Mainos

Aika ”Velton” jälkeen – Helmisen ”Raipe” TPS:n päävalmentajaksi

• 225 944
  • 1 265

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikö HIFK:lla silloin siis ollut koronaa pelaajilla? Muistaakseni tästä uutisoitiin ihan laajastikin. Toki seonvainnuha-älykköjä riittää, mutta itse empiirisesti kokeneena tiedän sen olevan muutakin kuin sitä.

Mikä mahtoi olla tepsin pelaajilla, kun keuhkovammapotilaat pärjäsivät luistelussa tepsiläisille ihan hyvin ja voittivat vielä yhden pelinkin. Raipe harjotuttanut Tepsin pelaajat keukovammapotilaiden tasolle? Joku raja nyt näihin juttuihin…

Kummalliselta toki tuntuu tuo viha Raipea kohtaan. Mies kuitenkin palautti edes jonkinlaisen toivon Turkuun 2010 vuoden jälkeen. Noh, jokainen tavallaan.
Mutta tämä vääntö saa nyt jäädä tähän omalta osaltani.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nää sun olkinuket on kyllä väsyneitä.

Jos se ei ole viha, niin mistä tämä Raipen saavutusten aliarvostaminen johtuu? Olitko vaan odottanut Raipen olevan paska valmentaja ja kun se sitten ei ollutkaan vaan vei Tepsin finaaleihin sitten 2010, niin se nyt sitten vituttaa kuin pientä oravaa?

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hassuttelusta huolimatta tottahan se on, jos tässä nyt on kyse 20-21 kauden pleijareista, jotka pelattiin paras viidestä menetelmällä. Jokahan ei siis ole oikea playoff-sarja, niin kuin ei kuulemma ole paras kolmestakaan.
Ahaa, paras seitsemästä -pudostuspelisarjoja ovat Tepsissä voittaneet seuraavat valmentajat:

Hannu Jortikka 3 sarjaa (1989 finaalit, 1990 finaalit ja 1991 finaalit)
Kai Suikkanen 3 sarjaa (2010 puolivälierät, välierät ja finaalit)
Jussi Ahokas 2 sarjaa (2022 puolivälierät ja välierät)
Jukka Koivu 1 sarja (2004 puolivälierät)
Kalle Kaskinen 1 sarja (2018 puolivälierät)

Jursinov jäi siis listalta pois. Jursin kanssa voitettiinkin vain 12 pudotuspelisarjaa ja hävittiin neljä. Oli -95 finaalisarjan voitto silti ehkä seurahistorian kovin temppu. Nuorempi polvi ei ehkä muista, mutta ennakkoasetelmissa vastus oli silloin vähintään yhtä ylivoimainen kuin Lukko keväällä 2021 tai Tappara 2022, tosin sillä erolla, että Jokerien ylivoimaisuutta oli valtakunnan media hehkuttanut täysillä koko talven ajan. Ja Tepsillä oli jalkeilla puoliksi a-junnuikäisistä pelaajista koostunut joukkue. Janeckyn kenttä teki finaaleissa muistaakseni 0+0 Koivun, Lehtisen ja Summasen kenttää vastaan.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
vituttaa kuin pientä oravaa
Nukketehtaalla painetaan sunnuntailikulla hyvää duunia.

Edelleen keskusteluhan lähti näistä, oikeista pudotuspelisarjoista. Niitä olen tulkinnut olevan paras seitsemästä sarjat. Raippilla niistä on luvut 0-8 pöydässä, joten ihan en maan parhaaksi valmentajaksi vielä tituleeraisi.

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ahokas nousi siis Tepsin parhaaksi valmentajaksi - ikinä.
Eihän niitä Ahokkaankaan voittoja voi oikein minkään arvoisiksi laskea, kun jos edellisellä kaudella voitettiinkin Hifki vain siksi, että heillä oli joukkueellinen koronapotilaita niin Ahokkaan kaudellahan Hifki voitettiin vain siksi, kun heillä oli huonompi maalivahti (vaikka yhtään yksittäistä peliä ei sarjassa sen takia voitettukaan). Ja Ilvestä vastaan ei olisi ikinä edes päästy pelaamaan, jos ei Hifkillä olisi ollut seulaa maalissa, niin ei sitäkään voi oikein laskea. :)

Sama juttu myös Suikkasen kanssa, ei voi oikein niistäkään voitoista kunniaa antaa. Lukko voitettiin vain siksi, kun heillä oli peli ollut koko kevätkauden ihan sekaisin sen jälkeen, kun olivat myyneet Vehasen KHL:ään ja koutsina vielä itse pääpiru Urama. Sitten Jyppi voitettiin vain siksi, että Jypiltä loppui bensa, kun olivat vääntäneet seitsemän pelin sarjan Kärppiä vastaan siinä missä Tepsi oli saanut helpon neljän pelin ylikävelyn sekaisin olleesta Lukosta. Ja finaaleissa sitten oli vastassa hopeamitalien erikoismies-Rautakorven joukkue, niin tiesihän sen, miten siinä käy, oli penkin takana kuka Turakainen tahansa.

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ahaa, paras seitsemästä -pudostuspelisarjoja ovat Tepsissä voittaneet seuraavat valmentajat:

Hannu Jortikka 3 sarjaa (1989 finaalit, 1990 finaalit ja 1991 finaalit)
Kai Suikkanen 3 sarjaa (2010 puolivälierät, välierät ja finaalit)
Jussi Ahokas 2 sarjaa (2022 puolivälierät ja välierät)
Jukka Koivu 1 sarja (2004 puolivälierät)
Kalle Kaskinen 1 sarja (2018 puolivälierät)

Jursinov jäi siis listalta pois. Jursin kanssa voitettiinkin vain 12 pudotuspelisarjaa ja hävittiin neljä. Oli -95 finaalisarjan voitto silti ehkä seurahistorian kovin temppu. Nuorempi polvi ei ehkä muista, mutta ennakkoasetelmissa vastus oli silloin vähintään yhtä ylivoimainen kuin Lukko keväällä 2021 tai Tappara 2022, tosin sillä erolla, että Jokerien ylivoimaisuutta oli valtakunnan media hehkuttanut täysillä koko talven ajan. Ja Tepsillä oli jalkeilla puoliksi a-junnuikäisistä pelaajista koostunut joukkue. Janeckyn kenttä teki finaaleissa muistaakseni 0+0 Koivun, Lehtisen ja Summasen kenttää vastaan.
Joo, olet kyllä ihan oikeassa. Harmi tosiaan ettei Jursille suotu niitä oikeita voittoja :)

Ilmaisin itseäni hieman heikosti ja todettakoon, että mulle viime kevään Lukko-sarjan voittaminenkin oli ihan oikea playoff-sarjan voitto, vaikka sääleissä oltiikin. Ja täten Tommi ”ei mitään näyttöjä” Miettisellä, on mun mielestä näyte siitä, että pystyy luotsaamaan joukkueen kovapaineisesta sarjasta eteenpäin vaikka viime kauden Lukko ei se kovin mittari ollutkaan.

Jos osun oikeaan niin tästä tämä tän ketjun tän päivän anti lähti liikkeelle.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Aidasta seipäät ja en jaksa lukea
Siis lähtökohtaisestihan tässä oli kyse tästä täällä muutaman nimimerkin väsyneestä narratiivista, että Miettisellä ei ole mitään näyttöjä pleijareista. Mutta Raippilla silti on, ollakseen valtakunnan paras valmentaja. Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että tuo yksi voitto enemmän tekee jonkun ratkaisevan eron näihin sarjoihin mutta unohdetaan Raippin ainoiasta pleijarivoitoista ne muut tekijät?

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sori @Knutsen mää en muista, mitä joku nimimerkki on mahdollisesti kirjoittanut muihin ketjuihin, eli en välttämättä ihan ymmärrä kaikkia tämän debatin nyansseja, mutta jos katson vain tähän ketjuun eilisillan jälkeen tulleita viestejä niin näyttää siltä kuin keskustelu olisi leimahtanut liekkeihin jonkun mahdollisesti nieltyä hyvässä hengessä heitetyn pienen rapalan koukkuineen.

Ja mun laskujeni mukaan Helminen on voittanut valmentajana kaksi pudotuspelisarjaa, kun taas Miettiseltä voitot vielä uupuvat, mutta en mä tätä näe mitenkään ratkaisevana erona näiden valmentajien välillä, enkä takertuisi siitä vääntämään. Yhteistä Helmiselle ja Miettiselle on ainakin se, että molempia on täällä palstalla muutaman vuoden sisällä pidetty yleisen konsensusmielipiteen mukaan välillä todella huonoina, välillä taas todella hyvinä valmentajina. Miettisen arvostus muistaakseni on toistaiseksi ottanut pohjakosketuksen kesällä 2022, eli kolmannen KalPa-kauden jälkeen.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ja mun laskujeni mukaan Helminen on voittanut valmentajana kaksi pudotuspelisarjaa, kun taas Miettiseltä voitot vielä uupuvat
No tässähän tämä törmäys tulee. Kun Miettisen säälipleijareita ei lasketa pudotuspelisarjoiksi, mutta Raippin tyhjissä halleissa hengityspotilaita vastaan yhden voiton enemmän sarjat lasketaan. Raippin rekordi sitten taas yleisöllä, ilman akvaarioita ja seitsemän ottelun sarjoissa on 0-8. Suomen tämän hetken paras valmentaja(jatkoajan tps-keskustelunmittareilla)?

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis lähtökohtaisestihan tässä oli kyse tästä täällä muutaman nimimerkin väsyneestä narratiivista, että Miettisellä ei ole mitään näyttöjä pleijareista.

No onhan Miettisellä näyttöjä pleijareista, mutta ei mitenkään positiivisia, kun joka kerta on puolivälierissä tullut turpaan.

Mutta Raippilla silti on, ollakseen valtakunnan paras valmentaja.

Raipella on positiivisena näyttönä puolivälierien ja välierien voitot. Valtakunnan paras valmentaja -kommenttiin en ota kantaa.

Tällä hetkellä Raipe on Ahon kanssa kuitenkin kuumin valmentajakaksikko Liigassa ja molemmilta löytyy voittoisia meriittejä myös pudotuspeleistä.

Se mihin Saipan tai Kespoon Mestistason materiaaleilla sitten tällä kaudella ylletään on sitten oma juttunsa.

Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että tuo yksi voitto enemmän tekee jonkun ratkaisevan eron näihin sarjoihin mutta unohdetaan Raippin ainoiasta pleijarivoitoista ne muut tekijät?

Kukaan ei ole tarkoittanut pelkkää pelimäärää vaan säälipleijareiden ja pudotuspelien tasoeroa. Toisessa pelataan pudotuspelejä, joissa on mukana Liigan parhaat joukkueet ja toisessa(sääleissä) Liigan peräpään joukkueet pelaa pääsystä pudotuspeleihin.

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No tässähän tämä törmäys tulee. Kun Miettisen säälipleijareita ei lasketa pudotuspelisarjoiksi, mutta Raippin tyhjissä halleissa hengityspotilaita vastaan yhden voiton enemmän sarjat lasketaan. Raippin rekordi sitten taas yleisöllä, ilman akvaarioita ja seitsemän ottelun sarjoissa on 0-8. Suomen tämän hetken paras valmentaja(jatkoajan tps-keskustelunmittareilla)?
Mä en osaa tuolla tavalla arvioida, kumpi noista on parempi valmentaja, mutta siihen mulla on vahva usko, että tiistaina Miettisen jengi kylvettää Helmisen jengin Turkuhallissa. Kirjoitin tästä posiketjuun jo ennen lauantain Jyppi-voittoa, että on mahtava juttu, että nimenomaan TPS pääsee päättämään Helmisen sputnikkien voittokulun. Ja jos mennään sille linjalle, että milloin minkäkin syyn varjolla voidaan mikä tahansa pleijarisarjan voitto mitätöidä, niin ei toi SaiPan meneillään oleva voittoputkikaan vakuuta. Kymmenestä voitosta kaksi Jyppiä vastaan, kaksi Jukureita vastaan ja kaksi Kärppiä vastaan. Onko tuossa yhtään edes Tepsin veroista vastustajaa? Pelicansin myös voittivat kotona, mutta niin voitti Tepsikin. Sitten voittivat Ässät järkyttävällä lepoedulla, kun Ässät oli edellisenä iltana vääntänyt kotona tiukan voiton Tapparasta SaiPan venaillessa vastustajaa himassa. KalPa- ja Tappara-voitoista nyt voi vähän jo krediittiäkin antaa.

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
No onhan Miettisellä näyttöjä pleijareista, mutta ei mitenkään positiivisia, kun joka kerta on puolivälierissä tullut turpaan.
2023 Playoffs-otteluissa KalPa taipui huipputasaisessa seitsemän ottelun neljännesfinaalisarjassa Pelicansille.
Kalpalta loukkaantui erinomaisia otteita esittänyt ykkösmaalivahti Juha Jatkola kesken ottelusarjan ja siitä hyötyi tuossa ottelusarjassa Pelicans merkittävästi, tuli muuten seurattua koko ottelusarja.
Pelicans eteni tuolla kaudella aina finaaleihin asti.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Mä en osaa tuolla tavalla arvioida, kumpi noista on parempi valmentaja, mutta siihen mulla on vahva usko, että tiistaina Miettisen jengi kylvettää Helmisen jengin Turkuhallissa.
Eihän tässä kukaan ole sitä osannut arvioida. Ramsukin alkoi vain heittelemään omia nukkejaan sinne tänne. Hän vain valitsee omat menestymisen mittarit aina itselleen sopivasti.

Itse olen aivan varma, että tiistaina kolme pistettä jää Turkuun. Ja olen katomossa. Ja kahdella maikkarin tilauksella.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy