Ässien valmennus 2009–2010

  • 39 068
  • 124

Tuamas

Jäsen
Itse olen lähtenyt siitä Ikaa ajateltaessa, että Kivi olisi ykkönen ja Ika kakkonen tai että kuitenkin heillä olisi hyvinkin tasapuolinen työnjako ja halukas (kumpi vaan) sitten ottaisi päävalmentaja-nimikkeen alla vastuun toiminnasta

Tihonov on ainakin näillä näkymin valmentajana vähän menneen talven lumia, mutta nimenä toki mielenkiintoinen.

Itse hakisin Kivelle tuohon hyvän ja ennen kaikkea Kiven toiveiden mukaisen kakkosvalmentajan, ykkösvalmentajaksi on vaikea saada hyvää nimeä ja kuitenkin markkinoilla on huomattavasti enemmän tyhjiä arpoja kuin voittajanimiä.
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottaisivat nyt samalla sen toisen Tihonovin (Viktorin), siinä olisi meriitit kohdallaan. Kalpenisivat Alponkin maajoukkue sekä Nhl saavutukset ;)
Oikeasti....Itse näkisin mieluisana kaksikkona Ismo Lehkosen ja Karri Kiven. Jos ei Ika mahdollinen, niin Karri sitten ykköseksi.
 

Salama85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä kun on saanut miettiä mahdollisia ykkösvalmentajakandidaatteja niin onhan tuo Kiven nostaminen ykköseksi ehkäpä se kaikkein paras vaihtoehto:
+-merkkisiä asioita on Karrin edullisuus muihin vaihtoehtoihin nähden, varmasti hyvä motivaatio, potentiaali nousta todella hyväksi valmentajaksi sekä kokemus nuorten pelaajien kanssa toimimisesta.. Kysymysmerkkiä voidaan asettaa puolestaan näihin kohtiin eli, kokemattomuudesta liigajoukkueen vetäjänä, miten auktoriteetti vanhempien kohdalla, toimiiko pelitapa liigassa ja tuolla porukalla sekä kykeneekö Karri uudistamaan pelitapaa liigaan soveltuvaksi sitä tarvittaessa sekä pystyykö Karri vetämään sellaisia harjotteita yms. jotta nuoret pelaajat kehittyvät edelleen ja vanhat pystyvät säilyttämään tasonsa illasta toiseen sekä minkälainen motivoija hän on ennen pelejä ja harjoitustilanteissa, miten Karri pystyy välttämään tappiokierteet ja tarvittaessa pysäyttämään ne????? Tämä kaikki on varmasti edessä, mutta onko nyt oikea hetki, kun Ässien pitäisi päästä pois tilanteessa, jossa majaillaan liigan heikoimman tai heikompien joukossa..

Eli, jos ajatellaan, että Kivi on ykkönen niin tarvitaan kokenut kakkonen eli mielestäni Makkonen olisi tässä kohtaa hyvä vaihtoehto, taidot eivät oikein riitä ykkösen paikalle, mutta kokemusta kakkosena on aina liigamestaruutta myöten ja viiksillä saa väkisinkin auktoriteettia, mielestäni paras vaihtoehto Karrin kakkoseksi, auttaisi varmasti noissa esittämissäni kysymysmerkki kohdissa.
Lehkonen voisi tarvittaessa toimia kakkosena, mutta en välttämättä haluaisi nähdä Kiven parina, saattaisi syntyä jonkinnäköinen valtataistelu.
Korpisalo, itsellä ei hajuakaan minkälainen valmentajana kysymyksessä, mutta pitkän ja ansiokkaan pelaajauran saattelemana saisi varmasti arvostusta pelaajien silmissä, mielestäni argumentti, että vanhat pelikaverit ovat esteenä, on täysin turha, sillä vanhoja pelikavereita taitaa olla tasan yhtä monta kuin Kivelläkin(en jaksanut tarkastaa, mutta veikkaisin näin).

Ykkösen paikalle vaihtoehdot jäävät oikeastaan Rindelliin, Jortikkaan, Tihonoviin sekä yllätyskorttina Westerlundin houkuttelu takaisin valmentajanhommiin. Itse pidän parhaina vaihtoehtoina Tihonovia sekä Westerlundin houkuttelua, mutta Erkka ei taida työtään vaihtaa ihan tuosta vaan, joten on sinänsä poissuljettu vaihtoehto ja Tihonovilla tosiaan on ainoastaan vanhat meriitit ja mikäli mitään näyttöä ei viime vuosilta ole niin on melkoisen turhaa kaveria tänne houkutella..

Yhteenvetona ensi kauden valmennus voisi mielestäni näyttää tältä:
1. Kivi 2. Makkonen ja lisänä mahdollisesti Korpisalo, katsomossa Kaukoranta ja maalivahteja tietenkin valmentaa Lehtonen..
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
miten auktoriteetti vanhempien kohdalla

Tätä juttua on aika ajoin täälläkin heitelty ilmoille. Totuus on kuitenkin se, että Ässillä on tasan yksi vanhempi pelaaja, jota täytyy paimentaa ja se on tietenkin Kivenmäki. Muut ns. kokeneemmat pelaajat, tyyliin vaikka Mäkinen, ovat pelaajia joille voidaan heittää "turpa kiinni tai tuossa on ovi!". Vain Kivenmäki on sellainen korvaamaton tähtipelaaja Ässien mittakaavassa, joka valmentajan tulee pystyä laittamaan kuriin ja pelaamaan hyvin jotta Ässillä olisi jonkinlaisia menestymisen mahdollisuuksia tiukoissa peleissä. Uskon että Kivi pystyy tulemaan Maven kanssa toimeen ja tietää hyvin jo herran metkut/oikut vuosien takaa.
 

Animal

Jäsen
Käsittämätöntä jos edes harkitaan muita vaihtoehtoja Ässien ykköskoutsiksi kuin Karri Kiveä:
-Pelannut joukkueessa liigaa
-Ollut mukana viimeisessä Porin Ässien menestyneen liigaryhmän valmennustiimissä
-Valmentanut menestyksekkäästi seuran A-junnuja -> Moni pelaajista tuttuja ja itse koulimia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Käsittämätöntä jos edes harkitaan muita vaihtoehtoja Ässien ykköskoutsiksi kuin Karri Kiveä...
Mä oon samaa mieltä. Vedätetäänköhän tässä jotain jotenkin? Kun luulisi tämän olevan ihan päivänselvän asian - Kivihän on kaiketi junnuissa tehnyt hyvää ellei erinomaista työtä.
 

Andy Burglary

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä oon samaa mieltä. Vedätetäänköhän tässä jotain jotenkin?


Aikaisemmin tuossa jo arvailin, että nimenomaan vedätyksestä on kyse. Ihmettelen, jos Kivi ei ole päävalmentaja. Lehtiin annetaan tietoja ja heitellään nimiä Tihonovista Jortikkaan. Näin Kiven asema nousee ihmisten silmissä, koska hänet valitaan noinkin kovasta ja nimivahvasta ryhmästä. Jos olen väärässä, perun puheeni ja ihmettelen kovasti. Ässien johtohan oli tyytyväinen, kun Apen palkka säästyy. Mihin se oikein säästyy, jos otetaan Tihonov tms.?
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Eli, jos ajatellaan, että Kivi on ykkönen niin tarvitaan kokenut kakkonen eli mielestäni Makkonen olisi tässä kohtaa hyvä vaihtoehto, taidot eivät oikein riitä ykkösen paikalle, mutta kokemusta kakkosena on aina liigamestaruutta myöten ja viiksillä saa väkisinkin auktoriteettia, mielestäni paras vaihtoehto Karrin kakkoseksi

Mitä itse olen kuullut ex-pelaajilta niin nimenomaan auktoriteetin puute oli Makkosen ehkä pahimpia vailinaisuuksia hänen valmentaessaan Ässiä kakkosena. Mutta miksei kakkosena sikäli menisi, kun taas Kivellä auktoriteettia riittää, ainakin alle 30-v pelaajiin ja niitähän Ässissä piisaa.
 

Stern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kivi olisi varmaan ainakin halpa, siitä olen samaa mieltä, eikä muutenkaan mikään huono vaihtoehto. Hinta/laatu -kohdallaan, niin sanotusti. Varsinkin, jos ne Alposta säästyneet pennoset käytetään sitten siihen ykköspuolustajaan. Vaikea uskoa, että esimerkiksi Tihonovia saataisiin Floridasta naarattua ihan pikkurahalla, vaikka miehellä motivaatio Suomeen ja Poriin palaamiseen olisikin.
 

Patalappu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Keitä ne vaihtoehdot sitten on olevinaan?

Lehdissä on puhuttu 3-5 tai 2-4 potentiaalisesta ehdokkaasta, jotka ovat kaiketi ainakin siis:

Kivi
Tiho
Rindell

1 tai 2 listasta puuttuu, keitä lienee? Jospa Znarok tulisi testaamaan kykyjään valmentajana tällä kertaa, olisivat Penan kanssa vakuuttavan näköinen duo.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Itse taas en pelkäisi laittaa rahaa valmentajaan, jos sillä mahdollisuudet pärjätä paranisivat oleellisesti.

Valmentaja on kuitenkin joukkueen tärkein palanen, valmentajan visioiden, osaamisen ja ammattitaidon kautta on mahdollista saada heikompikin roosteri pelaamaan taitojensa ylärajoilla.

Tästä on lukuisia esimerkkejä kausi kaudelta kotoisesta sm-liigastakin.

Se olisiko tämä valmentaja joku muu kuin Kivi on toinen asia. Tihonov tietyllä tapaa kiehtoisi nähdä Ässien peräsimessä, mutta toki realistina on tunnustettava melkoinen riski hänen palkkaamisessa. Kivi olisi mielestäni suht riskitön vaihtoehto jolla Ässät tulisi mahdollisesti petraamaan 2-4 sijaa viime kaudesta, näin sen itse näen. Tihonovin päädyttäesssä olisi mahdollista olla karsinnoissa tai sitten huomattavasti korkeammalla.

Huomioitavaa olisi myös jatkuvuus, eli valmentajaa eli ylipäätään ole mitään järkeä palkata yhdeksi vuodeksi vaan sopimusten tulisi olla mallia 1 + 2 tai 1 + 3 ja vielä niin että seuralla olisi optio. Toki tuleviin vuosiin sorvattaisiin kunnon palkankorotus, mutta että tätä ensimmäistä vuotta voitaisiin pitää näyttöjen antamisena. Tiho-case kaatuu todennäköisesti jo tähän ajatusmalliin.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Lehdissä on puhuttu 3-5 tai 2-4 potentiaalisesta ehdokkaasta, jotka ovat kaiketi ainakin siis:

Kivi
Tiho
Rindell

1 tai 2 listasta puuttuu, keitä lienee? Jospa Znarok tulisi testaamaan kykyjään valmentajana tällä kertaa, olisivat Penan kanssa vakuuttavan näköinen duo.

Znarok olisi tosiaan Padan näköinen valmentaja. Penan kanssa muodostaisivat 70-luvun duon. Varmaan ainakin nyrkki viuhuisi ja sakkoja jaeltaisiin. Itse menestys voisi olla hieman maltillisempaa.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Tätä valmentaja soppaa mietittäessä, olen erittäin onnellinen uudesta hallituksesta, koska eihän se ketää muuta tule valitsemaan päävalmentajaksi kuin Kiven. Antaa Jukan ja Penan rauhassa kartoittaa kaikki mahdollisuudet, mutta kyllähän sen päävalmentajan nimi tulee olemaan Karri Kivi.

Tiho on kuin Alpo. Ei näyttöjä viimevuosilta, joten kiitos ei. Kiva Harri, hyi helvetti!
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Kivi olisi sikälikin johdonmukainen valinta, että Ässien viimeisten kahdenkymmenen vuoden molemmat menestyspiikit ovat tulleet nuorten ja ennen kaikkea nälkäisten valmentajien aloittamien prosessien lopputuloksina.

Pronssiin -95 johtaneen prosessin aloitti Tiho, vaikka toki valmentajana tuolloin olikin Vellu. Toivolan taas annettiin kehittyä rauhassa, ja lopputulos tiedetään.

Tiho vuosimallia 2009 kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Entäs Jooriksen flopit valmentajana?
Saattaisi olla ihan OK vaihtoehto kakkoskoutsin paikalle.

Älkää nyt oikeesti viitsikö ? Paha niitä floppeja on hakea, jos ei ole valmennuksesta ees pahemmin kokemusta. Ei tänne nyt oikeesti tarvita enää näitää jees-jees-kokeiluja. Eiköhän ne nyt ole nähty. Varmaan aika sama, että onko siellä penkin takana kakkosena antamassa mehupulloja Jooris vai sinä...
 

Prt Sc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis mitä helvettiä?! Mark Jooris penkin taakse? Miksi? Eihän miehellä ole yhtään kokemusta valmentamisesta. Miten olisi esim. Timo Jutila/Mark Jooris -parivaljakko? Eikös Ässät ole kuitenkin, ainakin toistaiseksi, ammattilais-seura? Onhan amatööri sohvavalmentajia porissakin vaikka kuinka paljon.

Lopettakaa oikeasti se Jooriksesta jauhaminen!
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos Jooriksella on palava halu Ässien toimintaan mukaan, niin eiköhän se saada järjestetyä. Ensin valmennus- ja ehkä myös kielikursseja, sitten ajetaan sisään valmentajan tehtävään muutaman vuoden ajan junnuissa, ja sen jälkeen ehkä voi ajatella kakkosvalmentajan paikkaa. Ei vaan taida tällainen pidempi kaava sopia Markille.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Ennemmin vaikka Jyrkkiö kuin Jooris. Jos mies välttämättä Poriin halutaan, niin ensin organisaatioon muihin tehtäviin opettelemaan valmentamista. Ei tuosta tulisi mitään, jos saman tien mies laitettaisiin edustuksen mukaan opettelemaan. Nykypäivänä kun oikeasti koko valmennustiimi on tärkeä, ei vain päävalmentaja. En silti usko, että edes Starkin takapihalla oikeasti harkittaisi Joorista Ässien valmentajaksi. Jos näin tapahtuu niin uskon Suomen voittavan jalkapallossa seuraavat arvokisat.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Huhtamaa voisi palkata Jooriksen HC Luviaan opettelemaan (ja samalla ajelemaan vaikka pyöräkuormaajaa sahalle). Ei rapakon takanakaan suoraan ykkösvalmentajaksi NHL/AHL -tasolle pääse ellei ole nimeltään Gretzky.
 

Padas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ennemmin vaikka Jyrkkiö kuin Jooris.

Ei Jyrkkiö Kiven apuriksi mikään ihan järjetön ajatus ole. Hyvää työtä tehnyt junnuissa. Saattaisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta ehkä joku kokeneemnpi kakkoskoutsi jostain porin ulkopuolelta voisi olla varmempi ratkaisu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös