Aatu Räty – kirkas tulevaisuus kansainvälisissä ympyröissä

  • 246 633
  • 1 164

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lainetta oli mahdoton sivuuttaa pelaavasta kokoonpanosta, kun oli joukkueen vaarallisin hyökkääjä. Ja muutenkin löi kovat näytöt kauden alla CHL:ssä jne. Edellisellä kaudella Laine pelasi muistaakseni 7 peliä Liigassa 0+1 ja silloin ei riittänyt -> Mestis.

Tuskin Rätyä penkitetään/pompotellaan ihan syyttä suotta. Joko taustalla on jotain, jonka takia Räty ei peliaikaa ansaitse tai sitten vaan ei riitä ja ei tuo joukkueeseen mitään extraa. Kyllähän Manner peluutti viime kaudella Räty- komboo yv:llä, kun pelattiin syksyllä Tampereella Tappara - Kärpät ja muistaakseni pääsi myös tulostaululle. Tottakai se vituttaa, että Suomen mahdollinen ykkösvaraus kyykkää näin pahasti ja olisi ollut hienoa nähdä junnukisoissa, mutta tuskin tässä nyt mitään Manner-Pendo- salaliittoa on taustalla. Jotain on vaan pielessä tällä hetkellä Aatun touhussa.

Mistä nämä salaliittopuheet kumpuaa kun ei mielestäni täällä ole mitään siihen viittaavaa :) En itse asiassa puhunut muusta kuin siitä, että uskoakseni Pulju tai Laine eivät olisi tehneet ihmeitä peluutuksella jota Rädyn kohdalla on tällä kaudella harrastettu. On erittäin epätodennäköistä että Laine olisi ollut Tapparan vaarallisin hyökkääjä jos hän olisi pelannut tähän mennessä kuusi peliä nelosketjussa 10 minuutin peliajalla, ketjuloton pyöriessä ympärillä ja ilman ylivoima-aikaa. Tuossa tapauksessa täällä olisi puhuttu siitä kuinka Laineen taso ei vaan riitä.

On mahdoton erotella tarkasti mikä on pelaajan ja mikä seuran/päävalmentajan osuus tällaisissa kuvioissa. Jos puhutaan että Rädyn kohdalla joku on pahasti pielessä tällä hetkellä taitaa sama koskea siiten myös Puistolaa kun häntäkään ei valittu. Toistan vielä itseäni että en todellakaan usko salaliittoteorioihin ja hirveän mielelläni näkisin viestin johon noilla viitataan. En tosin usko että sellaista löytyy. Siitä saanee olla toista mieltä, ettei Kärppien peluutuksella olisi mitään tekemistä Rädyn suoritusten kanssa. Mielestäni kyseessä on kierre jota pelaaja tai joukkue ei onnistunut katkaisemaan eli vikaa löytyy molemmista suunnista.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mua kiinnostaisi enemmänkin, miten tähän tilanteeseen on ajauduttu, että "jotain on vialla". On nimittäin aika harvinaista, että tämän tason talentti tuossa iässä lähtee näinkin rajuun laskuun. Vihkoon on vedetty pahasti ja myös Kärpillä ja Mamballa on tässä vastuunsa, vaikka kuinka pelkästään Aatun niskaan yritetään tätä kaataa.

Rätyhän veti ihan hyvin harjoituspelit ja kauden alla pidettiin ihan selvänä, että poika saa ihan kunnollisen näyttöpaikan. Mielestäni aivan ansaitusti ja näen myös niin, että näin tämän tason lupausten kanssa myös pitäisi toimia.

Kunnon mahdollisuutta ei Aatu sitten kuitenkaan syystä tai toisesta saanut, vaan alettiinkin peluuttaa jämäminuutteja joka toinen tai joka kolmas peli. Tämä on mulle se suurin mysteeri, miksi näin tapahtui? Ihan perustellusti oli myös Aatulla itsellään syytä uskoa, että tuon mahdollisuuden saa. Ei ilmaiseksi, mutta ei myöskään niin, että sahataan jämäminuuttien ja katsomon välillä. Tuohon kun lisätään ne kovat odotukset, niin helposti saadaan epätoimiva yhtälö aikaiseksi.

Sekin ihmetyttää, että Aatun peliesitykset olivat mielestäni tuossa kohtaa kyllä ihan riittävät Liigatasolle, vaikkei mitään säkenöintiä nähtykään. Ei Aatu ollut mikään pelillinen riski tai mitään sellaista, vaikka näinhän tämä nyt yritetään kääntää.

Olisin odottanut tässä kohtaa kärsivällisyyttä valmennukselta. Joidenkin pelaajien kohdallahan tämä on Mamban Kärpissä selviö, vaikka vetäisi kuinka huonosti.

Uskon myös vahvasti, että järkevämmällä peluutuksella olisi peliesitykset parantuneet ja itseluottamus saatu oikeaan suuntaan. Nythän se kyllä järjettömällä peluutuksella ja muutenkin odotusten vastaisella toiminnalla tuhottiin.

Ja mikäli tuo Aatun pelaaminen ei tällä tavalla olisikaan kehittynyt parempaan päin, niin olisipahan ainakin nähty tämä. Silloin olisi ollut perustellumpaa lähteä vaikka A:han hakemaan vauhtia.

Tuossa on omat ajatukseni paremmin sanottuna kuin osaan itse sanoa.

Jotkut puhuvat siitä että Kärpät osaa kyllä kasvattaa näitä superjunnuja, mutta esim. Mannerin aikana näyttöjä ei ole kun esim. Ruotsalainen loistaa Ilveksessä ja mm. Tieksola ei olekaan siinä roolissa kuin mihin ehkä joskus uskottiin. Korjatkaa jos olen unohtanut jotain oleellista. Minulla ei ole aavistustakaan siitä kuinka hyvä Manner on tässä, mutta toistaiseksi näytöt ovat aika ohuet, johtuen toki siitäkin että Kärpät on luottanut ratkaisupelaajissa enemmän rahan voimaan, oli kyse sitten omista paluumuuttajista tai uusista vahvistuksista.

