Jonkun verran samoilla linjoilla olen minäkin Raipen suhteen, mitä
@Slaigard tuossa yllä kirjoittaa.
Plussaksi Raipelle lasken, että hän rehellisesti myönsi tehneensä virheitä ja totesi, että oppia oli tullut roppakaupalla. Yhdeksi virheeksi hän mainitsi, ettei ottanut joukkueeseen vai 7 pakkia 8:n asemasta. Tämä aiheutti Kuparin loukkaantumisen jälkeen joukkueen hyökkäyspelaamiseen suuria ongelmia, kun hyökkääjät loppuivat kesken. Raipen valmennustiimi ei varmasti myöskään ollut paras mahdollinen, joten kaikenlainen kokemattomuus koko valmennuksessa oli silmiinpistävää. Ihmettelen Suomen Jääkiekkoliiton toimintaa tässä asiassa, kun muut huippumaat satsaavat valmennustiimeihinsä aivan eri tavalla ammattitaitoa. Ei pidä sitten ihmetellä, jos ei joka vuosi menestystä tule.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että Raipella on täydet mahdollisuus olla joskus vielä todellinen huippuvalmentaja, sillä olen saanut monelta tuntemaltani ja arvostamaltani jääkiekosta paljon tietäviltä ihmisiltä erittäin yhdensuuntaisia arvioita, että jos ja kun Raipelle rekrytoidaan TPS:ssä ammattitaitoiset ja hänen kanssaan samalla pelikirjan sivulla oleva valmennustiimi sekä tähän pelikirjaan soveltuva joukkue, niin saattaapi käydä niin, että monien suut loksahtavat appoisen auki, kun TPS on ensi kaudella ihan eri tavalla kaukalossa pelaava joukkue kuin nyt. Ainoa iso ja kaiken ratkaiseva edellytys tälle on se, että joukkue täytyy uudistaa perin pohjin, koska Raipen pelikirja edellyttää vastaavanlaista nopeaa pelitapaa, mitä nuorten joukkue yritti toteuttaa.
Loppuottelussahan sitten konkreettisesti näimme, millaista tällainen pelitapa parhaimmillaan on ja kuinka nautittavaa sen seuraaminen katsojille onkaan.
Raipen menestyksen taikka menestymättömyyden ratkaisee mielestäni ennen kaikkea kaksi asiaa: ensimmäiseksi millainen valmennustiimi hänelle rekrytään ja toiseksi millainen joukkue hänelle rakennetaan. Toivottavasti TPS:ssä nyt tämän kauden syväkyykyn opettamina tajutaan, että ehtoopuolen hitaasti ja selkä suorana kaukalossa ookaileville koukkupolville ei ole mitään asiaa ensi kauden joukkueessa. Tällaisia pelaajia ei yksikään valmentaja maailmassa saa pelaamaan voittavaa jääkiekkoa nykypäivänä. Tämä on absoluuttinen fakta.