”Ei lajill' väliä” – mitä HIFK merkitsee sinulle seurana?

  • 371 454
  • 1 778

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Yksi asia tässä nyt on ainakin helvetin positiivista:

Reilun vuoden päästä julkaistavasta NHL15-pelistä ei pellepaitaa enää löydy :D Ehkei koko ilmalaa?
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Riika, Praha, Bratislava, Zagreb, Milano... siihen lisätään Helsinki, Tukholma, Köln, Hamburg, Frankfurt... Minusta kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

Noista voinee laskea ainakin Tukholman pois, jos ruotsalaisia on uskominen. Saksalaisten kiinnostuksesta KHL:ää kohtaan ei myöskään ole kuulunut mitään.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Riika, Praha, Bratislava, Zagreb, Milano... siihen lisätään Helsinki, Tukholma, Köln, Hamburg, Frankfurt... Minusta kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.

Ei sinne kerralla voi kymmeniä joukkueita tulla. Alkaa entry draftista loppumaan pelaajat jos näin tapahtuisi. Ja edelleen 2014 alkaa Euro liiga ja siihen on sitoutunut Saksalaisia,Ruotsalaisia ja Sveitisiläisiä joukkeita Suomen ohella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Asian voi ajatella niinkin, että meillä on yksi kilpailija vähemmän ajatellen Suomen mestaruutta. Okei, tämä viimeinen oli puoliksi tosissaan heitetty, mutta näinhän se oikeastaan kuitenkin on.

Tätä mietin itsekin, onhan se noin. Se vielä puuttuisi, että Venäjän valloituksessa flopanneet narrit tulisivat huutelemaan kuinka ette olisi vieneet kannua, jos me olisimme olleet samassa liigassa. Niillä pelataan keitä on ja vain voittajat muistetaan.
 

Luckycharm

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crystal Palace ,
Nostetaas tämä hupiketju ylös listassa, kun kerran nousu on jalkapallossa mahdollinen.

Omasta taustastani sen verran, että HIFK on ollut minulle rakas sen jälkeen kun faija mut reilu vuotiaana lätkämatsiin roudasi. Viimeiset mestaruudet olen katsonut läheltä. OJ:jatkoaikamaali on syöpynyt mieleeni.MG puolestaan persoonana ja taidoiltaan sai minut taas kiinnostumaan jääkiekosta noin niinkuin lajinakin. Lennua, Lädää, Snaipperia ja Märkää sekä muita isoja IFK:laisia unohtamatta. Ikäluokastani kertonee se, että kautta-aikoijen suosikki punaisissa on Iiro.

Nyt seuraa se MUTTA:

Ihmisenä olen kuitenkin sitä mieltä, että jalkapallo on urheilua ja muut lajit ovat pelkkiä pelejä. HIFK on siis muodastanut poikkeuksen tästä säännöstä. Olenkin huomannut faniuteni salakavalasti siirtyneen kohti IFK-jalkapalloa samaan tahtiin kun olen itse ikääntynyt. Tottakai käyn edelleen tsekkaamassa matseja halilla, mutta kyllä Bollis ja Bragu ovat tulleet tutummiksi. Stadin Kingi en ole, eikä vieraspeleihin riitä aika.

Näillä mennään..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saisi ihmeitä tapahtua että itse siirtäisin painopistettä jalkapalloon vaikka HIFK pelaisi tasavertaisia pelejä Veikkausliigassa. Ensinnäkin jääkiekkoa pidän huomattavasti mielenkiintoisempana ja vauhdikkaampana lajina jossa tapahtumia riittää koko ajan. Tuo tietty on puhdas mielipide mutta faktasyynä pidän sitä että jääkiekko on laadullisesti suomessa paljon jalkapalloa edellä ja yksilöt jotka täällä pelaavat voivat olla lyhyenkin ajan jälkeen ratkomassa stanley cuppia, olympia-mitaleja jne joten lahjakkaan yksilön seuraaminenkin on mielenkiintoista jo Liigassa/CHL:ssä. CHL vielä tuo tasokkaat euroopan jengit hollille ihan tosipelien tiimoilta joten kiekolla on potentiaalia olla todella mielenkiintoista lähivuosina.

Kannatuksen vuoksi olen käynyt Ykkösen peleissä kun HIFK pelasi Bragulla ja sitten olen myös käynyt Klubin peleissä yhtä kauan kuin HIFK:n lätkäpeleissä eli yli 30 vuotta joten sen seuran seuraaminen ei muutu miksikään, tosin seuraaminen ei ole ollut kovin aktiivista vuosikausiin, syyksi sanoisin lajin heikon tason suomessa ja sen että kun itse potki palloa tosissaan nuorempana niin lajin kansallinenkin taso kiinnosti enemmän. Nykyään lähinnä seuraan mihin taso riittää euro-kentillä.

_
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Juu, en seuraa minkään valtakunnan jalkapalloa, mutta mukavaahan se on jos IFK pärjää siinäkin lajissa.
 

Skearru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Röda
Meitsille IFK-lätkä tai -fudis ei ole joko/tai vaan sekä/että. On vaan niin bulia, kun voi kannustaa ja kannattaa bulia rödää siellä ja täällä.
 

maxhc

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meitsille IFK-lätkä tai -fudis ei ole joko/tai vaan sekä/että. On vaan niin bulia, kun voi kannustaa ja kannattaa bulia rödää siellä ja täällä.

Täysin samoilla linjoilla. Ei lajil' väliä! Esim. Klubirunkkareiden kannustaminen ei tulisi mieleenkään vaikka Röda pelaisi 6-divarissa. Mun henkilökohtainen mielipide siitä että kannustaa Klubia niin kauan kun IFK ei pelaa Veikkausliigaa on se että se on vähän sama kuin että olisi ennen (kun vielä pelasivat liigassa) ruvennut kannustamaan narreja jos IFK olisi pudonnut mestikseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perjantaina alkaa muuten HIFK-salibandyn sarjakausi kakkosdivarissa Jokereita vastaan.
Ha haa, tuonneko ne paikalliset siirtyi. Tuli käytyä 10-15 vuotta sitten tsiigaamassa kohtuu paljon HIFK salibandymatseja kun Tähkä, Reeo jne pelasi punaisissa. Nykyjengistä ei mitään tietoa, HIFK-salibandy toimintahan dyykkasi pahasti tuolloin vajaa kymmenen vuotta sitten. Suunta oli koko ajan vain alaspäin mutta täytyy todeta vielä paikalliskamppailuihin liittyen että tuolloin noin 10 vuotta sitten vaikka SSV olisi johtanut sarjaa ja HIFK viimeisenä niin paikalliset oli monesti yllättävän tasaisia ja niitä oli seuraamassa täysi tupa Pasilassa.

_
 

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Täysin samoilla linjoilla. Ei lajil' väliä! Esim. Klubirunkkareiden kannustaminen ei tulisi mieleenkään vaikka Röda pelaisi 6-divarissa. Mun henkilökohtainen mielipide siitä että kannustaa Klubia niin kauan kun IFK ei pelaa Veikkausliigaa on se että se on vähän sama kuin että olisi ennen (kun vielä pelasivat liigassa) ruvennut kannustamaan narreja jos IFK olisi pudonnut mestikseen.
Kuinka monta Rödan ottelua kävit katsomassa silloin kun joukkue pelasi nelosdivarissa? Muistini mukaan Pirkkolan nurmikentän laidalla olisi ollut tilaa useammallekin tällaiselle maxhc:n tapaiselle lojaalille kannattajalle.

Olen sen kirjoittanut jo aiemminkin, että pelkästään Helsingistä löytyi tuolloin ainakin parikymmentä HIFK:ta parempaa jalkapalloseuraa. HIFK:ta ei vain ollut kannatusmielessä olemassa. Kannattaisi tutustua historiaan ennen kuin ketään haukkuu runkkareiksi tai lähtee toisten kannatuspohjaa kritisoimaan.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin samoilla linjoilla. Ei lajil' väliä! Esim. Klubirunkkareiden kannustaminen ei tulisi mieleenkään vaikka Röda pelaisi 6-divarissa. Mun henkilökohtainen mielipide siitä että kannustaa Klubia niin kauan kun IFK ei pelaa Veikkausliigaa on se että se on vähän sama kuin että olisi ennen (kun vielä pelasivat liigassa) ruvennut kannustamaan narreja jos IFK olisi pudonnut mestikseen.

Niin, se on mun mielestä kyllä aika lailla eri juttu. Ja nyt puhun vain itsestäni, mutta uskoakseni samantyylisesti ajattelee aika moni - ei HJK herätä samanlaisia tunteita, ei positiivisia tai negatiivisia, kuin Jokerit lätkän puolella. Ei oikein voi tuntea angstia, kun edes koko laji on kiinnostanut jollain lailla vasta alle 10 vuotta, eikä vieläkään siten, että olisin hurmiossa joistain keksialueen sikasiisteistä syöttökuvioista.

Sama se oli lätkässäkin, jossa joskus silloin kun Jokerit nousivat takaisin ihan mielenkiinnolla sitä Jokereidenkin touhua seurasi ja ketkä ö-luokan pelaajat saivat vielä yhden kauden liigauralleen jatkoa niiden rosterissa, kunnes 1990-luvulla tuli sitten mukaan se negatiivisempi tunne. Mua kiinnosti HIFK, ei Jokerit tai muut. Ja sama se on nyt taas. En mä tunne suurtakaan henkilökohtaista tunnetta esim. Kärppiä kohtaan, en edes JYPiä tai TPS:ää - lätkä ei ole lajina mun laji, kuten ei ole futiskaan. Mun oma laji on paljon stydimpi ja fyysisempi palloilulaji, ja siellä onkin jo sitten valtava nippu eri joukkueita, jotka herättävät antipatiaa ja jotkut toisaalta hyvää fiilistä. Ja jos eivät kumpaakaan, niin ainakin muistoja.

Koska, erästä palloiluvaikuttajaa siteeratakseni, mulla on pallonmuotoinen sydän, niin kyllähän sitä HJK:ta on seurannut, kuten lentopalloa ja jopa koripalloa, jota varsinkaan skidinä en pitänyt minään. Mutta esim. nyt kun futis on alkanut mua kiinnostaa, niin onpa se HIFK:kin nostanut päätään. Matseissa on tullut käytyä ja lauantaina Bollikselle, ilman muuta. Mutta HIFK:n puolesta, ei HJK:ta vastaan - ehkä 20 vuoden päästä sitten sekin tunne on mukana?

Vihaatko maxhc muuten Dickeniä? Mä vihaan!

EDIT: vielä täsmennyksenä, että mun mielestä on silti aivan yhtä oikeutettua sekin, että HJK on vihollinen. Jos seisot vuosikausia yhtälailla räntä- ja vesisateessa kuin auringonpaisteessakin punaisessa kannustusjoukossa, koet mahtavia elämyksiä ja kilpailet samoilla kujilla sinivalkoisten kannattajien kanssa, ”klubirunkkareiksi” huutelu on aivan asianmukaista käytöstä, mutta ei vielä mulle.
 
Viimeksi muokattu:

Jindebyne

Jäsen
Nykyisin seuraaminen menee 70/30 futiksen hyväksi. Syinä futispelien huomattavasti parempi tunnelma vrt. Nordis, sekä Liigan omaan jalkaan ampuminen, joka on johtanut jonkinlaiseen käymistilaan myös HIFK:n lätkään.

Ei tarvitse miettiä menenkö lauantaina Bollikselle vai Nordikselle. Sen toki myönnän, että kiinnostus kotimaiseen futikseen nosti päätään vasta lähihistoriassa kun HIFK nousi kakkoseen, mutta matseissa käymisestä on tullut vähän niinkuin elämäntapa ja käyn futiksen pelejä seuraamassa vaikka joukkue tästä dyykkaisikin. Toki talvisin myös lätkää, mutta sen aika on kunnolla vasta futiskauden päättymisen jälkeen.
 

444

Jäsen
Pallon potkiminen omaksi ilokseen hyvällä porukalla on hauskaa, mutta kyllähän nyt sen katsominen telkkarista tai paikan päällä on niin kuolettavan tylsää, ettei ole tosikaan. MM-kisat toki tekevät tähän pienen poikkeuksen, mutta tämän maan pääsarjan taso on niin sanoin kuvaamattoman heikko, että myötähäpeä on ensimmäinen sana, joka tulee mieleen.
Jos De Röda nousee Veikkausliigaan, niin toki aivan varmasti fanitan teksti-tv:n kautta, mutta ainuttakaan peliä en aio mennä katsomaan. Lisäksi eräs toinen helsinkiläinen on aina ja ikuisesti lähempänä sydäntä, nimittäin Viikingit.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Toivon toki IFK:n nousevan veikkausliigaan ja menestyvän siellä. Saattaisinpa mennä jonkun pelin katsomaankin mutta sen voin kyllä sanoa varmaksi, etten todellakaan tule kehittämään HJK:hon mitään Jokereihin verrattavaa vihantunnetta, ei sellainen vaan synny tyhjästä kohta 40 täyttävälle miehelle. Tsemppiä vaan IFK:lle lauantaille, saattaisin jopa ennemmin valita IFK:n nousun veikkausliigaan lauantaina kuin voiton KalPasta, jos näitä pääsisi valitsemaan. Siis ehkä.
 

Luckycharm

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crystal Palace ,
Kaikki Bollikselle lauantaina. Näytetään, että vaikka tässä maassa ei olekaan kunnollista jalkapallokulttuuria, niin todellista fanikulttuuria kyllä löytyy.

Mun täytyy myös sanoa, että oma Klubiantipatia johtuu kummallisesta "koko Suomen Klubi" ajattelutavasta. Ei minua kiinnosta sinivalkoisten pelit pätkääkään oli niiden vastustaja sitten Brügge tai Juventus. Silloin tottakai kiinnostaisi mikäli pelaisivat kotkia tai keltaisia sukellusveneitä vastaan, mutta vastustajan puolelta.

Pelkään muuten, että Pasilan SKA:sta yritetään tehdä koko Suomen narreja.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaikki Bollikselle lauantaina.

Kaikki huomenna Nordikselle mielummin. Joukkue pelaa hyvää ja raikasta lätkää pitkästä aikaa, jossa on vielä "omia äijiäkin" kunnolla mukana.
Joukkue ansaitsee enemmän katsojia kuin siellä on ollut.
 

Luckycharm

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crystal Palace ,
Joukkue pelaa hyvää ja raikasta lätkää pitkästä aikaa, jossa on vielä "omia äijiäkin" kunnolla mukana.
Joukkue ansaitsee enemmän katsojia kuin siellä on ollut.

Todellakin olen samaa mieltä, mutta ainakin oma lätkäkauteni alkaa kunnolla vasta futiskauden päätyttyä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki huomenna Nordikselle mielummin. Joukkue pelaa hyvää ja raikasta lätkää pitkästä aikaa, jossa on vielä "omia äijiäkin" kunnolla mukana.
Joukkue ansaitsee enemmän katsojia kuin siellä on ollut.
Kun valittavana kauden huipentava "mestaruusottelu" ja yksi 60:sta runkosarjamatsista, ei ole vaikeaa tehdä valintaa. Etenkään, kun lätkämatsistakin ehtii nähdä vähintään puolet. Ei siis mitään pois lätkäpuolen hyvistä otteista, 60 matsin runkosarjassa pelit vaan väkisin kärsivät inflaation, vaikka viihdyttävää kiekkoa ovatkin.
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Huomenna Bolliksen kautta Nordikselle, ehtii hyvin nähdä pari erää. Harmittavasti kyllä päällekkäin nämä matsit, mutta kyllä tuolla futiksen puolella on niin kovat panokset, että sen kautta pakko mennä.

Tässä on monet puineet omaa sidettään tuohon IFK:n futikseen, niin pakko vähän itsekin kommentoida.

Lätkä alkoi mullakin tottakai ykköslajina, mutta muutaman viime vuoden aikana kun on seurannut IFK:ta myös viheriöllä ja sitä, miten jengi, kannattajat ja organisaatio on kehittynyt siellä puolen, niin ei tuosta voi olla digaamatta. Stadikalla pelattu matsi oli tapahtumana aivan huikea. Vajaa 3000 katsojaa divariottelussa, Suomen äänekkäin fanikatsomo ja voitto plakkariin. Paras fiilis tuli kuitenkin siitä, kun dallaili ennen matsia ja puoliajalla Stadionin käytävällä. Koska se oli tukossa. Ihan täynnä IFK-kannattajia. Näytti ja tuntui vaan jotenkin niin kauniilta. Olla IFK:n futismatsissa, jonotella bisseä ja morjenstella tuttuja joka suunnasta. Futista pidempään seuranneita, kasvoja jäähallilta, muutama vanhempi gubbe bandy-matseista yms. Tuossa on mun mielestä se IFK-laisuuden suurin vahvuus. Ihan sama mitä pelataan, niin tukea ja massaa tulee eri lajien puolelta sen yhden ympärille.

Ja tällä hetkellä futis on ihan kirjaimellisestikin niin kovassa nousussa, että tuota matsia venaa jo ihan vesi kielellä. Voin vain kuvitella mitä niiden jäbien päässä pyörii, jotka ovat olleet messissä nelosdivarista asti ja nyt kolkutellaan Veikkausliigan ovia. Itse aloin käymään futismatseissa, kun IFK pelasi kakkosta. Olin kuullut niin paljon hyvää siitä meiningistä ja miten matseissa viihtyy. Pari aika huikeaa vierasreissuakin tehty, mm. nousukarsintamatsi Tampereella Ilvestä vastaan muutaman vuoden takaa. 2. divarin nousukarsintaottelu ja Tammelan Stadion aivan täynnä, jumalauta. Toi taisi olla se viimeisin niitti, mikä sitoi mut futikseenkin. Huikea matsi ja reissu ja myöhemmin Bragulla varmistettiin nousu ykköseen.

Viihtyvyys matseissa on ollut kanssa yksi todella merkittävä tekijä, miksi fudista käyn katsomassa. Pelin taso jossain maailmanmittakaavassa on yhdentekevää, jos matsissa on oikeasti hauskaa ja viihtyy helvetin hyvin. Siitä iso kiitos Kingeille. On ollut todella nastaa olla messissä, varsinkin näillä Stadikalla pelatuissa matseissa.

Tässä kohtaa haluan tuoda esille lätkän. Tai sen parin viikon takaisen IFK-päivän. Ainakin mulla oli sellainen fiilis, että se lätkämatsi oli jopa pienoinen antikliimaksi sille päivälle. 2800 katsojan futismatsissa tunnelma oli kymmenen kertaa parempi kuin yli 6000 pään lätkämatsissa, mikä tietysti harmitti. Odotin, että kun on tällainen päivä, niin hallissa olisi myös aivan jäätävän kova tunnelma - ei ollut. Lähellekään.

Mulla on ollut lätkään nyt 13 vuotta kausikortti ja fakta on, ettei Nordis ole tunnelmaltaan enää entisensä. Siellä on fiilistä vaan, kun IFK pelaa hyvin. Tämänkin vuoksi valitsen huomenna mieluummin fudiksen, koska tiedän, että siellä tulee olemaan todella kova mekkala. Eli kyse on viihtyvyydestä.

Harmittaa, ettei Suomen parasta fanikatsomoa saada lätkään messiin. Paskassakin lätkämatsissa olisi huikea tunnelma. Nuorempana tuo oli se juttu, mikä oli tavallaan siisteintä, kun tuli katsomaan lätkää. Ihan huikea tunnelma hallissa. Digasin niin perkeleesti. Nyt meidän fanikatsomon chantteja ei edes kuule, jos istuu esim D-päädyssä. Niitä kolmea. Musta lätkämatsiin tullessa peli ei ole se ainoa viihdearvo, vaan myös se mekkala ja tunnelma, jotka luovat yhdestä illasta tapahtuman. Lätkää jäällä ja huikea tunnelma sen ympärillä. Nyt halliin menee oikeastaan katsomaan vain peliä ja kulmasta kuuluu jotain näennäistä kannatusta ja muminaa.

Kuvitelkaapa jos meillä olisi oikeasti tuossa hallissa sen 40-50 -päisen pikkupoppoon sijaan se vajaan 200 kannattajan orkesteri luomassa tunnelmaa. Olisi niin huikeaa. Puheet jostain Isomäen lauantaista unohdettaisiin samantien, kun Nordis heräisi jälleen henkiin oikein tosissaan.

Mutta käsittääkseni näillä mennään, koska viihdearvoa parantavat muutokset olisivat liian monimutkaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta käsittääkseni näillä mennään, koska viihdearvoa parantavat muutokset olisivat liian monimutkaisia.

Kukaan ei ole tuonut tähän vielä rahapolitiikkaa mukaan. Eikä sitä voi täysin sivuttaa. Iris tuossa hienosti kertoi kuinka hyvä fiilis tulee siitä fanituksesta ja mekkalasta ja nyt ei vielä puhuta edes itse kentällä tapahtuvasta ottelusta. En ihmettele että moni valitsee futiksen tässä kovassa nosteessa kun kyse punaisen fanittamisesta ja hyvä niin, toivon kaikkea parasta sille touhulle, laji ei vaan itseä juurikaan kiinnosta. Futismatsiin lippu noin kybän kannattamaan ja fiilistelemään punaisten keskellä, lätkämatsiin pääset noin 20 eurolla ylänurkkiin. Siinä tapetaan jo tunnelma hallista. Tästä on täälläkin vatvottu vuosikaudet ja mitä HIFK teki oli se että saatiin hetkeksi fanit seisomaan vieraspäätyyn maalin taakse?! Tuo kuvio oli kuin huonosta sketsistä. Ainoa oikea ratkaisu on se että koko kotipääty muuttuisi fanipäädyksi, mutta tässä tullaan siihen että muutokset olisivat liian monimutkaisia, tässä nykyisessä hallissa. Eli kituutamme huonoa tunnelmaa Gardenin valmistumiseen asti ja sitten toivomme että seura tekee oikeat päätökset kotipäädyn hinnoittelun suhteen faneille = lisää tunnelmaa lähellä jäätä.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös