A trip down the memory lane

  • 202 566
  • 709

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
nikolaimakarov kirjoitti:
Ah, mitä muistoja.
Vuoden 1982 syksyllä Jokerien nousu tapahtui melko yllättäen. Vaikka joku kirjoitti, että Jokereihin ostettiin hyvä pelaajia, niin itse asiassa muistelen joukkueen onnistuneen ylisuorittamaan vähän samaan tapaan kuin JYP tänä vuonna tai HPK monena viime kautena.
Pyhä Nikolai oli tietysti tähti vailla vertaa. Mies, jolta osattiin odottaa ja paljon saatiin.

No näin se meni minunkin muistini mukaan. Jokereissa oli muutama nimimies, mutta loput pelaajat olivat sitten niitä, jotka eivät muille kelvanneet. Aivan alkukausi oli pientä hapuilua, mutta sitten lähti kulkemaan. Ja kapellimestarina hääri Lindroos, Lindgren ja superpakki Makarov. Muitakaan kuten Sirviötä, Kermistä, Petäjäahoa, Ronoa ja kumppaneita unohtamatta. Tumba17 muisteli Koljan viilettäneen hyökkäyksen kärjessä, mutta minun kuvieni mukaan Makarov oli se pelaaja, joka toi pystysyötön Suomeen. Jumakauta niitä avauksia, joita Kolja jakeli. Kiekko syvältä omalta alueelta ylöspäin kiitävän hyökkääjän lapaan ennen toista viivaa - ja maali! Näin sen muistan. Jokerit kipusi kohti sarjajohtoa pitkin syksyä ja kisasi siitä mm. Ilveksen kanssa. Joskus ennen joulua Ilves eksyi Nordikselle ja Jokerit siirtyi pikatahtia tuossa ottelussa 2-0 johtoon. Ilves kuittasi yhtä nopeasti 2-2, mutta ensimmäiselle erätauolle mentiin Jokereiden johtaessa 4-2. Ja mitkä seuraavat kaksi erää! Lopputulos on jotain 12-4 tai 13-4 Jokereille ja oisko nyt tällä ottelulla tullut piikkipaikka, joka kesti runkosarjan loppuun asti. Hienoja ja upeitä suorituksia kavereilta illasta toiseen. Parasta jokerikiekkoa ikinä, se on mun mielipiteeni.

Playoffeissa Jokereille ei löytynyt vastusta. Finaaliin mentiin oikeastaan heittämällä ja niissäkin nopeasti ja helpohkosti 2-0 ottelujohtoon. Ruotsalainen teki sitten virmaset ja lausahti oisko ollut Iltalehdessä jotain siihen suuntaan, että hän ei osaa varmasti sanoa sitä, minkä näistä kolmesta mestaruusottelusta Jokerit voittaa, mutta mitä sillä on väliä kun Jokerit voittaa kuitenkin yhden ja se riittää. HIFK sai tästä lausunnosta uutta virtaa ja sitä juttua käytiin jätkien kanssa pukukopissa läpi... HIFK toi Game 3 alkaen kehiin mukaan nuorten supervitjan joukossaan muuan Esa Tikkanen - Jokereista ulos potkittu junnu. Ja ne finaalit olivat Helsingissä ja lähistöllä todella iso tapahtuma. Kaikki seurasivat niitä, nekin jotka eivät kiekosta mitään piitanneet. Itse tulin jostain reissusta Game 4 eikä mulla ollut tietenkään mitään pääsyippua. Junasta taksiin ja taksilla Nordikselle just ennen peliä ja siitä ostamaan mustasta pörssistä lippua. En saatana uskalla vieläkään sanoa paljonko siitä lipusta maksoin, mutta ihan käsittämättömän summan luovutin trokarille yhdestä ottelulipusta. Se oli pakko saada ja se saatiin kanssa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
cobol kirjoitti:
Ja ne finaalit olivat Helsingissä ja lähistöllä todella iso tapahtuma. Kaikki seurasivat niitä, nekin jotka eivät kiekosta mitään piitanneet.

Iltalehti oli ilmestynyt vasta vähän aikaa tuolloin ja yhdessä Ilta-sanomien kanssa peleistä tehtiin niin paljon juttuja ettei ole ennen eikä jälkeen nähty.
Jo otteluennakot olivat useita sivuja.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
cobol kirjoitti:
HIFK toi Game 3 alkaen kehiin mukaan nuorten supervitjan joukossaan muuan Esa Tikkanen - Jokereista ulos potkittu junnu..

Itse rupesin (harmi kyllä) seuraamaan kiekkoa vasta stadin finaaleja seuranneella kaudella, mutta muistan lukeneeni, että Tikkanen olisi pelannut ko. finaaleissa vain yhden pelin, tuon mainitun kolmannen ? Tämän jälkeen oli vuorossa nuorten MM-kisat.

Anyway, vaikka naapuria koskeekin niin tää on helvetin hyvä ketju.

Mites muuten tuo Ralen aivokalvontulehdus ? Muistelen, että yksi kausi hän oli pitkään pois ja Korpinen tuurasi. Syyksi ainakin mulle kerrottiin, että oli palelluttanut päänsä pakkasella vakavin seurauksin ? Vai oliko tämä vain pienen miehen kusettamista :) ?

Jokereilla oli muuten tuolloin kasarin alukupuolella minusta ehdottomasti seuran historian hienoin peliasu..tai ainakin se logo, siis se J kirjain joka hieman muistutti F-kirjainta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Tumba17 muisteli Koljan viilettäneen hyökkäyksen kärjessä, mutta minun kuvieni mukaan Makarov oli se pelaaja, joka toi pystysyötön Suomeen. Jumakauta niitä avauksia, joita Kolja jakeli. Kiekko syvältä omalta alueelta ylöspäin kiitävän hyökkääjän lapaan ennen toista viivaa - ja maali! Näin sen muistan.
Olette kummatkin oikeassa, sillä näitä kovia syöttöjä Makarov todellakin jakeli suoraan hyökkääjän lapaan täyteen vauhtiin, mutta kyllä minustakin bravuuriksi muodostui se, kun Kolja ylivoimaisella luistelunopeudellaan nousi oikeata laitaa pitkin kiekon kanssa ja oli ylimpänä pelaajana ylittämässä siniviivan, yleensä pysähtyi viivan jälkeen omalle pakin paikalleen, odotti että muu ketju ehtii sisään hyökkäysalueelle, tarvittaessa harhautti puolustava pelaajan tai kaksi paikallaan seisten ja siitä alkoi sitten pyöritys.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kaizu kirjoitti:
Jokereilla oli muuten tuolloin kasarin alukupuolella minusta ehdottomasti seuran historian hienoin peliasu..tai ainakin se logo, siis se J kirjain joka hieman muistutti F-kirjainta.
Logo oli kyllä hieno, mutta kovin kauan se ei muistaakseni ollut käytössä. Itselläni ei ole aavistustakaan mitä uudella logolla tuolloin haettiin, mutta muistaakseni se oli käytössä silloin, kun Jokerien taustalla kuhisi muutoinkin ja joukkueen nokkamiehinä esiintyivät Tuunanen ym. suharit. Silloin kävi kulisseissa samanlainen siirtoruletti kuin tänä päivänä käy kopissa.

Hämärä juttu muuten, että tuosta mainitusta logosta minulle tulee aina mielikuva Kanareikin (?) nimisestä kaverista tuollainen "f-logo" paita päällään. Muistaako kukaan oliko Kanareikin tuolloin Jokereissa ? Muistikuva tuosta äijästä ja nimenomaan tuo paita päällänsä sekä pelihousujen sivut revittyinä on joka tapauksessa painautunut ikuisesti korvien väliin. Samoin kuin se, että meille Jokeri-junnuille silloin väitettiin Kanareikinin joutuneen rikkomaan housunsa, koska reidet olivat niin vahvat/paksut ;)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
kaizu kirjoitti:
Anyway, vaikka naapuria koskeekin niin tää on helvetin hyvä ketju.
Kiitos kehuista ja teidän puolelle eritoten kiitokset siitä että osallistuminen ketjuun on ollut asiallista (Isaksson ja ArchieG mm.) ja toivon että lisää asiallista osallistumista vieläkin tulisi (Johannes?).

Omista kaipailen kovasti bozikin panosta.

kaizu kirjoitti:
Mites muuten tuo Ralen aivokalvontulehdus ? Muistelen, että yksi kausi hän oli pitkään pois ja Korpinen tuurasi. Syyksi ainakin mulle kerrottiin, että oli palelluttanut päänsä pakkasella vakavin seurauksin ? Vai oliko tämä vain pienen miehen kusettamista :) ?
En tiedä tarkkaa syytä, mutta sen voin vahvistaa että samalla lailla minuakin pienenä peloteltiin että jossen pidä pipoa, tulee aivokalvontulehdus.

edit: johan se bozik paikalle pamahti kun kaipailinkin jo!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
bozik kirjoitti:
Logo oli kyllä hieno, mutta kovin kauan se ei muistaakseni ollut käytössä. Itselläni ei ole aavistustakaan mitä uudella logolla tuolloin haettiin, mutta muistaakseni se oli käytössä silloin, kun Jokerien taustalla kuhisi muutoinkin ja joukkueen nokkamiehinä esiintyivät Tuunanen ym. suharit. Silloin kävi kulisseissa samanlainen siirtoruletti kuin tänä päivänä käy kopissa.

Tuo f-logo oli kyllä ennen "Tuunasen aikoja". Eiköhän se ollut silloin kun taustalle perustettiin Jokeriklubin Tuki ry, jonka toimitusjohtajana oli ainakin alkuvaiheessa Tapani Korpela. Olisiko logon vaihto voinut liittyä jotenkin Jokerien ja HJK:n "fuusioon" edustustasolla. Minä en tuosta logosta koskaan pitänyt ja onneksi se aika pian vaihdettiinkin takaisin siihen ainoaan ja oikeaan.

Tuunanen tuli sitten kaiketi divariaikoina mukaan. Tuolloinhan (80-luvun loppupuoli) elettiin vahvaa talouden ja pörssin nousukautta nurkanvaltauksineen, joissa Tuunanen kunnostautui. Valtataistelu Jokereissa oli kova, kunnes Kummola-Harkimo akseli voitti ja loppu on historiaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
kaizu kirjoitti:
Jokereilla oli muuten tuolloin kasarin alukupuolella minusta ehdottomasti seuran historian hienoin peliasu..tai ainakin se logo, siis se J kirjain joka hieman muistutti F-kirjainta.

Vielä heiluu hallissa lippu, jossa on tuo logo. Olisin saanut siitä muutama sata dollaria edellisissä Jokerien mestaruusjuhlissa joltain ulkomaan elävältä. Muistaakseni tuon logon käytöstä tuli aikoinaan jotain kränää. Olisiko ollut jotain änäriin liittyvää, not sure.

82-83 kausi (tai sen päätös) on jatkuva painajainen, joka ei lopu ennen kuin se päästään kuittaamaan. Olin silloin nuorena pojankloppina Töölön tavara-asemalla töissä ahtaajana ja löin ennen finaalisarjaa kossupullon vetoa toisen ahtaajan kanssa voittajasta. Voi sitä vitutuuuuusta, kun piti maksaa hävitty veto ja kuunnella kuittailut päälle. Ei ollut kaukana kiskoille hyppääminen.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyviä tarkennuksia Vakiolta. F-logo taisi tosiaan olla jo ennen "Tuunasia".

Pikainen paluu maailman kauneimpaan narrilogoon oli tietenkin pelkästään positiivinen asia, mutta kaunis se oli f-logokin. Jos en väärin muista, niin silloin urheiluruudussa kun näytettiin kierroksen tulokset, niin käytettiin seurojen logoja nimien sijaan. Siihen aikaan viitisenkymmentä kiloa keveämpi bozik ihaili f-logoa aina kierrostulosten yhteydessä ja toki myös hallissa. Missään vaiheessa tämä f-logo ei kuitenkaan junioripuolelle välittynyt, sillä muutoin omistaisin itsekin joitakin vanhoja Jokeri-tuotetteita tuolla logolla varustettuna.

Tuota paikallisfinaalia ei kovin paljon viitsi muistella. Tuntuu vähän samalta kuin sortuvan kerrostalon alle jääminen ja sitten jotkut tulevat puskutraktoreilla "pelastamaan" tietämättä, että raunioissa on joku hengissä. Tekisi mieli huutaa, mutta kukaan ei kuule ja ahdistus on kova.

Aina sitä jotakin mieleen palaa kun tätä ketjua lueskelee. Harmi vain, että muistini on niin kovin kehno, etteivät nimet ja varsinkaan vuosiluvut pysy millään muistissa. Hauska tapaus vaikeilta vuosilta palasi kuitenkin mieleeni. Joku silloin kurimuksen aikaan Jokereissa pelannut veskari oli aikoinaan kohtuullisen laiska ja suorastaan vittuuntunut Jokerien toimintaan. Tämä vittuuntuminen tuli hyvin esiin matsissa, jossa kiekko heitettiin Jokerien päätyyn ja Jokeri-pakki huusi veskarille, että pysäyttää ja hakee kiekon pelattavaksi. Vastaus veskarilta tuli välittömästi ja kuului katsomoon asti "Saatte te sen vittu itsekin"...

Ps. PeteX pidä (f)lippu korkealla, aina ;)
 
Suosikkijoukkue
JOKERIT, D.I.F., Sergei Fjodorov
bozik kirjoitti:
Samoin kuin se, että meille Jokeri-junnuille silloin väitettiin Kanareikinin joutuneen rikkomaan housunsa, koska reidet olivat niin vahvat/paksut ;)

Kyllä, tämän stoorin olen kuullut myös. Josta tulee automaattisesti mieleen myöhempien aikojen tarina muuan S.Gagnonista, jolla oli sen verran paksut ranteet että pelikintaita piti repiä resoreista auki vähän enemmänkin jotta olisivat käsiin mahtuneet -ja ennen kaikkea tarvittaessa salamannopeasti niistä irronneet.

Yksi pysyvä muisto itselläni tuolta 82-83 kaudelta on Häpä Oksasen keskialueen yhden kosketuksen käännöt Makarovin pystyavauksista laitoihin Petäjäaholle sekä Lindgrenille, monesti vielä höystettynä ns. tsekkiharhautuksella eli katse oli ihan eri suuntaan kuin mihin kiekko lähti. Sille kaverille oli sitä kuuluisaa peliälyä kyllä siunaantunut mahtavasti. Toinen pelaaja jonka otteita jo tuolloin junnuna seurasin suurennuslasilla oli suosikkipelaajani Markus Lehto, joka taisi juuri tuolla kaudella tehdä debyyttiään äijissä.

Tosiaan, voi sitä elämää suurempaa vitutusta kun rakas naapuri lopulta otti ja vei kannun, tuntui vielä pitkälle kesään käsittämättömältä miten läpi kauden upealla pelillä vastustajia pyöritellyt Jokerit hävisi kaikki kolme viimeistä finaalia. Prkl!
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Hienoa lukea näitä muistikarkeloita! Monelle vähän vanhemmalle ja ottelut itse paikan päällä kokeneelle nuo vuoden 83 finaalit ovat varmasti jättäneet huonoja viboja, mutta minulle ne merkitsivät kannattajauran alkua enkä silloin ymmärtänyt tilanteen suuruutta muuta kun että kaikki puhuivat niistä otteluista. Olin seitsemän vanha kun finaaleja pelattiin, enkä varmaan käynyt vielä hallilla kertaakaan, mutta jostain ihme syystä tuolloin minulle selvisi että kannatan Jokereita. IFK:n pikkuisen onnekas voitto ja kannattajien/seurajohtajien rajaton ylimielisyys tapauksen jälkeisinä vuosina jolloin rupesin käymään otteluissa tuskin myöskään olivat ihan merkityksettömiä asioita (vaikka sattumahan näitä aina tottakai lopulta ohjaa...) Moni on täälläkin moittinut parin vuoden takaista play-off-kohtaamista, mutta minulle nuo neljä ottelua merkitsivät tavallaan ympyrän sulkeutumista ja wanhan ajan loppua. Tuon 4-0-ottelusarjan jälkeen ei sitä vanhaa haamua ole enää jäljellä. Kaukalossahan se oli jo muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käynyt selväksi kymmenen vuoden ajan (noin vuodesta 91-92) että kuka vie ja ketä, mutta vasta tuo play-off-kohtaaminen teki minusta lopullisen varman siitä että se oli siinä. Tätähän monet tietysti vähättelevät koska haluavat elää vanhassa glooriassa, mutta 4-0-sarja on kuitenkin minulle tärkein yksittäinen play-off-sarja vuoden 91-92 finaalia lukuun ottamatta. Aika vähän loppujen lopuksi merkitsi munaton tippuminen Kärpille samana vuonna.

Todellinen Jokerikannattaja minusta tuli viimeisen liigakauden aikana vuonna 86-87, jolloin asuimme pari vuotta Tampereella. Siteet kotikaupunkiin pidettiin yllä kannattamalla Jokereita. Tästä koituikin silloisen tamperelaisen kultahumun keskellä todellinen pilkan aihe, josta sain voimaa jopa matkustaa silloin tällöin Helsinkiin katsomaan pelejä parin seuraavan vuoden aikana. Tällaiselta matkalta tarttui mukaan Jokereiden kangasmerkki, joka ommeltiin talvitakkiin kiinni. Tästä sainkin kuulla päivittäin koulussa jorinoita. Muistan myös lämmöllä Koovee-Jokerit-otteluita Tampereella divariaikoina. Yhden Jokerit taisi hävitä jotain 7-3, ja muistaakseni Selänne ajettiin kentältä yhdessä ottelussa, jolloin paikalliset sankarit tiesivät kertoa että miehestä ei koskaan tulisi minkään tason jääkiekkoilijaa joka mahtuisi edes paikalliseen divarijoukkueeseen. Toinen hieno muisto divariajoilta on tietysti liigakarsinta Kärppiä vastaan. Olin katsomassa Jokereiden ensimmäistä kotiottelua, josta tuli selkeä voitto. Ai sitä tunnelmaa katsomossa kun jengi hulluna huusi! Viidennen ottelun seurasin Ylläksellä teksti-tv:n välityksellä. 0-1, 0-2, 0-3 ja lopulta 2-5. Herran pieksut mikä fiilis!

Muistelen lämmöllä myös A-junnujen mestaruutta noina samoina vuosina. Siitähän se kaikki lähti nousua ajatellen. Mutta emme vissiin vielä tulleet 90-luvulle...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aake kirjoitti:
Monelle vähän vanhemmalle ja ottelut itse paikan päällä kokeneelle nuo vuoden 83 finaalit ovat varmasti jättäneet huonoja viboja, mutta minulle ne merkitsivät kannattajauran alkua enkä silloin ymmärtänyt tilanteen suuruutta muuta kun että kaikki puhuivat niistä otteluista. Olin seitsemän vanha kun finaaleja pelattiin, enkä varmaan käynyt vielä hallilla kertaakaan, mutta jostain ihme syystä tuolloin minulle selvisi että kannatan Jokereita. IFK:n pikkuisen onnekas voitto ja kannattajien/seurajohtajien rajaton ylimielisyys tapauksen jälkeisinä vuosina jolloin rupesin käymään otteluissa tuskin myöskään olivat ihan merkityksettömiä asioita (vaikka sattumahan näitä aina tottakai lopulta ohjaa...)
Helvetin hieno kirjoitus, enkä oikein edes tiennyt mitä lainaisin, niin paljon tekstiä, jonka suoraan allekirjoittaisin. Joka tapauksessa ja mutu-tuntumalla väittäisin, että tuo katkera finaalitappio loi aikoinaan Jokereille todella vahvan kannattajapohjan. Moni pikkupoika asettui heikomman puolelle, moni vanhempi kannattaja halusi näyttää paremmilleen (menestyvät ja ylimieliset Hifk ystävät) että vielä täältä tullaan. Itse asiassa oli vain ajan kysymys, koska tämä joukkovoima/itkuraivo purkautuu siihen menestykseen, jota on tuhkimotarinaksikin kutsuttu.


Aake kirjoitti:
Moni on täälläkin moittinut parin vuoden takaista play-off-kohtaamista, mutta minulle nuo neljä ottelua merkitsivät tavallaan ympyrän sulkeutumista ja wanhan ajan loppua. Tuon 4-0-ottelusarjan jälkeen ei sitä vanhaa haamua ole enää jäljellä. Kaukalossahan se oli jo muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käynyt selväksi kymmenen vuoden ajan (noin vuodesta 91-92) että kuka vie ja ketä, mutta vasta tuo play-off-kohtaaminen teki minusta lopullisen varman siitä että se oli siinä.
Allekirjoitan. Ihan samat fiilikset. Tuo viimeinen sarja vaan oli turhan yksipuolinen, mutta kyllä ainakin minulla ennen sarjaa kävi mielessä se, toistuuko katastrofi. Homma sitten jotenkin väljähti, mutta myös omissa ajatuksissani tuo sarja tuo oli, jos ei nyt kuitti, niin ainakin vastaus. Ja samalla merkki "ylivallan" loppumisesta.
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aake kirjoitti:
Monelle vähän vanhemmalle ja ottelut itse paikan päällä kokeneelle nuo vuoden 83 finaalit ovat varmasti jättäneet huonoja viboja, mutta minulle ne merkitsivät kannattajauran alkua enkä silloin ymmärtänyt tilanteen suuruutta muuta kun että kaikki puhuivat niistä otteluista. Olin seitsemän vanha kun finaaleja pelattiin, enkä varmaan käynyt vielä hallilla kertaakaan, mutta jostain ihme syystä tuolloin minulle selvisi että kannatan Jokereita. IFK:n pikkuisen onnekas voitto ja kannattajien/seurajohtajien rajaton ylimielisyys tapauksen jälkeisinä vuosina jolloin rupesin käymään otteluissa tuskin myöskään olivat ihan merkityksettömiä asioita (vaikka sattumahan näitä aina tottakai lopulta ohjaa...) Moni on täälläkin moittinut parin vuoden takaista play-off-kohtaamista, mutta minulle nuo neljä ottelua merkitsivät tavallaan ympyrän sulkeutumista ja wanhan ajan loppua. Tuon 4-0-ottelusarjan jälkeen ei sitä vanhaa haamua ole enää jäljellä. Kaukalossahan se oli jo muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käynyt selväksi kymmenen vuoden ajan (noin vuodesta 91-92) että kuka vie ja ketä, mutta vasta tuo play-off-kohtaaminen teki minusta lopullisen varman siitä että se oli siinä. Tätähän monet tietysti vähättelevät koska haluavat elää vanhassa glooriassa, mutta 4-0-sarja on kuitenkin minulle tärkein yksittäinen play-off-sarja vuoden 91-92 finaalia lukuun ottamatta. Aika vähän loppujen lopuksi merkitsi munaton tippuminen Kärpille samana vuonna.
Mielenkiintoisia asioita. Laitan hieman omaa näkökulmaa kehiin: Ehkä -83 mestaruus teki jopa hallaa siinä mielessä IFK:lle, että se sai seuran ja sen kannattajat kylläiseksi moneksi vuodeksi, jota vielä edesauttoi Jokereiden alamäki ja lopulta divariin putoaminen tuon kauden jälkeen. IFK vaipui niin sanottuun pysähtyneisyyden aikaan, josta on merkkejä vielä tänäkin päivänä. Harkimon ostettua Jokerit ja saatua jopa se menestymään ei IFK:n johdossa vieläkään osattu reagoida. Vasta parin kentälle heitetyn broilerin jälkeen Moberg havahtui ja palkkasi nuoren ja kunnianhimoisen Kekäläisen hoitamaan pelaajapolitiikkaa menestyksekkäin seurauksin.

Noista 02-03 puolivälieristä vielä sen verran, että kyllähän Jokerit olivat ottaneet kaupungin haltuunsa jo 90-luvun alussa, mitä nyt IFK oli herrana pari kautta 90-luvun lopussa. Ehkä tämä playoffssarja oli Jokerifaneille tietyn aikakauden loppu, mutta lähinnä ihmettelin tuon sarjan hajuttomuutta, mauttomuutta ja värittömyyttä. Johtuiko se sitten Jokereiden ylivoimasta vai eikö sitten Helsingissä enää vaan synny niin kovaa vastakkainasettelua IFK vs. Jokerit kuin 80-luvun alussa johtuen suuresta "maalta" muuttaneiden määrästä ja jääkiekon pienestä taantumisesta? Otteluista yksi taisi olla loppuunmyyty.

Toivottavasti tätä jääkiekkohuumaa pääsisi vielä joskus aistimaan stadissa, kun wanhat kunnon kiistakumppanit IFK ja Jokerit taistelisivat finaalissa.

Anteeksi hieman off-topic -viesti.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Näinkö siinä sitten kävi, että -83 finaalien muisteleminen löi äijät taas niin maihin, ettei juttua enää pukkaa? No, koko 80-luvun loppuhan oli Jokereiden kannalta äärimmäisen huonoa aikaa, kun sekä taloudellinen että kiekollinen alamäki oli jyrkkä ja pitkä ja kulminoitui Jokereiden tippumiseen SM-liigasta keväällä 1987. Itselläni oli armeijan ja opiskelujen takia pieni tauko SM-liigakiekkoilusta juuri tuolloin kun Jokerit tippui divariin, joten Jokereiden uusi tuleminen jäi minulta kokematta, kun uuden ja massiivisen kannatuksen siemen kylvettiin ensimmäisen divarikauden aikana, joten luovutan kapulan mielelläni näiden divarikausien ajalta jollekin toiselle pitkän linjan fanille joka voisi näistä vähän kertoa.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Jokeritemppu

Gags kirjoitti:
Olette kummatkin oikeassa, sillä näitä kovia syöttöjä Makarov todellakin jakeli suoraan hyökkääjän lapaan täyteen vauhtiin, mutta kyllä minustakin bravuuriksi muodostui se, kun Kolja ylivoimaisella luistelunopeudellaan nousi oikeata laitaa pitkin kiekon kanssa ja oli ylimpänä pelaajana ylittämässä siniviivan, yleensä pysähtyi viivan jälkeen omalle pakin paikalleen, odotti että muu ketju ehtii sisään hyökkäysalueelle, tarvittaessa harhautti puolustava pelaajan tai kaksi paikallaan seisten ja siitä alkoi sitten pyöritys.



Aikansa Urheiluruutu risti alivoimalla tehdyn maalin "Jokeritempuksi". Muistaakseni oli tuolla kaudella jonkinlainen ennätys näissä av-maaleissa. Pääarkkitehti tuo Makarov.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
bozik kirjoitti:
Helvetin hieno kirjoitus, enkä oikein edes tiennyt mitä lainaisin, niin paljon tekstiä, jonka suoraan allekirjoittaisin. Joka tapauksessa ja mutu-tuntumalla väittäisin, että tuo katkera finaalitappio loi aikoinaan Jokereille todella vahvan kannattajapohjan. Moni pikkupoika asettui heikomman puolelle, moni vanhempi kannattaja halusi näyttää paremmilleen (menestyvät ja ylimieliset Hifk ystävät) että vielä täältä tullaan. Itse asiassa oli vain ajan kysymys, koska tämä joukkovoima/itkuraivo purkautuu siihen menestykseen, jota on tuhkimotarinaksikin kutsuttu.

Allekirjoittaa tämän myös hän. Itse olin 9-vuotias tuona kohtalon keväänä -83, eikä minullakaan oikein varmaa taikka selvää kuvaa ole siitä, miten ja miksi Jokerit muotoutui omaksi seuraksi. Sen kyllä muistan snadista lähtien, että kissafanit olivat kohtuullisen ylimielisiä ja toki siten ylpeitä omasta kannattamastaan seurasta. Narri virnisti kuitenkin Tompalle ja sillä tiellä ollaan edelleen.

Osa leikkimielellä ja osa tosimielellä vielä tänäkin päivänä kuittailee minullekin (eikös me olla jo aikuisia, häh?) Jokerien kannattamisesta ja naureskelevat "menestysjoukkueelle", joka rahalla pärjää. Sinänsä tässä on hauska kontrasti tuohon kurjaan menneisyyteen, jolloin tietoisesti tai vähemmän tietoisesti monet meistäkin ovat valintansa tehneet ja silloinhan Jokerit tosiaan oli altavastaajan asemassa.

p.s. Osa narrigeeneistä on saattanut valahtaa faijankin kautta. Nuorena sällinä ja ehtana stadilaisena isäpappa skulasi TöVen junnuissa... ja kyllähän tuo pappa edelleenkin oikeaa väriä tunnustaa =)

p.s.2 Hienoa settiä ketjussa, keep it going! Mukavaa kun porukka muistaa noin paljon detaljeja.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Jokereiden divariajat

Huudellaanpa lisää tänne naapuriin, kun tuli kuitenkin aika lailla noissa divaripeleissä käytyä....

Sellanen yksityiskohta on jäänyt mieleen divariin putoamisesta, että se varmistui ottelussa, jossa Jokerit voitti IFK:n mutta "tulokset muiltapaikkakunnilta" olivat sen verran epäedulliset, että teoreettinenkin säilymismahdollisuus meni voitosta huolimatta.

Jokereiden ensimmäiseltä divarikaudelta on jäänyt mieleen fanikatsomon syntyminen pikkuhiljaa A3:seen. Juuri täältä lähti kipinä tulevaan "jokeriboomiin", taisipa siellä olla muuten rumpujakin joskus :) ?

Pelillisesti ensimmäinen divarikausi ei ollut Jokereilta mitään kovinkaan kaksista, taisivat sijoittua keksikastiin tai jopa hieman alapuolelle. Pelaajistakaan ei ole sen suurempaa muistikuvaa, taisi Sholman olla edelleen maalissa ja Selänne, Säilynoja ja Immonen keskittyä vielä A-junnujen peleihin ?

Toiseen divarikauteen Jokerit lähti selvästi kovemalla panostuksella, tarkoituksena nousta liigaan. IFK:sta kupattiin takas "omat" miehet, Tony Arima ja Anssi Melametsä. Selänne ja kumppanit nousivat tosimielessä miesten peleihin.

Kautta väritti myös ensimmäistä divarikauttaan pelanneen Kiekko-Espoon hyvä menestys. Nähtiin jopa sellainen ihme, että divaripelissä Helsinigin jäähallissa oli yli 5000 katsojaa, kun nämä kaksi kohtasivat syyskaudella. Espoo voitti.

Jokerit hommasi muistaakseni juuri ennen joulua maalivahti Cleon Daskalakiksen (varmasti kirjoitin väärin) ja kanukkipakin, Dawe Moylanin. Daskalakis oli divarin tasoon nähden erinomainen veskari ja Moylan oli sopivan luupäinen.

Pari hauskaa yksityiskohtaa kauden ajalta: Forssan palloseuralla oli joku halliremontti tms. jonka takia joukkue joutui pelaamaan kotiotteluitaan muualla kuin Forssassa. Jokereita vastaan "kotiottelu" pelattiin Stadin jäähallissa perjantai-iltana, Jokerit voitti noin kymmenellä maalilla ja humalainen yleisö vittuli forssalaisille kaikesta mahdollisesta, ottelussa kuulutettavista mainoksista lähtien. Melkoinen kotimatsi.

Runkosarjan viimeisessä matsissa Jokerit nuiji kotonaan vastustajan (en muista minkä), mutta valmentaja (kuka ?) ei ollut näkemäänsä tyytyväinen vaan komensi joukkueen luistelmaan ympäri kenttää kovalla teholla. Pientä showmeininkiähän tässä oli, mutta yleisö joka jäi kiittämään runkosarajasta tykkäsi ja hurrasi.

Sellasta...
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kaizu kirjoitti:
Jokerit hommasi muistaakseni juuri ennen joulua maalivahti Cleon Daskalakiksen (varmasti kirjoitin väärin) ja kanukkipakin, Dawe Moylanin. Daskalakis oli divarin tasoon nähden erinomainen veskari ja Moylan oli sopivan luupäinen.

Tuon Daskalakiksen minäkin muistan elävästi. Itse olin silloin vielä melko nuori, ja Jokereissa itsekin pelailin. Olimme melko usein hallilla myymässä ohjelmia, ja tuli siinä sivussa tietenkin pelejä seurailtua. Cleon oli kyllä melkoinen persoona.... Milloin oli puolessa kentässä vastassa antamassa avauksia, ja milloin teki paraatipelastuksia maliviivalta. Itseeni tuollainen persoonallinen pelityyli ainakin upposi kuin veitsi voihin.


Offtopic: Minulla pitäisi muuten olla vielä jossain muutama Jokereiden aito pelipaita divariajoilta. Nehän myytiin kauden jälkeen jonkinlaisessa huutokaupassa, ja isäni nitä jokusen ostikin. Muistaakseni löytyy Stranderin ja Juha Salon paidat ainakin. Herättää kateutta monessa fanissa hallilla =) Tosin en ole pariin vuoteen muistanut noita käyttää.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kaizu kirjoitti:
Pari hauskaa yksityiskohtaa kauden ajalta: Forssan palloseuralla oli joku halliremontti tms. jonka takia joukkue joutui pelaamaan kotiotteluitaan muualla kuin Forssassa. Jokereita vastaan "kotiottelu" pelattiin Stadin jäähallissa perjantai-iltana, Jokerit voitti noin kymmenellä maalilla ja humalainen yleisö vittuli forssalaisille kaikesta mahdollisesta, ottelussa kuulutettavista mainoksista lähtien. Melkoinen kotimatsi.
Jos muistini ei tee tepposia, niin tämä vittuilu alkoi siitä, kun mainostettiin jotakin pientä putiikkia aivan Forssan keskustassa. Tietäähän sen mitä tuollaisesta seuraa. Aivan merkityksetöntä ei varmaan ollut sekään, että tuolloin Jokerien matseissa keskiarvokatsoja oli jotakin puistokemistin ja muuten vaan vinksahtaneen välillä. Kun tämä yleisö sitten juovuspäissään kuuli "junttimainoksia", niin siitähän ilo repesi.

Daskalakiksesta sen verran, että mies on kaikkien nitro-veskarien kantaisä. Futiksesta tutuin termein Cleon oli lähempänä piilokärkeä kuin liberoa. Oman siniviivan ja punaviivan välissähän tämä mies vietti reilusti aikaa jakamassa avauksia ja läheskään aina nämä avaukset eivät menneet omille. Hyvä veskarihan Cleon oli, silloin kun oli torjuntatontilla.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
laredo kirjoitti:
Aikansa Urheiluruutu risti alivoimalla tehdyn maalin "Jokeritempuksi". Muistaakseni oli tuolla kaudella jonkinlainen ennätys näissä av-maaleissa. Pääarkkitehti tuo Makarov.
Jokerit teki tuolloin 11 av-maalia, mikä oli toiseksi eniten. Ilves teki yhden enemmän. Jostain syystä nuo Jokereiden av-maalit ovat kuitenkin jääneet porukan mieleen.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täälläpä oli mielenkiintoinen viestiketju.

kaizu kirjoitti:
Sellanen yksityiskohta on jäänyt mieleen divariin putoamisesta, että se varmistui ottelussa, jossa Jokerit voitti IFK:n mutta "tulokset muiltapaikkakunnilta" olivat sen verran epäedulliset, että teoreettinenkin säilymismahdollisuus meni voitosta huolimatta.

Näinhän se oli. Jokerit ja Ässät olivat melkein koko kauden peränpitäjinä liigassa ja Ässät onnistui voittamaan muistaakseni runkosarjan ykkösen Kärpät 3-2 samaan aikaan kun Jokerit otti merkityksettömän 6-4 voiton HIFK:sta. Tuo Helsingin paikallispeli keräsi jotain vähän yli 3000 katsojaa, ja taitaa olla pienin luku koskaan Helsingin paikallispelien historiassa?

Melko ratkaisevaksi muodostui muutama kierros aikaisemmin pelattu Jokerit-Ässät -ottelu, jonka Ässät voitti 2-6. Kuuntelin ja jännitin peliä radion välityksellä ja ainakin Tapio Levo teki Javanaisen syötöstä yhden Ässien maaleista.

Ässät otti sarjan lopussa hurjan voittoputken ja nousi lopulta kuudenneksi. Runkosarjan viimeisellä kierroksella Ässät ja Jokerit kohtasivat vielä Porissa. En ole peliä nähnyt, mutta siinä kuulemma pistettiin kunnon nyrkkitalkoot pystyyn ja niissä hääri mukana ainakin jo aiemmin mainittu Yaremchuk. Pelikieltoja kärsittiin seuraavan kauden ensimmäisessä ottelussa.

Kaudelta 1983-84 muistan sellaisen Ässät-Jokerit ottelun, joka päättyi 4-10. Tätäkään en nähnyt, mutta Satakunnan Kansa otsikoi seuraavana päivänä: "Sähkökatkolla alettiin, jäähysumaan päätettiin". Ottelun alussa meni hallista sähköt ja pelillisesti Jokerit karkasi toisen erän alussa jo 1-6 johtoon. Peli menikin sitten hulinaksi ja Ässien ykköskenttä Levo- Nikander- Makkonen- Ruuttu- Javanainen keräsi kymppejä ja pelikieltoja.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Pitääkö muuten paikkansa huhu, että Daskalakis olisi kärynnyt ratista tai kannabiksesta, ja tämän vuoksi ei saanut sopimusta Jokerien liigajoukkueeseen?

Joitain muistoja:

- "Belisto-suklaapatukka 2000 ensimmäiselle katsojalle", olikohan kyseessä putoamista edeltävä kausi jolloin em. rajapyykki jäi usein rikkomatta?
- ensimmäinen divarikausi ja vastassa Sport, massiiviset "Hååååkkkan"- huudot Hjerpelle, myös vierasjoukkueen Jukka Sepon hihat paloivat.
- samainen divarikausi ja Kiekkoreipas, massiiviset "Paska-Eivola!"-huudot päätuomarille läpi kolmannen erän.
- häkkipäisen Teemu Selänteen ensimmäinen maali miesten sarjoissa, taisi upota VaKin verkkoon läpiajosta?

Onkos imatralainen kaupunginvaltuutettu Tenho Salakka tullut vielä mainituksi?
 

Brock

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paras organisaatio
Kohtalon kevääseen -83.

Joku jo mainitsikin nuo Iltasanomien ja Iltalehden monen sivun kirjoitukset finaaleista. Olin itse silloin jo työelämässä ja mestassa missä oli paljon jätkiä ikähaarukassa 17 - 30. Fanaattisia faneja kummallakin joukkueella. Koko tuon viiden pelin rulianssin ajan kävi keskustelu, hattuilu ja kuittailu kaikki safkikset ja muut tau'ot. Hilkulla oli välillä, ettei nyrkkikin heilunut - niin kuumeni tunteet! Samanlaista tunteen paloa jääkiekkoa kohtaan en muista kokeneeni sittemmin.

Olliko se muuten näissä finaalipeleissä, kun Pappa Ruotsalainen veti ässän hihasta, ja pisti aloittavaksi molariksi kakkosen, joka sittten heti ekalla katkolla meni vaihtoon? Se oli temppu, jota Hifki fanit eivät meinanneet sulattaa lainkaan!

Muutaman vuoden takainen kohtaaminen pleijareissa, joissa Jokerit vei pelit 4 - 0 ei vastaavaa huumaa päässyt syntymään.
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Dave Moylanista on jäänyt mieleen JoKP:n verkkoon tekemänsä maali, kenties vieläpä liigauransa ainoa. Moylan purjehti "coast to coast" ja maaliin menivät kiekon lisäksi sekä mies itse että JoKP:n maalivahti...
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Brock kirjoitti:
Olliko se muuten näissä finaalipeleissä, kun Pappa Ruotsalainen veti ässän hihasta, ja pisti aloittavaksi molariksi kakkosen, joka sittten heti ekalla katkolla meni vaihtoon? Se oli temppu, jota Hifki fanit eivät meinanneet sulattaa lainkaan!
Tuo oli muistaakseni runkosarjassa. Finaaleissahan Jokerit käytti ainakin kerran oikeuttaan valita vaihtoaitio. Yleensähän näillä joukkueilla oli vakioaitiot riippumatta kumpi oli kotijoukkue. Kumpikin joukkue sitten oli "väärässä" aitiossa, mutta kai se HIFK:ta korpesi hieman, kun viime metreillä tekevät moisen tempun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös