Ajatko päin punaisia?

  • 9 194
  • 81

Ajatko päin punaisia?

  • Kyllä

    Ääniä: 69 21,3%
  • Ei

    Ääniä: 216 66,7%
  • En aja autoa

    Ääniä: 39 12,0%

  • Äänestäjiä
    324

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nykypäivänä yhä useampi autonkuljettaja on välittämättä punaisista valoista. Yhä useampi kuljettaja ajaa päin punaisia tylysti, vaikka tietä olisikin ylittämässä jalankulkijoita.

Päin punaisia ajavat kuljettajat valittavat kiirettä. Tai alla on niin hieno auto, että ei vain viitsitä pysähtyä punaisiin.

Mutta kiireenkö takia ihminen on todella valmis uhraamaan toisen ihmisen hengen? Vai eikö toisen ihmisen henki enää merkitse mitään?

Punaisia päin ajamisen ymmärrän vastahakoisesti silloin,mikäli tietä ei ole ylittämässä ketään toista.

Mutta itse jos ajaisin autolla, en koskaan ajaisi päin punaisia.

Mutta entäs sinä? Ajatko sinä päin punaisia? Ja jos ajat, olisi mielenkiintoista kuulla miksi?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
En ole koskaan ajanut päin punaisia.. Ei ole ollut niin kiire. Ns. "vanhoilla" vihreillä on tullut kyllä mentyä varmaan satoja kertoja, mutta se lienee yleistä. Tuo punaisia päin ajaminen on kyllä mielestäni törkeä liikennerikkomus.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaa mää luulin otsikosta, että täällä puhutaan parisuhteesta ja köyrimisestä. Joskus vahingossa on ajettu.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yleensä kun menen töihin, aamuisin neljän ja puoli kuden välillä, ajan aika surutta päin punaisia(toki katson ettei muita tule mistään). Pienessä kaupungissa ei liiku noihin aikoihin kukaan, valot ovat turhaan päällä. Silloin kun liikenteessä on muitakin niin en koskaan aja päin punaisia. Eli ajan.
 

Rocco

Jäsen
Kerran yhtenä juhannusyönä ajoin räikeästi päin punaisia.

Olin risteyksessä odottamassa vasemmalle kääntymistä. Kyseessä oli yksi Vaasan pääväylistä ja käännyin sivutielle. Valot olivat kolme kertaa vaihtuneet vihreäksi suoraan ajaville, ja kolmesti myös sivutieltä päätielle tuleville. Valoihin tuli koko aikana vain kaksi autoa. Neljännellä kerralla kun päätietä ajaville oli vihreä ja vieläkin vasemmalle kääntyville oli valot punaiset, päätin ajaa päin punaisia.

Ilmeisesti tunnistimissa oli vikaa, koska heti juhannyspyhien jälkeen valot olivat koko päivän keltaisella vilkulla ja huoltomiehet paikalla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kyllä, päivittäin ja useasti vielä törkeästi. Mutta niin tekevät muutkin.
Ajan päivittäin Helsingissä autolla työmatkallani ja täällä punaisiin päin ajamisen kulttuuri on aivan eri kuin esim. Espoossa.

Mutta sen ymmärtää, kaikki haluavat mahdollisimman nopeasti pois ruuhkista ja kotiin. Työmatkan aikana voi tulla parhaimmillaan / pahimmillaan vedettyä neljä, viisi tai kuusi kertaa punaisia päin.

Toki järkeä pitää käyttää, eli jos näkyy jalankulkijoita kärkkymässä niin siinä vaiheessa aivot miettivät kaksi kertaa jarruttaako vai ei. Muuten kyllä törkeästi päin punaisia.

Niin ja nyt ei puhuta siis "vanhoista vihreistä" vaan niistä kun valo on jo selkeästi ehtinyt vaihtua punaiselle.

Niin ja mainittakoon toki sellainen etten työmatkojen ulkopuolella aja päin punaisia, siviilissä kiltisti eli joskus päin keltaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Speedye kirjoitti:
En ole koskaan ajanut päin punaisia.. Ei ole ollut niin kiire. Ns. "vanhoilla" vihreillä on tullut kyllä mentyä varmaan satoja kertoja, mutta se lienee yleistä. Tuo punaisia päin ajaminen on kyllä mielestäni törkeä liikennerikkomus.

Oikeastaan täsmälleen sama. Kun huomaan valon vaihtuvan keltaiseksi, eikä edessä ole muita autoja, jarrutan vain mikäli matkaa valoihin on niin paljon, että valo ehtisi jo vaihtua punaiseksikin ennen kuin ehtii kohdalle.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keltaisia päin tulee usein ajettua ja hieman kaasua tietenkin painettua, mutta punaisia päin ei ikinä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keltaisen vaihtuessa kiihdytän niin helkkaristi että varmasti ehdin ennen punaista. Jos kuitenkin tiedän, etten ehdi millään niin sitten kiltisti jään odottamaan seuraavia vihreitä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäköhän tähän pitäisi vastata, jos on joskus (ehkä 2-3 kertaa) ajanut päin punaisia juuri kun on vaihtunut keltaisesta punaiseksi? Vastaus on siis kyllä. Eli tottakai ajan päin punaisia, mutta en varsinaisesti tahallani.
 

scholl

Jäsen
En aja päin punaisia. Mielestäni se on törkeimpiä liikennerikkomuksia, sillä silloin muista suunnasta tulevilla on vihreä ja he olettavat voivansa turvallisesti kulkea ilman, että tulee joku toisesta suunnasta. Kaiken lisäksi jos ajaa yksistä valoista läpi, kun valot ovat jo ennättäneet vaihtua, joutuu jäämään kuitenkin seuraaviin valoihin.

Huvittavinta tuossa on se, että yleensä kaikista vähä-älysimmät ihmiset ajavat punaisia päin tai vähintäänkin keltaisilla. Saattavat hidastella sitä ennen, eikä jalka sitten osukaan sinne jarrulle, kun pitäisi pysähtyä, kun oman törttöilyn vuoksi eivät ehtineet ennen valojen vaihtumista. Usein tällaisilla dorkilla on keskustaliikenteessä käsittämättömän pitkä välimatka edellä ajavaan ajoneuvoon, vaikka hetki aiemmin ajoivat peräkkäin.

Päivittäin Helsingin keskustassa autoa ajavana olen huomannut sen, että yksi suuri ryhmä punaisia päin ajavia ovat juuri vähä-älyset vanhoilla romuilla ajavat ihmiset. Kaikenmaailman vanhoja pakuja tai savuttavia henkilöautoja mennee enemmän punaisia päin kuin muita autoja, mutta tätäkin huolestuttavampaa on se, että hurjan paljon ammattikuskit menevät punaisia päin. Näkyy maalta olevaa turistibussia tai paikallista jakeluautoa, jotka joko a) menevät punaisia päin esim. Mannerheimintiellä sillä seurauksella, että jäävät seuraaviin valoihin ja joissa heidät toista kaistaa sitten ohitan tai b) tunkevat vielä keltaisilla keskelle risteyttä tukkien sen sillä seurauksella, että muista suunnista tulevat eivät mahdu ajamaan risteyksen läpi.

Poliisin on helpoin ja varmasti taloudellisesti kannattavinta väijyä vain ylinopeuksia, mutta liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta kannattaisi keskittyä vilkun käyttöön ja punaisia päin ajamisen valvontaan.

edit. lisäisin vielä sen, että sellaista valoa ei olekaan kuin vanha vihreä. Se on joko vihreä tai sitten jos se on keltainen niin se on merkki autoilijalle jarruttaa
 

Kumikaksonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikäli on joskus Oulussa joutunut esim Laanilan Nesteen kulmilla odotelemaan kääntymisvalon vaihtumista sen perinteisen 5 minuuttia, ajaa suurella todennäköisyydellä seuraavan kerran risteyksestä läpi niin vanhoilla vihreillä kuin mahdollista. Ja kun on istunut tuossa samassa paikassa toistuvasti päivittäin, ei enää välitä minkä värinen valo siellä tolpannokassa möllöttää. Kaikenhuippuna tietenkin myöhään illalla ja keskellä yötä, kun muuta liikennettä ei näy koko sinä helvetin pitkänä aikana, jona ehdit vaikka sätkän kääriä ja polttaa. Ajan siis päin punaisia ainakin poikkeustapauksissa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Schollin kirjoitukseen ei ole paljon lisättävää. Yllättävän samanlaiset näkemykset meillä on liikenteeestä. Punaisia valoja päin ajavia vähä-älyisimpiä ovat vain ja ainoastaan keltaisella viivalla ohittelevat - näissä tapauksissa darwinismi toimii yleensä kuitenkin melko mallikkaasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autolla en ole ajanut päin punaisia, kuin kerran epähuomiossa. Polkupyörällä taas tulee useamminkin ajettua juurikin näissä hiljaisissa risteyksissä. Niitä sattuu työmatkalla vastaan parikin kappaletta, joten siinä kohtaa tulee toisinaan rikottua sääntöjä.
 

scholl

Jäsen
Kumikaksosen kirjoitusta lukiessa lisäisin sen, että itsekin olen joskus ajanut punaisia päin moottoripyörällä. Joissakin paikoissa on risteyksiä, missä valot ovat aina vihreitä suoraan meneville ellei joku ole kääntymässä, jolloin järjestelmä huomaa sen ja vaihtaa valot kääntyvälle vihreäksi. Moottoripyörä on kuitenkin ilmeisesti niin kevyt ettei järjestelmä huomaa ajoneuvoa. Niinpä joskus illalla, jolloin liikennettä ei ole ollut lainkaan, olen joutunut olemaan valoissa joku 5-10 minuuttia ilman, että ne ovat vaihtuneet. Silloin olen sitten kääntynyt. Tällaista on tapahtunut varmaan 2 krt viimeisen 10 vuoden aikana.

edit: toivoisin, että poliisi sakottaisi enemmän polkupyöräilijöitä. En oikein tajua, että miten he kokevat keskustaliikenteessä etteivät valot heitä koskisi. Poikkelehtivat missä sattuvat. Mieluusti toki niihin törmäisi ja antaisi opetuksen, mutta aina siihen ei ole mahdollisuutta ja pääsevät törttöilystään ilman minkäänlaisia sanktioita. Meillä on hyvät pyörätiet ja sivukaduilla pystyy ajamaan pyörälläkin hyvin liikenteen mukana, mutta jättäkää nyt saakeli jalkakäytävät sekä jalankulkijoiden suojatiet rauhaan ja kunnioittakaa punaisia valoja
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikä siinä muuten on että kuten Sistis tuossa ylempänä mainitsi, polkupyörällä ja myös kävellen punaisia päin menee paljon herkemmin. Itse seisoskelen, ne harvat kerrat kun olen ilman autoa liikennevaloissa, kiltisti ja odotan valon vaihtumista mutta hyvin paljon näkee ihmisiä kulkevan päin punaisia. Tätä ei tietenkään pidetä yhtä pahana kuin autolla päin punaisia menemistä koska autolla suuren vahingon tekeminen on todennäköisempää kuin pyörällä.

Olen itse pari kertaa meinannut ajaa ihmisen päälle joka on kävellyt päin punaisia(toinen vanha mummo, toinen n. 30 mies). Molemmat sanoivat kun kysyin että elämäkö ahistaa vai miksi alle tulit että eivät huomanneet minun tulevan. Kun kysyin että huomasitko liikennevalot niin naamat punoitti kuin ylin valo tolpassa. Miksi ihminen "saa" kävellä/pyöräillä päin punaisia mutta autolla ei "saa"? Prkl.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kumikaksonen kirjoitti:
Mikäli on joskus Oulussa joutunut esim Laanilan Nesteen kulmilla odotelemaan kääntymisvalon vaihtumista sen perinteisen 5 minuuttia, ajaa suurella todennäköisyydellä seuraavan kerran risteyksestä läpi niin vanhoilla vihreillä kuin mahdollista. Ja kun on istunut tuossa samassa paikassa toistuvasti päivittäin, ei enää välitä minkä värinen valo siellä tolpannokassa möllöttää. Kaikenhuippuna tietenkin myöhään illalla ja keskellä yötä, kun muuta liikennettä ei näy koko sinä helvetin pitkänä aikana, jona ehdit vaikka sätkän kääriä ja polttaa. Ajan siis päin punaisia ainakin poikkeustapauksissa.
Sama.

Ajan tilanteen mukaan :D
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommy kirjoitti:
Kyllä, päivittäin ja useasti vielä törkeästi. Mutta niin tekevät muutkin.
Ajan päivittäin Helsingissä autolla työmatkallani ja täällä punaisiin päin ajamisen kulttuuri on aivan eri kuin esim. Espoossa.

Mutta sen ymmärtää, kaikki haluavat mahdollisimman nopeasti pois ruuhkista ja kotiin. Työmatkan aikana voi tulla parhaimmillaan / pahimmillaan vedettyä neljä, viisi tai kuusi kertaa punaisia päin.

Toki järkeä pitää käyttää, eli jos näkyy jalankulkijoita kärkkymässä niin siinä vaiheessa aivot miettivät kaksi kertaa jarruttaako vai ei. Muuten kyllä törkeästi päin punaisia.

Niin ja nyt ei puhuta siis "vanhoista vihreistä" vaan niistä kun valo on jo selkeästi ehtinyt vaihtua punaiselle.

Niin ja mainittakoon toki sellainen etten työmatkojen ulkopuolella aja päin punaisia, siviilissä kiltisti eli joskus päin keltaisia.

Tätä voisi joku maalainen kuvitella provoksi, mutta valitettavasti jokainen Stadissa liikkuva tietää, että kaltaisiasi piittamattomia urpoja on olemassa, vieläpä valitettavan paljon.

Mielestäni asiaan tulisi puuttua kovalla kädellä. Olisin niin monta kertaa jäänyt fillarilla / kävellen auton alle, jos olisin heti lähtenyt liikkelle kun vihreä on syttynyt, niin asia vituttaa ihan todella.

Mutta eipä poliisilla ole resursseja puuttua asiaan - vakavammat tapaukset kuten kaukaloväkivalta menee ymmärrettävästi etusijalle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
edit: toivoisin, että poliisi sakottaisi enemmän polkupyöräilijöitä. En oikein tajua, että miten he kokevat keskustaliikenteessä etteivät valot heitä koskisi. Poikkelehtivat missä sattuvat. Mieluusti toki niihin törmäisi ja antaisi opetuksen, mutta aina siihen ei ole mahdollisuutta ja pääsevät törttöilystään ilman minkäänlaisia sanktioita. Meillä on hyvät pyörätiet ja sivukaduilla pystyy ajamaan pyörälläkin hyvin liikenteen mukana, mutta jättäkää nyt saakeli jalkakäytävät sekä jalankulkijoiden suojatiet rauhaan ja kunnioittakaa punaisia valoja

Polkupyörällä ajan kyllä päin punaisia lähes päivittäin, mikäli ketään ei ole tulossa. Tämä on hieman eri asia kuin kaahata autolla 60 km/h lasissa törkeästi päin punaisia, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden odotellessa tien reunassa.

Voisitko lisäksi kertoa mikä ongelma siinä on, että mikäli ajoradalla palaa punainen, ja jalankulkijoille vihreä samaan suuntaan, koukkaan siitä suojatien kautta ja jatkan matkaa, häiritsemättä yhdenkään jalankulkijan / autoilijan matkantekoa millään tavoin. Monia tämä asia tuntuu vituttavan, mutta se kumpuaa ilmeisesti vain jostain yleisesti vihasta pyöräilijöitä kohtaan. Vituttaako se todella niin paljon, että pyöräilijä pääsee kaupunkiolosuhteissa liikkumaan usein autoa / prätkää nopeammin?

Jalkakäytävällä ajamisesta olenkin sitten täysin samaa mieltä, jos ei uskalla ajaa ajoradalla niin parempi siirtyä sitten suosiolla jalankulkijaksi.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tässä käydään vasta autokoulua joten ei ainakaan tahallisesti ole tullut vielä päin punaisia ajeltua. Huomaamatta tosin kerran :)

Saa nähdä miten asia muuttuu kun ensimmäisiä kertoja ajelen itsenäisesti liikenteessä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
En yleensä aja punaisia päin. Joskus "vanhoilla" keltaisilla on päästelty, mutta törkeästi en ole ajanut kuin joskus yöllä töistä tullessani sellaisessa paikassa, ettei varmuudella ole kukaan jäämässä alle.

Kerran olen tosin sakot saanut punaisia päin ajamisesta. Tämä tapahtui n. viisi vuotta sitten Mikkelin keskustassa. Olin tulossa keskitalvella osittain jäistä mäkeä alas kohti liikennevaloja, jotka yllättäen vaihtuivat punaisiksi. Olin tällöin vielä yli 10m päässä risteyksestä, enkä olisi saanut autoa pysähtymään. Painoin siis lisää kaasua ja livahdin risteyksen yli. Silloin ei ollut vielä ehtinyt risteävälle liikenteelle vaihtumaan vihreä, joten mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt.

Risteyksessä tosin sattui samaan aikaan olemaan liikkuvan poliisin siviili-Golf, joka näki tempaukseni ja ajoi perääni. Siitä sitten vaan tien sivuun ja Golfin takapenkille. Myönsin rikkeeni, vaikka poliisit mielestäni hieman liioittelivat tapahtunutta. Tuomio oli 16 päiväsakkoa ja kortti hyllylle. Kyseessä oli muuten siihen asti kahdeksan vuotisen autoilu-urani ensimmäinen rike. Onneksi olin tuolloin tilapäisesti työtön ja maksettavaa kertyi vain 96 euroa (6€/päiväsakko), joka tuntui kyllä silloin kovalta tuomiolta. Lisäksi kortti oli hyllyllä kaikkiaan 11 päivää.

Hieman ihmettelin kovaa tuomiota, joka tuli siis vakavasta piittaamattomuudesta liikenteessä. Vaikka kyseessä oli keskipäivä ja ihmisiä oli paljon liikkeellä, niin en mielestäni aiheuttanut kellekään varsinaista vaaraa. Päätin kuitenkin niellä kiukkuni, sillä olisin saanut sakot myös silloin vanhan Asconani huonoista renkaista, joiden vuoksi en siis edes yrittänyt saada autoa pysähtymään siihen risteykseen. Poliisit eivät kuitenkaan kiinnittäneet autooni muuta huomiota, kuin muistuttivat katsastuksesta meneillään olevan kuukauden loppuun mennessä.

Punaisia päin ajaminen on törkeä rikos ja siitä tulee rangaista ankarasti. Kuitenkin tilannetaju pitää olla tuomioissakin, vaikka en nyt suoranaisesti väitä kokeneeni suurta vääryyttä. Sattui vaan huono tuuri, enkä olisi oikein voinut tilannetta välttääkkään huonojen renkaiden vuoksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
KingNothing kirjoitti:
Mikä siinä muuten on että kuten Sistis tuossa ylempänä mainitsi, polkupyörällä ja myös kävellen punaisia päin menee paljon herkemmin. Itse seisoskelen, ne harvat kerrat kun olen ilman autoa liikennevaloissa, kiltisti ja odotan valon vaihtumista mutta hyvin paljon näkee ihmisiä kulkevan päin punaisia. Tätä ei tietenkään pidetä yhtä pahana kuin autolla päin punaisia menemistä koska autolla suuren vahingon tekeminen on todennäköisempää kuin pyörällä.

Tuossahan se pointti pitkälti on. Jos menet autolla päin punaisia, jalankulkija tai pyöräilijä voi loukkaantua pahasti, tai vaikkapa kuolla. Jos menet jalkaisin tai pyörällä päin punaisia, voit jäädä auton alle ja loukkaantua pahasti tai kuolla.

En sano, että puolustaisin jalan tai pyörällä päin punaisia menijöitä. He pahimmillaan hidastavat liikennettä ja aiheuttavat kaaosta ja ikäviä onnettomuuksia, joista monella autoilijalla voi tulla ikävät henkiset arvet, vaikka he tietäisivätkin olleensa syyttömiä.

Nuo omat tapaukseni tapahtuvat tosiaan hiljaisessa risteyksessä, joissa saatan ylittää kadun, kun risteyksessä olleet 2-3 autoa ovat menneet jo ohi. Näkyvyys on paikalla hyvä joka suuntaan, joten sinällään en aiheuta riskiä onnettomuudelle. Yhtä kaikki, tuo on kuitenkin väärin, enkä puolustele toimintaani. Hyväksyn sen tosiseikan, että jos poliisi näkee, voin saada sakot.

New Yorkissa olen nähnyt jalankulkijoiden näkökulmasta kaoottisimman punaiset-valot-kulttuurin, mitä missään. Jalankulkijat kulkevat surutta päin punaisia heti, kun lähestyvä liikenne antaa siihen mahdollisuuden. Tuo taitaa olla tosin tavallista kaikissa suurkaupungeissa. Riikassa ja Vilnassa taas autoilijoiden kulttuuri menee kärkipäähän. Riikassa muistan, kun lentokentältä hotellille vienyt taksimme lähti ohittamaan punaisten valojen aikana edessä olevaa autoletkaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin... eikä tuossa vaiheessa ollut edes humalatilaa päällä, joten silloin pelotti.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
teemu73 kirjoitti:
Keltaisen vaihtuessa kiihdytän niin helkkaristi että varmasti ehdin ennen punaista.

Muutama tuttu ja ehkä joskus itsekin olen syyllistynyt sellaiseen, että olen alkanut jo jarruttamaan, mutta sitten onkin yhtäkkiä painanut kaasua vetässy komeesti risteyken yli. Takana oleva on saattanut vähän ihmetellä, kun ekana syttyi jo jarruvalot. Mun mielestä on "fiksumpaa" pitää vaan sama vauhti ja ajaa nätisti yli risteyksen. Kyllä siinä yleensä kuitenkin turhan kauan menee, ennen kuin jostain toisesta suunnasta lähtee autot ja hitaassa vauhdissa kerkee reagoimaan jalankulkijoihin. Se ei myöskään näytä epäilyttävältä toisesta suunnasta ja joku voi oikeasti ajatella, että se ajoi jotenkin ihmeellisesti vahingossa punaisia päin.

Kyllä keltasia päin ajelen, joskus joissain tilanteissa olen ajanut törkeästi punaisia päin. Helsingistä löytyy useita liikennevaloja, joiden tarkoitus on vain vittuilla. Sekin on hyvä, kun jalankulkijat kävelee punaisia päin ja hetki sen jälkeen autoille vaihtuu punaiset, liiketunnistin on huomannut jalankulkijan, ja tarjoaa hänelle mahdollisuuden ylittää suojatien, jep jep.

Siitäkin on tullut ihan tapa, että jos kaksikaistaisella tiellä vieressä oleva menee keltaisia/punaisia päin, niin minä menen myös. Siinä aletaan sitten yhdessä oikein pohtimaan tilannetta, että onko molemmat menossa keltaisilla/punaisilla. Sairasta ja toisaalta varsin huvittavaa ja kivaa.

Joskus jos se näyttää, että edessä oleva nappaa vanhat vihreet, niin minä kiihdytän ja järkytyksenä huomaan, että hän pysähtyykin.

Mutta punaisia päin ajaminen ei yleensä hyödytä yhtään, kun seuraavissa valoissa ja saa jo pysähtyä. Sitten vain hävettää, kun viereen tulee auto, joka pysähtyi äsken punaisiin ja minä en.
 
Viimeksi muokattu:

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Onhan sitä joskus tullut vahingossa ajettua ihan punaisiakin päin. Varsinkin kun aikaisemmin tuli ajeltua työkseen ja pitkiä päiviä, niin väsyneenä sitä huomiointikyky ei ole paras mahdollinen.
"Vanhoilla vihreillä" taas tulee mentyä yli useastikin varsinkin Helsingissä ajellessa, jossa kuten jo edellä on todettu, se on enemmän sääntö kuin poikkeus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sistis kirjoitti:
New Yorkissa olen nähnyt jalankulkijoiden näkökulmasta kaoottisimman punaiset-valot-kulttuurin, mitä missään. Jalankulkijat kulkevat surutta päin punaisia heti, kun lähestyvä liikenne antaa siihen mahdollisuuden. Tuo taitaa olla tosin tavallista kaikissa suurkaupungeissa.

Aikoinaan Moskovassa asuessani kyselin paikallisilta asukkailta mistä johtui se ilmiö, että jengi tosiaan surutta käveli päin punaisia, mutta ei läheskään aina mennyt suojatien yli silloin kun valo jalankulkijoille oli vihreä.

Minulle vastattiin, että "silloin kun palaa punainen, tietää todellakin varoa kaikkia suojatietä lähestyviä autoja - kun palaa vihreä, ei koskaan voi tietää ketkä autoilijat pysähtyvät ja ketkä eivät"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös