Sitä samaahan ne tekee Viking Linelläkin.No, minä en miettinyt asiaa lainkaan lain kannalta vaan oikeudenmukaisuuden
Sitä samaahan ne tekee Viking Linelläkin.No, minä en miettinyt asiaa lainkaan lain kannalta vaan oikeudenmukaisuuden
Niin? Sehän oli alkuperäisen kommenttini pointti, oikeudenmukaisuuteni taju poikkeaa oleellisesti ViikkaristaSitä samaahan ne tekee Viking Linelläkin.
Voi olla mielenkiintoinen homma, varsinkin jos lastina on sähköautoja.
![]()
IL: Porscheilla ja Volkswageneilla lastattu 200-metrinen laiva palaa keskellä Atlanttia – Kapasiteettia 4000 autoa, 22 henkeä evakuoitu
The Felicity Ace -aluksen ruumassa syttyi tulipalo. Paloa sammuttaa Portugalin laivasto.www.tekniikkatalous.fi
Voi olla mielenkiintoinen homma, varsinkin jos lastina on sähköautoja.
Veteen upotettaessa seuraa melkoinen höyrypommi… Tukahduttaminen, tavalla tai toisella, vie hapen palosta ja se hissuksiin sammuu, mutta kuumuudet on sitä luokkaa, että uudelleen leimahtaminen voi tapahtua pitkänkin ajan jälkeen.Kyllä, käytännössä sähköauton akkupalon saa sammumaan vain upottamalla akut veteen. Satuin viime vuonna kuulemaan asiaa tutkineen Pelastusopiston asiantuntijan esityksen ja muistaakseni Teslassa "akku" koostuu yli 7000 erikseen suojatusta akkukennosta. Sammutus ulkopuolelta vedellä käytännössä mahdotonta.
Ilmeisesti sillä tavoin varustamot ovat varautuneet siihen, jos sähköauto syttyy autokannella tuleen. Olisi mielenkiintoista tietää, miten käytännössä järjestyy, kun kansi on täynnä autoja. Riski on kuitenkin olemassa ja pahimmillaan kai sähköauton palo saattaisi polttaa reiän ruotsinlaivan pohjaan ja upottaa paatin. Vai tapahtuuko kaikki niin hitaasti, että laiva ehditään ajaa lähimpään satamaan ja tyhjentää muista autoista tarvittavin osin?Eipä noiden sähköautojen sammuttamiseen parempaa keino ole kuin upottaa akusto kokonaan veden alle, mikä käytännössä tarkoittaa koko auton nostamista siihen tarkoitukseen tehtyyn konttiin.