SK:n uutinen on maksumuurin takana, joten voisiko joku referoida asian tänne?
Ulkoasultaan vähän sekavana, mutta ei nyt jaksa puhelimella korjailla. Olkaa hyvä!
Ässien maanantainen uutiskimara oli karua tekstiä.
Viime tilikauden heikon tuloksen ja kassakriisin lisäksi hätkähdytti ennen kaikkea tietoa verotarkastuksen seurauksista. Kaksi edellistä tilikautta 2015–2016 ja 2016–2017 tarkastanut verottaja arvioi, että HC Ässät Pori Oy on myynyt alkoholia kirjanpidon ohi 117 865,40 euron edestä. Puuttuvia veroja on määrätty maksettavaksi 52 020,76 euroa.
Mistä oikein on kyse? Onko Ässät myynyt olutta pimeästi, vai onko kyse tulkintaeroista kiekko-osakeyhtiön ja verottajan välillä?
Sellaiset ajat ovat ohi, että urheiluseura tai mikään muukaan tällainen yhteisö myisi mitään pimeästi. Kyse on nimenomaan tulkintojen eroista ja hävikin kirjaamisesta, vakuuttaa HC Ässät Pori Oy:n puheenjohtaja Janne Ojanen.
Ravintola-alalla moni toimija on viime aikoina joutunut vääntämään verottajan kanssa, kun niiden aluehallintoviratolle tekemissä ilmoituksissa ja verottajan panimoilta saamissa tiedoissa on ollut eroja.
Verottaja hyväksyy ravintoloille yleisesti kolmen prosentin hävikin. Ojasen mukaan jäähalliravintoloiden kaltaisissa paikoissa, jotka eivät ole päivittäin auki, hävikkiä tulee enemmän.
Ojanen nimeää asian vaahto-ongelmaksi.
Kun uusi tynnyri otetaan käyttöön, siitä valutetaan aina ensin vaahtoa pois. Jäähallissa voi käydä niin, että uudesta tynnyristä otetaan vain pari tuoppia ennen kuin peli loppuu. Kun seuraava peli on vaikka viikon päästä, pitää jälleen valuttaa vaahtoa pois, Ojanen antaa esimerkin.
Lisäksi saattaa jäädä vajaita tynnyreitä, jotka vaihdetaan täysinäisiin. Ojasen mukaan joskus tuotteet myös ehtivät vanheta eri tavalla kuin tavallisissa ravintoloissa.
Selvää toki on, ettei vaahto-ongelma ja vajaat tynnyrit voi mitenkään tuottaa yli sadantonnin hävikkiä.
Kyse on Ässien mukaan myös ostojen, myyntien ja hyvitysten kirjauksista. HC Ässät Pori Oy:n tilikausi päättyy huhtikuun lopussa. Tilikauden päätteeksi panimolle palautetuista tuotteista on tullut hyvitykset toukokuussa. Ne yhtiö on kirjannut jo päättyneelle tilikaudelle, koska sinne ne ovat tosiasiallisesti kohdistuneet. Toisaalta taas osa edellisellä tilikaudella ostetuista tuotteista on voitu myydä seuraavalla tilikaudella.
Lisäksi Ässät myöntää, että inventaariossa on sattunut virhe. Vaahto-ongelman lisäksi soppa on siis syntynyt myös inventointi- ja raportointiongelmasta.
Olen ollut mukana asian loppukäsittelyssä. Ainakaan siinä keskustelussa minulle ei jäänyt sellaista kuvaa, että verottajakaan epäilisi meitä mistään laittomuuksista, Ojanen sanoo.
Verotarkastuksesta tulee aina hintalappu, mutta samalla saamme ohjeet, miten näiden asioiden kanssa pitää toimia. Uskon, että hintalappu putoaa vielä tuosta 52 000 eurosta.
Päätöstä odotetaan
Ässät on tehnyt vastineen, eikä lopullista päätöstä ole vielä tullut.
Yritysverotusyksikön valvontajohtaja Marko Myllymäki Verohallinnosta, toteaa, että laki kieltää verottajalta yksittäisten ja keskeneräisten asioiden kommentoinnin. Hän ei myöskään kerro, milloin päätöksen pitäisi olla valmis.
Päätöksen kesto riippuu muun muassa siitä, vaatiiko se esimerkiksi kolmansien osapuolten kuulemista.
Myllymäen mukaan vastineet voivat joskus johtaa myönteisen lopputulokseen, sillä lähtökohtana on, että verotus hoidetaan oikein.
On meillä verotarkastuksia, joissa esitykset ovat muuttuneet asiakkaan antaman vastineen jälkeen. Silloin olemme saaneet esimerkiksi sellaista näyttöä, jota tarkastaja ei ole ottanut huomioon. Muutenhan meille ei kannattaisi vastineita lähettää
Päätöstä odotellessa Ässät on Ojasen mukaan jo reagoinut vaahto-ongelmaan. Areenan oluthanat on huputettu ja jatkossa ravintoloissa myydään vain tölkkejä.
Hävikistä ei varmasti päästä kokonaan eroon, mutta pystymme minimoimaan sen. Jatkossa hävikkikin saadaan sen illan kirjanpitoon, jolloin se on syntynyt.