Airbnb

  • 9 317
  • 51

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Airbnb eli majoituspalvelu, jossa ihmiset laittavat omaa kämppää tai vain osaa omasta kämpästä vuokralle. Itsellä on ainoastaan hyviä kokemuksia palvelun käytöstä. Majoittuminen on usein halvempaa ja välillä myös on hyvä host, joka osaa antaa hyviä vinkkejä ruokapaikoista ja tekemisistä.

Syy miksi perustan tämän ketjun on, että olen itse miettinyt hostiksi ryhtymistä. Onko kellään kokemusta airbnb-majoittamisesta? Mitä tulee ottaa huomioon ja kuinka usein tai missä suhteessa tulee ärsyttäviä tai hankalia vieraita? Yleisöryntäystä en odota, enkä oikeastaan haluakkaan. Vieras tai pari kuussa on ihan ok.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko kellään kokemusta airbnb-majoittamisesta? Mitä tulee ottaa huomioon ja kuinka usein tai missä suhteessa tulee ärsyttäviä tai hankalia vieraita? Yleisöryntäystä en odota, enkä oikeastaan haluakkaan. Vieras tai pari kuussa on ihan ok.

Olin hostina reilun vuoden, kun oli ylimääräinen huone, mutta se ei ollut Suomessa eikä edes Euroopassa. Niinhän se vain meni, että kaikenlaista säätäjää ja hiihtäjää tuli vastaan. Paljon myös hyviä kokemuksia ja jotkut asiakkaat olivat omissa oloissaan ja joidenkin kanssa juotiin olutta olohuoneessa.

Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä, että tähän voisi mitään yleispätevää antaa. Se riippuu täysin mistä maasta asiakkaat tulee ja ovatko minkä ikäisiä. Karmea ja raskas hässäkkä, mutta toisaalta sai nauraa matkalla pankkiin. Nuo tulot laitoin eri tilille ja sieltä oli mukavaa sitten ostella esimerkiksi kaukolentoja, niin se vähän helpotti.

Asuin miljoonakaupungin keskustassa ja hinta oli vähän alle kuin tien toisella puolella olleen hotellin. Ei ollut pulaa asiakkaista ja välillä joutui jotkut torjumaan, kun oli pakko saada omaakin rauhaa.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Asuin miljoonakaupungin keskustassa ja hinta oli vähän alle kuin tien toisella puolella olleen hotellin. Ei ollut pulaa asiakkaista ja välillä joutui jotkut torjumaan, kun oli pakko saada omaakin rauhaa.
Itsellä on myös ylimääräinen huone, mutta tämä sijaitsee pienessä kaupungissa Suomessa. Vähän oon kattonu muiden kaupungin majottajien kommentteja ja suurin osa asiakkaista näyttäisi olevan suomalaisia.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Muutama vuosi sitten vuokrasin viikoksi kämpän Manilasta itävaltalaiselta expatilta. Avainten luovutuksen yhteydessä oluen äärellä juteltiin hieman tästä bisneksestä. Kuulemma homma toimii hienosti, kunhan karsii osan asiakkaista heti kättelyssä. Venäläiset varastavat kaiken minkä irti saavat. Arabien ja intialaisten jäljiltä menee viikko kämpän siivoamisessa. Kiinalaisissakin oli joku vika, en muista mikä. Siksi tämä kaveri vuokraa kämpäänsä vain länsimaalaisille ja muutamien Aasian maiden asukeille.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mitä Yhdysvalloista tästä on kokemusta, niin tämän palvelun huoneiden hinnat ovat nousseet koko ajan ja ainakin tällä hetkellä saa motelleja sekä hotelleja samalla hinnalla. Itse valitsen silloin mieluummin perinteisen vaihtoehdon. En tiedä onko sama ahneus iskenyt muualla maailmassa. Aikaisemmin oletin tämän palvelun edun olevan edullisuus.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kiinalaisissakin oli joku vika, en muista mikä. Siksi tämä kaveri vuokraa kämpäänsä vain länsimaalaisille ja muutamien Aasian maiden asukeille.

Melko iso kansa, mutta jostain syystä voinee yleistää, kun kaikkialta kuulee samanlaista kommentia. Se ei varsinaisesti ole kiva juttu lähteä aamulla töihin, kun olohuoneessa istuu pelkästään bokserit jalassa oleva mies mikä huutaa Skypeen ja syö jotain muroja,

Oikea toimintatapa olisi jutella rauhassa huoneessaan ja miettiä vaikka tästä maksankin, niin en silti voi elää kuin pellossa. Joiltakin nuo taidot vain puuttuu ja jos on tilanteessa missä voi valita asiakkaansa, niin silloin se kannattaa tehdä. Hipit voivat olla siitä mitä mieltä tahansa.

Se on hyvin houkuttelevaa, kun palvelulta tulee viesti missä isolla kerrotaan tienaat tämän verran, jos klikkaat hyväksymistä. Aivan kaikkeen ei kannata suostua.

Aikaisemmin oletin tämän palvelun edun olevan edullisuus.

Ensin myin aivan liian halvalla, mutta sitten tajusin nostaa hintoja monta kertaa tajutessani mitä on pisnes.

Ei tätä paskaa jaksa alihintaan. Vaikka siitä ei isompia kuluja tule, niin aina pitää siivota uutta asiakasta varten ja miettiä kaikki vessapaperit ja muut. Ja se henkinen puoli, joku ilmoittaa lennon saapuvan klo 19 ja olisin joskus klo 21 aikaan siellä. Totta kai se käy, mutta se on raskas päivä siinä sitten odotella ei helvetti kohta taas joku tulee.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Muutama vuosi sitten vuokrasin viikoksi kämpän Manilasta itävaltalaiselta expatilta. Avainten luovutuksen yhteydessä oluen äärellä juteltiin hieman tästä bisneksestä. Kuulemma homma toimii hienosti, kunhan karsii osan asiakkaista heti kättelyssä. Venäläiset varastavat kaiken minkä irti saavat. Arabien ja intialaisten jäljiltä menee viikko kämpän siivoamisessa. Kiinalaisissakin oli joku vika, en muista mikä. Siksi tämä kaveri vuokraa kämpäänsä vain länsimaalaisille ja muutamien Aasian maiden asukeille.
Airbnb on itseasiassa puuttunut tähän valikointiin ja nykyään, jos hylkää jonkun niin sitten ei voi samalle ajankohdalle majoittaa ketään. Omassa tapauksessa tämä ei haittaa, kun ei ole tarkotuksena pitää vieraita joka päivä majoituksessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Airbnb on itseasiassa puuttunut tähän valikointiin ja nykyään, jos hylkää jonkun niin sitten ei voi samalle ajankohdalle majoittaa ketään. Omassa tapauksessa tämä ei haittaa, kun ei ole tarkotuksena pitää vieraita joka päivä majoituksessa.

Tästä en tiedä miten menee missäkin, mutta tälläiset rajoitukset ei ole aina maailmanlaajuisia jättifirmoissa. Samalla lailla kuin Facebook tai WhatsApp ilmoittaa vaikka mistä uudistuksista ja sitten ne onkin käytössä vain joissain tietyissä paikoissa.

Onhan noita peruutuksia tullut asiakaspuolellakin ollessa. Joku vain ilmoittaa nyt ei voikaan tulla. Sitten etsii uuden paikan.
 

Grafix

Jäsen
Itse olin aikoinaan n vuoden hostina kun kämppä sattui jäämään tyhjilleen. Tuosta ajasta jäi mieleen, että joko tätä pitäisi tehdä ihan ammatikseen tai ei ollenkaan. Valitsin jälkimmäisen.

Toki säädin kaikki itseä helpottavat järjestelyt, että avaimen sai hakea tietystä paikasta yms, mutta yllättävän paljon kaikkea säätämistä, kummallisiin kysymyksiin vastaamista, ihmettelyä jne tuosta aiheutui. Mitään ihmeempää hässäkkää ei sinänsä ollut, kämppäkään ei kokenut tappioita ja korvaushan tuosta toki on ihan ok.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olin aikoinaan n vuoden hostina kun kämppä sattui jäämään tyhjilleen. Tuosta ajasta jäi mieleen, että joko tätä pitäisi tehdä ihan ammatikseen tai ei ollenkaan. Valitsin jälkimmäisen.

Tämä. Se kuulostaa pieneltä vaivalta ai no mikäs siinä, jos joku kyselee jotain. Totuus on vain aivan toinen.

Mitään pelottavia tai uhkaavia tilanteita en kokenut, mutta se loputon tilanne missä on aina jotain säätöä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rovaniemeläinen tuttu väitti tänään, että Rovaniemen uusien asuntojen tuotannosta ovat sijoittajat viime vuosina ostaneet Airbnb-käyttöön "suuren osan" kämpistä. Rovaniemi voi tietysti olla Suomen oloissa hiukan poikkeuksellinen kohde (ja etelän talvien lumipulan takia on sitä myös tulevaisuudessa).
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Rovaniemeläinen tuttu väitti tänään, että Rovaniemen uusien asuntojen tuotannosta ovat sijoittajat viime vuosina ostaneet Airbnb-käyttöön "suuren osan" kämpistä. Rovaniemi voi tietysti olla Suomen oloissa hiukan poikkeuksellinen kohde (ja etelän talvien lumipulan takia on sitä myös tulevaisuudessa).
Voi pitää hyvinkin paikkansa. Isoissa turistikeskuksissahan Airbnb on paikallisille ihmisille ongelma, kun edullisia vuokrakämppiä ei ole, kun paremman tuoton saa lyhyemmillä airbnb-vuokrauksilla. Esimerkiksi Firenzen keskustassa 20% kämpistä on airbnb kämppiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rovaniemeläinen tuttu väitti tänään, että Rovaniemen uusien asuntojen tuotannosta ovat sijoittajat viime vuosina ostaneet Airbnb-käyttöön "suuren osan" kämpistä. Rovaniemi voi tietysti olla Suomen oloissa hiukan poikkeuksellinen kohde (ja etelän talvien lumipulan takia on sitä myös tulevaisuudessa).

Kyllä aika paljon matkailupalstoilla ulkomaalaiset kysyy millainen tuo Rovaniemi on ja miten sinne pääsee.

Airbnb on ongelmissa monissa kaupungeissa, kun kaupunginisiäkin alkaa vituttaa jo, eipä tuossa mitään ihmeellistä olisi.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Olen yhden kerran asunut AirBnb asunnossa ja kokemukseni jäi kyllä negatiiviseksi.
Lukekaa tämä omakohtainen kokemukseni ja ottakaa opiksi ettei teille käy kuten minulle.
Olin 3 vuotta sitten työkomennuksella USA:ssa Atlantassa. Koska työkomennuksen piti alun perin kestää 4 kk, niin menin mieluummin AirBnb majoitukseen kuin hotelliin.
Tämä syystä, että kyseessä oli kokonainen talo ja tietysti se on mukavampi asua talossa, kuin pienessä hotellihuoneessa. Tein siis sopimuksen 4 kk asumisesta. Vuokra veloitettiin luottokortiltani kunkin kuun ensimmäinen päivä, eli maksoin siis kuukauden ennakkoon, niin kuin vuokra lähes poikkeuksetta aina maksetaan. Kun tämä 4 kk aika läheni loppuaan, huomasin että projekti jonka parissa työskentelin, jatkuu ja niinpä kysyin vuokranantajalta josko voisin jatkaa vuokraamistani vielä kuukaudella. Vuokranantaja sanoi, että kyllä onnistuu, tee varaus vain sinne AirBnb:lle, niin hän kuittaa sen hyväksytyksi. Niinpä minä tein sen varuksen ja kun AirBnb:ltä tuli ehdotus vuokrasta, hyväksyin sen ihan normaalisti.
Kun tämä kuukausi tuli täyteen, niin projekti jatkui vielä toisenkin ylimääräisen kuukauden ja tein aivan samoin kuin aiemminkin eli kysyin vuokranantajalta että onnistuisiko vielä yksi ylimääräinen kuukausi. Vastaus oli sama kuin aiemminkin eli onnistuu. AirBnb:ltä tuli ehdotus ja hyväksyin sen sitä enempää katsomatta. Vasta jälkeenpäin, kun rupesin katsoman sitä hintaa huomasin että AirBnb oli korottanut vuokraa eikä pelkästään tämän lisäkuukauden osalta, vaan koko siltä ajalta mitä olin talossa asunut eli jo maksamani 5 kk osalta.
Tiedän… Olisi pitänyt katsoa mitä hyväksyy ennen kuin hyväksyy mutta kun en nyt vaan tarkistanut, koska siihen mennessä kaikki oli mennyt aivan niin kuin alussa sovittiin. Yritin saada AirBnb:ltä takaisin niitä ylimääräisä rahoja jo maksamani 5 kk osalta mutta AirBnb ilmoitti, että heidän säätöjen mukaan jos asiakas hyväksyy jotain, hän myös sitoutuu siihen eikä heidän puoleltaan muutoksia tehdä.
Se olisi ollut minulle OK jos sen viimeisen kuukauden vuokra olisi ollut korkeampi, mitä niiden menneiden 5 kk vuokra, mutta se että ruvetaan korottamaan vuokraa jo menneistä jo maksetuista kuukausista, sitä en hyväksy.
Vuokranantaja hyvitti minulle hieman noista jo maksetuista kuukausista, mutta sanoi että ei voi hyvittää kaikkea, koska AirBnb ottaa siitä välistä omansa.
Vaikeinta koko AirBnb:n kanssa toimimisessa on se, että siellä ei ole minkäänlaista asiakaspalvelua tai puh. numeroa johon voisi soittaa ja keskustella jonkun asiakaspalvelijan kanssa, vaan kaikki tapahtuu kasvottomasti sähköpostin kautta.

Tämän jälkeen en ole vuokrannut mitään AirBnb:n kautta enkä tule sitä enää tekemään.
Huijarifirma koko pulju!!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikeinta koko AirBnb:n kanssa toimimisessa on se, että siellä ei ole minkäänlaista asiakaspalvelua tai puh. numeroa johon voisi soittaa ja keskustella jonkun asiakaspalvelijan kanssa, vaan kaikki tapahtuu kasvottomasti sähköpostin kautta.

On kyllä erikoinen tapaus enkä ole tuollaisesta kuullut.

United States +1-415-800-5959 +1-855-424-7262 (toll-free)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksi syy miksi palvelusta ei tykätä on, että siinä turistit eivät maksa kaupunkiveroa tms jolla turistien paikkakunnalle aiheuttamia haittoja kuitataan. Toki sekään ei niin hehkeää ole naapureille, että joka viikko asunnossa on uudet turistit, jotka jaksavat juuri sen lomaviikon rällätä illasta aamuun.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
"This is why we can't have nice things..." Eli perseestä olevat ihmisethän tämänkin hyvän palvelun sitten pilaavat, puolin ja toisin. Vähän niinkuin ne ihmiskyrvät jotka couch-surfingin tuhosivat eli alkoivat pyytää maksuja tai vastaavasti pöllivät kamaa tai sikailivat muuten. Tai muuten vaan kusivat hienon idean.

Itse ainakin näen aribnb:n perimmäisenä ajatuksena sen, että mahdollisesti ylimääräistä tilaa voidaan tarjota hyötykäyttöön sopuhintaan tai kämpälle saadaan käyttöä silloin kun ei siellä itse satu olemaan. Ei sen pitänyt mikään rahantakomiskone sijoittajille olla, mutta minkäs teet kun tämmösessä maailmassa nyt elämme.

Me ollaan omien reissujen aikana pidetty kämppää airbnb:ssä tarjolla, eikä mitään ongelmia ole syntynyt kun asiakkaat on valikoitu varsin tarkoin. Toki Helsinki nyt ei ehkä vertaudu johonkin Barcelonaan, että kai niitä idiootteja riittää asiakkaaksikin jos tarjoajissakin on vittupäitä tai pelkkää bisnestä tekeviä mulkkuja.

Jotain positiivista on nähdäkseni airbnb:n yleistyminen tuonut, eli hotellien hinnat ovat mutulla laskeneet varsinkin perus-halpis-mestojen osalta aika reilusti. Näin asiakkaan kannalta se on hyvä juttu, jonkun ho(s)tellin omistajan mielestä ehkä ei.
 

Grafix

Jäsen
Yksi syy miksi palvelusta ei tykätä on, että siinä turistit eivät maksa kaupunkiveroa tms jolla turistien paikkakunnalle aiheuttamia haittoja kuitataan. Toki sekään ei niin hehkeää ole naapureille, että joka viikko asunnossa on uudet turistit, jotka jaksavat juuri sen lomaviikon rällätä illasta aamuun.

Riippuu maasta. Esimerkiksi Italiassa Airbnb guestit maksaa verot samalla lailla kuin hotelliasukkaatkin. Sanoisin myös, että suurin syy miksi lokaalit eivät pidä palvelusta johtuu sen vaikutuksesta kaupunkien yleisiin asumishintoihin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi syy miksi palvelusta ei tykätä on, että siinä turistit eivät maksa kaupunkiveroa tms jolla turistien paikkakunnalle aiheuttamia haittoja kuitataan.
Mahtaakohan oikeasti oolla lemassa paikkakuntia, joissa turistien tuomat hyödyt jäävät haittoja pienemmiksi ilman tuota haittaveroa...

Itse olen suosinut palvelussa näitä ammattimaisia tai ainakin puoliammattimaisia asunnonvuokraajia ennemmin kuin näitä oman kotinsa vuokraajia. Jotenkin vaivaannuttavia noihin oikeisiin koteihin tehdyt majoittumiset ovat olleet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mahtaakohan oikeasti olla olemassa paikkakuntia, joissa turistien tuomat hyödyt jäävät haittoja pienemmiksi ilman tuota haittaveroa...
Sellaista väitettä minä en sanonut enkä tiedä onko, riippuu varmaan että mitä kaikkia haittoja huomioidaan. Jossain Venetsiassa ei kaikki ole onnesta soikeina turismin hyödyistä versus haitoista
Viranomaiset pelkäävät Venetsian puolesta: Tietynlaisten turistien tulva uhka alueen kulttuurille

Kuitenkin esim Berliinissä vero on 5% huoneen hinnasta ja kaupungissa oli viime vuonna 31 miljoonaa yöpymistä. Jos hotelliyön keskihinta olisi yksinkertaisuuden vuoksi 100€, niin tuosta tulisi kaupungille 150 miljoonan euron tulot eli mikään mitätön potti se ei ole. Sillä kuittailee eli maksaa jo aika paljon turismin aiheuttamia kustannuksia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaista väitettä minä en sanonut enkä tiedä onko...
Enkä minä sellaista väittänyt sinun väittäneen... kunhan pohdin että onko tuo oikeasti järkevää verotusta. Suomessahan on totuttu siihen että asukkaat maksavat turistien houkuttelemisesta paikalle (kuten esim. Ähtärin pandat).
 

Tuamas

Jäsen
Enkä minä sellaista väittänyt sinun väittäneen... kunhan pohdin että onko tuo oikeasti järkevää verotusta. Suomessahan on totuttu siihen että asukkaat maksavat turistien houkuttelemisesta paikalle (kuten esim. Ähtärin pandat).

Toki tämä(kin) vero tulisi optimoida kysynnän mukaan. Ts. Ähtärissä ei ole mitään mieltä periä, mutta Helsingissä ja Barcelonassa vero voisi olla ihan perusteltu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki tämä(kin) vero tulisi optimoida kysynnän mukaan.
Optimointi on haastavaa. Esim. henkilökohtaisesti voisin aika-ajoin poiketa Leningradissa (vai mikä se nyt onkaan), kun sinne pääsisi suht kätevästi esim. junalla matkustamaan, mutta Vlad kiskoo turhan korkeaa hintaa viisumi yms. kaupunkiveromaksuineen, joten väliin jää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös