3v3 Super Series 2020

  • 47 242
  • 202

Apheu

Jäsen
Tähän voisi kyllä laatia sellaisen säännön, että siniviivan yli puolustuspäätä kohti ei saisi kiekollinen joukkue siirtää kiekkoa. Jos saat kiekon keskialueella, et saa syöttää/kuljettaa sitä omalle alueellesi. Jos saat sen hyökkäysalueella, et saa syöttää/kuljettaa sitä keskialueelle.

Hyvin yksinkertainen ja helppo sääntö, jolla saisi sen palauttelun lopetettua tällaisesta viihdetapahtumasta.
 
Viimeksi muokattu:

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koripallon tyylinen hyökkäysaikasääntö voisi olla hyvä. Tietyssä ajassa saatava laukaus maalia kohti aikaan. Ja puolenkentän ylittämisen jälkeen ei saa palauttaa omiin. Muutoin kiekko annetaan vastustajalle, joka saa lähteä vapaasti oman maalin takaa.

Ringetessä on 30 sekunnin hyökkäysaika, joka alkaa pelivälineen saamisesta haltuun ja jonka umpeuduttua puolustava joukkue saa B-pisteeltä vaparin. Muiden pelaajien on oltava ringin ulkopuolella. Maalinvahdin torjunta johtaa uuteen 30 sekunnin hyökkäysaikaan.

Koripallossahan pitää pallo saada etukentälle 8 sekunnissa ja heittoyritys aikaan 24 sekunnissa (osua vähintään korirenkaaseen) tai muuten vastustaja saa ilmaisen sisäänheiton.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Toi ehdotus kuulostaa kyllä hyvältä, ettei hyökkäävä joukkue saisi palauttaa kiekkoa hyökkäysalueelta alaspäin ja rangaistuksena aloitus omasta päästä. Mutta aikasäännöissä tulee mieleen, että oppisiko joukkueet sitten viivästyttämään kiekon palautusta toiselle joukkueelle, oman hyökkäysajan päätyttyä vai joudutaanko tilanteeseen, jossa virtaavaksi tarkoitettu peli joudutaan 30 sekunnin välein katkaisemaan vihellyksellä.

Ja jos tästä kilpailusta kasvaisi jotain vakituisempaa ja sellaista, jota pelattaisiin Liiga kauden aikana, normi Liigan rinnalla, niin pienen pelaajamäärän takiahan tuo voisi käytännössä mahdollistaa sen, että kukin joukkue voisi jakautua kahtia ja kummankin joukkueen kotihallissa voitaisiin pelata kolme (tai haluttu määrä) minipeliä samaan aikaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuosta alta voi katsoa kahden kotimaisen huippuseuran vääntöä:
Tämä onkin ainoa Liigassa näkemäni viihdyttävä 3vs3-jatkoaika. Se kertoo jotain, että tätä on käytetty nyt jo tässä keskustelussa ainakin kahdesti esimerkkinä, mutta mitään muuta esimerkkiä hyvästä ja viihdyttävästä jatkoajasta ei ole kerrottu.

Liiga on mielestäni vaan liiankin taktinen sarja 3vs3-jatkoaikaa ajatellen. Aika harvoin mennään päästä päähän, niin kuin on suunniteltu tuossa formaatissa, vaan ajatellaan kaksi askelta eteenpäin ja vältellään virheitä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Liiga on mielestäni vaan liiankin taktinen sarja 3vs3-jatkoaikaa ajatellen. Aika harvoin mennään päästä päähän, niin kuin on suunniteltu tuossa formaatissa, vaan ajatellaan kaksi askelta eteenpäin ja vältellään virheitä.

Ehkä mä olen outolintu, mutta mielestäni olen nähnyt useammankin hyvän jatkoajan. Toki en niitä osaa suorilta nimetä, että koska näin oli kun sitä kuitenkin joku kysyy. Toki toi 3vs3 jatkoaika on ihan oma eläimensä ja ihan aiheellisesti voi kysyä, että onko se oikea tapa ratkaista pelejä. Mutta siitä huolimatta se on omasta mielestäni ihan viihdyttävä pelimuoto.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä mä olen outolintu, mutta mielestäni olen nähnyt useammankin hyvän jatkoajan. Toki en niitä osaa suorilta nimetä, että koska näin oli kun sitä kuitenkin joku kysyy. Toki toi 3vs3 jatkoaika on ihan oma eläimensä ja ihan aiheellisesti voi kysyä, että onko se oikea tapa ratkaista pelejä. Mutta siitä huolimatta se on omasta mielestäni ihan viihdyttävä pelimuoto.

Täytyy tähän kompata ja vaikka Liigassa on ehkä tullut lisää alaspäin siirtelyä, niin kyllä silti tuohon 5 minuuttiin nähdään vähintään tuplaten maalipaikkoja mitä tulee normi 5vs5 peliin.

Hyvin todennäköistä on myös, että tässä turnauksessa ei kiekkoa omiin siirrellä, vaan otetaan huomattavasti enemmän riskejä.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Ehkä mä olen outolintu, mutta mielestäni olen nähnyt useammankin hyvän jatkoajan. Toki en niitä osaa suorilta nimetä, että koska näin oli kun sitä kuitenkin joku kysyy. Toki toi 3vs3 jatkoaika on ihan oma eläimensä ja ihan aiheellisesti voi kysyä, että onko se oikea tapa ratkaista pelejä. Mutta siitä huolimatta se on omasta mielestäni ihan viihdyttävä pelimuoto.

On ja ei ole. Itse olen yhden käden sormin laskettuna nähnyt viihdyttävät 3vs3 jatkoajan. Yleensä melkoista kyttäämistä ja ehkä yksi kunnon tilalle tulee. Viihdyttävyydestä ei tietoakaan.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsekin pidän 3vs.3 jatkoajasta. En niinkään sen viihdyttävyyden takia, vaan siksi, että se luo paremmat mahdollisuudet sille, että peli päättyy pelaamalla. Mieluummin 3vs.3 jatkoaika ja ratkaisu, kuin 5vs.5 jatkoaika ja ratkaisu pilkkukisaan. Itse ehkä ottaisin tasapelit takaisin kuvioihin. Niitä rankkuskaboja inhoan.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itsekin pidän 3vs.3 jatkoajasta. En niinkään sen viihdyttävyyden takia, vaan siksi, että se luo paremmat mahdollisuudet sille, että peli päättyy pelaamalla. Mieluummin 3vs.3 jatkoaika ja ratkaisu, kuin 5vs.5 jatkoaika ja ratkaisu pilkkukisaan. Itse ehkä ottaisin tasapelit takaisin kuvioihin. Niitä rankkuskaboja inhoan.
Kuin myös.

Liigassa on joukkueita jotka tulevat jatkoajalle vain kyttäämään vastustajan virhettä ja varomaan ettei itse tee sellaista. Sitten on joukkueita jotka tulevat jatkoajalle pelamaan rohkeasti. Varmaan riippuu se käsitys viihdyttävyydestä aika pitkälti siitä kumpaan koriin kuuluvaa joukkuetta itse kukin seuraa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuin myös.

Liigassa on joukkueita jotka tulevat jatkoajalle vain kyttäämään vastustajan virhettä ja varomaan ettei itse tee sellaista. Sitten on joukkueita jotka tulevat jatkoajalle pelamaan rohkeasti. Varmaan riippuu se käsitys viihdyttävyydestä aika pitkälti siitä kumpaan koriin kuuluvaa joukkuetta itse kukin seuraa.

Joo ja näistä pitää huomioida että kun peli on maalissa poikki niin sen pitääkin olla varovaisempaa, tämä 3vs3 voi turnauksena toimia paljon paremmin. Ainakin JYPin jatkoajat usein ollut melko tylsiä, mutta hieman tapauskohtaista tämä myös kuinka tosissaan joukkue hakee sitä voittoa ja usein 3vs3 muodossa se hallitsee kumpi saa ekana kiekon, sen jälkeen se ei välttämättä käy toisella joukkueella juurikaan ja pelin painopiste muuttuu sen osalta kumpi hakee sitä ratkaisua.

Se myös että usein harjoitusottelut on melkoista surffailua että että jos halutaan saada yleisöä enemmän jo harjoittelukaudelle niin siihen tuo varmaan sopii hyvin ja lisäksi pelaajien kehitykselle ei varmaan huonoa tee olla pitempiä aikoja kiekossa. Se tietenkin että tässä turnauksessa on vain se 11 joukkueen pelaajaa, että jos tämä formaatti lyö jatkossa läpi niin pitäisi pelata ehkä joukkueen 2 paikassa samaan aikaan, tällöin kakkosjoukkue voisi vaikka pelata mestisjoukkuetta vastaan tai toisen joukkueen puolikasta vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Se tietenkin että tässä turnauksessa on vain se 11 joukkueen pelaajaa, että jos tämä formaatti lyö jatkossa läpi niin pitäisi pelata ehkä joukkueen 2 paikassa samaan aikaan, tällöin kakkosjoukkue voisi vaikka pelata toisen joukkueen puolikasta vastaan.
Heh, tuohan muuten olisikin hauska systeemi. Varsinkin jos tehtäisiin niin, että joukkueiden yhteismaalimäärä ratkaisee voittajan. Voitaisiin pelata samaan aikaan molempien kotihallissa ja scriinillä hallissa pyörisi toisen joukkuepuolikkaan peli.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Heh, tuohan muuten olisikin hauska systeemi. Varsinkin jos tehtäisiin niin, että joukkueiden yhteismaalimäärä ratkaisee voittajan. Voitaisiin pelata samaan aikaan molempien kotihallissa ja scriinillä hallissa pyörisi toisen joukkuepuolikkaan peli.

Itse lähtisin sellaisella mallilla, jossa jokaisen minipelin voitosta saisi yhden pisteen "runkosarjaan" ja siten molemmista otteluista olisi pisteitä tarjolla joko mallilla 3-0 tai 2-1, siis ihan niinkuin nyttenkin. Ja jos pelataan ikäänkuin tuplaottelut samaan aikaan molemmilla paikkakunnilla, niin pisteet voisivat jakautua illan päätteeksi 6-0, 5-1, 4-2 tai 3-3. Maalierot "runkosarjaan" sitten kustakin ottelusta sellaisinaan. Tämä periaatteessa mahdollistaisi myös sen, että kummankin joukkueen "ykkösjoukkue" pelaisi kotona ja "kakkosjoukkue" lähetettäisiin tienpäälle, joka sellaisenaan varmaan sitten paremmin palvelisi myös paikan päälle halleihin raahautuneita katsojia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse lähtisin sellaisella mallilla, jossa jokaisen minipelin voitosta saisi yhden pisteen "runkosarjaan" ja siten molemmista otteluista olisi pisteitä tarjolla joko mallilla 3-0 tai 2-1, siis ihan niinkuin nyttenkin. Ja jos pelataan ikäänkuin tuplaottelut samaan aikaan molemmilla paikkakunnilla, niin pisteet voisivat jakautua illan päätteeksi 6-0, 5-1, 4-2 tai 3-3. Maalierot "runkosarjaan" sitten kustakin ottelusta sellaisinaan. Tämä periaatteessa mahdollistaisi myös sen, että kummankin joukkueen "ykkösjoukkue" pelaisi kotona ja "kakkosjoukkue" lähetettäisiin tienpäälle, joka sellaisenaan varmaan sitten paremmin palvelisi myös paikan päälle halleihin raahautuneita katsojia.

Juu juuri tuossa kakkosjoukkueet voisi olla hyviä, Jyväskylän joukkue voisi pelata äänekoskella tai keuruulla, Tappara valkeakoskella ym.. Sitten taas ykkösjoukkueiden kohtaamista on helpompi markkinoida kun tiedetään että niissä pelaa se joukkueen 11 parasta peluria, nyt todennäköisesti kun nämä on harjoitusotteluja ja kokoonpanossa rajoituksia niin siellä käy vuorotelen pelaamassa maalivahdit ja muutakin vaihdoksia varmasti (ehkä muutama puukäsi ei pelaa yhtään peliä). Eli ei välttämättä ihan optimi niin katsojille kun pelaajille itsellensä jos eivät pääse kentälle. Sitten taas se että joku puukäsi tai junnu pääsee edes joukkueen 2 joukkueseen pelaan isoa peliaikaa 3vs3 ei varmaan urakehitykselle ainakaan huonoa tee kun pääsee normaalia enemmän kiekkoon käsiksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimittäin uskoisin että liigajoukkueet saattaisi pienelläkin paikkakunnalla vetää harkkaturnaukseen väkeä ja ehkä kun mennään vielä pienemmillä busseilla niihin niin kustannukset ei välttämättä karkaisi vielä sille tasolle etteikö kakkosjoukkueitakin voisi olla mukana tai testata :) tietenkin sekin tuossa että pitäisikö jos 3vs3 lyö itsensä läpi olla useampi sarjataso tässä johon ehkä jopa parhaimmat mestisjoukkueet voisi olla mukana.
 

6ix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Prime Nick Lidström.
Vaikka Liiga on jäänyt itsellä viimevuosina vähän vähemmälle sijainnista riippuen, niin tällainen 3v3 kiinnostelee aika paljon. Hieno nähdä, että kokeillaan jotain uutta.
 

chubster

Jäsen
Kyllähän se ihan faktaa on, että liigan 3vs3 on Pääosin melko eri maailmasta kuin esim nhl vastaavat. Khl:stä en osaa sanoa kun en ole katsonut kiinnostuksen puutteesta johtuen.

Tästäkin huolimatta myös liigassa pelataan viihdyttävää 3vs3 kiekkoa ja vastaavasti myöa nhl:ssä tylsiä 3vs3 vääntöjä.

Isoin ero mielestäni on kuitenkin jo lähtökohtaisesti siinä, että suomessa pelataan ylivarovaisesti ajatuksella, että kunhan vastustaja ei tee maalia, eikä tarkoitus ole edes välttämättä saada hyökkäystö maalia kohti aikaiseksi kuin vasta silloin kun se on mahdollisimman hyvin turvattu. Nhl sen sijaan koko ajatus on lähtökohtaisesti voittamisessa ja siinä, että maali käydään tekemässä sen sijaan, että varotaan että vastustaja pääsisi kiekkoon kiinni.

Tämä ero näkyy ihan perus 5vs5 pelissä myös. Toisessa sarjassa painetaan kulmiin pyörimään, toisessa pääsääntöisesti hyökätään maalia kohti ja yritetään ensi sijaisesti tehdä se maali, esim laukomall maalia päin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa myös muistaa, että on eri asia pelata koko peli 3vs3, kuin pelkästään jatkoaika. Jatkoajalla ymmärrettävästi halutaan välttää virheitä ja joissain tapauksissa halutaan ottelun venyvän rankuille asti. Kun koko ottelu pelataan 3vs3, niin riskejä ihan varmasti otetaan enemmän ja nähdään myös paljon enemmän eri pelaajia, kun pelkän jatkoajan aikana saatetaan käyttää pelkästään kahta eri kolmikkoa joukkuekohtaisesti.

En tiedä tuleeko tästä turnauksesta erityisen mielenkiintoinen, mutta ainakin yritetään jotain uutta, joka ei ole millään tavalla huono asia.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Juuri näin. Ainakin meillä perhettä tämä uusi formaatti kiinnostaa ja ostettiin heti liput Turun peleihin. Henkilöautollinen ihmisiä tästä Tampereen kupeesta menossa, toivottavasti muutkin löytävät katsomoon. Mukava nähdä Tepsin ja vastustajien uusia pelaajia ja vanhojen nykyvauhtia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja jos muutenkin mietitään niin mitään tylsempää ei voisikaan olla kun liigan normaali 5vs5 harjoitusmatsi että onhan tässä paikka liigalla saada joku tuote harjoituskaudelle tulevaisuudessa. Enkä tiedä onko tämä pelaajien kehitykselle ym.. edes kovinkaan huono juttu että pääsevät enemmän peleissä olemaan kiekossa. Tietenkin huono juttu jos ei mahdu kokoonpanoon johon aikaisemmin ehdotinkin että voisiko joukkueen "kakkoskokoonpano" mahdollisesti pelata samaan aikaan muualla.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tappara aloittanut 27.8 pidettävän 3v3 super serieksen lippujen myynnin. Päivälippu maksaa vaatimattomat 33€ (19€ alennusryhmät) ja 2 päivän lippupaketit 50€ (33€ alennusryhmät).


Turussa oli ilmeisesti sama hinta (33€) , joten näinköhän Nordiksella mennään sitten samoilla hinnoilla tai jopa vähän kovemmilla, jos ne pudotuspelitki pelataan Nordiksella?
 

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siis 33€ pitää maksaa jotta pääsee näkemään päivän jotain millä ei pidemmän päälle ole mitään tekemistä normaalin jääkiekon kanssa? Runkosarjan jatkoajat on viihdyttävää katseltavaa, mutta sitten kun itse koko "ottelu" on tuota niin se hohto mielestäni häviää.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hinnat ainakin ratkaisee sen ettei halleissa tartte olla tappituntumalla näin korona-aikaan.
Itse tosin saatan jopa käydä katsomassa otteluita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös