Aika jälkeen Alatalon - Dufva JYPin peräsimeen

  • 39 898
  • 189

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Alunperin kaudesta 2008-2009 lähtien JYPin päävalmentajaksi kaavailtu Risto Dufva aloittaakin valmennustyön JYPin peräsimessä jo ensi kaudella, kun joukkueen nykyinen päävalmentaja Matti Alatalo jättää JYPin päävalmentajapestin tämän kauden jälkeen. JYP solmi miehen kanssa kolmevuotisen sopimuksen.

Dufvan valmennusuran parhaimmat meriitit löytyvät Mikkelin Jukureiden ajoilta, tuolloin mies valmensi seuransa muistini mukaan peräti neljään Mestiksen mestaruuteen. JYPissä Dufva toimi Hannu Aravirran ja Kari Savolaisen apuvalmentajana 1990-luvulla neljän kauden aikana.

Lopuksi vielä ote Dufvan kommenteista JYPin virallisten nettisivujen uutisesta:

-Olen ylpeä siitä, että minusta tulee ensimmäinen paljasjalkainen jyväskyläläinen JYPin liigajoukkueen päävalmentaja. Se on minulle iso asia, sillä JYP on henkinen kotini, sanoo Dufva.

Tervetuloa Risto!
 

Trancey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Erittäin tervetullut hankinta. Tärkeimpänä Alatalon ulostaminen, onnea Hämeenlinnaan.

Toivon mukaan Risto tuo peliin aggressiivisuutta ja maalintekotaitoa, ja hyvää pelaajien scouttinkia.
 

Erik Loka

Jäsen
Hieno siirto tosiaankin, pääasia että saatiin K-P. Muikistelija pois. Varmasti paras JYPiin saatavilla oleva valmentaja tällä hetkellä. Ainakin kotimaisista.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Lainaan itse itseäni, narsismi alkaa siis kukkia kunnolla. Nämä asiat kuuluvat tähän ketjuun kuitenkin enemmän, onhan tämä ketju Dufvasta.

Micco! kirjoitti:
RD ei anna vapauksia eikä salli kurittomuutta. Tämän takia hieman laiskemmin puolustavat snaiper-hyökkääjät ovat miehelle täyttä myrkkyä. Dufva kokoaa mielummin tasaiset neljä ketjua, joissa ei ole tähtiä. Ulkopuolisen silmin JYP vain tarvisisi nyt kovat kärkipelaajat. Eri asia on vain se, kuka kärkipelaaja Dufvan tiukkaan muottiin haluaa ja kuinka monta kärkipelaajaa RD edes haluaa, kun kaikki lähtee tasaisesta suorittamisesta ja kurinalaisesta työnteosta.

Peluutus paranee, kaikki muu epäilyttää.

Pelaajahankinnat ovat yllämainitun takia äärimmäisen mielenkiintoisia. Rahikainen ja Hannus ovat pelaajia, jotka sopivat kaikista vähiten Dufvan muottiin. Samoin silloin tällöin enemmän itselleen pelaavat tshekkiratkaisijat. Muutaman ex-Jukurin rooli kasvaa ja eiköhän Mikkelistä joku työmyyrä tule kasvamaan korkoa. Itse vain näen, että kärkipelaajien kanssa tulee ongelmia, moni ei halua tiukkasti valettuun betonimuottiin eikä RD halua niitä, jotka eivät tiukkaan muottiin mukisematta mene. Tämä on ongelma hankinttaessa ratkaisijoita joukkueeseen. Kärkipelaajat haluavat enemmän vastuuta ja hieman myös vapautta, tätä Dufva ei ole valmentauransa aikana pystynyt antamaan.

Olen jutellut aika monenkin ex-Jukuri kiekkoilijan kanssa ja he ovat tätä näkemystäni vain vahvistaneet. Aikoinani Jukureita tuli seurattua tarkoin ja kyllähän nämä asiat havaitsi myös omin silmin, vaikka eräs Risto-fani täällä jo kommentoikin minun näkemykseni tulevan vain pelaajalistan nimistä.

On erittäin mielenkiintoista nähdä mihin RD:n JYP yltää. Ei tietenkään voi etukäteen loputtomiin dissata ja sanoa, että Dufvan JYP toimii kuten Dufvan Jukurit. Muuta vertailupohjaa ei kuitenkaan ole ja ei RD:n filosofia varmasti ole suuresti muuttunut. Tiukasti roolitettu duunarijoukkue on varmasti se, mitä Dufvan JYP tulee jatkossa olemaan. Aika näyttää pystyykö RD antamaan huipputasolla enemmän vapauksia ja huolikoo joukkueeseen myös vähemmän muottiin istuvia pelaajia. Se on kuitenkin liigatasolla menestymisen tärkein edellytys.

Jatkoajan jutussa Tamminen (vai oliko Sihvonen) kommentoi valmentajien sopimuksien pituutta. Tamminen ajoi mallia, jossa sopimus olisi mallia 1+2 vuotta. Ensimmäisenä kautena nähtäisiin toimiiko joukkue ja valmentaja yhteen ja onko menestykseen realiteetteja. Välillä näemmä tuoltakin suunnasta kuulee järkipuheita. Dufvan tapauksessa juuri 1+2 -mallin sopimus olisi mitä parhain. Nyt suora kolmen vuoden sopimus on riski, jos nämä pienet uhkakuvat toteutuvat.

JYP on varmasti tiettyjen roolipelaajien mielestä nyt äärimmäisen mielenkiintoinen vaihtoehto. Vastaavasti uskon, että moni Dufvan tyylistä kuullut kotimainen, JYPin mittapuulla huippuvahvistus, miettii kahteen kertaan.

Onnea ja menestystä JYP-leiriin. Tarvittu herätys ja muutos on joka tapauksessa tehty.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Matti Alatalon tie JYPin peräsimessä osoittautui sittenkin loppuun kuljetuksi, kun jo Jyväskylässä yleisenä vitsinä kulkeva Missio 2007 floppasi täydellisesti.

Kuten Matti tuossa tiedotustilaisuudessakin oli todennut, niin aika looginen ratkaisu tämä lopulta oli.

Niin, uusi päävalmentaja Risto Dufva. Mielestäni ehkä kuitenkin se paras vaihtoehto JYPille, vaikka RD:llä ei kokemusta liigajoukkueen peräsimestä olekaan, mutta muistetaan nyt kuitenkin että eipä sitä ollut Alatalollakaan ennenkuin mies JYPin peräsimeen siirtyi. Juuri tämä ratkaisu kelpaa minulle, kun Alatalo nyt päätti lähteä.

Dufvaa on näemmä kammoksuttu monessa liigajengissä sen takia, että miehen pelityyli ei hivele silmiä. JYPin kaltaiselle pikkuseuralle kuitenkin Dufvan valmennusmetodien uskoisi sopivan. Ja pelityyli on ainakin minulle yksi vitun hailee, jos pisteitä tulee.

Aika näyttää sitten miten Dufvan tulo vaikuttaa ensi kauden joukkueen kokoonpanoon, pitääkö Dufvan antaa tosiaan niitä vapauksia tietyille kavereille (Filppula) vai onko robottikiekko edelleen päivän sana?
 

Naughty_S

Jäsen
Köpi kirjoitti:
Ja pelityyli on ainakin minulle yksi vitun hailee, jos pisteitä tulee.
Tästä olen eri mieltä (ja olenkin ilmeisesti vähemmistössä). Kun en osaa itseäni miksikään true faniksi lokeroida, niin seuraisinkin mielummin värikästä kiekkoa kuin tylsää, mutta suht menestyksekästä epäjääkiekkoa.

Onneksi tämä on ainoa epäilykseni Dufvan suhteen, joten tervetuloa vaan tekemään arjesta juhlaa. Kaiken kaikkiaankin tämä Dufva-Alatalo -kuvio oli varsin looginen ja yllätyksetön ja haiskahtaa win-win -tilanteelta.

Nyt niitä jatkosopimuksia, kiitos.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Köpi kirjoitti:
Aika näyttää sitten miten Dufvan tulo vaikuttaa ensi kauden joukkueen kokoonpanoon, pitääkö Dufvan antaa tosiaan niitä vapauksia tietyille kavereille (Filppula) vai onko robottikiekko edelleen päivän sana?
Eikö se ole melkein yksi yhteen, siis Duffakiekko = robottikiekko. Ei vapauksia vaan pelataan joukkueella.. No,kiva nähdä millaista jälkeä JYPin peräsimessä saa aikaiseksi. Uskon että JYP nöyrtyy ensikaudella useamman kerran ainakin Kärppien käsittelyssä.
 

Erik Loka

Jäsen
Köpi kirjoitti:
Ja pelityyli on ainakin minulle yksi vitun hailee, jos pisteitä tulee.

Nimenomaan.

Dufva kirjoitti:
– Numerolappu rintaan, ja katsotaan, kuka on ensimmäisenä perillä. Ammattiurheilun tärkein arvo on voittaminen, neljästi Jukurit Mestiksen ykköseksi luotsannut Dufva muotoili periaatteensa.

Puheet on ainakin "hieman" erilaiset kuin Matilla. Esimerkiksi vuonna 2002 annettu kommentti kertoo paljon:

Alatalo kirjoitti:
– Olen sporttisen linjan kannattaja, Alatalo linjasi kiekkofilosofiaansa. – Pidän atleettisesta urheilusta. Haluan opettaa pelaajilleni taitoa ja kannustaa heitä pelaamaan rohkeaa jääkiekkoa.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naughty_S kirjoitti:
Tästä olen eri mieltä (ja olenkin ilmeisesti vähemmistössä). Kun en osaa itseäni miksikään true faniksi lokeroida, niin seuraisinkin mielummin värikästä kiekkoa kuin tylsää, mutta suht menestyksekästä epäjääkiekkoa.

Sanoppa(ja muutkin "tylsempää" pelityyliä pelkäävät) ihan rehellisesti, kuinka monesti olet ollut pettynyt kun olet lähteny hallilta JYPin voiton jälkeen, ja taas vastavuorosesti kuinka monesti olet ollut tyytyväinen JYPin tappion jälkeen?

Se lopputulos monesti vaikuttaa aika paljon siihen mielipiteeseen pelin tasosta. Vaikka on se sanottava että mieluummin sitä katsoo tuon tyylistä peliä, jossa edes yritetään pelata kiekollista peliä, mitä sitä saarisen aikaista paskakiekkoo. Mutta jos voittoja rupee tulemaan "reilusti" enemmän, niin mua ei haittaa yhtään, vaikka pelityyli muuttuisikin tylsemmäksi. Tosin voiko se enää tuosta tylsemmäksi muuttua.
 

Jypjyrää:)

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP #44,#82
Köpi kirjoitti:
Niin, uusi päävalmentaja Risto Dufva. Mielestäni ehkä kuitenkin se paras vaihtoehto JYPille, vaikka RD:llä ei kokemusta liigajoukkueen peräsimestä olekaan, mutta muistetaan nyt kuitenkin että eipä sitä ollut Alatalollakaan ennenkuin mies JYPin peräsimeen siirtyi. Juuri tämä ratkaisu kelpaa minulle, kun Alatalo nyt päätti lähteä.

Dufvaa on näemmä kammoksuttu monessa liigajengissä sen takia, että miehen pelityyli ei hivele silmiä. JYPin kaltaiselle pikkuseuralle kuitenkin Dufvan valmennusmetodien uskoisi sopivan. Ja pelityyli on ainakin minulle yksi vitun hailee, jos pisteitä tulee.

Paras valmentaja mitä Jyp olisi voinut saadakaan. On kuitenkin muistettava, että mies on arvostettu valmentaja kiekkopiireissä. Ei mestiksestä nousta ihan niin vaan maajoukkueen kolmosmieheksi ilman näyttöjä ja arvostusta.

Ja Dufvaa on jo pitkään monet liigaseurat yrittäneet saada valmentajakseen. Eli ei todellakaan ole kammoksuttu valmentaja. Viimeksi HPK jäi nuolemaan näppejään...Sitä ennen ainakin muistini mukaan Lukko on jäänyt tyhjin käsin...Ja syynä tähän on pitkälti se, että Dufva on Jypin mies henkeen ja vereen. Osaltaan myös siksi että Dufva tykkää kehittää pelaajiaan ja omaa ehkä moneen muuhun valmentajaan nähden erilaiset elämän arvot. Dufva olisi jo aikaisemmin saanut töitä muualta paremmasta joukkueesta ja paremmalla palkalla. Miehen haastatteluista on käynyt useasti ilmi, että hän myös ajattelee pitkälti perheen etua ja onnea pitemmällä tähtäimellä. Jyp ja Jyväskylä on Ristolle perheineen tärkeä paikka ja 3 vuotinen soppari Jypin organisaatiossa miehen unelmien täyttymys.

Tässä on siis todellinen Jypin ja Jyväskylän kasvatti henkeen ja vereen!!!
 

Jypisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Musta Verkosto ja Jokerit
Micco! kirjoitti:
Jatkoajan jutussa Tamminen (vai oliko Sihvonen) kommentoi
valmentajien sopimuksien pituutta. Tamminen ajoi mallia, jossa sopimus olisi mallia 1+2 vuotta. Ensimmäisenä kautena nähtäisiin toimiiko joukkue ja valmentaja yhteen ja onko menestykseen realiteetteja. Välillä näemmä tuoltakin suunnasta kuulee järkipuheita. Dufvan tapauksessa juuri 1+2 -mallin sopimus olisi mitä parhain. Nyt suora kolmen vuoden sopimus on riski, jos nämä pienet uhkakuvat toteutuvat.
Olen itsekkin aikalailla samaa mieltä, että olisiko pitänyt tehdä tommonen 1+2 mallinen sopimus, koska ainakaan minulta Risto ei saa täyttä luottamusta toki hän on osoittanut osaavansa valmentaa. Mutta toimiiko yhteistyö autokauppiaan ja pelaajistoin kanssa?
 
Viimeksi muokattu:

Naughty_S

Jäsen
Hukkaviiva kirjoitti:
Sanoppa(ja muutkin "tylsempää" pelityyliä pelkäävät) ihan rehellisesti, kuinka monesti olet ollut pettynyt kun olet lähteny hallilta JYPin voiton jälkeen, ja taas vastavuorosesti kuinka monesti olet ollut tyytyväinen JYPin tappion jälkeen?

Se lopputulos monesti vaikuttaa aika paljon siihen mielipiteeseen pelin tasosta. Vaikka on se sanottava että mieluummin sitä katsoo tuon tyylistä peliä, jossa edes yritetään pelata kiekollista peliä, mitä sitä saarisen aikaista paskakiekkoo. Mutta jos voittoja rupee tulemaan "reilusti" enemmän, niin mua ei haittaa yhtään, vaikka pelityyli muuttuisikin tylsemmäksi. Tosin voiko se enää tuosta tylsemmäksi muuttua.
Missä olen sanonut, että olisin pettynyt voittoihin?
Niitä voittoja tai menestystä enemmän minua vaan sattuu kiinnostamaan se, kuinka viihdyttävän 60-minuuttisen jälkeen ne lukemat on taululle syntyneet.
Jälkimmäiseen kysymykseen voin vastata, että useastikin. Mulle jääkiekkomatsi voi olla ihan hyvä elämys, vaikka JYP sattuisi häviämäänkin. Toki JYPin voittoa aina toivoen.

Ehkä tämä on sitten se juttu, mikä erottaa tosifanin ja tällaisen urheilun yleisseuraajan. Ja molempia ryhmiähän tarvitaan Hippoksen lehtereillä.

Eikä siinä, Dufvan numerolappusitaatti voittamisen tärkeydestä on ihan oikea huomio. Mutta kun en itse katsojana ole missään tulosvastuussa, niin on mukavampi katsoa tapahtumarikasta kiekkomatsia.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsotaan nyt ensin miten RD:n JYP pelaa ennenkuin ammutaan robottina alas.

Itse olen hyvinkin fyysisen kiekon ystävä, mutta sillä pelkästään ei voiteta yhtään ottelua, se pitää olla oikein rakennettuna mukana joukkueessa.
Lainatakseni Petteri Sihvosta, jota en muuten suuresti diggaa, mutta olen kuitenkin samaa mieltä seuraavasta:

"Dufvalla on kuitenkin omat saumansa menestyä, etenkin jos hän peluuttaa totaalipuolustusta ja vastahyökkäämistä, kuten Paul Baxter HIFK:ssa. Peli ei ole kaunista katseltavaa, mutta tiettyä tehokkuutta siinä kieltämättä on", Sihvonen miettii" Lähde: Urheilulehti.

On kaksijakoista miettiä pelitapaa/tyyliä. Kyllä minä kuitenkin ehkä loppupeleissä haluan että minun JYP kääntää ne tiukat pelit voitoiksi.
Mutta rakkaudesta JYPiin ja jääkiekkoon, en anna löysiä hetkeksikään siitä ajatuksesta että jos Rahikainen ei jatkaisi, silloin siellä pitää olla joku muu vastaava joka hoitaa hommat tarvittaessa.
Ei HIFKikään ole HMV vaikka pelaisi kuinka totaalipuolustusta.
RD ja Seppänen, hereillä nyt!
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Organisaation kannalta muutos on varmasti ihan järkevä ja HPK:n ansiosta se saatiin toteutettua yhteisymmärryksessä eli ilman erillisiä kustannuksia. Alatalolta tuskin olisi ensi kaudelle löytynyt tarpeeksi uutta kääntämään JYP:n kurssia, mutta uskon silti, että HPK tulee olemaan hankintaansa tyytyväinen.

Risto Dufva on sinällään ihan looginen valinta uudeksi päävalmentajaksi juuri paikallisen jääkiekkokulttuurin tuntemuksensa takia. En usko, että JYP:n päävalmentaja-"shortlistillä" on kovin montaa nimeä ollut, joten valinta lienee ollut aika helppo varsinkin jos vaihtoehtoja ei ole ainuttakaan. En kuitenkaan pysty välittömästi liittymään ylistäjien joukkoon.

Olisin kaivannut uuden valmentajan suhteen selkeämpää poikkeamista nykylinjasta. Jos Dufva pyrkii myös peliajan tasaiseen jakamiseen neljän kentällisen kesken ja pelitapa on puolustusvoittoinen, on hankala nähdä, että parin viime kauden aikaisiin hirvittäviin ongelmiin hyökkäyspelissä olisi tulossa juurikaan muutosta tulevaisuudessa. Mestiksessä saattaa saada jo pelkillä harjoitusmäärillä sarjasijoituksen ylempään puoliskoon, mutta liigassa ei enää puoliammattilaisporukoita pelaa. Yhtä lailla varauksella on suhtauduttava Mestiksestä tuleviin valmentajiin, kuin pelaajiinkin.

Kolmen vuoden suora sopimus on vielä yksi seikka, mikä tässä kummastuttaa. Mitä tapahtuu, jos marraskuussa huomataan, että majaillaan sarjassa viimeisenä? Siinä sitten vaihtoehdot taitaa olla pahimmassa tapauksessa ne, että tehdään joko taloudellinen itsemurha sopimuksen purussa tai annetaan Dufvan voittaa pari Mestis-mestaruutta lisää sopimuksensa kahtena viimeisenä vuotena.

Katsotaan miten käy, joukkueen kasaamisesta varmaan voidaan jo päätellä, minkätyyliseen pelitapaan Dufva päätyy. Organisaation herättelyn kannalta varmasti ihan hyvä päätös vaihtaa valmentajaa, ja Dufva on kotimaisista, markkinoilla olevista nimistä varmaankin JYP:n kannalta paras. Toistaiseksi kuitenkin jää päällimmäiseksi vähän sellainen pakkoratkaisun maku, ikäänkuin sama tuote vain pakattaisiin hieman toisennäköiseen paperiin. Toisaalta, jos Dufvan kanssa oli jo sovittu seuraavasta kaudesta, niin ehkä tässä nyt sitten saadaan nauttia hedelmistä (tai päästään hänestä eroon) vuotta aiemmin kuin suunniteltiin. Siihen mennessä ehkä minullekin on selvinnyt, hankittiinko tänään lintu vai kala.
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Mielestäni hyvä asia tässä oli se että saadaan uusi valmentaja ja ehkä uutta ilmettä peliin. Sitähän ei vielä tiedä mikä on se pelin uusi ilme? Käykö niin kuin moni on jo sanonut että jyppi pelaa joukkueena epäjääkiekkoa vai nähdäänkö hippoksella fyysinen, hyvin liikkuva ja ennenkaikkea yleisöystävällinen jyp. Jään itse ainakin mielenkiinnolla seuraamaan mitä risto keksii. :)
 

Ändy78

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, keväisin ei sympatiaa muille
Dufva ja yleisöystävällinen kiekko -hmm.

Ainakin omien mielikuvien mukaan Dufva ei Mikkelissä edes haikaillut yleisöystävällisen kiekon perään vaan puolustettiin, karvattiin, kulmissa pyörittiin.. Keskialueella ei edes pyritty pelaamaan kiekkoa vaan pääsääntöisesti lyötiin ränniin ja nopeat luistelijat perään..

Voitothan merkitsevät, mutta toivottavasti Jypissä olevaa taitoa ei kokonaan tapettaisi.

Viime kaudella eräässä Jukurit- pelissä pelaajan tehtyä virheen saatoin lukea Dufvan huulilta suoran palautteen:" V..tun, pas..a, etkö sää tajua ettei noin voi tehdä!" Joten jortikkamaista palautetta on pelaajille luvassa.

Joko pelaajat soveltuvat Duffan systeemiin tai sitten lähtevät. Niin homma toimi ainakin Mikkelissä.

Summa summarum. Tervetuloa JYPpiin! Voittamisella saat anteeksi paljon puutteita.
 
Suosikkijoukkue
Päätykatsomoiden kiekko-oraakkelit
Jypjyrää:) kirjoitti:
Paras valmentaja mitä Jyp olisi voinut saadakaan. On kuitenkin muistettava, että mies on arvostettu valmentaja kiekkopiireissä. Ei mestiksestä nousta ihan niin vaan maajoukkueen kolmosmieheksi ilman näyttöjä ja arvostusta.

Mikkelin päästä kommenttia.
Kyllähän RD oli se pitkälti se syy, miksi Jukureihin tuli vuosi toisensa perään lahjakkaita pelaajia nimen omaan kehittymään pelaajina ennen nousua vakituisiksi liigapelaajiksi. Ja noita liigatason pelaajia on melkoinen liuta tullutkin. Nuorisomaajoukkueissa ja maajoukkueen valmennusrenkaassa toimiminen on antanut RD:lle melkoisen suhdeverkoston ja aitiopaikan katsastaa pelaajia. Ja RD on toiminut koko ajan huippupelaajien kanssa, eli nämä puoliammattilaispuheet voisi jo unohtaa. Asiantuntemusta ja arvostusta siis kyllä löytyy laajemminkin pelaajien puolelta. Pelikirjankin, tai ainakin tietouden nykykiekosta, luulisi olevan ajantasalla maajoukkuepestin jälkeen.

Nyt tämä koko setti on Jypin käytössä. Ei huono asia suinkaan. Eri asia sitten on, miten tämä kaikki näkyy harjoitteissa ja peleissä. RR ja Jukurit tällä kaudella on hyvä esimerkki, ettei kaikki aina toimi, kuten kaavaillaan. Toivotaan kuitenkin parasta sekä joukkueelle että RD:lle.
 

Jypjyrää:)

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP #44,#82
Ändy78 kirjoitti:
Ainakin omien mielikuvien mukaan Dufva ei Mikkelissä edes haikaillut yleisöystävällisen kiekon perään vaan puolustettiin, karvattiin, kulmissa pyörittiin.. Keskialueella ei edes pyritty pelaamaan kiekkoa vaan pääsääntöisesti lyötiin ränniin ja nopeat luistelijat perään..

Voitothan merkitsevät, mutta toivottavasti Jypissä olevaa taitoa ei kokonaan tapettaisi.

Joko pelaajat soveltuvat Duffan systeemiin tai sitten lähtevät. Niin homma toimi ainakin Mikkelissä.

No täytyy kyllä sanoa ettei Jypin minibudjetilla kyllä tarvii haikailla suuremmin taitopelaamisen perään. Voidaan sitä toki pelata, mutta noilla pelaajilla ei siinä kovin pitkälle pärjätä. 3x hilloa enemmän pelaajabudjettiin niin voidaan sillä taidollakin jo ylpeillä.

Dufvan kaltaisen valmentajan Jyp tarvitseekin. Jypin menestyminen lähtee siitä et kaikki puhaltaa yhteen hiileen. Sooloilijoihin ei ole varaa.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mielenkiintoista nähdä miten Dufva saa Jypin liitämään tulevina vuosina. Alatalo kovasti yritti ja välillä pilkahtikin, mutta näillä meidän tiimien budjeteilla se on monesti niin vaikeaa. Ehdottomasti mielenkiintoisin valmentajauutinen pitkään aikaan.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seppäselle oli siis jo itsestään selvää, ettei Alatalo jatka tämän kauden jälkeen Jypissä, tai tähän ainakin tuo Seppäsen kommentti viittaa:

"- En nähnyt siinä mitään järkeä, että oltaisiin vuodeksi otettu joku muu valmentaja, kun Riston kanssa oltiin kuitenkin alustavasti jo puhuttu, että hän ottaa päävalmentajan pestin vastaan keväällä 2008. Tietysti, jos Risto ei olisi suostunut tai pystynyt aloittamaan vuotta aiemmin, meidän olisi pitänyt miettiä muita toimenpiteitä. Mutta sanotaan, että Risto oli meille paras ja ainut vaihtoehto, JYPin toimitusjohtaja Jukka Seppänen kertoo."

Miksi muuten olisi tarvinnut miettiä edes muita vaihtoehtoja, kun kerran Alatalolla oli sopimus kaudesta 2007-2008.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Tervetuloa Risto Dufva!

Minä Dufvan Jukureita koko Dufvan ajan seuranneena voinen kertoa pari asiaa.


Dufvan Jukurit pelasi kyllä tietyssä mielessä "robottikiekkoa", mutta voittavaa sellaista. Kuten Risto itse sanoi, voittaminen kehittää pelaajia kaikista eniten, ja minä olen ihan samaa mieltä. N. 50 pelaajaa on Dufva liigaan kehittänyt Jukureiden kautta, se puhuu omaa kieltään.

Siitä olen erimieltä, että Dufva jakaisi materiaalin neljään tasaiseen ketjuun. Minä sanon että Dufva haki hyvin yhdessä toimivia kokonaisuuksia, pareja, ketjuja ja kentällisiä, ja tykkäsi peluuttaa niitä yhdessä sitten. Siitä tulee se robottikiekko -fiilis. Esimerkkinä juuri Piiroinen-Koponen-Sipiläinen. He pelasivat ottelusta toiseen vastustajan parhaita ketjuja vastaan.

Ja Dufvan Jukureiden kulmissa pyöriminen, heh, siitä voidaan ollakin montaa mieltä. Nimittäin en ole minkään joukkueen nähnyt sellaista kulmapeliä pelaavan kuin Dufvan Jukurit (Sedinin veljekset poikkeuksena), ja jääkiekkoa on tullut nähtyä jokunen matsi. Poikkeuksetta kulmasta kiekon kanssa tuli ulos Jukuripelaaja, ja monesti maalipaikat rakentuivat sen erittäin vahvan pääty- ja kulmapelin kautta. Tämän näen täydellisesti Dufvan ansiona, sillä samaa vahvaa kulmapeliä pelasi jokainen ketju, joka vuonna Dufvan ollessa käskijänä. Dufva harjoitutti juurikin paljon pienaluepelejä, painotti vahvaa luistelua ja blokkeja. Sieltä ne erot tulevat.

Kummastelin aina kun Jukureista sanottiin, että kulmissa vaan pyörivät. Mitä sitten vaikka pyörivät, jos poikkeuksetta joka kerta se on Jukuripelaaja joka sieltä kiekon kanssa ulos tulee?

Minä olen erittäin tyytyväinen että JYPin seuraava valmentaja on Dufva. Risto on erittäin arvostettu Suomen kiekkopiireissä, ja onhan miehellä kokemusta valmennustiimistä olympiahopeaavoittaneessa joukkueessa! Varmasti tuo myös tiettyjä mahdollisuuksia pelaajahankintarintamalle, joita ei aikaisemmin ollut. Todella positiivisin mielin odotan pitkästä aikaa tulevaa kautta.

Go Jyppi, Go Risto!
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jypjyrää:) kirjoitti:
Dufvan kaltaisen valmentajan Jyp tarvitseekin. Jypin menestyminen on lähtee siitä et kaikki puhaltaa yhteen hiileen. Sooloilijoihin ei ole varaa.

Juuri näin. Olen sitä mieltä, että mitä pienemmillä resursseilla (pelaajabudjetilla) mennään, niin sitä tärkeämpää on joukkueen tiukka roolitus ja kurinalainen paketti. Vähillä rahoilla kun joukkueeseen ei saa niitä valmiita tähtiä, joille voi huoletta antaa pelin omiin käsiinsä. Tiukalla roolituksella ja hyvällä peluutuksella halvemmastakin jengistä voi saada irti lopputuloksen, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Mieluummin paskainen räkätsägämaali kuin nätti tolppakuti...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä sitä heti tekstaria kaverilta Oulustakin pukkasi, että robotti sitä ja puolustus tätä.

Aivan vitun sama, kunhan voittoja tulee enemmän kuin nykyään. Realistina täytyy nähdä se, että Matin kunnianhimoinen kiekollinen peli ei ainakaan tämän vuoden rupusakilla ole onnistunut.

Kunnon taistelevaa ja vähän vittumaistakin Keski-Suomalaista "kusipääkiekkoa" voisi vaihteeksi seurata ihan mieluusti..
 

viikinkikissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit IFK
RD:n robottikiekko vähiten päästettyjä maaleja ja sarjan 3 eniten maaleja tehneiden joukkueiden joukossa. Edelleen ihmettelen, että mikä siintä tekee tylsää kiekkoa? Onnea Jyväskylä!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös