Airbnb

  • 9 278
  • 51

Tuamas

Jäsen
Optimointi on haastavaa. Esim. henkilökohtaisesti voisin aika-ajoin poiketa Leningradissa (vai mikä se nyt onkaan), kun sinne pääsisi suht kätevästi esim. junalla matkustamaan, mutta Vlad kiskoo turhan korkeaa hintaa viisumi yms. kaupunkiveromaksuineen, joten väliin jää.

Niinhän se on, siksi meillä on niin järjettömiä himmeleitä verotuksen eri muodoissa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Itse olen suosinut palvelussa näitä ammattimaisia tai ainakin puoliammattimaisia asunnonvuokraajia ennemmin kuin näitä oman kotinsa vuokraajia. Jotenkin vaivaannuttavia noihin oikeisiin koteihin tehdyt majoittumiset ovat olleet.
Jokainen toki taaplaa tyylillään, mutta eikös ammattimaista toimintaa varten on parempiakin vaihtoehtoja kuin airbnb, kun esim. booking.com tarjoaa hurjan määrän apartment-henkisiä ratkaisuja. Näitä ainakin itse oon suosinut jos ei airbnb tarjoa miellyttävää vaihtoehtoa.

Oon kyllä tykännyt myös muiden kämpillä budjata jokusen viikonlopun, en mä siinä mitään vaivaannuttavaa oo kokenut. Ei niitä kukaan pakota avaamaan kämppäänsä vieraille ja mun mielestä se on just koko homman juju vaikkei kovin paljon sosiaalista kanssakäymistä lopulta olisikaan. Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään - harmi vain jos sinänsä hyvä palvelu menee ahneuden takia reisille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokainen toki taaplaa tyylillään, mutta eikös ammattimaista toimintaa varten on parempiakin vaihtoehtoja kuin airbnb, kun esim. booking.com tarjoaa hurjan määrän apartment-henkisiä ratkaisuja. Näitä ainakin itse oon suosinut jos ei airbnb tarjoa miellyttävää vaihtoehtoa.
Olen kyllä sitäkin kautta asuntoja vuokrannut näiltä puoliammattilaisilta majoituksen tarjoajilta.. en sinänsä mitään eroa ole ko. palveluiden välillä näissä huomannut. Ehkä booking.com on myyjälle parempi?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse nyt kahtena kesän tehnyt keskieurooppaan reissuja ja ollaan käytetty airbnb:t. Viime kesänä oli myös muutama hotelliyö, mutta airbnb:lla on yksi selkeä etu (pien)lapsiperheille ja se on tilavuus eli saat suht kohtuuhintaan oikean asunnon jossa voita hengailla.

Etenkin iso bonus on se että lapset saa nukkumaan omaan huoneeseen kun vertaa että kaikki on samassa hotellihuoneeessa niin kiva siinä aikuisten hengailla kun lapset nukkuu samassa tilassa.

Toinen on se että palvelussa on oikeasti hienoja kohteita mitä ei voida saada muualta esim. meillä oli oma rantalo meren äärellä 166 euroa yö

Toki palvelussa joutuu näkee vähän vaivaa mutta avain onneen on lukea arvostelut, ottaa vain kämpät supermajoittajilta niin hyvä siitä tulee
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja AirBnB-arvosteluissa tärkeää on tajuta hiukan suhteuttaa arviointeja kansallisuuteen, arvostelijan statukseen sikäli kun sen pystyy päättelemään, sekä asunnon hintaluokkaan. Ilman mitään rasistisia taka-ajatuksia asia vain on niin, että itä-eurooppalaiset suosivat edullisimpia kohteita ja antavat niille helpommin tähtiä, nuori reppureissaaja antaa tähtiä eri perustein kuin varttuneempi pariskunta tai lapsiperhe, ja sitten noin keskimäärin maan hintatasoon verrattuna halvalla ei mitään luksusta kannata odottaa.

Olen ollut lasten kanssa, vaimon kanssa ja yksin AirBnB-majoituksessa, ja parhaat ovat olleet täyden femman tai hyvin liki sitä tapauksia. Jos arvosteluissa toistuu samat puutteet tai arvosana on lähempänä neljää kuin viittä, en edes harkitse ainakaan muutoin kuin yksin yhdeksi yöksi. Perheen kanssa olen kahdesti tehnyt saman mokan, enkä enää halua sitä tilannetta, että kämppään astuessa tulee fiilis, ettei tää nyt aivan kuvailua vastannut. Eka kerta meni ihan kokemattomuuden piikkiin, kun hyvät arvioinnit ja hinta sokaisivat, toisella kertaa budjetti laittoi raamit ja ajattelin löytäneeni hyvän halvalla kuvien ja arvisteluiden perusteella. Ei näin. Paras on ollut semipro, joka vuokrasi kolme yötä Wienissä siistissä yksiössä 90 euroon. Kolmen staran hotellitasoa, toki ilman aamupalaa. Samoin Suomessa pari erittäin hyvää pakettia ollut, joitain ok, mutta ei pettymyksiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja AirBnB-arvosteluissa tärkeää on tajuta hiukan suhteuttaa arviointeja kansallisuuteen, arvostelijan statukseen sikäli kun sen pystyy päättelemään, sekä asunnon hintaluokkaan. Ilman mitään rasistisia taka-ajatuksia asia vain on niin, että itä-eurooppalaiset suosivat edullisimpia kohteita ja antavat niille helpommin tähtiä, nuori reppureissaaja antaa tähtiä eri perustein kuin varttuneempi pariskunta tai lapsiperhe, ja sitten noin keskimäärin maan hintatasoon verrattuna halvalla ei mitään luksusta kannata odottaa.

Ei se ole mitään rasismia, mutta jenkkien vinkumiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. On aivan uskomatonta mitä paskaa ne suoltaa ja sitten, kun menee itse paikalle, niin mitään tuollaista valituksen aihetta ei todellakaan ole.

Arvosteluita ei kannata juuri muutenkaan lukea, mutta tosiaan tärkein pointti on millä passilla ne liikkuu.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei se ole mitään rasismia, mutta jenkkien vinkumiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. On aivan uskomatonta mitä paskaa ne suoltaa ja sitten, kun menee itse paikalle, niin mitään tuollaista valituksen aihetta ei todellakaan ole.
Tämä on totta. Jenkit ovat kehittäneet nillittämisestä taidelajin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, viimeksi Suomen majoituksessa isäntä näytti kylpyhuoneen lattiaa ja sanoi, että tässä valitettavasti loppui saumausaine ja hän veti liki samansävyisellä loppuun. Että ei ole likaa, kun siitä on saanut kuulla. Eipä olisi ensimmäisenä tullut mieleen valittaa, enkä edes koko asiaa olisi varmasti noteerannut itse. En sitten tiedä, mitä noilta peruskodeilta odotetaan vaille satasen hintaan per yö, kun kämppä muutoin oli oikein fiksu ja siisti. Aika moni vuokraaja AirBnB:ssä ssä alleviivaa esittelyssään, ettei kyseessä ole loistohotelli vaan oma koti tms. peruspaikka, ilmeisesti tätä valitusta sitten on liikkeellä enemmänkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Arvosteluita ei kannata juuri muutenkaan lukea, mutta tosiaan tärkein pointti on millä passilla ne liikkuu.
Riippuu vähän arvosteluista - onhan se ihan hyvä tietää, jos useampi esim. toteaa, ettei lähellä ole kauppaa tai että vieressä on useampi ruokapaikka tms. perusjuttuja. Itse laitoin edellisen Berliini-visiitin muutoin viiden tähden isännälleni arvostelun, että asunnossa kulkee kissa vapaana, jos joku sattuu olemaan allerginen. Muutoin oli oikein hyvä ja edullinen paketti lentokentän lähellä, kun illalla tulin ja aamulla jatkoin lennolla, oma suihku ja vessa erillisellä sisäänkäynnillä ja kaikkee.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tämä on totta. Jenkit ovat kehittäneet nillittämisestä taidelajin.
Minä jätän aina kaikilla palveluiden arvostelu-sivustoilla jenkkien mielipiteet huomiotta. Niille primadonnille ei kelpaa mikään.
AirBnB:hen liittyen lokakuun Soulin reissulla taitaa isäntä olla ammattilainen. Hoitaa useampaa kämppää ja ovessa on koodilukko.
Kaikki aiemmat 7 isäntää ovat tietääkseni vuokranneet omaansa tai sukulaisten kämppää.
Minä ainakin aion käyttää tätä palvelua (vaikka se olisikin moraalisesti väärin) niin kauan, kun saan tarpeisiini sopivan kämpän halvemmalla kuin hotellista.
Esimerkkinä tuleva matka. Soulissa yksiö Itaewonissa maksaa AirBnB:ssä noin 35€/yö. Hotelli vastaavilla mukavuuksilla vähintään 60€.
Koska en tarvitse aamiaista, niin valinta on hyvin helppo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Riippuu vähän arvosteluista - onhan se ihan hyvä tietää, jos useampi esim. toteaa, ettei lähellä ole kauppaa tai että vieressä on useampi ruokapaikka tms. perusjuttuja.

Onhan se noinkin, mutta joku vastuu se on oltava kuluttajallakin ja pitää vähän osata katsoa kartasta mihin sitä on menossa.

Seurustelin aikoinaan tytön kanssa minkä kämpiltä oli 12 kilometriä lähimpään kauppaan. Jos tuollaiseen paikkaan onnistuu menemään reissuun, niin saa jo vähän syyttää itseäänkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pari kokemusta on. Ensimmäinen kerta oli Barcelonassa. Sen oli pakko olla jonkun ammattilaisen vuokraama. Oli se nimittäin sen verran hieno kämppä ja rakennuksenakin komea. Tämä Nizzan kämppä ei välttämättä sitten niinkään. Jonkun opiskelijan kämppä, hotelliarvostelussa ehkä nippanappa 2 tähteä saisi.

Mutta ihan olen näissä viihtynyt. Kuitenkin nämä molemmat on olleet tosi rauhallisia eikä mitään metelöiviä naapureita, kun taas hotelleissa käytäviltä ja naapurikämpistä kuuluu usein sitä melua. Diggaan tietyllä tavalla myös tästä paikallisten ihmisten seassa asumisesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luulisin että olen asian suhteen vähemmistössä, mutta minä en ole koskaan ymmärtänyt airbnb:n suosiota. Idea on toki hyvä, mutta minun mielestäni hinnan pitäisi olla 60-70% saman kaupungin hotellien hinnoista, että näkisin palvelun kilpailukykyisenä. En siis ymmärrä että miksi ihmiset maksavat lähes hotellihintoja siitä, että saavat yöpyä jonkun toisen nurkissa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
. En siis ymmärrä että miksi ihmiset maksavat lähes hotellihintoja siitä,
Itse arvostan ajatusta siitä että saa asua oikeassa asunnossa tylsän hotellin sijaan..
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itse arvostan ajatusta siitä että saa asua oikeassa asunnossa tylsän hotellin sijaan..
Perheelliset saattavat myös arvostaa keittiötä. Meillä ainakin pienen lapsen kanssa matkustettaessa on useinkin käyttöä vähintään mikroaaltouunille.
Toiseksi itse en tarvitse aamiaista, mikä on yksi hotellien valttikorteista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse arvostan ajatusta siitä että saa asua oikeassa asunnossa tylsän hotellin sijaan..
Tämä on ehkä mielipidekysymys ehkä puhtaimmillaan. Itse en. Ipanoiden kanssa silti alkaa olemaan vaikeaa löytää tarpeeksi isoja hotelleja eli siinä mielessä bnb;t saattavat tulla vaihtoehdoiksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Perheelliset saattavat myös arvostaa keittiötä. Meillä ainakin pienen lapsen kanssa matkustettaessa on useinkin käyttöä vähintään mikroaaltouunille.

Kaikenlaisissa läävissä on tullut asuttua alkaen heti opiskelijaelämästä, mutta en koskaan jossain missä ei olisi keittiötä ja jääkaappia.

Sen sijaan yhtään tavallisemmassa hotellissa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että baarikaappia ei ole minne voisi vähän laittaa jotain eväitä turvaan.

Viimeksi tänä aamuna heitin juustoa roskiin, kun ei sitä saanut kylmään. Monissa hotelleissa ei ole tarkoituskaan olla vaan silti näkee paljon niitä missä on kaappi, mutta se ei toimi. Paljon näkee myös sitä, että tuossahan se olisi pöydän alla, mutta siellä ei mitään kodinkonetta ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
semmoinen vinkki pitää jääkaappia kaipaaville kertoa (varsinkin amerikassa ovat harvinaisia), että joskus rapakon takana olen oppinut, että kun laittaa muovisen kylmälaukkuun jokaiseen kulmaan mäkkärin litran mukin täyteen jääpaloja niin ne pitävät laukun jääkaappikylmänä helposti parikin päivää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on ehkä mielipidekysymys ehkä puhtaimmillaan.
Totta kai. Välillä tietenkin tulee myös hotelleja käytettyä eri syistä, mutta itsele kyllä harvoin tule sellaista oloa että olipa mukava majoittua tässä hotellissa. On ne kuitenkin sellaisia että kun on yhden nähnyt niin on nähnyt ne kaikki. Asuntojen kanssa pystyy paljon paremmin valitsemaan erilaisia asioita kuten pysäköinti, sijainti, isommat tilat, keittiökin on usein kiva, jne. Ja kun käyttää järkeä valinnassa ei tarvitse edes pettyä asunnon laatuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
AirBnB:n ja muidenkin huoneistoja vuokraavien etu on toki siinäkin, että kaveriporukalla voi ottaa näyttävän ja vähän nisommankin luukun yöpymiskustannusten karkaamatta älyttömyyksiin. Itse asiassa aika komeitakin isoja kämppiä saa muutamalla satasella ja niihin se pari-kolme pariskuntaa tai pari perhettä menee heittämällä viettämään meren rannalle laatuaikaa vrt. hotellikulut ruokailuineen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
semmoinen vinkki pitää jääkaappia kaipaaville kertoa (varsinkin amerikassa ovat harvinaisia), että joskus rapakon takana olen oppinut, että kun laittaa muovisen kylmälaukkuun jokaiseen kulmaan mäkkärin litran mukin täyteen jääpaloja niin ne pitävät laukun jääkaappikylmänä helposti parikin päivää.

Kuulostaa toimivalta, mutta noin paljon ei jaksa säätää. Illalla, kun käy kaljakaupassa, niin usein tulee otettua joku yöpala siihen mukaan. Se tulee sitten syötyä tai ei tule.

Jos joku vuokraa sinulle asunnon missä ei jääkaappia ole, niin yhteys asiakaspalveluun, rahat takaisin ja huijari bänniin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kaksi kertaa takana (Lontoo, Kööpenhamina) ja pelkästään hyviä kokemuksia tällä huikealla otannalla. Annetut kuvaukset ovat vastanneet todellisuutta. Mitään "löytöjä" en ole yrittänyt tehdä, eli suunnilleen samalla periaatteella mennään kuin viiniä valitessa, eli ei halvinta muttei kalleintakaan.

Sijainnin suhteen voin joustaa, kunhan tarkistan ensin esim. metroasemien läheisyyden. Kaupunkikohteissa koko päivä kuluu kuitenkin kämpän ulkopuolella, joten jos aamun ja illan liikennöintiin kuluu se 5-15 minuuttia enemmän, niin sen kestää kyllä. Lapsiperheillä kriteerit ovat tietysti erilaiset. Huonounisena ratikkakiskot ja sijainti katutasossa tai vilkkaan kadun läheisyys ovat minulle miinusta. Muutamat huonot yöunet ja lomapäivä on pilalla. Naapureiden touhut ja asunnon äänieristys voivat yllättää ikävästi, mutta huono arpa voi osua hotellissakin.

Palautteiden määrä ei ole minulle niin kriittinen tekijä kuin niiden laatu. Jos vuokraaja ei vaivaudu kommentoimaan (tolkullisesti kirjoitettuja) kriittisiä palautteita, niin skippaan kohteen. Joistain kommenteista tosiaan näkee, että toisen asunnossa yöpymiseen on lähdetty hotellitason odotuksin. Eli odotetaan hotellitason varustelua (ja jopa palvelua) mutta paljon alhaisemmalla hinnalla. Joskus on käynyt mielessä onko kommentointiin levinnyt "kilpailijan" tarkoituksellinen suolaus - kun vuokraus on livennyt bisneksen puolelle, tuppaa pelikin muuttumaan kovemmaksi liike-elämän lieveilmiöineen. Hotelli- ja ravintola-arvioissa muistelen tätä jo tapahtuneen.

Edit: lisäys metelistä
 
Viimeksi muokattu:

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Olen yöpynyt Amerikan matkoilla AirBnb:ssä ja jokainen kerta on ollut onnistunut.

Ensimmäisen kerran yövyttiin jonkun perheen luona. Oikein mukava ensimmäinen kokemus paikkaan. Jännäksi sen teki se, että ne jätti oven auki meitä varten Los Angelesin Hermosa Beachilla, jotta päästiin sisään suoraan lentokentältä.

Toisella kerralla oltiin pienessä puutarhamökin tapaisessa Venice Beachilla ja valinta oli taas osunut hyvin nappiin. Rauhallinen ja hiljainen paikka ja kaikki tarvittavat mukavuudet käden ulottuvilla. Sänky oli kyllä ihan perseestä ja siitä laitoinkin kommentin.

Kolmas oli extempore ostos Laguna Niguelista, kun Teemun raflaan mentiin syömään. Tämä kerta meinasi jäädä kokematta, kun täti ei saanut mitenkään vahvistettua tilausta eikä saatu osoitetta paikkaan, vain alue missä kämppä on. Kämppä löytyi suljetulta asuinalueelta minne puhuttiin itsemme sisään. Asuntoa ei löytynyt, kun ei ollut tarkempia tietoja missä se olisi. Lähdimme pois ja ajoimme lähimpään Starbucksiin wifille ja tällöin täti oli saanut aktivoitua varauksen. EIkun takaisin samaan paikkaan. Vastassa oli noin 60v leskirouva jolla oli 300 neliöinen kämppä yksikseen. Talo oli kuin jostain rikkaiden realitysarjasta. Hyvin siellä yön vietti ennen matkan jatkamista.

Viime reissulla keväällä oltiin kolme päivää Venice Beachilla isomman talon vierastalossa. Paikka oli taas mitä parhain ja hosti myös. Naapuritaloa rakennettiin, mutta sopivasti oltiin viikonlopun yli niin tuo ei häirinnyt. Melu alkoi vasta kun lähdettiin jo seuraavaa paikkaa kohti.

San Franciscossa varasin paikan sen mukaan että olisi ilmainen parkkipaikka. Nukuttiinkin autotallin viereisessä huoneessa joka oli tehty airbnb hommia varten. Sohva oli raahattu 80-luvulta paikalle joka oli ainoa miinuspuoli. Ei siinä nukkua voinut. Kämppä oli myös aamuisin ihan kostea ja kylmä, mutta ymmärrettävästi Arizonan aavikoiden jälkeen se tuntuikin vähän karulta.

Itse olen valinnut kaikki AirBnb paikat kriteerein, että supermajoittaja ja kommentit ovat säännöllisiä ja rakentavia. Mukavuuksina Wifi, autopaikka (jos tarve) ja keittiö. Hinnat ovat olleet noin 70-90 dollarin luokkaa yöltä. Halvemmalla toki pääsisi, mutta yleensä paikka on sen verran keskeisellä paikalla tai muuten vaan erilainen mitä lähihotelli niin siitä mieluusti sen eurosen maksaa enemmän.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Äskeisellä Aasian reissulla käytin taas pari kertaa tätä firmaa.
Siargaolla, Filippiineillä, asuin bambumajassa 50 metrin päässä rannalta. Riippumatto terassilla ja kylmää olutta jääkaapissa=täydellinen rentoutuminen.
Etelä-Korean Seoulissa paikallinen nuori kaveri omistaa 3 pientä kämppää samassa talossa lähellä Itaewonin baarialuetta. Täällä kävi hauska tapaus, kun kämpän ovessa on koodilukko ja ensimmäisenä iltana tullessani syömästä, ei koodi toiminutkaan. Laitoin omistajalle (joka siis itse asuu jossain tunnin matkan päässä) viestiä AirBnb-appsin kautta ja yritimme muutamaa kikkaa oven avaamiseksi, mutta mikään ei auttanut. Niinpä tämä omistaja sanoi, että odota hetki, hän lähettää jonkun avuksi. 10 minuutin kuluttua paikalle saapuu yli 60-vuotias mummo, joka on ilmeisesti kämpän siivooja. Sain ensin ankaran saarnan koreaksi typeryydestäni, kun en osaa näpytellä nelinumeroista koodia oikein. Kun mummo itsekään ei saanut ovea auki, hän kiersi kämpän taakse ja kiskoi makuuhuoneen ikkunaruudut irti ja kiipesi kuin apina ikkunasta sisään ja avasi sitten oven sisäpuolelta. Onneksi en ollut kämppään saapuessani lukinnut ikkunoita kunnolla, jolloin ruudut oli mahdollista irrottaa ulkopuolelta. Jostain syystä koodilukko toimi oven avauksen jälkeen normaalisti, jolloin mummon kanssa saatoimme jo nauraa tälle kommellukselle.
Ei taaskaan valittamista ja tulen käyttämään palvelua tulevaisuudessakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös