Minua kyllä ihmetyttää vieläkin, että mitkä ovat ne syyt, joiden perusteella Helanen on ansainnut ykkösvahdin paikan, sillä sitähän tuo liigassa pelaaminen tarkoittaa, jos vertaa vaikkapa hänen edelliseen kauteen. Millä perusteella jollekin maalivahdille voidaan ylipäänsä luvata ykkösmaalivahdin paikka? Riittääkö perusteeksi se, että sattuu vain olemaan jokeritaustainen pelaaja? Eikö pelisuorituksilla ole mitään merkitystä? Vaikka Helanen sai viime kaudella suorastaan loistavat tilastot niin peliesitykset eivät todellakaan olleet niiden arvoisia. Raa'asti voi sanoa, että suurempi ansio hyvistä lukemista kuuluu joukkueen silloiselle pelitavalle. Väitän, että minkä tahansa muun joukkueen kakkosvahti olisi päässyt vastaaviin lukemiin Jokereissa pelatessaan. Viime kaudella epävarmuus suorastaan loisti läpi. Tällä kaudella en ole vielä nähnyt yhtään Markuksen peliä, mutta muiden häntä nähneen kommenteista voi päätellä, ettei mies ole mitenkään erityisesti ainakaan kehittynyt. Tuntuu ennemminkin siltä, että on tapahtunut pientä taantumista. Lisäksi on aivan eri asia lähteä kauteen ykkösvahdin viitta harteillaan, kun tietää, että on kannettava vastuu joukkueesta. Markus pääsi pelamaan viime kaudella pelejään aika lailla paineettomana, sillä hän tiesi varmaan itsekin, että olisivatpa suoritukset olleet mitä tahansa niin Lehtosta hän ei olisi pystynyt jokerihierarkiassa syrjäyttämään. Nyt paineet ovat varmasti toista luokkaa ja ne Markuksen olisi kestettävä. Näillä näkymin näyttää aika pahalta tämän asian suhteen.
Eniten minua kuitenkin pelottaa se tosiasia, että epävarmoilla maalivahdeilla joukkueen tervehdyttämiseltä putoaa pohja pois. Saattaa hyvinkin käydä niin, että kun maalivahdit eivät pysty yksin pelejä voittamaan niin kaikki paska kaadetaan nuorten niskaan. Tämä olisi suorastaan katastrofaalista. Jos meillä olisi Lehtosen/Nurmisen (kuka sitten liekään) kaltainen maalivahti, joka pystyisi myös korjaamaan kenttäpelaajien virheitä niin joukkue olisi varmasti luottavaisempi. Enhän minä nytkään tietenkään joukkuehengestä mitään tiedä, mutta vaikuttaisi siltä, ettei kenttäpelaajilla ole täyttä luottamusta Helaseen.
Lisäksi on aika kyseenalaista pystyykö Helanen/Häkkinen kumpikaan enää heidän iässään ottamaan merkittävää kehitysaskelta urallaan ylöspäin? Kyllä jokainen suomalainen huippuvahti tai edes hyvä liigatason vahti on viimeistään 25-vuotiaana näyttänyt kyntensä. Esitän uudelleen saman kysymyksen kuin ennenkin: Kertooka joku sellainen maalivahti viimeisen kymmenen vuoden ajalta, joka on yli 25-vuotiaana lyönyt itsensä todella läpi? Itselläni ei tule mieleen yhtään.
Eniten minua kuitenkin pelottaa se tosiasia, että epävarmoilla maalivahdeilla joukkueen tervehdyttämiseltä putoaa pohja pois. Saattaa hyvinkin käydä niin, että kun maalivahdit eivät pysty yksin pelejä voittamaan niin kaikki paska kaadetaan nuorten niskaan. Tämä olisi suorastaan katastrofaalista. Jos meillä olisi Lehtosen/Nurmisen (kuka sitten liekään) kaltainen maalivahti, joka pystyisi myös korjaamaan kenttäpelaajien virheitä niin joukkue olisi varmasti luottavaisempi. Enhän minä nytkään tietenkään joukkuehengestä mitään tiedä, mutta vaikuttaisi siltä, ettei kenttäpelaajilla ole täyttä luottamusta Helaseen.
Lisäksi on aika kyseenalaista pystyykö Helanen/Häkkinen kumpikaan enää heidän iässään ottamaan merkittävää kehitysaskelta urallaan ylöspäin? Kyllä jokainen suomalainen huippuvahti tai edes hyvä liigatason vahti on viimeistään 25-vuotiaana näyttänyt kyntensä. Esitän uudelleen saman kysymyksen kuin ennenkin: Kertooka joku sellainen maalivahti viimeisen kymmenen vuoden ajalta, joka on yli 25-vuotiaana lyönyt itsensä todella läpi? Itselläni ei tule mieleen yhtään.