nikolaimakarov kirjoitti:Ah, mitä muistoja.
Vuoden 1982 syksyllä Jokerien nousu tapahtui melko yllättäen. Vaikka joku kirjoitti, että Jokereihin ostettiin hyvä pelaajia, niin itse asiassa muistelen joukkueen onnistuneen ylisuorittamaan vähän samaan tapaan kuin JYP tänä vuonna tai HPK monena viime kautena.
Pyhä Nikolai oli tietysti tähti vailla vertaa. Mies, jolta osattiin odottaa ja paljon saatiin.
No näin se meni minunkin muistini mukaan. Jokereissa oli muutama nimimies, mutta loput pelaajat olivat sitten niitä, jotka eivät muille kelvanneet. Aivan alkukausi oli pientä hapuilua, mutta sitten lähti kulkemaan. Ja kapellimestarina hääri Lindroos, Lindgren ja superpakki Makarov. Muitakaan kuten Sirviötä, Kermistä, Petäjäahoa, Ronoa ja kumppaneita unohtamatta. Tumba17 muisteli Koljan viilettäneen hyökkäyksen kärjessä, mutta minun kuvieni mukaan Makarov oli se pelaaja, joka toi pystysyötön Suomeen. Jumakauta niitä avauksia, joita Kolja jakeli. Kiekko syvältä omalta alueelta ylöspäin kiitävän hyökkääjän lapaan ennen toista viivaa - ja maali! Näin sen muistan. Jokerit kipusi kohti sarjajohtoa pitkin syksyä ja kisasi siitä mm. Ilveksen kanssa. Joskus ennen joulua Ilves eksyi Nordikselle ja Jokerit siirtyi pikatahtia tuossa ottelussa 2-0 johtoon. Ilves kuittasi yhtä nopeasti 2-2, mutta ensimmäiselle erätauolle mentiin Jokereiden johtaessa 4-2. Ja mitkä seuraavat kaksi erää! Lopputulos on jotain 12-4 tai 13-4 Jokereille ja oisko nyt tällä ottelulla tullut piikkipaikka, joka kesti runkosarjan loppuun asti. Hienoja ja upeitä suorituksia kavereilta illasta toiseen. Parasta jokerikiekkoa ikinä, se on mun mielipiteeni.
Playoffeissa Jokereille ei löytynyt vastusta. Finaaliin mentiin oikeastaan heittämällä ja niissäkin nopeasti ja helpohkosti 2-0 ottelujohtoon. Ruotsalainen teki sitten virmaset ja lausahti oisko ollut Iltalehdessä jotain siihen suuntaan, että hän ei osaa varmasti sanoa sitä, minkä näistä kolmesta mestaruusottelusta Jokerit voittaa, mutta mitä sillä on väliä kun Jokerit voittaa kuitenkin yhden ja se riittää. HIFK sai tästä lausunnosta uutta virtaa ja sitä juttua käytiin jätkien kanssa pukukopissa läpi... HIFK toi Game 3 alkaen kehiin mukaan nuorten supervitjan joukossaan muuan Esa Tikkanen - Jokereista ulos potkittu junnu. Ja ne finaalit olivat Helsingissä ja lähistöllä todella iso tapahtuma. Kaikki seurasivat niitä, nekin jotka eivät kiekosta mitään piitanneet. Itse tulin jostain reissusta Game 4 eikä mulla ollut tietenkään mitään pääsyippua. Junasta taksiin ja taksilla Nordikselle just ennen peliä ja siitä ostamaan mustasta pörssistä lippua. En saatana uskalla vieläkään sanoa paljonko siitä lipusta maksoin, mutta ihan käsittämättömän summan luovutin trokarille yhdestä ottelulipusta. Se oli pakko saada ja se saatiin kanssa.