään, mutta toisenkaltaisen teorian olen nimestä kuullut. Kyseessä oli sangen "arkinen" rintamamiesten havainto, että T-34 erittäinkin etenemiskykyisenä vaununa liikkui Karjalan kankahilla kuin sotka aalloilla.
/B]


En tiedä tarkoititko juuri samaa, koska tuo linkkikään ei auennut, mutta itse olen ymmärtänyt, että lempinimi "sotka" tuli ulkonäöstä? Eli T-34:ssähän oli pitkähkö perä, joten torni vaunun etuosassa näytti linnun päältä ja tykki nokalta.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
KV-1, tiätysti kun pappani oli moisessa päällikkönä Suomi-Neuvostoliitto ampumamaaottelussa. Vaunu on Parolassa näytillä
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Designer
Ehdottomasti T-72M MBT a.k.a. T-74

Tästä tankista käyty keskustelu on ehdottomasti hauskin tankki-aiheinen keskustelu Jatkoajan historiassa.

Olin juuri ehdottamassa T-74:sta!

Preda, missä tämä vaihtoehto??
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin ja kaikki toisesta maailmansodasta kiinnostuneet, kannattaa testata peli nimeltä WW2Online. Tästä valtavasta nettipelistä löytyy kaikki aselajit, ja tässäkin äänestyksestä mainituista tankeista löytyy Stugit, Pz IV:t, Shermanit, Stuartit, Matildat, Charit ja kohta on tulossa kuulemma Tiikerit, Cromwellit, Fireflyt ja Pantherit.

Parhaimmillaan taisteluissa satoja tyyppejä molemmin puolin maalla, meressä ja ilmassa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Vaughan
....että lempinimi "sotka" tuli ulkonäöstä? Eli T-34:ssähän oli pitkähkö perä, joten torni vaunun etuosassa näytti linnun päältä ja tykki nokalta.

Niin, itsekin olen ollut siinä käsityksessä, että lempinimi "Sotka", tulee juuri siitä, että ko. vaunu muistuttaa uivaa tukkasotkaa.

Katsokaa vaikka tämä vertaileva tutkimukseni:

Tukkasotka: http://www.kalajoki.fi/ymparisto/rahjansaaristo/tukkasot.htm

Sotasotka: http://www.achtungpanzer.com/t34.htm

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka


Kuskin pää ja nokka selkeesti näkyy keulan luukusta, mutta onko tämä jokin rynnäkkötykkiversio kun sitä pyörivää tykkitornia ei ole? Niin ja eikös tämä kyseinen malli yleensä tyydy pommittamaan vain lentäessään?

Muuten ihan hienoa tutkivaa journalismia ervalta!
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Re: Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Predator
Niin ja eikös tämä kyseinen malli yleensä tyydy pommittamaan vain lentäessään?

Niin, kyllähän tässä on selkeästi kilpailija Stukalle tuohon toiseen ketjuun...

Ervalle kysymys. Miksi juuri sotka, miksei esim. telkkä tai alli tai muu vastaava isopäinen lintu?
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Alli on rauhankyyhky, mutta sotka - sota - stuka ja niin edelleen.

Valitsin Kliment Voroshilovin suunnitteleman venäläisen raskaan sarjan hyökkäysvaunun nimeltään Kliment Voroshilov. Huomatkaa muodikkaat punk-niitit.

Ja loppuun Miljoonasadetta:

"Meitä jyrätään, meitä jyrätään.
Kannaksella aikoinaan Klimit isoisää mankeloi
tänään tankki on pankki ja työttömyyden miinaan meistä jokainen astua voi"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös