"Kultti" ja "lahko"-ilmaukset kaikista Summasen erottamista ihmettelevistä ja etenkin kritisoivista ihmisistä ovat erittäin hyviä valintoja Kummolalta ja hänen taustajoukoiltaan, se antaa heidän toivomansa negatiivisen sävyn tuolle joukolle, sillä kuka nyt kulttiin tai lahkoon tunnustaisi kuuluvansa?
Lisäksi kaiken maajoukkueen päävalmentajaan, joukkueen johtoon tai Kummolaan itseensä kohdistuvan kritiikin yhdistäminen tähän "Summasen kulttiin" on myös PR mielessä loistava tempaus, "lahko"-kortti voidaan aina vetää esiin ja enää ei tarvitse perustella tekemisiään. Ei Kummola ole PR-hommissa mitään eilisen teeren poikia, sen huomaa kyllä.
Itse uskoisin sillä perusteella, mitä olen Kummolaa julkisuudessa nähnyt, että erottamisen pääsyynä oli median kärkäs tarttuminen parin työssään epäonnistuneen Summaselta saamaan palautteseen ja pitääkseen yllä illuusiota asiansa osaavasta päälliköstä Kalervo-poika päätti erottaa Summasen rauhoitellakseen mediaa. Ei mitenkään vahva päätös, mielestäni. Ja sama mies jaksaa jeesustella Iltalehdessä, että "suomalaisen jääkiekkoilun etu pitäisi olla tärkein asia". En näe hänen ratkaisujensa olevan linjassa mm. tuon kommentin kanssa.
Itse en hae Summasen paluuta (vaikken sitä huonokaan ratkaisuna pitäisi), mutta päävalmentajana on mielestäni tällä hetkellä siihen kykenemätön mies. Taktisesta osaamisesta en voi kommentoida, mutta auktoreettia tarvitaan, jotta saadaan tuloksia aikaan. Westerlundin pätevyyttä päävalmentajaksi kuvaa hyvin hänen kommenttinsa Latvia-pelin jälkeen: "olisi pitänyt saada joku sinne maalille". Olisikohan, Erkka, päävalmentajan pitänyt sanoa tuo pelaajille jo pelin aikana? Vai sanoitko, eikä kukaan uskonut? Kumpikaan ei mielestäni ole kykenevän päävalmentajan merkki.
Kummola tekee kyllä ratkaisunsa mediaa miellyttääkseen, mutta en usko, että Kummola tulee vaihtamaan päävalmentajaa vaihtamaan, sillä siten hän joutuisi tunnustamaan tehneensä hätiköidyn ratkaisun erottaessaan Summasen. Kalervon aika on ohi.
Allekirjoitan addressin:
Pena