Aika erikoista kyllä, että jotkut näkevät asian pelkästään niin, että Pori on auttanut Ässiä rahallisesti, kun kyseessä ei oikeastaan ole edes sitä, vaikka se nyt aiheelliseksi koronan aiheuttamassa talouskurimuksessa tulikin.
Kyse on enemmänkin siitä, että tehdään asiat niin kuin ne olisi pitänyt alun alkaenkin olla.
Kuinka monella Liiga paikkakunnalla Liiga seura omistaa halliosakkeita?
Mielestäni Tampereen Nokia areenassakaan ei Tapparalla ja Ilveksellä ole omistussuhdetta ollenkaan.
Poria on pidetty jääkiekkokaupunkina, mutta siellä seura on joutunut hallin "lähes" puoliksi itse maksamaan, nyt Pori vasta alkaa olemaan jääkiekko kaupunki kun sillä on ihan oma hallikin.
Jokaisella on aina ne omat intressinsä ja ne suosikki laijinsa/harrastuksensa.
Paljon tässä joutuu maksamaan jokainen kansalainen jonkun muun harrastuksista, opiskeluista, kulttuurista ja jumalauta jonkun muun eduskuntaan äänestäneiden ihmisten aiheuttamia polttoaineen korotuksiakin :)
Joten kannattaa jokaisen vaan mahdollisimman monipuolisesti koittaa kaikkea harrastaa itse ja koittaa saada lapsiakin kokeilemaan kaikkea, niin voi sitten hyvällä omallatunnolla maksaa niitä veroja, se on varma että niiden maksaminen ja "väärikäyttö" ei ainakaan lopu.
Jos ei vieläkään kelpaa, niin kärjistäen voi veronmaksajana miettiä, että kuuluisiko uimahallin käyttäjien/uimaseurojen maksaa puolet uimahallin 17,5 miljoonasta eurosta ja vielä käyttömaksutkin, jotka vuositasolla kuitenkin isot (aurinkokeräimistä huolimatta).
Luulisin, että Ässien maksama vuokra kattaa hallin käyttökustannukset ja luultavasti jopa kaupunki sää pääomaansa takaisinkin päin.
Samaa voi miettiä monitoimihallin kohdalla, tuleeko ne kustannukset palautumaan kaupungille ja kuinka paljon siitä tulee kustannuksia vuositasolla, riittääkö sieltä tulovirtaa, jotta ei verorahat mene hukkaan?
Sama pätee vähän kaikkiin kaupungin tuottamiin harraste/kulttuuri rakennelmiin, joita ei kaikki veroja maksavat ihmiset käytä ei edes katsomossa saati sitten, että itse menisi estradille.
Toki näissä monessa ylläpitokulut merkittävästi pienemmät.
En tiedä minkälainen rahasampo kaupungille joku Kirjurinluotoareena on tai erku areena, mutta uskoisin, että Ässien maksamalla vuokralla ei Isomäki ainakaan kovin huono ole.