Tämä on ensimmäinen kausi kun hyökkäyksen ratkaisupuolellakin on enemmän tilaa nuorille. Tämä johtuu pääosin koronan vaikutuksesta budjettiin, mutta myös siitä että ns. vahvistukset eivät teekään sitä tulosta mihin Oulussa on totuttu. Mustosta on ylipeluutettu ehkä siksikin, ettei ole haluttu saattaa hänet halunnutta tahoa (Aho, Manner tai joku apuvalmentajista?) huonoon valoon. Sekin olisi kai teoriassa mahdollista (nyt kuulostaa jo melkein salaliittoteoriolta, heh), että Rädylle olisi haluttukin alhaisempi varausvuoro, jotta hän ei tekisi Puljujärvejä ja lähtisi jo ensi kaudeksi änäriin. Luulen kuitenkin, että korkea varaus olisi seurallekin ylpeyden aihe eli en usko tähän. Tällaisiin mielipiteisiin olen kuitenkin törmännyt keskustelupalstalla, eli jotkut ovat ehdottaneet sitä, että alkukausi peluutetaan pienessä roolissa jotta kokonaispisteet saataisiin alhaisiksi ja siten pelaaja pysymään joukkueessa pidempään. En tosiaan itse usko että tästä oli kyse.

Olen varma että Rädyn peluutuksessa on ollut kaikki elementit joita ammattilaisten mukaan ei pitäisi olla. Se on taatusti vaikuttanut Rädyn peliesityksiin. Muna/kana-keskustelu on kuitenkin haastavampi, eli mikä oli ensin ja mikä on ratkaisevassa roolissa. Rädyn onnistuneiden harjoituspelien jälkeen kuvittelin itse, että Räty olisi kauden alussa vähintään kohtuullisessa roolissa. Samaa odotin hyvän Ässät-pelin jälkeen, mutta ilmeisesti Manneria hikoilutti kritiikki ja hän päätti luottaa yhä tuttuihin miehiinsä. Ehkä taustalla oli myös jotain henkistä kovuuskoulutusta tms.

Tiedä näistä, mutta outo tapaus kaikkinensa etenkin siksi ettei edes hyvä peli muuttanut tilannetta. Se panee mietteliääksi.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Mistä nämä salaliittopuheet kumpuaa kun ei mielestäni täällä ole mitään siihen viittaavaa :) En itse asiassa puhunut muusta kuin siitä, että uskoakseni Pulju tai Laine eivät olisi tehneet ihmeitä peluutuksella jota Rädyn kohdalla on tällä kaudella harrastettu. On erittäin epätodennäköistä että Laine olisi ollut Tapparan vaarallisin hyökkääjä jos hän olisi pelannut tähän mennessä kuusi peliä nelosketjussa 10 minuutin peliajalla, ketjuloton pyöriessä ympärillä ja ilman ylivoima-aikaa. Tuossa tapauksessa täällä olisi puhuttu siitä kuinka Laineen taso ei vaan riitä.

Niin, pointti oli lähinnä siinä, että esim. Pate oli vaan niin hyvä, että otti sen pelipaikkansa ja pulinat pois. Jos Räty olisi dominoinut mallia Pate, niin täällä ei tarvitsi spekuloida mitään. Sama pätee esim. Kakkoon. Täällä joku mainitsi, että Manner ja Pendo on kavereita ja on keskusteluyhteydessä yms., mutta toi nyt oli vähän kieliposkella muutenkin heitetty.

Ja edelleenkin, viime kaudella Räty sai ylivoimavastuuta "märkäkorvana", niin mikä on muuttunut Mantereen pääkopassa, että nyt ei poika saa edes peliaikaa. Varmaan vaan ihan vittuillakseen.
 

Itäpuu

Jäsen
Luinko jostain, että Rädyllä on ollut vammaa(/korona?), eli tarvinee treeniä, jota ei ehkä liigan mukana voi tehdä? Ehkä ne oikeasti osaa hommansa. En tiedä. Aika valitus oli silloinkin, kun Pulju pelasi A:ssa ja Aho liigassa. Väärinhän se meni... Vääntele @Micol itsellesi rautalangasta, että äijille maksetaan paperirahaa noista päätöksistä, ja ne on ennenkin tienneet mitä tekevät. Mm Puljusta vaihdettiin muuan sana aikoinaan, ja ihan tasan oikein näkivät tulevaisuuteen. Itsekin mielelläni kyllä Rädyn liigassa näkisin, oli se sitten hyvä tai huono asia joukkueen kannalta.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, pointti oli lähinnä siinä, että esim. Pate oli vaan niin hyvä, että otti sen pelipaikkansa ja pulinat pois. Jos Räty olisi dominoinut mallia Pate, niin täällä ei tarvitsi spekuloida mitään. Sama pätee esim. Kakkoon. Täällä joku mainitsi, että Manner ja Pendo on kavereita ja on keskusteluyhteydessä yms., mutta toi nyt oli vähän kieliposkella muutenkin heitetty.

Ja edelleenkin, viime kaudella Räty sai ylivoimavastuuta "märkäkorvana", niin mikä on muuttunut Mantereen pääkopassa, että nyt ei poika saa edes peliaikaa. Varmaan vaan ihan vittuillakseen.

Totta kai voidaan aina ajatella että jos on tarpeeksi hyvä niin saa peliaikaa vaikka väkisin. Ei se kuitenkaan aina toimi, koska maailma ei ole reilu eikä jokainen valmentaja kone joka toimii joka tilanteessa oikein. Ei edes Manner. Ei se vittuilu ole ainoa potentiaalinen syy. Laineellakin muuten oli vaikeita aikoja Jetsissä, silloin uskolliset fanit syyttelivät kovasti peluutusta ja sitä ettei hänelle tarjottu tuolloin tarpeeksi hyvää sentteriä. Samoin voitaisiin ajatella että Laine ei vaan ollut tarpeeksi hyvä pelatakseen itselleen tarpeeksi hyvät ketjukaverit. Mielestäni ongelma oli tuolloinkin monimutkaisempi eli Laineen ongelmat korostuivat sillä että häntä peluutettiin riittämättömän/sopimattoman sentterin kanssa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Totta kai voidaan aina ajatella että jos on tarpeeksi hyvä niin saa peliaikaa vaikka väkisin. Ei se kuitenkaan aina toimi, koska maailma ei ole reilu eikä jokainen valmentaja kone joka toimii joka tilanteessa oikein. Ei edes Manner. Ei se vittuilu ole ainoa potentiaalinen syy. Laineellakin muuten oli vaikeita aikoja Jetsissä, silloin uskolliset fanit syyttelivät kovasti peluutusta ja sitä ettei hänelle tarjottu tuolloin tarpeeksi hyvää sentteriä. Samoin voitaisiin ajatella että Laine ei vaan ollut tarpeeksi hyvä pelatakseen itselleen tarpeeksi hyvät ketjukaverit. Mielestäni ongelma oli tuolloinkin monimutkaisempi eli Laineen ongelmat korostuivat sillä että häntä peluutettiin riittämättömän/sopimattoman sentterin kanssa.
Onko Rädyllä mitään erikoisosaamista? Siis asiaa jossa on häikäisevän hyvä? Ei siis pelkästään hyvä tai erinomainen. Jos ei niin voisi selittää sitä miksei roolia meinaa löytyä. Laineella se oli ja on edelleen kyky laukoa poikkeuksellisen hyvin. En ole nähnyt Rädyn liigassa kuin pari kertaa niin pakko sanoa etten mitään wow-efektiä nähnyt. Tässä ketjussa mainituista Laineella se oli silloin kyky saada lapansa vapaaksi ja laukoa järjettömän hyvin. Fyysisesti aivan raakileena aikoinaan kentällä pyörineen Sebastian Ahon vastaava puolestaan oli hämmästyttävä kyky kerran kerrasta tehdä kiekollisena tasan se oikea ja peliä aina eteenpäin vievä ratkaisu.

Mustosessa on varmasti aivan liikaa rahaa kiinni, siksi sitä sormet ristissä peluutetaan isoilla minuuteilla ja rukoillaan ihmeen tapahtuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Luinko jostain, että Rädyllä on ollut vammaa(/korona?), eli tarvinee treeniä, jota ei ehkä liigan mukana voi tehdä? Ehkä ne oikeasti osaa hommansa. En tiedä. Aika valitus oli silloinkin, kun Pulju pelasi A:ssa ja Aho liigassa. Väärinhän se meni... Vääntele @Micol itsellesi rautalangasta, että äijille maksetaan paperirahaa noista päätöksistä, ja ne on ennenkin tienneet mitä tekevät. Mm Puljusta vaihdettiin muuan sana aikoinaan, ja ihan tasan oikein näkivät tulevaisuuteen. Itsekin mielelläni kyllä Rädyn liigassa näkisin, oli se sitten hyvä tai huono asia joukkueen kannalta.

Toivottavasti viimeinen viestini tästä asiasta, mutta pakko avautua.

Itselleni tämä Rädyn tapaus on harmittava juttu, mutta tämän kanssa pystyy kyllä elämään. Se mikä häiritsee paljon enemmän on pari nimimerkkiä jotka uskoakseni tulevat joko suoraan Kärppäleiristä tai ovat hyvin lähellä Kärppiä ja käyttäytyvät ikään kuin heidän aina erittäin Kärppämielinen näkemyksensä olisi ainut oikea.

Keskusteluissa on yleensä sama kaava. Valistetaan niitä jotka ovat väärässä kritisoidessaan Kärppiä, käytetään väärää tai valheellista tietoa oman kannan tueksi, yritetään ensin vääntää sanoja ja viedä keskustelua pois tuosta ja kun kysymyksiin ei löydy vastausta häivytään taustalle. Tarvittaessa koulutusta privaviestissä. Oon seurannut tätä jonkun aikaa ja aina välillä on pakko älähtää, kun lapsellisuudella ei tunnu olevan rajaa.

Tuntuu kuin pitäisi pyytää anteeksi sitä että sattuu olemaan eri mieltä Kärppien toiminnan kanssa, muuten on räksytystä niskassa. Jotenkin tuollainen ylisuojelu Kärppien väkeä kohtaan on naurettavaa. Siellä on kuitenkin aikuisia ja he kyllä kestävät kritiikkiäkin. Olen kuitenkin antanut oman osani kehuistakin, uskallanpa melkein väittää että ennen tätä pettymystä Rädyn peluutusta kohtaan 5-10 edellistä kertaa on ollut aika lailla poikkeuksetta kehuja. Moni muu jakaa tämän tunteen, mutta on laittanut nämä Kärppäkirjoittelijat ignoreen. Toivoisin ainakin omalta osaltani, että Kärppiä aina ja kaikessa suojelevat laittaisivat minut ignoreen. Minä ja esim. Rädyn suhteen vastaavia ajatuksia kirjoittanut @Micol ansaitsemme oikeuden sanoa mielipiteemme siinä missä kuka tahansa muukin. Peräänkuulutan oikeutta olla myös eri mieltä Kärppien kanssa, sillä sielläkään ei olla koneita ja aina täydellisesti oikeassa.

Mielestäni sellaisen joka on 95-100% samaa mieltä Kärppien kanssa tilanteessa kuin tilanteessa ei pitäisi arvostella meitä siitä että sanomme oman kantamme, koska kuulumme kuitenkin lähemmäs keskitietä vaikka välillä olisimmekin kriittisiä jotain tiettyä toimintamallia kohtaan. Heillä on toki sama oikeus omaan mielipiteeseen ja yhtä lailla meidän pitää hyväksyä se, oli sitten taustalla mahdollisesti mitä vaikutinta tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
mutta pakko avautua.
Me, jotka kritisoimme Kärppiä, olemme väärinkannattajia. Viesteihimme vastataan oikeinkannattajien puolesta usein vähättelevästi, lapsellisiksi leimaten ja sanomisemme joko käsitetään tahallaan väärin tai niinkuin useimmiten on tapana, eli takerrutaan johonkin yksittäiseen lauseeseen, typoon tms epäolennaisuuteen ja ignoorataan viestin "iso kuva", jonka jälkeen tuleekin monesti toistakymmentä viestiä ihan turhanpäiväistä inttämistä. Sori offtopic. Kiitos.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Me, jotka kritisoimme Kärppiä, olemme väärinkannattajia. Viesteihimme vastataan oikeinkannattajien puolesta usein vähättelevästi, lapsellisiksi leimaten ja sanomisemme joko käsitetään tahallaan väärin tai niinkuin useimmiten on tapana, eli takerrutaan johonkin yksittäiseen lauseeseen, typoon tms epäolennaisuuteen ja ignoorataan viestin "iso kuva", jonka jälkeen tuleekin monesti toistakymmentä viestiä ihan turhanpäiväistä inttämistä. Sori offtopic. Kiitos.

Joskus aikanaan olisin ehkä lukenut tällaisen viestin ajatellen että taustalla on kuumaa tunnetta eikä se voi ihan noinkaan mennä, mutta juuri tuolta minustakin tuntuu ja vaikka olen monessa mielessä epätäydellinen tiedän, että tuolle tunteelle on ihan oikeat syynsä. Seuraan usein tätä sivusta ja siinä sivussa ärsytys parin nimimerkin käytöstä kohtaan kasvaa niin korkeaksi, että kun se iskee kohdalleni vaikka tässä Rädyn tapauksessa alan itsekin hankalaksi. Kovasti olen yrittänyt kaivella edes pientä vastaantuloa, mutta tiukassa on. Varmasti silläkin on osansa, että ylimielisyys on piirre jota en itse arvosta.

En myöskään tykkää siitä että Kärppien toimihenkilöitä kohdellaan kuin lapsia, joita pitäisi suojella. Kyseessä on kuitenkin seura, jota olen kannattanut jo monta vuosikymmentä ja johon kytkeydyn tiukemmin kuin moni tietääkään. Seuraansa voi rakastaa muutenkin kuin olemalla aina samaa mieltä. En minä kuvittele olevani aina oikeassa ja kehujakin annan kun koen että on sen paikka, mutta oma mielipiteeni on varmasti keskimäärin yhtä arvokas tai oikea kuin muidenkin. Omalta osaltani myös pahoittelut näistä offtopiceista, nyt osaltani myöskin kiitos ja lauantai-illat!
 

Micol

Jäsen
Luinko jostain, että Rädyllä on ollut vammaa(/korona?), eli tarvinee treeniä, jota ei ehkä liigan mukana voi tehdä? Ehkä ne oikeasti osaa hommansa. En tiedä. Aika valitus oli silloinkin, kun Pulju pelasi A:ssa ja Aho liigassa. Väärinhän se meni... Vääntele @Micol itsellesi rautalangasta, että äijille maksetaan paperirahaa noista päätöksistä, ja ne on ennenkin tienneet mitä tekevät. Mm Puljusta vaihdettiin muuan sana aikoinaan, ja ihan tasan oikein näkivät tulevaisuuteen. Itsekin mielelläni kyllä Rädyn liigassa näkisin, oli se sitten hyvä tai huono asia joukkueen kannalta.
En osaa sanoa, että mitä olet lukenut ja mistä. Itse en ole ainakaan kuullut, että olisi ollut juurikin Räty, joka olisi ollut yksi niistä muutamasta koronan sairastaneesta tai että olisi ollut minkäänlaista vammaa.

Eli kaikkitietävä Manner on tiennyt kaikessa viisaudessaan, että Rädylle on nimenomaan hyväksi hyppyyttää liigan ja A-junnujen välillä ja välillä pelaamatta ollenkaan rotaatiossa, ja kaiken lisäksi jämäroolissa ilman yv-aikaa? Aika taktinen jeesus kyllä kyseessä, jos meinaa, että tällainen palvelee yhtään kenenkään pelaajan kehitystä. Kyllä tällaisen pompottelun jälkeen on jo täysin aiheellista kyseenalaistaa päävalmentajankin toimintaa. Jos olisi saanut kokeilla isompia minuutteja ja ylivoimaa edustuksessa, eikä olisi siltikään onnistunut, niin täällä osiossa olisi viestejä varmaan pitkälle yli 50 vähemmän ja kaikki hyväksyisivät asian niin, että nyt ei vielä riitä nuorella miehellä isompaan rooliin edustuksessa. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt - syystä tai toisesta -, joten kritiikki on 100%:sti perusteltua myös Mambaa kohtaan.
 
H

Hidas_ja_kankea

Minä ja esim. Rädyn suhteen vastaavia ajatuksia kirjoittanut @Micol ansaitsemme oikeuden sanoa mielipiteemme siinä missä kuka tahansa muukin.

Mitä minä olen tehnyt, etten ansainnut päästä osalliseksi jengiin (hymiö / ei tämä vakavaa saisi olla).

Olen vähän vähemmälle jättänyt, koska tämä jauhaa pahasti paikallaan. Aina väliin putkahtaa hajatelma, jota on käsitelty pari sivua aikaisemmin. Tuokin on huvittavaa, että Rädyltä perätään ominaisuuksia, joilla erottuisi positiivisesti massasta. Pelaaja on jossain vaiheessa puolueettomasti arvioitu äärimmäisen lahjakkaaksi, miksi tuota enemmän todistelemaan.

Täällä on käytäntö ollut eräiden toimesta, että vastapuolen kirjoituksista luodaan oma väittämä (joka ei noudata vastapuolen ajatuksia), Väittämä tehdään sitten tyhjäksi ja tällä sitten "todistetaan" vastapuolen olevan väärässä. Sitten on noita jeesusteluja, kuinka ainoastaan omat mielipiteet tukevat kokonaisvaltaista ymmärtämistä urheilusta yms. Jokainen halutessaan voi noin julistautua kaikkitietäväksi.

En minä kuitenkaan ole eri mieltä olevia lokeroimassa Kärppä-organisaatioon. Toiset ovat ateisteja ja toiset uskovaisia. En tuolla vertauksella halua loukata, mutta osa kannattajista suhtautuu seuraan kuin paavi katollisuuteen.
 

Itäpuu

Jäsen
@Erätauko Aika erikoisen kommentin heitit lainatessasi viestiäni. En ole missään tekemisissä Kärppä-leirin kanssa ja olen heittänyt omat puukkoni silloin kun siihen olen nähnyt aihetta. Eri mieltä saa olla myös Rädyn keissistä. Tässä kuitenkin pitää muistaa, että runkosarjaa on pelattu vasta neljännes. Vaan jatkakaapa vääntöänne ja oikean mielipiteen ylistystä. En jaksa jatkaa enkä seurata.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ässät-peli oli aivan jäätävän hyvä Aatulta, niin älä lässytä mistään heikosta koko alkukaudesta. Mamba palkitsi onnistumisen katsomokomennuksella seuraavaan peliin, mikä oli kyllä täyttä idiotismia, eikä sitä voi täällä kukaan puolustella - ei edes Torso.
Eikä palkinnut. Ässä-pelin jälkeen Aatu oli kaksi seuraavaa matsia kokoonpanossa. Pelasi sekä HPK:ta että SaiPaa vastaan nelosketjussa jämäminuuteilla. Sen jälkeen Aatua ei olekaan kokoonpanossa näkynyt.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Erätauko Aika erikoisen kommentin heitit lainatessasi viestiäni. En ole missään tekemisissä Kärppä-leirin kanssa ja olen heittänyt omat puukkoni silloin kun siihen olen nähnyt aihetta. Eri mieltä saa olla myös Rädyn keissistä. Tässä kuitenkin pitää muistaa, että runkosarjaa on pelattu vasta neljännes. Vaan jatkakaapa vääntöänne ja oikean mielipiteen ylistystä. En jaksa jatkaa enkä seurata.

Anteeksi en tarkoittanut sulle ja ymmärrän toki jos tuntui siltä! Esitit aika kärkästä kritiikkiä Micolia kohtaan ja koska olen ollut näkyvästi samoilla linjoilla tässä asiassa en osannut olla ottamatta sitä myös itseeni. Mittanihan oli täyttynyt nimenomaan jo aiemmin saamastani vähättelystä ja mielipiteen ohjaamisesta "oikeaksi", millä ei tosiaan ollut mitään tekemistä sinun kanssa. Pitää pyrkiä olemaan selvempi näissä. Hienoa että sinä hyväksyt kaikenlaiset mielipiteet, mutta valitettavasti kaikki eivät todellakaan ole yhtä myötämielisiä toisenlaisia näkemyksiä kohtaan. Joskus otan melkeinpä omaksi tehtäväksi puolustaa oikeutta omalle mielipiteelle ja silloin saatan kirjoitella vähän turhankin paljon.
 

Micol

Jäsen
Eikä palkinnut. Ässä-pelin jälkeen Aatu oli kaksi seuraavaa matsia kokoonpanossa. Pelasi sekä HPK:ta että SaiPaa vastaan nelosketjussa jämäminuuteilla. Sen jälkeen Aatua ei olekaan kokoonpanossa näkynyt.
Juu, niin olikin. Vedin ulkomuistista sen asian väärin ja @Lasolie korjasikin tuossa hieman aiemmin asian. SaiPa-pelissä pelasi noin 6:30, mikä on kyllä täys vitsi peluutuksen osalta.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikä palkinnut. Ässä-pelin jälkeen Aatu oli kaksi seuraavaa matsia kokoonpanossa. Pelasi sekä HPK:ta että SaiPaa vastaan nelosketjussa jämäminuuteilla. Sen jälkeen Aatua ei olekaan kokoonpanossa näkynyt.

Noin tämä tosiaan meni, tosin "palkintoa" tuli siinä muodossa, että tuon Ässät pelin jälkeen peliaika tippui nelosessa entistäkin alemmaksi. Kaksi peliä keskimäärin kahdeksan minuuttia per peli, ketjukavereina ensin Sailio ja Hermonen sekä toisessa pelissä Metsävainio ja Hyry. Tämä viimeinen 6,5 minuutin peliajalla pelattu ottelu Metsävainion ja Hyryn kanssa olikin tosiaan Rädyn viimeinen.

Yhteensä nämä Rädyn kanssa pelanneet neljä pelaajaa ovat tehneet yhden maalin 38 ottelussa. Ilmeisesti tuossa 6,5 minuutissa Metsävainion ja Hyryn kanssa ei tullut sitten tarpeeksi näyttöjä ja Räty tiputettiin joukkueesta.
 

Itäpuu

Jäsen
Hyväksytty ja puolestani anteeksipyyntö @Micol . Rautalangan vääntö kävi ärsyttämään jälleen minua lainatussa viestissä, joten.. mutta enpä malttanut pysyä poissa, niin sanon vielä sen uudelleen, että runkosarjaa on pelattu vasta neljännes. Taatusti tulee vielä Rädylle oikea näytön paikka. Mielestäni valmennuksella ei ole nyt muuta mahdollisuutta kuin koittaa saada kokeneemmat pelaajat hereille. Heidät, joiden varaan joukkue on rakennettu. Kumpikaan Räty ei mielestänuäi ole vielä sellainen pelaaja, jonka läsnäolo tai poissaolo vaikuttaisi joukkueen tasoon sen enempää, vaikka kumpi tahansa voisikin Ahomaisen ratkaisumaalin keväällä heittää. Jos itse saisin päättää, niin Räty olisi liigassa. En saa. Parastahan, tai oikeastaan nykyisin ainoita mielenkiintoisia asioita Kärpissä on omat nuoret ja heidän kehityksensä seuraaminen.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyväksytty ja puolestani anteeksipyyntö @Micol . Rautalangan vääntö kävi ärsyttämään jälleen minua lainatussa viestissä, joten.. mutta enpä malttanut pysyä poissa, niin sanon vielä sen uudelleen, että runkosarjaa on pelattu vasta neljännes. Taatusti tulee vielä Rädylle oikea näytön paikka. Mielestäni valmennuksella ei ole nyt muuta mahdollisuutta kuin koittaa saada kokeneemmat pelaajat hereille. Heidät, joiden varaan joukkue on rakennettu. Kumpikaan Räty ei mielestänuäi ole vielä sellainen pelaaja, jonka läsnäolo tai poissaolo vaikuttaisi joukkueen tasoon sen enempää, vaikka kumpi tahansa voisikin Ahomaisen ratkaisumaalin keväällä heittää. Jos itse saisin päättää, niin Räty olisi liigassa. En saa. Parastahan, tai oikeastaan nykyisin ainoita mielenkiintoisia asioita Kärpissä on omat nuoret ja heidän kehityksensä seuraaminen.

Kiitos! Monessa mielessä samoilla linjoilla sun kanssa. Tosiaan vasta neljännes pelattu, sääli että se oli ratkaiseva nuorten kisojen suhteen, mutta vielä ehtii tekemään ihmeitä Kärpissä.
 

Micol

Jäsen
Hyväksytty ja puolestani anteeksipyyntö @Micol . Rautalangan vääntö kävi ärsyttämään jälleen minua lainatussa viestissä, joten.. mutta enpä malttanut pysyä poissa, niin sanon vielä sen uudelleen, että runkosarjaa on pelattu vasta neljännes. Taatusti tulee vielä Rädylle oikea näytön paikka. Mielestäni valmennuksella ei ole nyt muuta mahdollisuutta kuin koittaa saada kokeneemmat pelaajat hereille. Heidät, joiden varaan joukkue on rakennettu. Kumpikaan Räty ei mielestänuäi ole vielä sellainen pelaaja, jonka läsnäolo tai poissaolo vaikuttaisi joukkueen tasoon sen enempää, vaikka kumpi tahansa voisikin Ahomaisen ratkaisumaalin keväällä heittää. Jos itse saisin päättää, niin Räty olisi liigassa. En saa. Parastahan, tai oikeastaan nykyisin ainoita mielenkiintoisia asioita Kärpissä on omat nuoret ja heidän kehityksensä seuraaminen.
Eipä mittään. Olenhan tässä minäkin ollut osaltani turhankin kärkäs sanomissani, joten anteeksipyyntö lähtee tältä suunnalta samoin myös sinulle. Kärpät herättää välillä kovastikin tunteita ja se näkyy usein minunkin kommentoinneissa, vaikka yritänkin mielessäni koittaa hillitä hieman sanomisiani, niin välillä läikkyy hieman yli - valitettavasti.

Eiköhän tämä Räty -kuvio ole nyt minun osaltani puitu läpi ja nyt voisin välillä keskittyä muihin kuin jääkiekkoon liittyviin juttuihin, kun pelitkin menivät useamman viikon tauolle.

Hyvää loppuviikkoa kaikille!
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eiköhän tämä Räty -kuvio ole nyt minun osaltani puitu läpi ja nyt voisin välillä keskittyä muihin kuin jääkiekkoon liittyviin juttuihin, kun pelitkin menivät useamman viikon tauolle.

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Minäpä yritän samaa. Voi olla etten malta pysyä pois jos esim. viestejä/lainauksia tai ikäviä sanoja osoitetaan mulle, mutta muuten voisi ottaa jonkinlaisen ehkä hieman pidemmänkin breikin. Kerran päätin sellaisesta ja olinkin sitten koko kauden tarkkailijana, nyt en ainakaan lupaa pystyväni ihan samaan :D Hyvät joulukuun jatkot kaikille ja toivotaan, että pelitkin alkaa rullaamaan vielä lähiviikkoina!
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Toivoisin ainakin omalta osaltani, että Kärppiä aina ja kaikessa suojelevat laittaisivat minut ignoreen. Minä ja esim. Rädyn suhteen vastaavia ajatuksia kirjoittanut @Micol ansaitsemme oikeuden sanoa mielipiteemme siinä missä kuka tahansa muukin. Peräänkuulutan oikeutta olla myös eri mieltä Kärppien kanssa, sillä sielläkään ei olla koneita ja aina täydellisesti oikeassa.

Ei tämä nyt noin vakavaa ole... totta kai kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, eikä tämä mikään "kuka on oikeassa" kilpailu ole. Eikä voikaan olla, kun kukaan ei taatusti tiedä kaikkia faktoja Aatun kaudesta.

Omaan silmääni Aatu ei vain ole näyttänyt tällä kaudella pelaamissaan otteluissa mitenkään poikkeukselliselta, ei a-junnuissa eikä liigassa. Lahjakkutta on varmasti, sitä ei käy kieltäminen, mutta tämä kausi on ollut tähän saakka pettymys. Ässä-pelin kaksi maalia oli hieno juttu, mutta kun tuon pelin katsoo, niin tehot ehkä kuitenkin hämäävät sen pelin tason kanssa.

Olisiko voitu peluuttaa enemmän, varmasti näinkin. Mutta mun mielestä se näytönpaikka on ansaittava, muutenkin kuin draft-rankingin avulla. Olen itsekin sortunut siihen ajatteluun, että enemmän peliaikaa ja kunnon näyttöpaikka, mm. kun Puljujärvi pelasi Edmontonissa 8-9min per peli ilman yv-vastuuta. Mutta olen tässä ehkä muuttanut näkökantaani siihen, että jos pelaat ne jämäminuutitkin niin hyvin, sua ei voida enää kokoonpanon ulkopuolelle tiputtaa. Eikä kyse ole vain tehoista, vaan kokonaisvaltaisesta pelaamisesta, että annat joukkueen eteen kaikkesi.

Mutta me ei tiedetä mitä kaikkea Aatun tämän kauden taustalla on, muutenkin Kärpillä ollut poikkeuksellinen kauden alku koronatartuntoineen kaikkineen. Hyvää tässä on se, että Aatulla on edelleen mahdollisuus näyttää, että kuuluu liigajoukkueeseen ja vaikka ylivoimalle.
 

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Hyvä vastakkaista näkemystä edustava viesti @Goner. Ymmärrän sinänsä tuonkin näkemyksen, että se paikka pitää vaan väkisin ottaa ja on varmasti totta, että Aatu olisi voinut noilla pienillä minuuteilla tehdä "jotakin" enemmänkin.

Tehopisteiden osalta väitän silti, että tuollaisilla peliajoilla on niitä turha sen enempää odottaa. Tilastoista voimme huomata, että vaikka kuinka paljon Hermosen, Koskenkorvan ja Tuomaalan pirteyttä täällä ylistämme, eivät hekään pysty samoilla peliajoilla sen enempää tuottamaan. Tai tuottavat vähemmän.

On myös muistettava pelaajaprofiili, odotukset ja lähtökohdat. Jonkun Hermosen tuollaisena energiapelaajan profiililla ja pienillä odotuksilla on aika paljon helpompi näyttää hyvältä sekä käyttää hyväksi tuollaista peliaikaa. Rädyllä ne vahvuudet on ihan muualla ja on toki myös sentteri, eli vähän erilaista peluutusta voisi kaivata.

Eikä tämä ärsyyntyminen peluutukseen pelkästään johdu Aatun kohtelusta. Mielestäni hyökkääjiä kierrätetään edelleen aivan liikaa ja aivan turhaan. Pieninkin järki tuosta kierrätyksestä poistetaan siten, että joillakin pelaajilla on se kausikortti kokoonpanoon joka tapauksessa (Kobli, Mustonen, Sailio). Mamba on lukinnut tietyt pelaajat rotaatioon ja tietyt kokoonpanoon, eikä näytöillä tunnu olevan mitään merkitystä.

Tuota rotaatiota ei näköjään myöskään pienennetä, vaikka ei esitä yhtään mitään (Metsävainio). Kyllä valmentajalla pitäisi olla jo nyt selvä näkemys siitä, että vaikkapa Koskenkorva kuuluu kokoonpanoon ja kierrättämällä Metsävainiota Kossun paikalla ei saavuteta yhtään mitään.

Tämä syö joukkueen potentiaalia sekä näiden rotaatiossa olevien kehitystä.

Mamba myös puolusteli nuorten pelaajien peluutusta Aatun pudotuksen jälkeen sillä, että onhan nyt Tuomaala on mahtunut edustukseen. Tämä oli vähän turha yritys pestä omia kasvoja. Ehkä toki joku Tuomaala on helpompi laittaa nelosen laitaan pelaamaan 6-8 minuuttia, kuin antaa Aatun vaikkapa näyttää Mustosen tilalla.

Myös Topi Niemelän kohtelu alkukaudesta oli aika käsittämätöntä viime kauden näyttöjen perusteella. Tässäkin Mamballa oli jokin fiksaatio peluuttaa kokeneempia Ronkaista/Teppoa ennen Topia, jotka kyllä ovat ruutunsa hoitaneet, mutta onhan tuo Topin potentiaali ja pelillinen anti kuitenkin vähän eri tasolla.

Kyllä tässä on selvästi ollut havaittavissa, että Mamba vetää nyt vaikeana aikana tulos edellä ja luottaa kokemukseen. Ei ole ollut halua tai kärsivällisyyttä tuota nuorten kehityspuolta ajatella, eikä ottaa pienintäkään riskiä. Aina kun ollaan oltu tappiolla, on esimerkiksi Kunykin ketjun peliaika ollut todella kova, mielestäni liiankin kova. Puljujärvi on vetänyt suunnilleen joka toista vaihtoa.

Yksi asia, mitä olisi voinut myös miettiä, millaisiin tilanteisiin pelaajia laitetaan kentälle. Edistyneistä tilastoista voi huomata, että esimerkiksi Aatulla vaihdot on alkaneet noin 50/50 hyökkäys ja puolustusalueella. Puljujärvet ja Jokiset 60/40, Mustonen 55/45. Jotenkin tuntuisi järkevämmältä, että peliajan jo ollessa noin pieni, voisi Aatun ketjua olla järkevä hyödyntää edes enemmän hyökkäysalueen aloituksissa. Kyllä nuo kokeneemmat voisi sitten enemmän niitä oman pään aloituksia ottaa.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisiko voitu peluuttaa enemmän, varmasti näinkin. Mutta mun mielestä se näytönpaikka on ansaittava, muutenkin kuin draft-rankingin avulla.

Pidän nyt vähän kirjoittelupaussia, mutta uhkaukseni mukaisesti vastaan vielä pikaisesti minulle osoitettuun viestiin. Sen verran heikko luonne, etten malttanut olla napauttamatta kun välilehti näyttää punaista merkkiä :)

Mielestäni tällaiset koko maailmankin mittakaavassa poikkeavat lahjakkuudet laitetaan eri kastiin. En toki tiedä kaikkia tapauksia, mutta mieleen ei tule ensimäistäkään vastaavaa tuoretta esimerkkiä siitä että tuon tason nuori laitetaan nimenomaan kipuamaan ylös. On nimittäin aika helkutin vaikea kivuta noilla peliajoilla ja pelikavereilla, en nimittäin tiedä olisiko edes meidän superäijämme Mika Pyörälä, Mustosesta, Sailiosta ja vaikkapa Koblista puhumattakaan, loistanut tai pystynyt edes samaan tulokseen tuolla vastuulla. Mahdollinen harjoituspuoli (eli mitä siellä tapahtuu) on spekulaatiota johon en mielelläni lähde koska silloin melkeinpä ihan kaikki näkemäämme pohjautuvat mielipiteet voitaisiin vesittää tuolla verukkeella. Toki näistä saa olla myös toista mieltä.

Enää en kuitenkaan valita Rädystä, sain jo purettua mieltäni ja tehtyä selväksi, etten itse tykännyt siitä miten tämä meni. Nyt on aika katsoa Kärppien suhteen eteenpäin ja itselleni ottaa tästä kirjoittamisesta pientä lomaa. Toivottavasti tämä on kaikin puolin no hard feelings, palaan varmasti taas jossain vaiheessa teidän riemuksi, riesaksi ja osan kohdalla ei varmaan kummaksikaan :)
 

Carlos

Jäsen
Milloin, hyvänen aika milloin ihmeessä jääkiekkomaailma herää siihen että nämä suurella hypellä boostatut teinitähdetkin ovat silti ihan vaan normaaleja lapsia? Osa henkisesti, osa fyysisesti, osa molempia, osa enemmän tai vähemmän kuin toiset. Lapset kasvavat ja kehittyvät niiiiiiin eri tahtiin, heillä on todella värikäs elämä myös sarjapelien ulkopuolella, tulee ylämäkiä ja alamäkiä ja joskus vaan menee suoraan, joskus myös seinään. Se on ihan täysin normaalia.

On koulut, mopoautot/autot, tytöt, some-elämä, uusia asioita, vaikeita asioita, armeijaakin pukkaa päälle, on loukkaantumisia, on sairastumisia, on allergioita, on vatsavaivoja, on sydänsuruja on tragedioita, menetyksiä, on taloushuolia, on kiivastumisia ja tunnekuohuja ja tiesmitä. Ja kaikki edellämainittu laittaa esteitä tielle vaihtelevalla tahdilla. Ja edelleen se kaikki on normaalia.

Tähän päälle sitten juhlitaan jotain 16-vuotiasta lasta etukäteen varmana ykkösvarauksena ja miten mahtava jamppa hän kertakaikkiaan onkin, (toivottavasti alkoholiton) shamppanja suihkuaa ympärillä, pissikset jonottaa instakavereiksi, selkääntaputteluja ja ihailevia sanoja tulee joka suunnasta niin ettei ehdi edes sitä kuuluisaa kissaa huutamaan väliin. Treenatakin pitäisi taas jaksaa ja muistaa - tietty enemmän ja kovempaa kuin kukaan muu koskaan.

Entä mitä jos haluaisi viettää edes yhden illan kuussa leffassa ja pizzalla kavereiden kanssa, joista yksi rakentelee pienoismalleja, toinen kuvaa maisemia, ja kolmas rakentelee robotteja? Väärin? Ja tämä on se vaihe kun homma alkaa mennä epänormaalimpaan suuntaan.

Mitä nyt on tapahtunut on täysin luonnollista jatkumoa kaikelle sille epänormaalille, ja se saa meikäläisen niin totaalisen raivon partaalle etten tiedä taas mitenpäin olisin. Parin ikäluokan yhteensä useammasta tuhannesta pelaajasta on päästy nyt valitsemaan U20 -maajoukkuerinki, ja kuten kaikki tietävät, sinne on tosi vaikea päästä, kilpailu on totaalisen armotonta. Maajoukkueen valmentaja Pennanen myöskin avasi hiukan valintakriteerejä;

" – Joukkueessa on monipuolisesti erilaisia taitoja. Olemme myös halunneet korostaa, että olemme sitoutunut ja yhtenäinen joukkue."

Useampi kymmenen pelaajaa niistä tuhansista oli varmasti ihan hilkulla etteivät mahtuneet joukkueeseen, myös semmoisia joista suuri yleisö ei ole koskaan kuullutkaan. Näitä jamppoja harmittaa ihan vietävästi, oli se varmasti niin lähellä, mutta ei voi mitään, pakko niellä kalkkia, purra hammasta, ja treenata kovempaa. Aikaa kehittyä on vielä vaikka kuinka monta vuotta - lapset kehittyy niin eri aikaan ja eri tahtiin eri fysiikan ja pääkopan alueilla. Fuck that shit, eteenpäin, menenkin heti tästä jäälle - kuka tulee messiin?

Ja sitten löytyy 1 tai 2 todella hienoa nuorta miestä, aivan mahtavia tsemppareita, ikäluokkansa parhaimmistoa koko maailmassa, ottamassa pikkuhiljaa normaaleja huteria askeleita kohti aikuisuutta, ovat treenanneet jo monta vuotta erittäin vakavissaan jääkiekkoa - lajia jota rakastavat. Suuri yleisö ja media ovat dumanneet heidät nyt tällä hetkellä totaalisen epäonnistuneiksi luusereiksi, MITEN voi olla mahdollista, MISSÄ on menty vikaan, MIKÄ niitä oikein vaivaa, KÄYTTÄÄKÖ ne huumeita, vai RYYPPÄÄKÖ ne, KUKA ottaa vastuun, ja MIHIN heidän NHL-ura oikein tyssäsi????? Eihän niistä tule enää koskaan mitään, menetettyjä lupauksia, ihan huonoja pelaajia, ja-niin-edelleen-ja-edelleen-ja-edelleen, Stubbikin sanoi että tää oli „tässä“.

Hyvät palstasiskot ja -veljet, TÄMÄ on totaalisen väärin ja totaalisen fucked up. Upeita, valtavalla työmäärällä rakennettuja tulevaisuuden pelaajia dissataan ja painetaan pohjamutiin ennenkuin heidän varsinainen ura edes on alkanut! Siis oikeasti, miten 18-vuotiaan huippu-urheilijan juna on voinut jo „mennä“? Vastaan itse - ei ole, ja MITÄÄN ei ole vielä menetetty. Panarin sanoo tässä kohtaa „moi“.

Nyt valoja päälle näiden teini-idolien kanssa. Kerma nousee aina pintaan, sitä ei tarvitse väkisin nostaa. Kaikille kiekkoilijoille, myös Puistolalle ja Rädylle terveisiä, tehkää (lisää) töitä. Mitään kiirettä ei ole, parhaimmat saavutukset vaativat eniten aikaa.

Voima & kunnia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös