Ajatteletko ostaessasi tuotteen taustaa?

  • 3 969
  • 53

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti lihaani
Tottakai Nike tekee oikein, kun tossuparin tuotantokustannukset ovat alle euron, mutta hinta suomessa sata euroa. Ei edes kossupullo pääse tähän katteeseen.

Miten kukaan voi enää 2000-luvulla ajatella noin? Neuvostoliitto kaatui jo yli vuosikymmen sitten.

Palkat (muille kun sille itselle tossun ompelijalle), rahdit, tullit, tukkuliikkeen katteet, tukkuliikkeen ja jälleenmyyjän välinen rahti, mainonta, jälleenmyyjän kate ja se iki-ihana 22%:n arvonlisä vero..
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Viestin lähetti varjo

Prof Puck:
En ole tutustunut millään tavalla konkreettisesti kehitysmaihin...?

Lapsityö tai ei työtä ollenkaan on mielestäni 100% pätevä, eikö lapsi joka ei tee työtä siis ole työtön?...

Itseasiassa muuten viestisi sisältö sitten jäikin aika olemattomaksi, oliko sinulla tarkoitus ihan osallistua keskusteluun vaiko vain lähteä henkilökohtaisuuksiin?


Toisten puolesta en voi vastata, enkä tiedä lasketaanko minut tässä tapauksessa kukkahattutäti-puolueeseen, mutta kyllä olen ainakin itse 'tutustunut' (paikan päälläkin) kehitysmaiden olosuhteisiin kuten myös tähän lapsityö-kysymykseen.

Eilisestä viestistäni vielä sen verran, että yön yli nukuttua voin täysin avoimesti esittää pahoitteluni viestini osalta siltä osin, kun se meni henkilökohtaisuuksiin, ja menihän se. Kyllä siinä sentään jotain asiantynkääkin oli, ainakin vastauksestasi päätellen?

Kuitenkin, vastasin suurin piirtein samalla tyylillä takaisin, jolla sinä tänne kirjoittelet ja siltä osin valitsemani tyylitaju oli harkittua; Ylimielisesti keskustelukumppania kohtaan sekä muutoinkin vihjaavasti myös asiasisällön osalta! Myönnän, että hiukan karrikoin esimerkkiä, mutta juuri samalla tekniikalla olet kirjoittanut ja vastannut täällä kanssasi väittelyyn ryhtyneille jo pidemmän aikaa, oikeastaan niin kauan kun minä olen tätä palstaa seurannut. Toki teet sen hiukan peitellymmin, mutta 'tekniikkasi' on ihan selvä.

Syy, etten tätä asiapitoista sisällön käsittelyä jatkanut viestissäni oli ja on edelleen se, että huomasin viestisi tavallistakin selkeämmäksi provoksi. Viestihistoriaasi lukemalla ja seuraamalla 'tiesin' jo ennakkoon, että millään perustelulla, jota esitan tai tuon 'keskusteluun' ei lopujen lopuksi ole merkitystä. Sitähän tuo Muabbidkin sinulle yrittää - ihailtavalla pitkäjänteisyydellä - esittää; lukisit niitä saamiasi vastauksia ihan sellaisella asenteella, että oikeasti haluat ymmärtää mitä toinen sanoo tai tarkoittaa. Valitettavan usein kirjoitus- ja vastaustyylisi menee toissijaisten asioiden jankkaamiseen tai suoranaiseen vääristelyyn, aidon keskusteluun pyrkimyksen sijasta.

Nostat mielelläsi esille 'toisenlaisia näkökulmia' ja uskon kyllä että jollakin tasolla aidostikin ajattelet niin. Artikulointi ja ennen kaikkea tyylisi esittää asioita vain valitettavasti sulkee pois paitsi halun aidosti keskustella/väitellä kanssasi, myös mielenkiinnon käsiteltävään aiheeseen. Ei tuo esittämäsi filosifia ja siitä seuraava tapa hahmottaa ympäröivää todellisuutta nyt niin ainutlaatuista ole; tajuat sen itsekin hiukan vanhennuttuasi - ja tämä täysin ilman sarvia ja hampaita.

Itse aiheesta - tässä tapauksessa - lapsityövoiman käyttö ja kuinka kukin sen omalla kohdalla kokee - esim. tuotteita ostaessaan, mahdollistaisi aiheen syvällisenkin käsittelyn. Suurin piirtein ainoa asia, jonka voin katsoa 'ansioksesi' kirjoituksen asiasisällön osalta on toteamus siitä, että asioita - esim. palkkoja - pitää osata arvioida paikallisesta kontektista käsin. Tämän vuoksi minua ihmetyttääkin, kuinka kehtaat nolostumatta noin suureen ääneen julistaa sanomaasi asioista, joista sinulla on ilmiselvästi heikonlaisesti tietoa ja mahdollisesti myös ymmärrystä? Ellei sitten tarkoituksenasi ollutkin loppujen lopuksi _pelkkä_ provoaminen, johon johtopäätökseen edellisessä viestissäni asiaa purkaessani (viestiä kirjoittaessani) tulin ja jonka vuoksi sen käsittelyn jätin 'kesken'?

Yhteen asiaan voin sentään vielä vastata, ja vaikkapa keskustella pidempäänkin, jos siihen pystymme?: Väität edelleen, että lapsityö tai ei työtä ollenkaan: Näin väittäessäsi ajatteletko ollenkaan,keneltä ne lapset sen työn vievät; heidän vanhemmiltaan.

Jos vanhemmat saisivat tehdä työtä, niin tuskinpa näiden lasten tarvitsi tehdä työtä ainakaan siinä mittakaavassa, mikä esimerkiksi minun - ja monien muidenkin 'kukkahattutätien' ( ja itse asiassa myös 99%:sti tuntemieni 'vääränlaista' lapsityötä tekevien lasten vanhempien silmin) ylittää kaikki kohtuuden rajat. Toisin sanoen näiden lasten elämä voisi sisältää _myös jotain muuta_ (esim. leikkiä, koulunkäyntiä jne.) kuin pelkkää työntekoa.

Pahoitteluni kaikillle muille, jotka jostain syystä ovat vastaukseni mahdollisti (joskaan ei todennäköisesti) loppuun asti lukeneet. Tiedän, että viesti olisi ollut parempi lähettää yksityispostina, mutta kun nyt kumminkin pieneltä osin jatkoin 'itse aihettakin' niin päädyin kuitenkin lähettämään vastaukseni tänne yleiselle puolelle. Niin, ja onhan tämä arvoisan nimimerkki varjon tyyli 'keskustella' asioista monia meitä muita palstalaisia tavalla tai toisella koskettava asia, sen verran aktiivisesti osallistut näihin viestiketjuihin. Mutta mahdolisen vastauksesi käsittelyä - ainakin nettipersoonallisuuttasi ja kirjoitustyyliäsi käsittelevän tematiikan pohjalta - voimme kaikin mokin jatkaa yksityisviestein jos siihen tarvetta koet. Minun ainoa toiveeni olisi lukea mielenkiintoisia juttuja täältä vapaan puolelta, ilman pelkoa siitä, että nämä keskustelut päätyvät aina ennen pitkää tähän turhaakin turhempaan vastakkaisasetteluun; varjo vs. muut.

Tiivistettynä: Minulla ei pääsääntöisesti häiritse ollenkaan esittämäsi asiat, sen sisältö tai näkökulmat. Erilaisia mielipiteitä tänne kaivataankin, ettei homma mene pelkäksi hymistelyksi. Sen sijaan tapaasi _esittää_ asioita sinun kannattaisi kiinnittää huomiota, jos oikeasti haluat keskustella, etkä ainoastaan provota tai tulla sellaisena (trollaajana) tulkituksi?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Re: Ajatteletko ostaessasi tuotteen taustaa?

Viestin lähetti Jii
En ota kantaa siihen tekee SonyEricsson oikein vai väärin, mutta hieman asiaa pengottuani löysin tiedon että tuotantohenkilön minimipalkka Malesiassa on 127 usd kuussa eli nykyisellä kurssilla 120 euroa, eli noin 5-6 euroa/päivä.
Malesia ei todellakaan ole mikään hyvä esimerkki kaukoaasian maista, sillä se on yksi maailman suosituimpia turistikohteita ja sen takia maan talouskasvu on ollut pitkään maailman huippua (löytyvät tilastot ovat helposti vanhoja). Maan työttömyys on ollut ihan parin prosentin tuntumassa ja kaupanmyyjän palkka oli työilmoitusten mukaan pari vuotta sitten 550 ringittiä eli noin tuhat silloin käytössä ollutta markkaa kuussa, joka riitti siellä ihan hyvään elintasoon. Malesia ei ole mikään köyhä, erityisesti jos puhutaan niemimaasta (penisula), joten epäilen että koko Ericsson juttu ei pidä paikkaansa. Borneon saarella olevat tietyllä tavalla autonomiset maakunnat ovat köyhempiä, mutta mitään valtavia ongelmia nekään eivät ole - erityisesti naapurimaihin (Singaporea lukuunottamatta) verrattaessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun Nikestä on ollut puhetta, niin jokunen vuosi sitten kiersi väittämä että Nike maksaa Michael Jordanille enemmän palkkaa kuin mitä se maksaa kaikkiin kolmannen maailman maihin kaikkien lenkkitossujensa valmistamisesta. Ihan hyvä syy minun mielestäni boikotoida Nikeä. Sama tietenkin koskee myös muita suuria amerikkalaisia yrityksiä, mutta jokainenhan tekee valintoja että millaisen maailman haluaa - sellaisen jossa rahat on amerikkalaisilla isoilla yrityksillä jotka ohjaavat hallitustaan ja sitä kautta maailmaa, vai sellaisen jossa on demokratia.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Ajatteletko ostaessasi tuotteen taustaa?

Viestin lähetti dana77
Malesia ei ole mikään köyhä, erityisesti jos puhutaan niemimaasta (penisula), joten epäilen että koko Ericsson juttu ei pidä paikkaansa.
Siis mikä mielestäsi jutussa ei pidä paikkaansa? Luin artikkelin Göteborgs Postenin paperiversiosta. Yritin löytää saman jutun heidän sivultaan www.gp.se huonolla menestyksellä. Lehti kuuluu Ruotsin eliittiin, vertaisin sitä Helsingin Sanomiin, elikkä jutut ovat harvoin tuulesta temmattuja.

Malesia ei tosiaankaan ole mikään köyhä maa sen mittapuun mukaan kun juuri nyt keskustellaan. Maassa on tosin paljon köyhyyttä, siitä voimme varmasti olla samaa mieltä.

Kun Nikestä on ollut puhetta, niin jokunen vuosi sitten kiersi väittämä että Nike maksaa Michael Jordanille enemmän palkkaa kuin mitä se maksaa kaikkiin kolmannen maailman maihin kaikkien lenkkitossujensa valmistamisesta. Ihan hyvä syy minun mielestäni boikotoida Nikeä.
Kuulostaa todella hurjalta! Voisiko tämä olla totta?
 

lihaani

Jäsen
Viestin lähetti dude
Miten kukaan voi enää 2000-luvulla ajatella noin? Neuvostoliitto kaatui jo yli vuosikymmen sitten.

Palkat (muille kun sille itselle tossun ompelijalle), rahdit, tullit, tukkuliikkeen katteet, tukkuliikkeen ja jälleenmyyjän välinen rahti, mainonta, jälleenmyyjän kate ja se iki-ihana 22%:n arvonlisä vero..

Edelleenkin ihmettelen, kuinka tuotteen hinta voi tehtaan portilta kuluttajan käteen nousta satakertaiseksi. Ja voidaan aivan kirkkain silmin väittää, että tämä kymmenentuhannen prosentin hinnanousu voidaan selittää ylläolevilla menoerillä.

Otetaan toinen hintaesimerkki: Uusiseelantilaiset kiwihedelmät maksavat paikallisessa Citymarketissa noin pari euroa kilo. Väitätkö aivan tosissasi, että ne paikan päällä valikoituina ja puulaatikkoon pakattuna maksaisivat kaksi senttiä kilo? Jo kuljetuskustannukset painavilla tuoretuotteilla ovat yksikköä kohden aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi lenkkitossuilla. Varsinkin kun hedelmien kuljetus vaatii täsmälleen oiken lämpötilan ja kosteuden. Se on tosi kallista rahtia.

Varmaan niin kauan, kun on käyty kauppaa, pöyristyttäviä hintoja on selitetty veroilla ja luettelemillasi välillisillä kustannuksilla. Ja ihmettelijä on leimattu vähintään epäilyttäväksi. Riisto on vanhanaikainen kommarien ja kukkahattutätien käsite. Valitettavasti se on faktista totta tänäkin päivänä, myös 2000-luvulla ja ilman Neukkulaa. Sekin on totta, että maailma on julma ja epäoikeudenmukainen. Mutta jatkuva debatti oikeudenmukaisuuden puolesta estää toivottavasti ihmiskuntaa vaipumasta hallitsemattomaan anarkiaan.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Väität edelleen, että lapsityö tai ei työtä ollenkaan: Näin väittäessäsi ajatteletko ollenkaan,keneltä ne lapset sen työn vievät; heidän vanhemmiltaan. "

Siis missä minä näin väitän? Jälkimmäistä kysymystä en edes ymmärrä, tarkoitatko että olen sanonut että ko. maissa aikuiset eivät tee töitä? Voidaan sanoa ettei kaikilla lapsilla ole vanhempia/lapsia on niin paljon etteivät vanhemmat voi ruokkia kaikkia.

Olenko nyt missannut omia tekstejäni niin pahasti vai enkö osaa kirjoittaa.

Ei lapsityötä olisi ellei olisi tarvetta sille, siis jos lapsien ei tarvitsisi tehdä töitä niin he tuskin tekisivätkään niitä vaan kävisivät sitä koulua tms. ENkä nyt puhu näistä orjuuksista yms.
Näin ei kuitenkaan ole vaan lukuisat lapset tekevät töitä, jos heillä olisi vaihtoehtoja niin miksi he eivät käyttäisi niitä?
Pakottavista syistäkö?

" Tämän vuoksi minua ihmetyttääkin, kuinka kehtaat nolostumatta noin suureen ääneen julistaa sanomaasi asioista, joista sinulla on ilmiselvästi heikonlaisesti tietoa ja mahdollisesti myös ymmärrystä? "

heikonlaisesti ja heikonlaisesti, tämähän on vain näkökulmakysymys. Entäpä he jotka eivät osaa edes suhteuttaa palkkoja kansallisiin arvioihin? Onko heidän tietämyksensä heikkoa? Uskallatko sanoa tämän heille? Koska heitä saattaa olla varsin paljon maassamme.
En edes yritä ymmärtää siinä mielessä koska suhtaudun asiaan länsimaiden kannalta, jos Niket maksavat 100€ se on hyvä, en minä haluaisi maksaa ylimääräistä vain sen takia että joku näkee ongelmia tuotantoprosessissa. Näin ajattelee kuitenkin suurin osa ihmisistä joten en näe mitään syytä muuttaa ajatteluani.

Moniko ihminen pelastuisi nälkäkuolemalta jos jokainen länsimainen työssäkäyvä ihminen antaisi 10% tuloistaan kehitysmaille? varmaan miljoonia mutta miksei näin tapahdu, koska ihmiset yleisesti mieluummin pitävät sen 10% itsellään ja sitten ostavat 1kpl Unicefin jouluarpoja a' 5€ ja DVD-soittimen.
Suurin osa ketjustakin on pelkkiä sanoja ilman tekoja, DVD-soitin kuitenkin löytää tiensä kotiin ennen 200 euron lahjoitusta kehitysmaille.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti lihaani
Edelleenkin ihmettelen, kuinka tuotteen hinta voi tehtaan portilta kuluttajan käteen nousta satakertaiseksi. Ja voidaan aivan kirkkain silmin väittää, että tämä kymmenentuhannen prosentin hinnanousu voidaan selittää ylläolevilla menoerillä.
Tämä on todellakin vaikea selittää, mutta taas toisaalta, itse tuote ja sen valmistuskustannukset ovat aika matalat kyseisissä maissa, elikkä jos verrataan kustannustasoja valmistusmaan ja maan jossa tuote on kehitelty ja jossa se on tarkoitus myydä välillä, niin selviää että tuotteesta on saatava ihan eri korvaus myyntihetkellä.
Kehitystyöhän tapahtuu yleensä "emämaassa", elikkä jo lähdössä ollaan miinuksella.
Siinä vaiheessa kun tuote on laatikossa, sen hinnan päälle tulee iskeä sen verran, että kaikki ketjussa olevat ansaitsevat rahaa.
Jos pari kenkiä maksaa 5 Euroa valmistaa, niin 100:n Euron myyntihinta Suomessa kuulostaa ihan loogiselta.
Lista rahaa vailla olevista on valtava. Näi lonkalta tulee mieleen:
- Pakkausmateriaali
- Kuljetus
- Varastokulut
- Verot sun muut tullimaksut
- Markkinointi
- Jakelu ja jälleenmyynti

Lisäksi jo mainitsemani emämaassa oleva tuotekehittely (voi olla periaatteessa vaikka kuinka valtavaa) ja osakkeenomistajat (tämä ei olekaan enää mikään väheksyttävä kustannus).

Kaikkien tuotteiden valmistajat pyrkivät pitämään hintansa kilpailukykyisinä. Autot ja muu elektroniikka ovat hyvä esimerkki siitä miten työvoimakustannukset vaikuttavat tuotteiden hintaan.
Katso esim. tanskalaista Bang & Olufsenia. Heidän tuotteensa ovat kalliita, sillä ne kootaan Euroopassa. Samanlaatuisia tuotteita saa myös kauko-idästä, tosin huomattavasti halvemmalla. Erona on suurimmaksi osaksi työvoimakustannukset.

Lapsityö ei ole välttämättä pakon edessä, vaan monessa maassa perinne. Heille on luonnollista heittää 6-vuotias myymään kadulle kukkia, kun taas meillä ei tulisi mieleenkään tehdä näin. Vaikka moni perhe tulisikin toimeen vanhempien panoksella, he saattavat lähettää lapset töihin siitä huolimatta.
Usein myös maan sosiaalinen järjestelmä ajaa lapset siihen. Esimerkiksi Thaimaassahan vanhukset ja invalidit eivät saa mistään rahaa, vaan ovat täysin lasten ja omien säästöjensä armoilla.

Myös meillä tapahtuu joskus näin, tosin todella vaatimattomassa mitassa. Itse olen ollut 10-vuotiaana muurarin apulaisena. Sain siitä hieman taskurahaa ja olin todella iloinen. Jos taas olisin joutunut tekemään sitä 12 tuntia joka päivä olisi tilanne saattanut olla toinen.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei ihme, että Niken popot maksaa hunajaa sen verran laitetaan mainoksiinkin rahaa. Eilen tuli nähtyä sekä leffassa että telkussa (leffassa vielä reilusti pitempi) Niken mainos, jossa areenan "urkuri" lopettaa soittamisen ja kaikkien tulee löytää perinteisen leikin mukaisesti istumapaikka ja viimeinen on luuseri. Hauska mainos. Onko kukaan muu kerennyt jo näkemään? Nike panostaa noihin mainoksiinsa toden teolla. Tuonkin kun leffassa eilen ekan kerran näki niin tuli aluks semmonen "mikäs vittu tämä on" olo ja lopussa sitten vaan räpsähti hetkeksi pienellä Niken logo ruudun alareunaan. Ainakin herätti huomion.

P.S. Sorry, että tuli ei-niin-vakava viesti tähän väliin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Varjo kirjoitti

en minä haluaisi maksaa ylimääräistä vain sen takia että joku näkee ongelmia tuotantoprosessissa. Näin ajattelee kuitenkin suurin osa ihmisistä joten en näe mitään syytä muuttaa ajatteluani.
Myöskään minä en haluasi maksaa ylimääräistä siitä jos joku näkee ongelmia tuotantoprosessissa, mutta olen valmis maksamaan jos näen sen itse.
Tarkemmin sanottuna, suosin mielelläni tuotteita, joiden alkuperästä tiedän jotain. Jos valitsen kahden tuotteen välillä, joista toinen on tehty lapsityövoimalla ja toinen pohjolan teollisuusroboteilla, valinta on helppo. Tuote saa olla jopa hieman kalliimpi.
Mitä enemmän ajattelen näitä juttuja, sitä tärkeämmältä ne tuntuvat. Elämänarvot muuttuvat meillä kaikilla monessa vaiheessa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti finnishninja

Jos pari kenkiä maksaa 5 Euroa valmistaa, niin 100:n Euron myyntihinta Suomessa kuulostaa ihan loogiselta.
Lista rahaa vailla olevista on valtava. Näi lonkalta tulee mieleen:
- Pakkausmateriaali
- Kuljetus
- Varastokulut
- Verot sun muut tullimaksut
- Markkinointi
- Jakelu ja jälleenmyynti

Lisäksi jo mainitsemani emämaassa oleva tuotekehittely (voi olla periaatteessa vaikka kuinka valtavaa) ja osakkeenomistajat (tämä ei olekaan enää mikään väheksyttävä kustannus).

Kaikkien tuotteiden valmistajat pyrkivät pitämään hintansa kilpailukykyisinä. Autot ja muu elektroniikka ovat hyvä esimerkki siitä miten työvoimakustannukset vaikuttavat tuotteiden hintaan.
Katso esim. tanskalaista Bang & Olufsenia. Heidän tuotteensa ovat kalliita, sillä ne kootaan Euroopassa. Samanlaatuisia tuotteita saa myös kauko-idästä, tosin huomattavasti halvemmalla. Erona on suurimmaksi osaksi työvoimakustannukset.


Minä saman tyylistä listaa teinkin jo aiemmin. Ja kannattaa muistaa, että jollain niiden jälleenmyyjien on elettävä (eli otettava kateensa)..

B&O:n verrattavat kotimaiset brändi on polkupyörämerkit Tunturi ja Helkama (vaikka Tunturin omistaakin hollantilainen firma). Vinkuintiassa kootun fillarin saat varmasti halvemmalla kuin Turussa kootun Tunturin tai Hangossa kasatun Helkaman. Miksi? No siksi, että Suomessa palkat ovat kovempia ja täällä työnantaja maksaa 10 euroa tunnilta tienaavasta työntekijästä toisen mokoman sosiaalikuluina, vakuutuksina jne.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti dana77
Kun Nikestä on ollut puhetta, niin jokunen vuosi sitten kiersi väittämä että Nike maksaa Michael Jordanille enemmän palkkaa kuin mitä se maksaa kaikkiin kolmannen maailman maihin kaikkien lenkkitossujensa valmistamisesta. Ihan hyvä syy minun mielestäni boikotoida Nikeä. Sama tietenkin koskee myös muita suuria amerikkalaisia yrityksiä, mutta jokainenhan tekee valintoja että millaisen maailman haluaa - sellaisen jossa rahat on amerikkalaisilla isoilla yrityksillä jotka ohjaavat hallitustaan ja sitä kautta maailmaa, vai sellaisen jossa on demokratia.

Kovaltahan tuntuu tuo väite siitä, että M.J. saisi enemmän palkkaa kuin kolmannen maailman työntekijät yhteensä, mutta toisaalta pitää myös miettiä sitä, kuinka paljon Nike tienaa sillä, että saa tossujensa yhteydessä käyttää Jordanin nimeä.

Itse olen kait sen verran kovettunut, että en hirveästi jaksa miettiä sitä, mistä tavarat tosiasiassa tulevat. Työssäni kohtaan esim. päivittäin sitä, että asiakkaat eivät yksinkertaisesti tiedä mistä tuotteet tulevat. Tullipapereita ei yksinkertaisesti päästetä vastaanottajalle asti ja hups, vastaanottaja ei tiedä enää mistä tuotteet tulevat. Sen vuoksi suhtaudun äärimmäisen epäilevästi näihin "meidän tuotteemme ovat eettisesti ja moraalisesti hienoja". Sen tuotteen alkuperä on niin helppo muuttaa ja sitä tehdään jatkuvasti. Erittäin tavallista on tuottaa esim. halvalla Romaniassa, kuljettaa tavarat johonkin länsi-eurooppalaiseen paikkaan, josta sitten tavara myydään eteenpäin EU-tavarana.

En pidä tätä edes hirveän arveluttavana, koska ihmisten mielissä on hassuja suosi suomalaista -aatteita ja minulle tärkeintä on kuitenkin se, että laatu on sitä mitä on odotettu.

Lapsityövoimaan suhtaudun siinä mielessä kielteisesti, että en tahdo kenenkään joutuvat kärsimään työssä (kalehdittuna johonkin työpisteeseen, seksiorjana tms). Mutta olen myös sitä mieltä, että monessa maassa olisi lapsien olot VIELÄ huonommat jos länsimaiset yritykset eivät työllistäisi heitä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Timi:

Ilman Jordania Nike ei olisi käytännössä mitään koripallon puolella, Air Jordan oli Nikelle Se Juttu joka erotti sen muista valmistajista pitkäksi ajaksi.
Mitä MJ sai Nikeltä? Alkuaikoina puhuttiin parista miljoonasta(muistakaa että 80-luvun alussa urheilusponsorointi oli vielä alkutekijöissään), loppuaikana parista kymmenestä miljoonasta dollarista.
 

lihaani

Jäsen
Viestin lähetti Timi
Lapsityövoimaan suhtaudun siinä mielessä kielteisesti, että en tahdo kenenkään joutuvat kärsimään työssä (kalehdittuna johonkin työpisteeseen, seksiorjana tms). Mutta olen myös sitä mieltä, että monessa maassa olisi lapsien olot VIELÄ huonommat jos länsimaiset yritykset eivät työllistäisi heitä.

Tämä on eräs yleisimpiä perusteita totaaliseen ihmisarvon riistoon ja nöyryytykseen ollut jo vuosisatojen ajan. Vielä 1800-luvulla jeesusteltiin USA:ssa, että parempi sen setä Tuomon on olla orjana kuin menehtyä nälkään.

Kärjistettynä nykyaikaan siirrettynä voidaan hokea, että jos ei pikku Fu ota Suomen setää suihin, lapsiparka kuolee nälkään. Kaikki tämä on pahimman luokan paskapuhetta. Jos olisi alkeellisitakaan ihmisyyttä, pikkulapsien tehdastyö ja prostituutio kitkettäisiin pois ja aikuisille maksettaisiin palkkaa, jolla saisi välttämättömän ravinnon, vaatetuksen ja jonkinlaisen katon pään päälle. Olen varma, että se ei vaikuttaisi kenenkään suuryrityksen omistajan varallisuuteen juuri millään lailla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Re: Re: Re: Ajatteletko ostaessasi tuotteen taustaa?

Viestin lähetti finnishninja
Siis mikä mielestäsi jutussa ei pidä paikkaansa? Luin artikkelin Göteborgs Postenin paperiversiosta. Yritin löytää saman jutun heidän sivultaan www.gp.se huonolla menestyksellä. Lehti kuuluu Ruotsin eliittiin, vertaisin sitä Helsingin Sanomiin, elikkä jutut ovat harvoin tuulesta temmattuja.
"Tavallinen työntekijä ansaitseen n. 4-5 Euroa päivässä. Työpäivät ovat 12 tuntia pitkiä ja jopa käymälässä käynneistä pidetään kirjaa"

Jos tuo päiväpalkka pitäisi paikkansa, niin sen mukaan Ericssonilla palkka olisi n. 100 euroa kuussa. Kun Kuala Lumpurissa tavalliset kaupan myyjät ansaitsevat vajaat 150 euroa kuussa, niin en usko että kukaan koulutettu ihminen suostuisi työskentelemään sitä pienemmällä palkalla (insinöörin palkka lienee maassa 3-500 euroa kuussa). Jos tavallinen työläinen tarkoittaa taas liukuhihnatyöläisiä, niin palkka voi hyvin olla tuota luokkaa (aluksi ajattelin että juttu tarkoittaa automaattisesti näitä inssejä, mutta tarkemmin luettuna niin ei tainnut ollakkaan). Suomi on kuitenkin huomattavasti Malesiaa kalliimpi maa, mutta täälläkin opintotuella joka on 250 euroa kuussa tulee toimeen kohtuullisesti. 12 tuntia ei tietenkään kuullosta "kivalle", mutta pidän ongelmaa kohtuullisen pienenä verrattuna naapumaiden ongelmiin (lapsityö ja vielä pienemmät minimipalkat) tai siihen seikkaan, että boikotoimalla näitä tuotteita tuolla työntekijällä ei ole tuotakaan vaihtoehtoa. Kyseessä ovat kuitenkin täysi-ikäiset ihmiset. Tosiasia kuitenkin on että monet isot yritykset ovat lähdössä Malesiasta ja siirtämässä tuotantoaan köyhempiin maihin, joissa palkkataso on matalampi.

Edit: vaikea sanoa pitääkö tuo paikkaansa, mutta MJ:n palkka oli tuolloin reilusti 100 miljoonaa markkaa vuodessa. Eikä niistä kengistä tekijälle paljoa makseta kappaleelta (googlen mukaan Nike möi teetti indonesiassa vuonna 1996 70 miljoonaa paria kenkiä ja maksoi työntekijöille palkkaa 15 senttiä tunnilta).
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Timi
Kovaltahan tuntuu tuo väite siitä, että M.J. saisi enemmän palkkaa kuin kolmannen maailman työntekijät yhteensä, mutta toisaalta pitää myös miettiä sitä, kuinka paljon Nike tienaa sillä, että saa tossujensa yhteydessä käyttää Jordanin nimeä
Minulle ei tuota tippaakaan hyväksyä että Jordanille maksetaan sitä palkkaa mitä hänelle maksetaan. Hän on sen mielestäni täysin ansainnut, sillä on paras.

Asia jota en hyväksy tippaakaan ja joka ei liity ensimmäiseen kohtaan ollenkaan, on se että en hyväksy mm. Niken tapaa viedä tarkoituksellisesti tuotantoaan maihin, joissa ei ole työnsuojelulainsäädäntöä tai minimipalkkoja. Näissä maissa ihmisillä ei myöskään yllätys yllätys ole minkäänlaista sosiaalitukea, joten ihmisten on pakko työskennellä "orjina" henkensä pitimiksi. Kun kaikissa maissa on toimiva lainsäädäntö (edellyttää usein myös demokratiaa), niin luotan siihen että kilpailu hoitaa lopun.

Maata jossa olisi matalat palkat ja hyvä elintaso ei olekaan, vaan matalimmat palkat ovat aina siellä missä elintaso on matalin. Niinpä demokraattisen maan johto pystyy päättämillään minimipalkoillaan kilpailemaan tuotannosta ja tilanne pikku hiljaa tasoittuu ja oikeudenmukaistuu. Nykyään ongelma on diktatuurit ja sotilasjuntat, joita suuryritykset tukevat. Heitä tukemalla/lahjomalla yritykset saavat maan lainsäädännön pysymään olemattomana ja kansa kärsii.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Ajatteletko ostaessasi tuotteen taustaa?

Viestin lähetti dana77
"(insinöörin palkka lienee maassa 3-500 euroa kuussa)
Jutussa mainittiin myös teknikot, joiden palkka on välillä 1000-1500 Ruotsin kruunua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kerro nyt vielä se tärkeä seikka, että onko kyseinen toimipiste niemimaalla vai Borneon saarella?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti lihaani
Tämä on eräs yleisimpiä perusteita totaaliseen ihmisarvon riistoon ja nöyryytykseen ollut jo vuosisatojen ajan. Vielä 1800-luvulla jeesusteltiin USA:ssa, että parempi sen setä Tuomon on olla orjana kuin menehtyä nälkään.

Itse asiassa luin tällä viikolla lehdestä amerikkalaisen mustan professorin ajatuksia mustien orjuudesta USA:ssa. Hän väitti, että Pohjois-Amerikaan orjuuteen joutuneet mustat olivat onnekkaita - missään muualla ei mustalla väestöllä ole ollut yhtä hyvää kehitystä kuin Pohjois-Amerikassa. Koska täällä on niin helppo ymmärtää asioita väärin niin painotettakoon sitä, että minä en ajattele samoin, mutta mielenkiintoisia mietteitä hänellä tuosta aiheesta oli, etenkin kun mies itse on musta.

Kärjistettynä nykyaikaan siirrettynä voidaan hokea, että jos ei pikku Fu ota Suomen setää suihin, lapsiparka kuolee nälkään. Kaikki tämä on pahimman luokan paskapuhetta. Jos olisi alkeellisitakaan ihmisyyttä, pikkulapsien tehdastyö ja prostituutio kitkettäisiin pois ja aikuisille maksettaisiin palkkaa, jolla saisi välttämättömän ravinnon, vaatetuksen ja jonkinlaisen katon pään päälle. Olen varma, että se ei vaikuttaisi kenenkään suuryrityksen omistajan varallisuuteen juuri millään lailla.

En tiedä viittatko tällä minun kirjoitukseeni, mutta itsehän sanoin, että en hyväksy esim. lapsiprostituutiota. Pointtini oli se, että ei kaikki lapsityövoimankäyttö ole riistoa ja heidän hyväksikäyttöään. Mitäs jos nämä lapset saavatkin palkkansa ansiosta itselleen tarpeeksi rahaa, että voisivat maksaa siitä esim. ruokansa, vaatetuksensa jne. En nimenomaan jaksa uskoa sitä, että kaikki länsimaiset yritykset harrastaisivat riistoa halpatuotantomaissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Timi:

"Itse asiassa luin tällä viikolla lehdestä amerikkalaisen mustan professorin ajatuksia mustien orjuudesta USA:ssa. Hän väitti, että Pohjois-Amerikaan orjuuteen joutuneet mustat olivat onnekkaita - missään muualla ei mustalla väestöllä ole ollut yhtä hyvää kehitystä kuin Pohjois-Amerikassa. Koska täällä on niin helppo ymmärtää asioita väärin niin painotettakoon sitä, että minä en ajattele samoin, mutta mielenkiintoisia mietteitä hänellä tuosta aiheesta oli, etenkin kun mies itse on musta."

Uskaltaisin melkein allekirjoittaa väitteen, samoin kuin vähintään 100 miljoonaa afrikkalaista jotka varmaan mielellään vaihtaisivat aliravitsemuksen ja lehmänlanna ylipainoon ja roskaruokaan.

Eikä oikeastaan tarvitse kauaa tarkastella Afrikan tilannetta historiassa ja nykyisyydessä kun huomaa että orjien "kärsimykset" ovat pientä verrattuna siihen mitä Afrikkaan jääneet ovat kokeneet, taitaapa vielä olla niin että parhaat yksilöt lähetettiin orjiksi Amerikkaan ja muut sitten viihdyttivät arabeja yms. (tuossa on muuten yksi spekulatiivinen teoria miksi jenkkiläiset mustaihoiset pärjäävät niin monessa urheilulajissa)

lihaanille ja muille voisin esittää pienen haasteen:
Lahjoittakaa vastedes 10% tuloistanne kehitystyöhön niin saatan jopa jaksaa kiinnostua tuosta liturgiasta "Jos olisi alkeellisitakaan ihmisyyttä, pikkulapsien tehdastyö ja prostituutio kitkettäisiin pois ja aikuisille maksettaisiin palkkaa, jolla saisi välttämättömän ravinnon, vaatetuksen ja jonkinlaisen katon pään päälle"

Tulipa tuossa juuri(2h sitten) käytyä katsomassa Albert Speer kaupunginteatterissa ja mieleeni heräsi pieni kysymys:
Mikä erottaa meidät natsijohtajista kun kummatkin meistä tiedämme että ihmisiä kuolee mutta emme tee asialle mitään.

Jos jokainen suomalainen antaisi 100€ kuussa Afrikkaan niin luultavasti tuhansia ihmisiä säilyttäisi henkensä, kuitenkaan emme tee näin vaan annamme heidän kuolla.
Miten kukaan näistä JA:n kukkahattutädeistä voi elää itsensä kanssa kun tietää että joka päivä hän tappaa! ihmisiä pistämällä rahojaan turhuuksiin, kyllä makaronillakin elää jos vaihtoehtona on toisen ihmisen kuolema.
Sanoja riittää mutta ihmisiä kuolee silti...

Minä sentään vain osoitan sormella köyhiä ja nauran, voin sentään hyvällä omallatunnolla sanoa olevani rehellinen paskiainen enkä sadistinen murhaaja joka ensin puhuu kauniisti ja sitten leikkaa kurkun auki(ostaessaan tuikitarpeellisen hiusgeelin).

Miettikääpä sitä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti dana77
Maata jossa olisi matalat palkat ja hyvä elintaso ei olekaan, vaan matalimmat palkat ovat aina siellä missä elintaso on matalin. Niinpä demokraattisen maan johto pystyy päättämillään minimipalkoillaan kilpailemaan tuotannosta ja tilanne pikku hiljaa tasoittuu ja oikeudenmukaistuu. Nykyään ongelma on diktatuurit ja sotilasjuntat, joita suuryritykset tukevat. Heitä tukemalla/lahjomalla yritykset saavat maan lainsäädännön pysymään olemattomana ja kansa kärsii.

Minimipalkka ei ole ollenkaan niin yksinkertainen asia, kuin monesti oletetaan. Itse asiassa monesti voidaan melko perustellusti väittää minimipalkan jopa syrjivän sitä kaikkein huono-osaisinta porukkaa. Siis ainakin jos perusteena on se, että molemmat osapuolet, niin työntekijät, kuin työnantajat osallistuvat vapaaehtoisesti taloudelliseen toimintaan. Molemmat osapuolet siis luopuvat vaihdannassa jostain mitä arvostavat vähemmän vaihtaen sen johonkin toiseen. Työnantaja luopuu rahasta, saaden korvauksena työntekijän työpanoksen. Duunari taas luopuu vapaa-ajastaan, sekä energiasta vaihtaen sen palkkaan.

Eli jos työnantaja tarjoaa työntekijälle 2 egeä per tunti, mutta työntekijä arvostaa omaa panostaan korkeammalle, ei hän ole kiinnostunut duunista. Jos duunari suostuu tekemään työtä 5 egellä tunti, mutta työnantaja ei arvosta työntuotosta niin paljoa, ei tapahdu vaihdantaa.

Mitenkä sitten minimipalkka vaikuttaa tähän kaikkeen? No, laitetaan se viiden egen minimipalkka. Eikös se auta duunaria? Seurauksenahan on se, että mitään ei tapahdu. Ei sitä ”riistoa” poisteta ja duunarin elämää helpoteta, sillä kyseinen laki ei pakota työnantajaa palkkaamaan duunaria viidellä eurolla. Ainoastaan ne ihmiset saavat töitä, joiden työpanos olisi ollut viiden euron arvoinen joka tapauksessa. Eli koko minimipalkkalakihan on täysin turha! Jos työnantaja taasen ei arvosta työntekijän työpanosta 5 euroa, ei hänellä ole mitään syytä palkata koko työntekijää, joten minimipalkka syrjäyttää itseasiassa vain ihmisiä joiden työn tuottavuus on heikko.

On ainoastaan yksi tapa millä palkkataso kohoaa kansantaloudessa – työn tuottavuuden nousulla. Esim. maajussi joka tekee ilman koneistusta duuninsa ansaitsee vähemmän kuin toinen maajussi, jolla on koneistettu koko tuotanto. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että työntekijä olisi riistetyssä asemassa. Palkat nousevat yksinkertaisesti kilpailun alla. Työnantajan on siis pakko nostaa palkkoja tai muuten työntekijä vaihtaa työpaikkaa. Jos minimipalkka on kaiken a ja o niin minkä vuoksi niin moni firma maksaa suurempaa palkkaa kuin minimipalkka? Jos minimipalkka on kaiken ratkaisu niin eikö se kannattaisi hinata pilviin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti varjo

Eikä oikeastaan tarvitse kauaa tarkastella Afrikan tilannetta historiassa ja nykyisyydessä kun huomaa että orjien "kärsimykset" ovat pientä verrattuna siihen mitä Afrikkaan jääneet ovat kokeneet, taitaapa vielä olla niin että parhaat yksilöt lähetettiin orjiksi Amerikkaan ja muut sitten viihdyttivät arabeja yms. (tuossa on muuten yksi spekulatiivinen teoria miksi jenkkiläiset mustaihoiset pärjäävät niin monessa urheilulajissa)

Ennen syventymistä tähän varjon "haasteelliseen" viestiin, haluaisin kuitenkin tehdä pienoisia täsmennyksiä lainauksen pieniin epätarkkuuksiin.

On hyvä muistaa, että Amerikkaan laivattiin orjiksi pääasiassa mustia Afrikan ns. Orjarannikon seutuvilta eli läntisestä Afrikasta, nykyisen Guinean lahden rannikon alueelta eikä suinkaan koko Afrikan mantereen alueelta. Itäisestä Afrikasta orjuutettiin väkeä sitten pääasiassa Arabianniemimaan alueelle sekä myöhemmässä vaiheessa Eurooppaan. Tähän verrattuna huomattavan vähäinen määrä heistä päätyi orjiksi Amerikan mantereen puolelle. Jako ei tietenkään todellisuudessa ollut näin karkea, myös Eurooppaan kotiutui huomattavan paljon läntisen Afrikan sukujuuria omaavia mustia, monen suku tosin teki pienen lenkin Karibianseudun kautta, (vrt. Britanniaan muuttaneet jamaikalaiset).

Pääsääntö kuitenkin oli se, että Amerikanmantereelle laivattiin orjia läntisestä Afrikasta. Nämä mustat taasen eroavat rodullisesti (rakenteellisesti) varsin selkeästi itäisen-Afrikan "heimoveljistään" (heh... kirjoitan kuin joku siirtomaaisäntä - "massa vlad") mistä sitten osaltaan johtunee se, että näiden mustien jälkeläiset tuntuvat omaavan selkeästi enemmän "nopeita geenejä", mikä sitten edesauttaa nykyään urheilussa pikamatkoilla. Tämä selkeä ero johtunee yksinkertaisesti elinpaikkojen/-tapojen eroista, siinä missä itäisen-Afrikan mustat elivät (elävät) savannimaisessa ympäristössä paimentolaisina (liikkuvat luontaisesti pitkähköjäkin matkoja), elivät Amerikkaan laivattujen orjien esi-isät pääasiassa läntisen-Afrikan sademetsävyöhykkeellä, mikä sitten osaltaan oli vaikuttamassa elintapojen muokkautumiseen ja siihen millaisen perimän omaavat olivat vahvoilla.

Tästä porukasta sitten seuloituivat orjat Amerikanmantereelle. Siinä olet(kin) oikeassa, että vain voimakkaimmat ja parhaimmat selvisivät hengissä niin pitkälle, että pääsivät jatkamaan sukua.

Tämän sillisalaatin eräänä tarkoituksena on selvittää sitä miksi amerikanmantereen mustilla tuntuu olevan niin paljon "nopeita" geenejä, mikä sitten mm. edesauttaa heitä nykypäivänä huippu-urheilussa (sivuseikkana huomautettuna). En niinkään epäile ettetkö sinä tätä tietäisi mutta monelle voi syntyä tekstistäsi hitusen väärä kuva ja sen kuvan haluan korjata edes pieniltä osin.

Siihen onkin sitten hankalampi ottaa kantaa kuka onkaan onnekkain. Jos nykyhetkeä käytetään mittarina, onnekkaampia ovat varmasti orjien jälkeläiset - sikäli mikäli "onnekuutena" voidaan pitää sitä, että sattuu syntymään köyhään perheeseen mustien kaupunginosaan jonnekin päin Yhdysvaltoja. (Sivumennen sanoen, vast'ikää kuulin uutisissa tms. asiaohjelmassa tiedon, jonka mukaan liki kolmasosa mustista amerikkalaisista miehistä joutuu elämänsä aikana vankeuteen. Onnekkuus on siis suhteellista). Sanoisin kuitenkin, että nykyään paremmat mahdollisuudet elää vähäisemmässä kurjuudessa (eli ehkäpä onnellisempaa elämää) on näillä orjien jälkeläisillä. Mutta menneisyydessä tilanne oli toisin.

Olivatko nämä orjien esi-isät onnekkaita? Todella hankala kysymys. Jokatapauksessa yli puolet orjuuteen laivatuista menehtyi jo kuljetusten aikana ja sen jälkeen vielä huomattava osa orjuudessa, joten kivinentie on heidän jälkeläisten täytynyt kulkea ennen kuin nykyinen polvi on päässyt nauttimaan vähemmän kurjasta elämästä. Yhtälailla näitä "onnekkaita" löyty myös Afrikasta mutta varmasti suheellisesti vähäisemmissä määrin ja tällä hetkellä käynnissä olevat sodat lisäävät kurjuuten joutuvien määrää. Edelleen kuitenkin sanoisin, että olet tavallaan oikeassa, vaakakuppi näyttää kallistuvan orjien jälkeläisten puoleen.

Josko vielä muutamalla sanalla kommentoisin varjon viestin loppuosaa. Tehtävä on kaikesta huolimatta hankala koska en oikein katso kuuluvani "kukkahattutätien" joukkoon. Itseasiassa tässä ketjussa ajatukseni ovat olleet suorastaan yllätyksellisen humaaneja - ollakseni minun ajatuksia.

Tuloistani en kuitenkaan haluaisi lahjoittaa edes prosentin osaa kehitystyöhön, ikävä kyllä valtio tekee tämän puolestani maksamieni verojen myötä mutta summa on kuitenkin kaukana varjon esille nostamasta 10 prosentista. Minusta kehitystyö on lähinnä veden kantamista kaivoon. Hyöty on aivan liian pientä uhrattuun summaan nähden. Joku muu keino olisi siis löydettävä elinolojen parantamiseen. Tähän kuluttaja voi vaikuttaa niin halutessaan joko suoraan ostopäätöksin tai kansalaisjärjestöjen kautta.

Onko tästä sitten mitään hyötyä? Todella hankala kysymys, ehkä pitkässä juoksussa enemmän kuin veden kantamisesta kaivoon. Tiedä häntä..

Tulipa tuossa juuri(2h sitten) käytyä katsomassa Albert Speer kaupunginteatterissa ja mieleeni heräsi pieni kysymys:
Mikä erottaa meidät natsijohtajista kun kummatkin meistä tiedämme että ihmisiä kuolee mutta emme tee asialle mitään.

Olisiko valta sinänsä minkään sortin vastaus kysymykseesi?

Minä sentään vain osoitan sormella köyhiä ja nauran, voin sentään hyvällä omallatunnolla sanoa olevani rehellinen paskiainen enkä sadistinen murhaaja joka ensin puhuu kauniisti ja sitten leikkaa kurkun auki(ostaessaan tuikitarpeellisen hiusgeelin).

Miettikääpä sitä.

Minä voin sanoa olevani (köyhä ja kipeä) paskiainen, joka nauraa kaikille ja siinä samalla itselleen.

Tämän ketjun viestieni yllättävänkin humaanista asenteesta huolimatta asennoitumiseni yleisesti ihmisrotuun ei ole muuttunut miksikään - en siis itke vaikka miljardi poistettaisi muonavahvuudesta tällä sekunnilla. Olen omalta osaltani koettanut vaihteeksi tarkastella kysymystä oikeudenmukaisuuden kannalta, (mikä ei ehkäpä kaikissa tapauksissa ole se realistisin vaihtoehto), huomatakseni (jälleen kerran) sen ettei maailma ole oikeudenmukainen, enkä edes usko sen sellaiseksi hetkessä (sukupolvissa) edes muuttuvankaan.

Se on kuitenkin huomioitava, että jokainen askel eteenpäin ihmisarvoista puhuttaessa on muutos parempaan tulevaisuutemme kannalta, (en nyt tarkoita yhtä sukupolvea vaan pitkää ketjua sukupolvia). Edellinen tosin on vain minun subjektiivinen mielipiteeni, jota voisin perustella monin sanankääntein mutta en nyt kuitenkaan jaksa ryhtyä moiseen uurastukseen.

vlad#16.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Re: Eikö orjuudelle ole vaihtoehtoa?

Viestin lähetti lihaani
Joitain urheiluvälineitä, esimerkiksi kalliita lenkkitossuja tai jalkapalloa kaupassa käsissä pyöritellessäni tulee mieleen tiedotusvälineiden kauhujutut.

Onko tämän väsännyt joku Malesian lapsiorja, joka on kahlittu työpöytään viideksitoista tunniksi ja palkkaa maksetaan huimat 50 centtiä/päivä? Onko oikeasti totta, että tällä kymmenvuotiaalla mukulalla ei ole vaihtoehtoja?

Mukulalla on aina mahdollisuus mennä kadulle myymään itseään, valitettavasti.

Tavallaan orjuutta kumpikin, tehdas vaan tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Timi
Jos työnantaja taasen ei arvosta työntekijän työpanosta 5 euroa, ei hänellä ole mitään syytä palkata koko työntekijää, joten minimipalkka syrjäyttää itseasiassa vain ihmisiä joiden työn tuottavuus on heikko.
Ensinnäkin Suomessa ja muissa maissa joissa on sosiaaliturva, minimipalkka on tosiaan tavallaan turha. Ihmiset eivät tee työtä, josta ei makseta kelvollista palkkaa, mikäli he tulevat toimeen ilmankin. Kuitenkin maissa, joissa sos.turvaa ei ole tilanne on aivan toinen. On aivan absurdia väittää, että työntekijä ja työnantaja olisivat samalla viivalla sovittaessa palkoista. Samalla logiikalla kaikki ammattiliitot voitaisiin lopettaa kokonaan; ei siitä parhaiten koulutetut ihmiset kärsisi, sillä heidän kohdallaan kilpailua syntyy niin paljon, että he saisivat kohtuulliset palkkansa. Nykyisessä jälkiteollisessa yhteiskunnassa, jossa tuottavuus on nykyisellä tasollaan on kuitenkin aina rakenteellista työttömyyttä ja työnantaja voi aina sanoa työntekijälle, että tilalle löytyy halvempi tekijä ja huutokaupata työntekijät nälkäkuoleman partaalle (kuten kehitysmaissa tehdäänkin).

Vaikka nälkäkuolemaa välttelevä työntekijä olisi valmis Indonesian sweatshopissa 15:lla sentillä tunnissa työskentelemään, niin minun mielestäni työnantajalla ei ole oikeutta sellaista ihmistä työllistää, ellei ole tälle kunnolliseen elämiseen riittävää palkkaa valmis maksamaan (mikä noissa olosuhteissa voisi olla esim euro tunnissa).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös