En nyt ihan ymmärrä. Jollei USA kompuroi, Suomi joutuu puolivälieriin pelaamaan välieräpaikasta ja vastaan tullee Kanada/Venäjä/Ruotsi. Oli se mikä tahansa, on tämän hetken arvion mukaan Suomi altavastaaja ja silloin on edessä sijoitusottelu 5-6. Mutta onhan mitalikin ilman muuta mahdollinen.
Kaiken kaikkiaan yllättävän hyvä avaus Suomelta, vaikka harmittavasti lohkovoitto todennäköisesti karkasi ja-tappioon. Kovasti vaan joukkue kaipaisi sitä Granlundia ja edelleenkään en usko, että Ortion taso riittää.
Mielestäni Suomella on ihan riittävä joukkue verrattuna varsinkin Venäjään ja Ruotsiin. Juuri eilen vertailin pelaajia Suomelta ja Ruotsilta, niin siinä vertailussa hyökkäys on Suomella parempi, mutta puolustus ja maalivahtipeli menee Ruotsille. Tänään USA:ta vastaan pelattiin selkeästi voitosta ja jenkit on turnauksen voittajasuosikki. Samoin Kanadaa vastaa pelattiin hienosti vaikka lentokoneilla ympäri eurooppaa räppääminen oli varmasti vienyt voimia ja ei oltu muutenkaan päästy treenaamaan, sekä oltiin jetlagissa. Eli parempaan suuntaan mennään kokoajan.
Kyllä joukkue kaipaa Granlundia, mutta minun suurin huoleeni on sama kuin sinulla, eli Ortion taso ei tunnu ainakaan näyttöjen osalta riittävän millään. Olen mielelläni väärässä. Hienoja torjuntoja eilen, mutta riittävä muutama helppo meni myös sisään, muuten ottelu oli jopa voitettavissa. Eli voi olla, että Gibsonin puuttuminen on isompi juttu tässä, tosin en tiedä olisiko Marjamäki laittanut silti Gibsonia ykköseksi maaliin.
Eilisestä ottelusta vielä vähän. Ensimmäinen erä meni selkeästi jenkeille, mutta sen jälkeen mielestäni Suomi oli hallitsevampi osapuoli ottelussa. Ainoastaan parempi maalivahtipeli ja toki parempi viimeistely antoi jenkeille tämän voiton.
Itse olin todella positiivisesti yllättynyt Suomen puolustuspelaamiseen, varsinkin kun oletus oli ihan jotain muuta. Loistavaa sijoittumista ja yhteispeliä sekä taistelua, avaussyöttöihin vielä lisää tarkkuutta ja vähän rauhallisuutta niin meillä on puolustus joka on muuri.
Samoin hyökkäys pelasi ensimmäisen erän jälkeen loistavasti. Tosin 1 erässäkin Haula ja koko kolmoskenttä pelasi hyvin, mutta sen jälkeen muukin hyökkäys sai pelin päälle.
Yksittäisistä pelaajista tässä ottelussa:
-Pulkkinen tulee olemaan näissä kisoissa ihan kone jos pitää tuota vauhtia päällä mitä jenkkejä vastaan ja ehkä jopa nostaa vielä volyymiä.
-Vatanen pelasi peruhyvän pelin, ei mitään ihmeellistä, mutta pelkällä perupelaamisellakin yksi turnauksen parhaista, vielä kun nostaa pelinsä omalle tasolle, niin alkaa tapahtua.
-Armia itselleni pieni pettymys, olisi saanut laukoa paikoista eikä siirtää vastuuta, se on kuitenkin Armian paras osa-alue ja paikasta olis pitänyt laittaa. Laitan kuitenkin tämän ensimmäisen ottelun nuoruuden piikkiin ja uskon hänen nousevan pistepörssin lähituntumaa, jos vaan pelaa sitä peliä minkä osaa parhaiten, eli paljon laukauksia.
-Ortio loistavia pelastuksia, mutta ratkaisuhetkillä ja pahoissa pelillisissä käännekohdissa alkoi jalat tutista. Eli paljon plussaa mutta myös miinusta.
-Haula itselleni todella positiivinen yllätys, loi paljon paikkoja ja sai paljon paikkoja tehdä maalin ja lopulta saikin sitten apinan selästä, seuraavissa otteluissa tulee tekemään tuhoa.
-Nättinen myöskin, todella suuri yllätys ja loistava uhrautuva peli, moneen vuoteen näen sellaista peliä Nättiseltä jota olen odottanut kaikki nämä vuodet, luulin jo että oli menetetty tapaus. Varmasti loukkaantumisen aikana itsekin ollut sellasella paikalla, että tämän jälkeen laitetaan kaikki peliin tai voidaan siirtyä kaupan kassalle. Hyvä Nättinen!
-Donskoi ehkä jopa koko pelin paras tai yksi parhaista hyökkääjistä suomella.
-Rajalalta hyvää peliä vaikka aluksi oli pimennossa, mutta ehkä olikin tekemässä sitä näkymätöntä työtä, meidän tuleva Ville Peltonen.
Kyllä Suomella on edelleenkin todella hyvät mahdollisuudet tässä turnauksessa, hyökkäys on tämän kauden näytöillä selkeästi yksi parhaista ja puolustus joka viakutti heikolta paperilla, on todellakin se puolustus minkä minä toivoin taas joskus Suomelta näkeväni näissä kisoissa. Puolustuksesta tulee mieleen uhrautuva puolustus viime pronssi (Filppula) kisoista. Nyt vielä jos Ortio saa pidettyä tuon hyvän tasonsa koko ajan eikä ailahtele, niin meillä ei ole mitään hätää.