Jermu kirjoitti:
Voisitko lisäksi kertoa mikä ongelma siinä on, että mikäli ajoradalla palaa punainen, ja jalankulkijoille vihreä samaan suuntaan, koukkaan siitä suojatien kautta ja jatkan matkaa.
Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos hyppää pois satulasta ja taluttaa tuon mainitsemasi reitin.
Itsekin ajan kohtuuverran fillarilla ja vieläpä lukkopolkimin, joten jonkinverran on tullut asioita seurattua. Pyöräteillä menee suhteellisen hyvin käyttäytyviä pyöräilijöitä, mutta kapeimmilla kaduilla keskustassa menee enemmänkin niitä huumehörhöjä jopoillaan olkalaukun kera.
Jos ei taluta, vaan ajaa mainitsemallasi tavalla, aiheuttaa ainakin seuraavat ongelmat:
- vaaratilanteen jalankulkijoille. Heille voi olla näet vihreä kumpaankin suuntaan, eivätkä voi kuvitellakaan, että sieltä yht'äkkiä sujahtaa fillari punaisia päin
- kadut ovat usein ahtaat, jolloin kaistalla olevat ajoneuvot ovat hyvin lähellä kadunreunaan pysäköityjä autoja. Näin ollen jos fillaristi tulee vielä siitä välistä niin hän kolhii melkoisella todennäköisyydellä ainakin joitain autoja. Tätä olen nähnyt lukemattomia kertoja
- risteyksen jälkeen ajoneuvoja aiemmin liikkeelle lähtenyt pyöräilijä aiheuttaa usein vaaratilanteen, kun tullaan kohtaan, missä pysäköidyt autot alkavat. Fillaristi tekee usein äkkinäisen koukkauksen vasemmalle, keskemmälle katua katsomatta lainkaan taakseen
Jos autossani olisi karjapuskuri oikealla kyljellä niin tilanne ei haittaisi yhtään, mutta nykyisellään ei ole sitä, eikä ketään istumassa pelkääjänpaikalla, joka voisi ottaa jonkun kepin esiin juuri oikealla kohdalla.