Jukurit lähtee yhä isommin kiinteistöbisnekseen. Luonnollisesti seuran omistajien ammattitaito ja ennen kaikkea pääoma mahdollistaa lainat ja rahoituksen kokonaisuudessaan mainitun kaltaisiin projekteihin.
Miten Ässien talous ja tulonhankkimistoiminta tulevaisuudessa? Nyt ilmeisesti pää saatu jotenkin pinnan yläpuolelle. Luotetaanko siihen, että Isomäen tapahtumat luo liikevaihtoa ja tulosta muiden ns. normaalien ottelutuottojen ja sponssien rinnalla? Löytyykö tulevaisuuteen edes sen suurempia suunnitelmia tai strategiaa?
Toivottavasti hallitus/toimisto edes pohtii konkreettisia uusia keinoja saada seuraan lisää kassavirtaa ja sitä kautta tulosta.
Suhtaudun äärimmäisellä skeptisyydellä Jukurien hankkeeseen, 350 000€ lisätulot per vuosi edellyttäisivät 8% nettotuotolla (joka on jo todella kova nykyisessä markkinassa noin pienellä paikkakunnalla) ~4,5miljoonan euron investointia.
Saati että jos käytetään realistisempaa 4% nettotuottoa, investointi olisi ~9miljoonaa euroa.
Toki voihan olla että omistajilla on mahdollisuus myydä Jukureille alihintaan kohteita, joka on se ainoa käytännössä mahdollinen keino jolla tuon kokoluokan yritys voisi päästä 350 000€ vuotuiseen lisätuottoon.
Kärpät pyörittää mainostauluja Oulussa ja TPS:kin on hankkinut mainostaulun Turun keskustaan. Kenties ässätkin voisi pystyttää mainostauluja pikatien viereen ja vaikka kävelykadulle.
Kärpät pyörittää mainostauluja Oulussa ja TPS:kin on hankkinut mainostaulun Turun keskustaan. Kenties ässätkin voisi pystyttää mainostauluja pikatien viereen ja vaikka kävelykadulle.
Tuo junioriässien aitabisnes näyttäisi verkkosivujen mukaan olevan edelleen voimissaan.
Ässät on investoinut muutama vuosi sitten n. 5.000 000€ Isomäen jäähallin saneeraukseen, uskoisin että hallitus on tehnyt tuon investointipääksen yhteydessä pidemmän ajan strategin miten tuolle investoinnille saadaan se hyvä 7-8% tuotto. Tämä uusin muutos muutaa taustayhtiö vastaamaan tapahtumatuotannonsta on kyllä mielenkintoinen, kun yleisesti kiinteistöyhtiöt käärivät riskittömästi tulot tapahtumien vuokrina. Tämä toki vaatii sen että kauppa käy.
Kuinkahan suuri osa tuotto-odotuksista on suoraan yhteydessä ottelutapahtumiin, toisin sanoen vip-tilojen, ravintolapöytien, kioskitoiminnnan ym. myyntiin. Paljonko on laskettu konserttien, kokousten, tapahtumien varaan.. Isomäen saneeraus oli ennen kaikkea pakollinen investointi, toki on myös selvää, että toimivampi/monipuolisempi palvelukokonaisuus lisää toiminnasta saatavia tuloja. Halli oli saatava kuntoon ja ainakin allekirjoittaneen mielestä remontin tuloskin oli ihan ok. Käsittääkseni nyt esim. konserttien tuotoilla rahoitetaan ässien maksamaa vastiketta? Tietysti tämä vähentää Ässien omaa taloudellista painetta.
Allekirjoittaneen märässä päiväunessa Ässillä oli täysin urheiluun liittymätön liiketoiminta, josta pystyttiin nostamaan vuosittain osinkoa 200k. Jos ei saada bisnestä pystyyn, niin tietty palstalaisten kesken voidaan kerätä kokoon reippaat pari miljoonaa ja perustaa säätiö "Padan puolesta", josta Ässiä tuetaan vuosittain.
Kannatan. Yritys voisi alkaa valmistamaan tiedustelusateliitteja ja ilmatorjunnan tulenjohtotutkia tai muuta vastaava, jossa on kova kate ja Liigalla alan osaamista jo ennestään. Oikeasti, organisaatiot jotka ovat olemassa ammattilaisjääkiekkojoukkueen pyörittämistä varten, eivät osa juuri mitään muuta, kuin pyörittää sitä ammattilaisjääkiekkojoukkuetta ja siihen läheisesti liittyvää toimintaa. Liiketaloudelliset seikkailut osaamisalueen ulkopuolelle ovat tuhoon tuomittuja sielä odottaa yleensä kova kilpailu ja kilpailijat ovat asiassaan yleensä huomattavasti parempia.Itse olen miettinyt josko koko Liigan tasolla perustettaisiin yhteisyritys, jonka liiketoiminnan tuotot ohjattaisiin seuroihin. investointi rahat saataisiin. esim. tv-oikeuksista leikattaisiin vuosittain 1 000 000€ joka investoitaisiin ydintoiminnan ulkopuoliseen bisnekseen. Tässä igeassa ongelma on että pienemmällä pelaajabudjetilla operoivissa seuroissa summa on suhteessa suurempi kuin isolla pelaajabudjetilla operoivat.
Kannatan. Yritys voisi alkaa valmistamaan tiedustelusateliitteja ja ilmatorjunnan tulenjohtotutkia tai muuta vastaava, jossa on kova kate ja Liigalla alan osaamista jo ennestään. Oikeasti, organisaatiot jotka ovat olemassa ammattilaisjääkiekkojoukkueen pyörittämistä varten, eivät osa juuri mitään muuta, kuin pyörittää sitä ammattilaisjääkiekkojoukkuetta ja siihen läheisesti liittyvää toimintaa. Liiketaloudelliset seikkailut osaamisalueen ulkopuolelle ovat tuhoon tuomittuja sielä odottaa yleensä kova kilpailu ja kilpailijat ovat asiassaan yleensä huomattavasti parempia.
Urheuluseurat joilla on urheiluun liittymätöntä liiketoimintaa, ovat yksityisessä omistuksessa. jolloin omistajilla on tietotaitoa tältä urheilun ulkopuoliselta liiketoiminta-alalta. Ässien omistuspohja ei tue tämäntyyppistä liiketoimintaa.
Älä nyt viitsi. Ässien budjetti on tälläkin hetkellä rakennettu siten, ettei se ole enää niin riippuvainen yleisömääristä liiga-peleissä. Omistuspohja tai ei niin meillä on siellä hallituksessa tällä hetkellä ammattilaisia, menestyneitä yrittäjiä, jotka ovat mm. kokeneita tapahtumajärjestäjiä. Konsertit Isomäessa on olleet huippumenestyksiä myös talouden näkökulmasta. Vilkuna on etunenässä tässä ja Hakanpää sekä Ojanen talousasiantuntijoina myös. Ojanen nyt erosi omasta halustaan, mutta teki helvetin tärkeää pohjatyötä sen eteen, miten koko ajan kehitetään taloustoimintaa. Mitä enemmän Ässät järjestää konsertteja ym. tapahtumia sitä enemmän kilisee kassaan rahaa. Tarkkoja faktoja minulla ei ole summista, mutta yksikään lätkäpeli ei yllä myynnillään samaan kuin yksi konsertti. Jos lätkäpelissä katsoja tuo keskimäärin 7€ arkisin ja 15€ viikonloppuisin kioskien kautta kassaan niin lukema koserteissa on luokkaa 50€/katsoja. Tätä toimintaa hallitus kehittää kokoajan. Jos itse olisin tuossa porukassa järkkäämässä näitä lätkän ulkopuolisia tapahtumia niin kehittäisin kokopäivän perhetapahtumia, koska mitä enemmän siellä vietetään aikaa erityisesti lasten kanssa niin sitä enemmän kulutetaan rahaa. Messut ovat hyvä esimerkki kannattavasta toiminnasta: Artisti eli näytteillepanija maksaa siitä että saa tuoda tuotteensa näytille ja asiakas eli messukävijä maksaa siitä että saa tulla katsomaan. Siihen kun kylkeen myy houkuttelevaan ruokaa ja juomaa järkihintaan (eikä mitään Pitsiturnauksen kokonaan grillattua possua, jonka kilohinta oli verrattavissa kullan vastaavaan) niin ne ovat tuottoisia tapahtumia. Mitä enemmän saadaan tapahtumia lätkäkauden ulkopuolelle sitä vähemmän arvokas areena on joutokäynnillä(jota täytyy välttää). Loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia bisnesmaailman lainalaisuuksia.
lukema koserteissa on luokkaa 50€/katsoja.
Tämä lienee omaa mutuasi? Voi ehkä yksittäinen katsoja tuoda pyöreästi 40-50e, mutta järjestämisestä aiheutuvat kulutkin ovat myös aivan eri tasolla liigapeleihin. Artistit maksaa melkoisesti. Tietty ovat ne olleet ihan hyvä lisä Ässien kassaan, mutta eivät ne konsertit niin paljon enemmän tuota?
Siinä olet oikeassa, että mitä enemmän ulkopuolisia tapahtumia sitä enemmän fyrkkaa Ässien laariin.
Onko joku muuten vielä sitä mieltä, että Kerttula teki massiivisen virheen kun ei hankkinut siirtorajalla kovia nimiä isolla rahalla? Onneksi mein UJ osaa katsoa isoa kuvaa.
Kenestä sä höpötät?Mahtaako vaihtaa opinnot lääkikseen, saas nähdä ehtiikö puuhastelemaan enää Porissa ensi kaudella.
Onko joku muuten vielä sitä mieltä, että Kerttula teki massiivisen virheen kun ei hankkinut siirtorajalla kovia nimiä isolla rahalla? Onneksi mein UJ osaa katsoa isoa kuvaa.