Ajatuksia eniten herättävä tankki?

  • 11 116
  • 83

Ajatuksia eniten herättävä tankki?

  • T-34

    Ääniä: 30 15,0%
  • Tiger

    Ääniä: 56 28,0%
  • Sherman

    Ääniä: 8 4,0%
  • Abrams

    Ääniä: 4 2,0%
  • Challenger

    Ääniä: 1 0,5%
  • Panther

    Ääniä: 21 10,5%
  • Merkava

    Ääniä: 6 3,0%
  • Königstiger

    Ääniä: 13 6,5%
  • Centurion

    Ääniä: 0 0,0%
  • Klimenti Voroshilov KV1

    Ääniä: 8 4,0%
  • Chieftain

    Ääniä: 0 0,0%
  • Sturmgeschutz IV

    Ääniä: 3 1,5%
  • T-90

    Ääniä: 10 5,0%
  • Leopard

    Ääniä: 17 8,5%
  • Churchill

    Ääniä: 0 0,0%
  • Renault FT17

    Ääniä: 0 0,0%
  • PzKw IV

    Ääniä: 3 1,5%
  • Italialaiset sardiinipurkit

    Ääniä: 12 6,0%
  • joku muu, mikäs?

    Ääniä: 8 4,0%

  • Äänestäjiä
    200

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: T-34 vs. Sotka

Viestin lähetti Ohmi
Ervalle kysymys. Miksi juuri sotka, miksei esim. telkkä tai alli tai muu vastaava isopäinen lintu?

Niin, en malta olla huomauttamatta, että on täysin kristallinkirkkaan selvää, että Sotkasta tuli juuri Sotka.

T-34 on muistuttaa aivan identtisesti tukkasotkaa, joten on täysin selvää, että siitä tuli Sotka

Vai voiko joku olla muka eri mieltä katsottuaan seuraavan kuvavertailun?

Tukkasotka: (Lentävä T-34) http://www.oulu.ouka.fi/ymparisto/lintuatlas/aytful.htm

Alli: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/pictures/Clangula_hyemalis.html

Telkkä:
http://www.kalajoki.fi/ymparisto/rahjansaaristo/telkka.htm

Ja ynnämuut:

http://www.luontotupa.net/index.php?page=sorsat

Täältä tähän
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Schwalbe
Kirjallista lähdettä en muista itsekään, mutta toisenkaltaisen teorian olen nimestä kuullut. Kyseessä oli sangen "arkinen" rintamamiesten havainto, että T-34 erittäinkin etenemiskykyisenä vaununa liikkui Karjalan kankahilla kuin sotka aalloilla.

Samaisen teorian minäkin olen kuullut, itseasiassa olen antanut kertoa itselleni, että juuri tämä teoria on oikea minkä tähden T-34 ryhdyttiin kutsumaan "Sotkaksi".

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti vlad
Samaisen teorian minäkin olen kuullut, itseasiassa olen antanut kertoa itselleni, että juuri tämä teoria on oikea minkä tähden T-34 ryhdyttiin kutsumaan "Sotkaksi".

vlad.

Suora lainaus sotakamreeri, kirjailija, sotaveteraani Reino Lehväslaihon vuonna 1969 ilmestyneestä kirjasta "Viimeiseen mieheen":

- Kapteeni Häkkisen jääkäripataljoona polki nyt matkaan, kärkeen ajoi raskas vaunu, joka oli ainutlaatuinen Suomen armeijassa, sotasaalista. Vaunu oli panssarimiehen unelma. Vickers-vaunujen miehistöt katselivat kateellisina vaunun virtaviivaisia muotoja ja paksuja panssareita. Jokainen tiesi, ettei neljänkymmenenviiden millin kranaatti mene vaunusta läpi. Se painoi neljättä tonnia ja aseina olivat kolmen tuuman pikatykki ja kaksi pikakivääriä. Kun vain saisi tuollaisen sotakoneen alleen, moni ajatteli. Vauhtia vaunulle antoi viiden ja puolensadan hevosvoiman moottori. Vaunu kiihtyi melkein lentoon suoralla tiellä. Miehistön muodosti neljä miestä.
Kun ensimmäisen vaunukomppanian panssarimies Suominen näki vaunun, hän sanoi, niin se on kuin meidän Sotka Saimaalta.
Suominen oli ollut sisävesihinaajan lämmittäjä, ennen kuin hänestä oli tullut ryssän painajainen ja panssarivaunun ajaja.
Näin T-34 sai uuden nimen, jota pian koko armeija käytti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Viestin lähetti Predator
Kun ensimmäisen vaunukomppanian panssarimies Suominen näki vaunun, hän sanoi, niin se on kuin meidän Sotka Saimaalta.
Suominen oli ollut sisävesihinaajan lämmittäjä, ennen kuin hänestä oli tullut ryssän painajainen ja panssarivaunun ajaja.
Näin T-34 sai uuden nimen, jota pian koko armeija käytti.

No, niin. Nyt ollaan jo lähellä.

Kirjasta Itä-Karjalan valtaus 1941 Ari Rautala

"Mannerheim-ristin ritari Lauri Heino muisteli vuonna 1969 Sotka-nimen syntyä: Panssaripataljoonassa palveli Tammelasta kotoisin oleva panssarimies Suominen. Hän oli toiminut Tammelan Pyhäjärvellä Sotka-hinaajan laivamiehenä. Suominen kertoi tarinoita Sotkasta ja sen pitkästä savupiipusta. Kun Heino ajoi T-34:n Äänislinnaan, oli joku todennut T-34:n pitkän putken nähdessään, että tuolta se Suomisen Sotka tulee. Tämän jälkeen vaunu tunnettiin Suomen armeijassa Sotka-nimellä."
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Re: Re: T-90

Viestin lähetti vlad
Ulkomaillekin vaunua on kaupattu, Intia ilmeisesti tilannut reilut sata kappaletta niitä.

Voi olla ettei T-90 koskaan saavuta suurta suosiota Venäjän asevoimissa, vaan, että katse suunnataan jo tulevaisuuteen (Uralvagonzavodissa valmisteilla olevien suunnitelmien puoleen) tai vaihtoehtoisesti tyydytään modernisoimaan valtaisa joukko T-80 -vaunuja "Chiorny Oriol" -standardin mukaisiksi.

Intia tilasi muistaakseni näitä laitoksia 300 kpl, voi olla, että määrä on sittemmin pudonnut.

Saa tosiaan nähdä, mikä on t-90:n tulevaisuus. Pääaseena Venäjällä on edelleen t-80 ja suunnitteilla on uusi malli. Mitä sitten ysikymppisille? Kai niitä voisi kaupata ulkomaille, eiköhän halukkaita ostajia ole ainakin Aasiassa.

Suomi taitaa olla menetetty markkina-alue. Perkeleen kissoja ostivat kunnon vaunujen sijaan...

ps. Se t-80 moottorihomma oli tosiaan multa väärin. Meni niin helposti joukon jatkoksi.

pps. Ervatsalo; ei kai viestistäni saanut muuta käsitystä kuin, että t-34 ja Sotka ovat sama asia? Pahoittelen mahdollisia monitulkintaisuuksia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti dali
Intia tilasi muistaakseni näitä laitoksia 300 kpl, voi olla, että määrä on sittemmin pudonnut.

Toimitettuja lienee reilu sata kappaletta, näin muutamat alan sivustot tietävät kertoa.

Intialla taitaa tosin olla optio useammastakin T-90:stä.

vlad.
 
Tällä hetkellä eniten ajatuksia herättävä tankki on oman auton bensatankki, pitäisi käydä lisäilemässä menovettä sinne, mutta en viitis kun olen juonut pari kaljaa.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Haa! Arvasin, että tälläinenkin ketju löytyy!

Panzerkampfwagen VI, eli "Tiger", on legendaarisin panssarivaunu minulle ja monelle muullekin. Tiikerin isobroidi, eli PzKpfw VI ausf B "Königstiger" , on spekseissä näyttävämpi, mutta oli käytännössä vain epäonnistunut ressurssien hukkaus. "Kuningastiikeristä" ei ollut palvelusaikanaan lähimainkaan samanlaista tukea etulinjan jääkäreille kuin Tiikeristä, jonka pelkästään moraalinen vaikutus oli valtava etulinjan rohkeille ristiretkiläisille, heidän taistellessaan 1942-43 talvella epätoivoisesti alitehoisilla aseilla bolsevikkien kalmanhajuisia metallihirviöarmejoita vastaan.


Kylmyys, nälkä ja väsymys. Routainen, lumen ja veren värjäämä kraaterikuoppa. Makaat siinä toivon menettämänä ja odotat kahden lähestyvän T-34 komppanian jyräävän ylitsesi. Tankkien päällä roikkuvien, konepislareilla aseistautuneiden ryssälaumojen, vodkan rohkaisemat uhitteluhuudot kuuluvat jo voimistuvan mootorijylinän ja telaketjukitinän lävitse.

Otat kohmeisilla sormillasi pistoolistasi seitsemän ysimillistä ja lataat ne konepistoolin vajaaseen lippaaseen. Lasket näin ehtiväsi ampua yhden täyssarjan tankilla ratsastaviin iivanoihin ja samalla yksi luoti jää itseäsi varten varmuuden vuoksi, jotta säästyt kidutukselta, kuten silmien kaivelulta päästä.

Kurkistat varovasti kraaterinreunan ylitse ja arvioit vihollistankkien olevan enää noin 35 metrin päässä. Vielä hetki odotusta ja sitten moottorirasvalla suojattu MP-40 pääsee nakuttamaan käsissäsi viimeisen kerran. Viereisessä kraateripoterossa henkiinjääneet miehistösi rippeet valmistautuvat laskettelemaan kevyellä MG-34 konekiväärillä viimeisen sarjan sekä heittämään yhteensidotun kranaattiryppään ensimmäisen tankin alle, vaikka tietävät ettei T-34 todennäköisesti vaurioidu siitä lainkaan.

Suoraan kohti ajavan vihollisen kärkivaunun etäisyys on nyt noin 18 metriä ja olet juuri antamassa elämäsi viimeisen "Feuer!" käskyn, kunnes yhtäkkiä kärjessä etenevä vaunu pysähtyy ja sen rungon etupanssariin ilmestyy savuava reikä. Et ehdi ihmetella kuulitko edes laukausta ja mistä suunnasta, kun savuava T-34 saa heti perään toisen osuman: tällä kertaa sen koko tykkitorni repeytyy irti, sinkoutuen monta metriä lumihankeen ja vaunun päällä ratsastaneet viholliset lentelevät eri suuntiin kirkuvina ja verisinä räsynukkeina. Katsot taaksesi ja reilu kilometrin päässä takanasi sijaitsevan harjanteen päälle on ilmestynyt neljä metallihahmoa: Tiikereitä!

Kaksi Tiikereistä jatkaa tulittamista 8.8cm tykeillään ja toiset kaksi lähtevät täyttä vauhtia kohti. Vihollinen menee täydelliseen panikkiin ja lähtee ajamaan sekasortoisesti eri suuntiin, paljastaen haavoittuvat sivu- ja takapanssarinsa. Nyt jokainen osuma tiikereiden putkista on tappava: T-34 toisensa jälkeen pysähtyy lumihankeen, osa tyynesti savuavina, osan miehistön hylkääminä, yhden tankin paiskautuessa kyljelleen osumien voimasta. Vihollistankkeja saattanut jalkaväki on myös sekasorrossa: osa pyrkii epätoivoisesti suojautumaan perääntyvien T-34 -vaunujen takana, muttei pysy perässä, osa ryömii hangessa ja toiset säntäilevät paniikissa kuin päättömät kanat.

Harjanteelle jäännet Tiikerit pumppaavat edelleen tykkejään tappavalla tarkkuudella vihollisten sekaan ja toiset kaksi Tiikeriä ovat jo riittävän lähellä aloittaakseen tulituksen täydestä vauhdista: niiden kaikki aseet konekiväärejä myöten alkavat nyt sylkemään putket kuumina kuolemaa ympärilleen.

Kokoat itsesi, nouset polviasentoon, huudat "Feuer frei!" ja lasekettelet konepislarilla lyhyitä sarjoja paniikissa olevan vihollisen sekaan ilman pienintäkään pelkoa, että se tiikerinpelossa edes huomaisi itseäsi ja miehiäsi. Viereisestä kraaterista kuuluva MG34:n rätinä kuulostaa nyt kovin vaatimattomalta tässä infernaalisen ukkosmyrskyn seassa.

Kolmen minuutin päästä tanner vaimenee rytinästä ja rätinästä. Hiljaisuuden rikkoo vain neljän Tiikerin moottorinjylinä. Savuavia tankinromuja on noin parin sadan metrin sisällä 22 kappaletta ja hangessa lojuu kolmisensataa tuoretta ihmisraatoa. Ilmassa tuoksuu bensiini, ruuti ja kuolema.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Panzerfaust
Ilmassa tuoksuu bensiini, ruuti ja kuolema.

Sitten heräät unestasi ja muistat kuinka todellisuudessa kävi.

Ne puna-armeijan joukot vyöryivät massoina panssarivoimiensa tukemina hetkittäin jopa paniikinomaisesti peräytyvien saksalaisten kintereillä aina germaanisen kulttuurin sydänmaille saakka nujertaen bunkerissaan raivoavan todellisuutensa hyljänneen ihmispuolen.

Herätessäsi huomaat myös tämän valtion jonka nimeen nämä puna-armeijalaiset vannoivat kukistuneen puoli sukupolvea sitten elettyään vain muutaman sukupolven tuhatvuotista Kolmatta valtakuntaa kauemmin.

Todellisuudesta huolimatta - hieno valinta tankiksi tuo Panzerkampfwagen VI. Uljas vehje.

vlad.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viestin lähetti vlad
Sitten heräät unestasi ja muistat kuinka todellisuudessa kävi.

Ei tarvitse herätä unesta, koska vastaavanlaisia tapahtumia sattui oikeassa elämässä taktisella tasolla lukuisia kertoja. Sitähän et viestissäsi kiistänytkään. Tarina oli sotaa, vlad - ei politiikkaa (save a few words.).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Panzerfaust
Ei tarvitse herätä unesta, koska vastaavanlaisia tapahtumia sattui oikeassa elämässä taktisella tasolla lukuisia kertoja. Sitähän et viestissäsi kiistänytkään. Tarina oli sotaa, vlad - ei politiikkaa (save a few words.).

Totta!

Olen tutustunut itsekin vastaavansuuntaisiin kertomuksiin kuinka puna-armeijan kehnompaa panssaritaktiikkaa vastaan oli toisinaan suoranaisen helppoa käydä taistelemaan itselle edullisista asemista - jokunen kuvaus löytyy myös James Lucas'in kirjasta "Itärintama...".

WW II sota ja politiikka sotkeutuivat mkielenkiintoisella tapaa toisiinsa, tosin tavallinen sotilas ei näistä hienouksista päässyt perille - mekin jälkipolvina vain historian kirjoitusten ja analyysien kautta, mutta antaa tässä ketjussa dieselmoottoreiden jyllätä ja putkien yskähdellä kuolemaa.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Itselläni ei ajatuksia tällä hetkellä herätä oikeastaan mikään panssarivaunu. Paljon kovampi juttu on ajella sellaisella kevyellä aseistuksella varustetulla Kübelwagenilla pitkin venäjää ja laittaa jengiä kylmäksi sillä. Se on pieni, mutta menee mistä tahansa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mä äänestin tota joku muu, mikäs -tankkia. Nimittäin kyllä T-55 ja T-72 herättää eniten ajatuksia, lähinnä siksi, että armeija-aikana niitä sai aina jatkuvasti väistellä.

Harjoitustankit, siis ne, millä panssarimiehet intissä ajelee, olivat kaikessa paskuudessaan huvittavia. Kerrankin oltiin yötä myöden ohjaamassa liikennettä Hämeenlinnan lähellä vanhalla 3-tiellä, kun yhden seiskakakkosen mylly syttyi palamaan ja masiina piti saada pois liikenteen tieltä. No, silloin ei huvittanut, kun olisi ollut kivempi nukkua.

Ei kai syytä huoleen, noin maanpuolustuksen kannalta. Noita seiskakakkosia pitäisi olla meillä luolat täynnä - semmoisia lähes iskemättömiä, joidenka ei pitäisi levitä 20 km välein.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Discovery Civilisation kanavalla pyörii juuri dokkari Tiger-tankin historiasta.
Kykenevät ja asiasta kiinnostuneet kanava auki..
 

Sir Lars

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-joukkueet
Italialaiset sardiinipurkit.

Olen aina miettinyt, että olivatko ne tosiaan niin huonoja kuin sanotaan.

Onko italialaisilla tankeilla tehty mitään maineikkaita sankaritekoja?

Ottivatko italialaiset ollenkaan mallia Saksalta tankkien kehittelyssä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Klim. Hietanen räjäytti yhden sellaisen.
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)
Operation Flashpointinsta jäänyt parhaiten mieleen BMP (Venäläinen? Joo oli). Tuhoutuivat aivan naurettavan helposti.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eniten ajatuksia kyllä herättänee viskitehtaan kypsytystankki ja positiivisia sellaisia.

Tyhjä bensatankki herättää tietysti eniten negatiivisia ajatuksia, jos tien päällä, muuten sitä ei tule niin ajatelluksi.
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
PzKpfw IV herättää eniten kysymyksiä. Täähän oli saksalaisten "work horse" mutta miksi ne teki noin surkean laitteen tuohon rooliin. Olisi luullut että joku face lift olisi tehty viimeistään silloin kun ekat teehuoneet ilmestyi.

Ohut panssari, ei kallistettu, kapeat telat, bensamoottori. Kaikki huonosti ja silti vaan tällä mentiin.

"Tässä jätkät teille tankki, ihan hyvä pyssy tässä uudessa mallissa mutta älkää vaan antako kenenkään ampua teitä millään kivääriä järeämmällä tai viikatemies tulee kylään"
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Sven Hasseleiden takia T-34 tankit tuottavat eniten pahoja väristyksiä sisuksissa. Mutta olivathan ne Kuningastiikeritkin kovia..

Sissipoikana nykyajan tankit ovat epäreiluja sen takia että et niitä lojauttaa singolla, kun ruudinilmaisin kääntää piipun oikeaan suuntaan ja ampujan ei tarvitse kuin laukaista ja jo on murkula perseessä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vastasin T-34, koska maailmanhistorian suurin sota voitettiin tai hävittiin itärintamalla ja siinä T-34:llä oli todella suuri rooli. Muistaakseni jossain dokumentissa venäläiset veteraanit vertasivat T-34:ä ja Shermania. Shermania kutsuttiin kuulemma yleisesti palavaksi ruumisarkuksi tjsp.
Toki Tiikerit olivat vaikuttavia vempaimia, mutta voittajat kirjoittavat historian.

Asiantuntijoille kysymys: Onko Egyptin armeijalla muka vieläkin käytössä T-34:sia (tai niistä muokattuja it-tykin alustoja)? Discoverylla väitettiin näin muutama vuosi sitten.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Asiantuntijoille kysymys: Onko Egyptin armeijalla muka vieläkin käytössä T-34:sia (tai niistä muokattuja it-tykin alustoja)? Discoverylla väitettiin näin muutama vuosi sitten.

Sotilaslähteiden mukaan Egyptin maavoimien panssarikaluston rungon muodostaa M1 A1 Abramsit, Niiden ohella panssarikalustoon kuuluu M-60 ja T-55 vaunuja, lisäksi reservissä on T-54 ja T-62 kalustoa. Osa niistä tullaan modernisoimaan läntisellä elektroniikalla ja osa taasen romuttamaan tai myymään halukkaille. Vanhimmalla kalustolla ei käytännössä ole muuta kuin romuraudan arvo.

Egyptin ilmatorjunnalla on käytössään muun muassa maan itse kehittämä Amun-järjestelmä. Kyseessä on nykyaikainen gun-missile-radar -järjestelmä, sitä en tiedä mille alustalle kyseinen järjestelmä on rakennettu mutta tuskin ainakaan ikivanhan T-34:n pohjalle. Paljon mahdollista, että Egyptin ilmatorjunnalla on vielä reservissä järjestelmiä joiden pohjana on käytetty vanhoja panssarivaunujen alustoja, kuten T-34 tai T-54 koska maalla on käytössään kaikkiaan noin 2000 erilaista it-tykki -järjestelmää (kaikki eivät tietty ole sijoitettu ajoneuvoihin). Mutta epäilisin, että nämä kaikki vanhemmille panssavaunujen tai -ajoneuvojen alustoille rakennetut järjestelmät on siirretty romukoppaan odottamaan romutusta, koska tietojen mukaan Egyptin ilmatorjunta käsittää pääasiassa varsin modernia kalustoa, höystettynä muutamilla vanhemmilla neuvostoliittolaisilla it-ohjus -pattereilla (kuten SA-2 ja SA-3).

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös