No onhan Isomäessä joskus yli 10 000 katsojaakin ollut, mutta siitä on toki aikaa yli 20 vuotta. Eli vuoden 1978 neljännessä finaalissa Ässät - Tappara suunnilleen kaikki halukkaat päästettiin sisään ja halukkaitahan oli niin paljon, että liput myytiin kahteen kertaan. Tai ei ihan kaikki päässeet sisään, kun poliisit määräsivät lipunmyynnin lopetettavaksi pari tuntia ennen pelin alkua hallin ollessa jo aivan liian täynnä. Mutta pitihän ennakkolipun ostaneet vielä päästää sisään. Virallisesti yleisömääräksi ilmoitettiin reilu 9000, mutta arvioiden mukaan hallissa oli yli 14 000 ihmistä. Väittävät, että vielä tänä päivänäkään yhdessäkään SM-liigan ottelussa ei ole ollut yhtä paljon katsojia, ei edes Hartwall Areenalla. Ja Ässäthän voitti tuon pelin 6-3 ja samalla viimeisimmän mestaruutensa. Harmi, että itse olin siinä määrin napero, että tuollainen kliimaksi on jäänyt näkemättä ja kokematta. Näkemättä se kylläkin kuulemma jäi monelta paikalla olleeltakin, hallissa kun oli niin paljon väkeä, että harva pystyi näkemään kaukaloon asti. Joku joka on ollut paikalla ja muistaakin sen vielä voisi kertoa lisää. Lieneekö niin, että näitä wanhoja meidän patamielisten on jatkossa muutenkin muisteltava?
Tuo divarikauden ensimmäisen pelin K-Espoota vastaan pystynkin muistamaan jo ihan itse. Aika mielenkiintoista sikäli, että ennen peliä Ässien johto nosti K-Espoon divarin selväksi ennakkosuosikiksi, vaikka varmasti tiesivät Ässien olevan Espoon rinnalla vähän toista maata. Mutta eipä tuo kiekkobuumille varmaan pahaa tehnyt, kun Ässät "yllättäen" pöllyttikin ennakkosuosikin 10-2.
Peräti neljä peliä Ässät silti tuolla kaudella hävisi, mutta ennen joulutaukoa ei yhtään. Taisipa olla Kiekko-67, joka oli se pahin kanto kaskessa, jostain syystä Ässät kompastui yleensä juuri tuohon Mauri Eivolan joukkueeseen. Mutta olihan se hulppea kausi. Muistelisin myös, että juuri Ketterä kaatui 22-1 ja sama jengi taisi kaatua myös jotain tyyliin 20-4. Arto Heiskanen 110 pistettä, Arto Javanainen 36 pelissä 59 maalia! Maaliero 355-144 ja yleisökeskiarvo 4457. Missä helvetissä te kaikki olette nyt?