Ajatko päin punaisia?

  • 9 198
  • 81

Ajatko päin punaisia?

  • Kyllä

    Ääniä: 69 21,3%
  • Ei

    Ääniä: 216 66,7%
  • En aja autoa

    Ääniä: 39 12,0%

  • Äänestäjiä
    324
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Eipä oo koskaan niin kiire mihinkään, että tulisi punaisia päin ajeltua, muutenkin olen lainkuuliainen yksilö kaikenkaikkiaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Vaikea uskoa, että tänne kirjoittaneet Helsingissä ajavat ovat ollenkaan edustava otos, tai sitten omaa toimintaa sievistellään? Ainoastaan pari kirjoittajaa on tunnustanut ajavansa päin punaisia, mutta kun tuolla liikenteessä päivittäin autolla kulkee, niin joka ikisellä siirtymällä - melkeinpä matkan pituudesta riippumatta - saa todistaa, kuinka törkeästi erittäin vanhoja vihreitä tai rehellisesti päin punaisia ajetaan. Tämä vituttaa jo itsessään, koska sellaista super-janaria ei ole vielä syntynytkään, joka voisi rintarottingilla sanoa, etteikö ota silloin tietoista riskiä muilla tiellä liikkujien kustannuksella. Toiseksi asiassa vit***a tyhmyys, joka tuohon toimintaa liittyy. Usein samat autoilijat löytyvät sitten taas vierestä seuraavista valoista, joten pointtia on aika vaikea ymmärtää. Tai toinen yhtä yleinen juttu on se, että ensin tuupataan vimmatulla angstilla päin punaisia/wanhaa vihreää, ja sitten kuitenkin juututaan keskelle risteystä tukkien liikenteen toisesta suunnasta. Esimerkiksi Ruoholahti ruuhka-aikana ei olisi ollenkaan niin paha kuin se nyt on, elleivät siitä töihin/himaan läpiajavat Espoolaiset (no OK, ei kaikki, ainoastaan 90%) olisi niin hemmetin tyhmiä ja itsekkäitä.

Ja turha tulla selittämään, että jos jarruttaa ajoissa, niin takaa tuleva ajaa perään. Ei ole ainakaan minulle ajanut, vaikka olen ajanut autoa kauemmin, kuin tänne kirjoittavilla finninaamaisilla esiteineillä on ikää.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Tommy kirjoitti:
Kyllä, päivittäin ja useasti vielä törkeästi. Mutta niin tekevät muutkin.
Ajan päivittäin Helsingissä autolla työmatkallani ja täällä punaisiin päin ajamisen kulttuuri on aivan eri kuin esim. Espoossa.

Mutta sen ymmärtää, kaikki haluavat mahdollisimman nopeasti pois ruuhkista ja kotiin. Työmatkan aikana voi tulla parhaimmillaan / pahimmillaan vedettyä neljä, viisi tai kuusi kertaa punaisia päin.

Toki järkeä pitää käyttää, eli jos näkyy jalankulkijoita kärkkymässä niin siinä vaiheessa aivot miettivät kaksi kertaa jarruttaako vai ei. Muuten kyllä törkeästi päin punaisia.

Niin ja nyt ei puhuta siis "vanhoista vihreistä" vaan niistä kun valo on jo selkeästi ehtinyt vaihtua punaiselle.

Niin ja mainittakoon toki sellainen etten työmatkojen ulkopuolella aja päin punaisia, siviilissä kiltisti eli joskus päin keltaisia.

Tuo niin tekevät muutkin on mielestäni tyhmin perustelu koskaan, ikinä, missään. Mitä helvetin väliä sillä on miten muut toimivat? Jos muut rikkovat lakia, on siis itsekin rikottava sitä? Ei helvetti sentään. Täytyy olla kyllä jonkinlainen asennevamma jos on noin kiire tai muuten vaan piittaamaton liikennesäännöistä. Onko se niin kauheaa olla työmatkalla muutama minuutti pidempään?
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Speedye kirjoitti:
Onko se niin kauheaa olla työmatkalla muutama minuutti pidempään?
Muutama minuutti päivässä tekee jo tunnin kuussa. Mun aika on kallista.
 

Salama44

Jäsen
Asiaa pitäisi ajatella liikenteessä heikoimman osapuolen kannalta eikä oman edun kannalta niin että ehdinkö työpäivän jälkeen kotiin muutaman minuutin aikaisemmin tai myöhemmin. Jos yhden kerran pieni lapsi juoksee ilman heijastinta hämärissä oloissa suojatielle luottaen vihreisiin valoihin kun ajat päin punaisia niin koko loppuelämäsi on pilalla. Aikuiset jotka kävelevät päin punaisia antavat myös jälkikasvulle huonon esimerkin valojen noudattamisesta.
 

Salama44

Jäsen
Prof. Puck kirjoitti:
Tai toinen yhtä yleinen juttu on se, että ensin tuupataan vimmatulla angstilla päin punaisia/wanhaa vihreää, ja sitten kuitenkin juututaan keskelle risteystä tukkien liikenteen toisesta suunnasta.
Niin valothan toimivat yleensä vihreillä aalloilla, joten ei siinä mitään voita jos ajaa kerran päin punaisia. Seuraavassa risteyksessä ollaan taas jonossa muiden perässä. Samanlaista näkee myös ohitustilanteissa ja kaistan vaihdoissa. Ensin vedetään törkeästi ohi ja sitten seistään jonossa edessä seuraavassa risteyksessä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
kerran ainakin olen ajanut punaisia päin

Keltaisiakin päin tulee silloin tällöin ajettua, mutta punaisia päin ei tee mieli ajaa.

Mielestäni on törkeätä ajaa, varsinkin kaupungissa punaisia päin. Siinä ei paljoa selittelyt auta kun toinen veri päästä valuen ihmettelee asfaltilla, että kuka ajoi yli. Tuo oma kertani sattui täysin tyhjässä risteyksessä, jossa ei sitten millään vaihtunut valot vihreiksi kuin vasemmalle. Peruuttelin pari kertaa jotta osuisi tunnistimiin, mutta vitut:) Hiljaista oli kuin huopatossutehtaassa ja sitten vaan suhautin lopulta risteyksen läpi.


Turhin onnettomuus on juuri punaisia päin ajamisesta aiheutuvat loukkaantumiset.
 

Sabata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ajanut päin punaisia, mutta en autolla. Jäin muuten auton alle itse juuri toissapäivänä, lensin oikein konepellille pyöräni päältä, mutta en saanut naarmuakaan, ja minuutin kuluttua törmäyksestä, ei tuntunut enää mistään. Sanoin vaan ukolle, että jatketaan, ja se asia unohtui siihen molempien osalta. Teki ihan gutaa ottaa vastaan vähän tööttiä, pysyypähän hereillä ja valppaana jatkossa taas paremmin.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kumikaksonen kirjoitti:
Mikäli on joskus Oulussa joutunut esim Laanilan Nesteen kulmilla odotelemaan kääntymisvalon vaihtumista sen perinteisen 5 minuuttia...

Haha! Tuli heti ketjun avausta lukiessa mieleen ko. risteys ja sitten toinen Oululaisen liikennesuunnittelun helmi, eli Raksilan rautatiesillan risteys, jos on tulossa kasarmilta päin. Ehkä kolme autoa ehtii kääntyä vihreillä vasemmalle, eli Raksilaan, joten loput ajavat punaisilla niin kauan kuin uskaltavat.

Itse en aja punaisilla... liikenteessä, mutta keltaisilla tulee mentyä usein.
 

Kumikaksonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Black Adder kirjoitti:
Haha! Tuli heti ketjun avausta lukiessa mieleen ko. risteys ja sitten toinen Oululaisen liikennesuunnittelun helmi, eli Raksilan rautatiesillan risteys, jos on tulossa kasarmilta päin. Ehkä kolme autoa ehtii kääntyä vihreillä vasemmalle, eli Raksilaan, joten loput ajavat punaisilla niin kauan kuin uskaltavat.

OT:a sen verran että tuohon mainitsemaasi risteykseen on laitettu nyt vihdoin vasemmalle kääntyville nuolivalot. Mikäli siis ymmärsin tarkoittavasi Rautatienkadun ja Kajaanintien yhtymäkohtaa. Se risteys on toki vieläkin kaukaa kierrettävien joukossa todella tyhmän suunnittelunsa johdosta.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
En aja. Vituttaa miltei ylitse kaiken liikenteessä nämä sankarit joille ei päde samat säännöt kuin muille. Vahinkoja toki sattuu, mutta sitten ovat nämä joilta pitäisi ottaa oikeudet ajaa edes polkupyörällä liikenteessä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ajan lähinnä vanhoja keltaisia päin.

Joskus tän suhteen on ollut tuuriakin. T. Hippokselta/Synergialta/Lähitapsa-areenalta, miten kukin kutsuukaan, lähdettäessä paloi vanhat keltaiset. Totesin et menomatkalla tuli vedettyä tarpeeksi usein vanhoilla keltaisilla, nyt ei viitsi. Eiköhän tuu samaanaikaan poliisit vastaan kun seison valoissa.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Sakon suuruus sitten määräytyy etäisyydestä ensimmäiseen valo-opastimeen valon vaihtuessa punaiseksi. Soo soo!
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sakon suuruus sitten määräytyy etäisyydestä ensimmäiseen valo-opastimeen valon vaihtuessa punaiseksi. Soo soo!
Kaippa se on uskottava kun saman joukkueen kannattaja opastaa. Pidän tästälähin jeesuksen mielessä ja housut jalassa.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Mikään mainitsemistasi ei ole toisiaan poissulkevia tekijöitä. Eikö olekin helppoa? :-) Vakavoituen, on sitä joskus tullut rikollista mieltä osoittaen kiihdytettyä keltaisella. Vaikka lain mukaan pitäisi olla jo jalka jarrulla.
 

Nick Neim

Jäsen
En aja, mutta kerran oli pakko. Vatsassa pyöri ja myrskysi kuin New Orleansissa konsanaan 2005, ja risteys oli hiljainen kuin Kouvolan keskusta talvella. Oli sitten ihan pakko ajaa punaisia päin, jotta ehdin varmasti ajoissa istumaan aakkosaseman pöntölle.

Hetkeäkään tuota tilannetta en ole katunut. Olisi uusi verhoilu penkille tullut muuten tarpeeseen.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Joku on joskus sanonut että ensimmäisenä punaisissa oleminen osoittaa luonteen heikkoutta. Tiedä sitten...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En, mutta jos siinä kohtaa syttyy keltainen kun vielä juuri ja juuri kerkeäisi jarruttamaan menemättä pitkäksi, niin ajan kyllä yleensä läpi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
En nyt varsinaisesti, paitsi kerran kun ei yöllä vaihtunut valot. Liikennettä oli hyvin vähän ja minä seisoin valoissa kääntyäkseni oikealle. Kun valot ei vaihtunut venailusta huolimatta niin ajoin punaisia päin. Ei minulla ollut koko yötä aikaa odottaa....

Välillä tulee ajettua läpi ns. vanhoilla vihreillä kun ei viitsi painaa jarrua pohjaan vaan kaasulla kiihdyttää kun näkee että valot on vaihtumassa. Ja kun kuvittelee itse olleensa vika joka ehtii niin perässä tulee pari autoa myös. Mennään kun ehditään.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Välillä tulee ajettua läpi ns. vanhoilla vihreillä kun ei viitsi painaa jarrua pohjaan vaan kaasulla kiihdyttää kun näkee että valot on vaihtumassa. Ja kun kuvittelee itse olleensa vika joka ehtii niin perässä tulee pari autoa myös. Mennään kun ehditään.
Mitä oon itse kuullut ja kokenut niin Lahden keskustan läheisyydessä on ilmeisesti yhdet suomen vittumaisimmat liikennevalot. Jo senkin takia et linnunpönttö-peltipoliisi tutkailee näitten valopylväiden jälkeen ettei kukaan aja vain päin punaista. (JKL seutuvilla ainakin Paviljongin kohdalla samaa hupia havaittavissa).

Pari tuttua saanut sakotkin siellä suunnalla kun vanhoilla vihreillä/keltaisilla paahtanut menemään (koska raskaampi kalusto ei pysähdy ihan niin äkkiä mitä perus henkilöauto). Hauskinta tässä on se et kun on itsekin ollut vänkärinä muutamaan otteeseen, niin on tullut huomattua sekin kuinka joku tulee näitten tapauksien jälkeenkin rahtiauton perässä aivan päin punaisia.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mitä oon itse kuullut ja kokenut niin Lahden keskustan läheisyydessä on ilmeisesti yhdet suomen vittumaisimmat liikennevalot. Jo senkin takia et linnunpönttö-peltipoliisi tutkailee näitten valopylväiden jälkeen ettei kukaan aja vain päin punaista.
Taidat olla kuullut Mytäjäisen risteyksestä. Se on tiellä nro 12 ja liikennettä on aikas paljon. Risteyksessä joutuu aina odottamaan kaikkien muiden kolmen suunnaan liikenteen ennen kuin itse pääsee menemään. Siksi siellä ajetaan hyvin paljon todella vanhoilla vihreillä. Peltipoliisi on tiellä 12 rautatieasemalta Hollolaan päin ajaessa juuri risteyksen jälkeen. Kyllä siihen on jokunen jäänyt kiinni kun kiihdyttää valoihin päästäkseen läpi viime hetkillä.

Kuitenkin Lahden ns. sakkoherkin kamera on toisesta suunnasta tullessa Kärpäsenmäessä. Siinä vaihtuu rajoitukset 70-60-50 ja alamäkeen kulkee hyvin. Kamera taitaa olla kuudenkympin alueella. Vaikka kameran tietää niin helposti menee alamäkeen liian kovaa. Kun ne muutkin ajaa. Ihan tyhmää, joo. Ei ole tullut sakkoja, mistään koskaan. Hyvää tuuria?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Taidat olla kuullut Mytäjäisen risteyksestä. Se on tiellä nro 12 ja liikennettä on aikas paljon. Risteyksessä joutuu aina odottamaan kaikkien muiden kolmen suunnaan liikenteen ennen kuin itse pääsee menemään. Siksi siellä ajetaan hyvin paljon todella vanhoilla vihreillä. Peltipoliisi on tiellä 12 rautatieasemalta Hollolaan päin ajaessa juuri risteyksen jälkeen. Kyllä siihen on jokunen jäänyt kiinni kun kiihdyttää valoihin päästäkseen läpi viime hetkillä.

Kuitenkin Lahden ns. sakkoherkin kamera on toisesta suunnasta tullessa Kärpäsenmäessä. Siinä vaihtuu rajoitukset 70-60-50 ja alamäkeen kulkee hyvin. Kamera taitaa olla kuudenkympin alueella. Vaikka kameran tietää niin helposti menee alamäkeen liian kovaa. Kun ne muutkin ajaa. Ihan tyhmää, joo. Ei ole tullut sakkoja, mistään koskaan. Hyvää tuuria?
Itseasiassa molemmista oon tainnut kuulla, mutta tuo tie 12 taisi olla se mitä hain.

Aiheen vierestä... toinen mitä oon näihin peltipoliiseihin liittyen naureskellut, on 4-tie välillä Pihtipudas-Jyväskylä. n. 130km suoraa väylää jossa on ohituskaistoja muttei yhden yhtä peltipoliisia. Siitä kun lähtee sitten taas Lahden suuntaan (Toivakka jne), Jämsän suuntaan (Korpilahti jne) tai Pihtiputaalta pohjoiseen, rupeaa kyllä linnunpönttöjä tulemaan, mutta tän 130km matkan voi periaatteessa vetää sata lasissa tuurilla. Ei yhtään peltipoliisia tällä välillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös