Puolustus on tosiaan helppo laittaa kuntoon toimimaan edes jonkin asteisella tasolla.
Hyvä ja yksinkertainen PAPP on oletuksena aika lähellä noppa vitosta. Kaikilla on siellä omat ukot; laitureilla pakit, sentterillä sentteri ja pakeilla laiturit. Toki merkattavia miehiä joudutaan välillä vaihtamaan, mutta kun paletti menee sekasin, on puolustussapluunan hyvä ns. hengittää keskustan kautta. Eli 1. keskustan ylimiehittäminen ja omien ukkojen merkkaus 2. estetään kiekon tulo keskustaan 3. ohjataan peli kulmaan
Laiturit: Puolusta oman puolen puolustaja pois. Pelin ollessa toisella puolella, ole valmiudessa varmistamaan sentteriä, kun hän tukee painollisen puolen pakkia kiekon riistossa.
Pakit: Merkkaa aina oma mies painottomalla puolella(yleensä se lähinnä maalia). Estä kiekon pääsy sota-alueelle, jos varmistus ei ole kunnossa pyri ohjaamaan kiekollinen kulmaan. Kun sota-alue on turvattu ja syöttösuunnat puolustettu pois, lyö paine kiekkoa kohti. Pidä huoli, ettet ajaudu pelin ulkopuolelle.
Sentteri... suojele korostetusti sota-aluetta. Anna HARKITEN tukea paineistuksessa.
Laitureilla tuo tehtävä on kohtuu simppeli... mutta sentteri ja pakit pyörittää puolustuskolmiota, joka ohjaa peliä kulmiin ja lyö painetta harkiten kiekkoa kohti... Näiden täytyy lennosta vaihtaa välillä paikkojaan, eli paineistaja vaihtuu, mutta pääpointti on se, että maalin edessä on lähes aina ainakin kaksi omaa ukkoa.
Mun mielestä tää on aika lähellä Karri Kiven ajan Ässien puolustustaktiikka.
Tällä taktiikalla riistot tapahtuu usein ennalta ennakoitavissa olevalla hetkellä, ja siksi ajoitukset ja etäisyydet on helpompi pitää kunnossa.
Ja tottakai on päivän selvää, että vastustajat usein pakottavat sapluunan muutokseen, mutta niihin on sitten vain reagoitava... samaa filosofiaa käyttäen. Painottoman puolen laituri on se, joka yleensä paikkaa sentteriä jos hän joutuu reagoimaan, kun vastustaja hakee jotain alueylivoimaa.
En sano, että minulla olisi tässä täydellinen suunnitelma, eikä varsinkaan täydellisesti ilmaistu... mutta ehkä tämä kirjoitus ansaitsee jo jonkun muun vastauksen kuin pelkkää kuittailua? Odotan mielenkiinnolla, kun avaat KOTKANiEMEN sapluunan meille, minulle kun se ei todellakaan ole peliä katsomalla vielä selvinnyt.
E: Oho, tiiä sit mistä aivon takasopukoista tuo Aho tuli Kotkaniemen paikalle