Viestin lähetti polvipetteri
Eihän tuo Ilveksen tuomareiden puolueellisuus mitenkään tavatonta ollut. Hiukan aikaa tosin on edellisistä kerroista, mutta esim. osa niistä seuran ensimmäisistä mestaruuksista oli kyllä niin "silmät-kiini" -järjestettyjä, että heikompaa huimasi. Vaan eipä sellaista nykyaikana enää tapahdu, eihän? Ja ennenkuin ilvesläiset ehtivät tämän tuomitsemaan, täytyy todeta, että minä olen keskustellut ihmisten kanssa, jotka ovat itse olleet ko. otteluissa mukana. Tämä siis vaan historiatietona aiheeseen tai sen viereen.
Minäpä tuomitsen. Pistäpä seuraavaksi kyseiset vuodet, suosimistapa (lisättiinkö pöytäkirjaan lisämaaleja Ilvekselle?) ja henkilöt joiden kanssa olet keskustellut. Lisäksi olisi mukava tietää miksi juuri Ilves oli se jota suosittiin?
Minä tiedän yhden kerran kun hämeenlinnalaiset eivät ratkaisuottelun tuomioista pitäneet. Kyseessä ei käsittääkseni kuitenkaan ollut elämää suurempi tuomarivääryys. En sitten tiedä huimasiko heikompaa. Sen sijaan vuonna 1964 Ilves päätyi tasapisteisiin Tapparan ja KooVeen kanssa. Viimeisen ottelun juhlatunnelmat kaikkosivat kun ottelun jälkeen ilmeni (taisivat lehdestä lukea), että kolmen joukkueen loppusarjaa ei järjestetä, vaan Ilves jää ratkaisupeleistä rannalle koska tehtyjä maaleja on vähemmän kuin KooVeella (maaliero sama). Mikäli asia olisi ollut tiedossa kesken ottelua yksi maali olisi varmasti värkätty.
Tämä siis vaan historiatietona aiheeseen tai sen viereen.
Yleisesti ottaen Magnitogorskin temppu oli lapsellinen, häpeällinen ja todella typerä. Tuollaiselle tempulle ei kyllä ole minkäänlaista oikeutusta, ei vaikka kotijoukkueelle tuomittaisiin rangaistuslaukauksia ottelun päätteeksi niin monta, että voitto tulee. Ei sovituista otteluista mielivaltaisesti poistuta, vaikka tuomarina olisi vastustajan koutsi. Mielipidettäni ei missään tapauksessa muuta Ilveksen ajatteleminen harjoitusturnaukseen Magnitogorskiin. Muutamia vuosia sitten Saksassahan Ilves oli vastaavassa tilanteessa, vastustajia suosittiin erittäin törkeästi harjoitusturnauksessa (tällä kertaahan kyse oli muutamasta yksittäisestä tuomiosta). Oikea ratkaisu tehtiin, ei mennä enää sinne. Tulipahan sekin koettua. Toivon todella, että en sellaista päivää näe, kun Ilves luovuttaa kesken ottelun. Minä vaatisin tuolloin valmentajalle välittömät potkut.
Käsittämätön oli myös Jatkoajan toimittajan mielipide, jonka hän kolumnissaan toi esille. Että jos ei tuomarilinja miellytä ja peli ei suju, niin on ihan ok häipyä ottelusta maksaneen yleisön edestä kesken kaiken ja luoda antikliimaksi. Oikeastaan olisi jopa syytä suosia vierailijaa, että tuntisivat olonsa lokoisaksi. Varmaan olisi Ilveksen pitänyt Johannes Järvisen mielestä tehdä pari maalia omiin ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja että vielä hävetti kun ei ulosmarssi saanutkaan selälletaputuksia ja hurraa-huutoja yleisöltä joka oli luullut tulleensa seuraamaan eurooppalaista huippujoukkuetta, mutta saanutkin lauman klovneja ? Kylläpä olikin yllättävä reaktio.
Mitäköhän tekivät Mikkelissä väärin kun Metallurg ryhtyi 8-3-johtoasemassa riehumaan? Varmaan divarijoukkueen tekemät kolme maalia olivat egolle liikaa.
Toivottavasti Metallurg Magnitogorsk nähdään seuraavan kerran Tampere Cupissa kun joukkueen organisaatioon tällä hetkellä kuuluvista ei yksikään siihen enää kuulu. Ja toivottavasti saavat kunnon rapsut tästä sanoinkuvaamattoman idioottimaisesta tempustaan.
Viimeksi muokattu: