”Meidän laivassa on suuri reikä pohjassa”– keskustelua laivamatkustamisesta ja turvallisuudesta

  • 11 200
  • 58

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy siis ymmärtää, että autolla ja laivalla tapahtuvissa taloihin törmäämisissä asiaa arvioidaan aivan eri tavalla. Auto-tapauksessa ei oikeastaan edes arvioida, kun tapaus on aina niin, että liikennevakuutus korvaa.
No, minä en miettinyt asiaa lainkaan lain kannalta vaan oikeudenmukaisuuden
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä samaahan ne tekee Viking Linelläkin.
Niin? Sehän oli alkuperäisen kommenttini pointti, oikeudenmukaisuuteni taju poikkeaa oleellisesti Viikkarista
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Voi olla mielenkiintoinen homma, varsinkin jos lastina on sähköautoja.

Kyllä, käytännössä sähköauton akkupalon saa sammumaan vain upottamalla akut veteen. Satuin viime vuonna kuulemaan asiaa tutkineen Pelastusopiston asiantuntijan esityksen ja muistaakseni Teslassa "akku" koostuu yli 7000 erikseen suojatusta akkukennosta. Sammutus ulkopuolelta vedellä käytännössä mahdotonta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Voi olla mielenkiintoinen homma, varsinkin jos lastina on sähköautoja.

OIkeudenmukaisuutta voidaan joutua miettimään tämänkin kohdalla, jos ja kun kyydissä on muutakin (=halpaa) tavaraa ja korvaussummia aletaan jakaa lastien omistajille meripelastuslain mukaan...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kyllä, käytännössä sähköauton akkupalon saa sammumaan vain upottamalla akut veteen. Satuin viime vuonna kuulemaan asiaa tutkineen Pelastusopiston asiantuntijan esityksen ja muistaakseni Teslassa "akku" koostuu yli 7000 erikseen suojatusta akkukennosta. Sammutus ulkopuolelta vedellä käytännössä mahdotonta.
Veteen upotettaessa seuraa melkoinen höyrypommi… Tukahduttaminen, tavalla tai toisella, vie hapen palosta ja se hissuksiin sammuu, mutta kuumuudet on sitä luokkaa, että uudelleen leimahtaminen voi tapahtua pitkänkin ajan jälkeen.

Kamala homma tuo Felicity Acen palo, pahimmillaan tuo pesäke ”hitsaa” itsensä laivan laipioiden läpi!
 

Outsider

Jäsen
Eipä noiden sähköautojen sammuttamiseen parempaa keino ole kuin upottaa akusto kokonaan veden alle, mikä käytännössä tarkoittaa koko auton nostamista siihen tarkoitukseen tehtyyn konttiin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä noiden sähköautojen sammuttamiseen parempaa keino ole kuin upottaa akusto kokonaan veden alle, mikä käytännössä tarkoittaa koko auton nostamista siihen tarkoitukseen tehtyyn konttiin.
Ilmeisesti sillä tavoin varustamot ovat varautuneet siihen, jos sähköauto syttyy autokannella tuleen. Olisi mielenkiintoista tietää, miten käytännössä järjestyy, kun kansi on täynnä autoja. Riski on kuitenkin olemassa ja pahimmillaan kai sähköauton palo saattaisi polttaa reiän ruotsinlaivan pohjaan ja upottaa paatin. Vai tapahtuuko kaikki niin hitaasti, että laiva ehditään ajaa lähimpään satamaan ja tyhjentää muista autoista tarvittavin osin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös