Ässien markkinointi ja ottelutapahtuma

  • 402 625
  • 2 231

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toiveissa olisi, että ilmottaisivat Talviklassikon pelaamisesta. Realismia on, että pyyhkijänsulista saa 10% alennuksen Teboilin huoltoasemilla kuiskaamalla kassalla hästäk Suomenkovin.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässät ja Lukko ottaa Karhu HT:n farmiksi ja nostavat sen mestikseen jossa peluutetan junnuja jotka ei mahdu edustuksen kokoonpanoon?

Todennäköisempää tosin tuo @-RTK- mainitsema skenaario...
 

Blade80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Tuli mieleen sellainen skenaario, kun pitsiturnaus ei enää tunnu tuohon pitsin nypläys viikonloppuun sopivan, niin olisikohan kyseessä itse turnaukseen liittyvää yhteistyötä? Toinen lohko porissa ja toinen raumalla ja loppuottelu raumalla? Sopisi tähän Isomäen remonttiinkin hyvin ja olisi ihan hyvä konsepti kun välimatka kuitenkin noin lyhyt?
Toi talviklassikkokin olisi hieno, mutta onko sille kuitenkaan mitat täyttävää paikkaa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli mieleen sellainen skenaario, kun pitsiturnaus ei enää tunnu tuohon pitsin nypläys viikonloppuun sopivan, niin olisikohan kyseessä itse turnaukseen liittyvää yhteistyötä? Toinen lohko porissa ja toinen raumalla ja loppuottelu raumalla? Sopisi tähän Isomäen remonttiinkin hyvin ja olisi ihan hyvä konsepti kun välimatka kuitenkin noin lyhyt?
Toi talviklassikkokin olisi hieno, mutta onko sille kuitenkaan mitat täyttävää paikkaa?

Lukko tuskin luopuu Pitsiturnauksesta, on taloudellisesti sen verran tuottoisia. Ja päivän tärkein peli on klo 10.15 pelattava Lukko - Ässät, joka pakottaa ihmiset ostamaan koko päivän rannekkeen.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli mieleen sellainen skenaario, kun pitsiturnaus ei enää tunnu tuohon pitsin nypläys viikonloppuun sopivan, niin olisikohan kyseessä itse turnaukseen liittyvää yhteistyötä? Toinen lohko porissa ja toinen raumalla ja loppuottelu raumalla? Sopisi tähän Isomäen remonttiinkin hyvin ja olisi ihan hyvä konsepti kun välimatka kuitenkin noin lyhyt?
Ihan sama itselläkin käynyt mielessä. Turnaus kaksipäiväiseksi, kaksi neljän joukkueen alkulohkoa perjantaina Raumalla ja Porissa, Välierät ja finaali lauantaina Raumalla.
Toi talviklassikkokin olisi hieno, mutta onko sille kuitenkaan mitat täyttävää paikkaa?
Ei ainakaan stadionille kannata sitä yrittää. Ainoa mahdollisuus on toteuttaa Ruotsista mallia ottaen, eli tilapäiskatsomoilla. (Youtube linkki, linkki2, linkki3) Jos onnistuu Ruotsissa, ei pitäisi olla täysin mahdotonta Suomessakaan. Tekojääradalle voisi tehdä yhden ison pysyvän n.5000 hengen seisomakatsomon, ja toinen sivu ja päätykatsomot tilapäiskatsomoilla. Näin saataisiin noin 15k hengen tiivistunnelmainen areena.
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Toi talviklassikkokin olisi hieno, mutta onko sille kuitenkaan mitat täyttävää paikkaa?
En kyllä kannata näitä talviklassikkoja lainkaan, tuli jo aikanaan värjöteltyä ihan tarpeeksi. Järjestelytkin maksaisivat maltaita, joten tuskin olisi taloudellisestikaan kannattava ratkaisu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En kyllä kannata näitä talviklassikkoja lainkaan, tuli jo aikanaan värjöteltyä ihan tarpeeksi. Järjestelytkin maksaisivat maltaita, joten tuskin olisi taloudellisestikaan kannattava ratkaisu.

Ja talviklassikoiden pelillinen anti on yleensä täyttä paskaa. Tämä on itselleni aika merkittävä juttu samaten.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En kyllä kannata näitä talviklassikkoja lainkaan, tuli jo aikanaan värjöteltyä ihan tarpeeksi. Järjestelytkin maksaisivat maltaita, joten tuskin olisi taloudellisestikaan kannattava ratkaisu.
Ja talviklassikoiden pelillinen anti on yleensä täyttä paskaa. Tämä on itselleni aika merkittävä juttu samaten.
Eli jäisitte kotiin murjottaan?
Pelillinen antihan näissä pitsiturnauksissa ja talviklassikoissa on aivan merkityksetön seikka, shown ja ainutkertaisen tunnelman takiahan sinne mennään. Kasvaakseen ja pysyäkseen kiinnostavana tällaisia tapahtumiinkin pitää jääkiekossa panostaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eli jäisitte kotiin murjottaan?
Pelillinen antihan näissä pitsiturnauksissa ja talviklassikoissa on aivan merkityksetön seikka, shown ja ainutkertaisen tunnelman takiahan sinne mennään. Kasvaakseen ja pysyäkseen kiinnostavana tällaisia tapahtumiinkin pitää jääkiekossa panostaa.

En missään nimessä jäisi kotiin murjottamaan, toki tuo olisi sitten pakko nähdä ja kokea. Mutta aika moni seikka puoltaa sitä, että tällaisen klassikon järjestäminen ei ole kannattavaa kuitenkaan ja tuli samalla mieleen, että eipä noiden pelin pelillinen anti kovin kummoinen ole ollut.

Eli tulisin paikalle, mutta mieluummin näkisin vaikka sen Ässät-Lukko poff-sarjan. Ihan sisätiloissa ;)
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Eli jäisitte kotiin murjottaan?
Helsingin talviklassikkoja katsellessani olen joskus miettinyt, menisinkö lainkaan katsomaan vastaavaa jos Porissa järjestettäisiin, mutta säävarauksin voisin jopa mennäkin. Porin stadionilla ei näin vanha mies tahdo kesälläkään tarjota, kuten Kalevan kisoissa tuli perjantaina ja lauantaina taas koettua, mitenkä sitten helmikuussa. Ei tuo Helsingin pelien tunnelmakaan ole ainakaan television välityksellä mitenkään välittynyt kotikatsomoihin, vaikka sitä on yritetty kovasti hehkuttaa. Tosin on ollut huonoa tuuria ilmojenkin suhteen, milloin on satanut lunta taivaan täydeltä, milloin taas pakkasmittari on pysytellyt parikymmenen asteen yläpuolella. Luojan kiitos jääkiekiekosta on tullut sisäpeli, muuten seuraaminen paikan päällä olisi jäänyt jo ajat sitten.
 

Blade80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
En kyllä kannata näitä talviklassikkoja lainkaan, tuli jo aikanaan värjöteltyä ihan tarpeeksi. Järjestelytkin maksaisivat maltaita, joten tuskin olisi taloudellisestikaan kannattava ratkaisu.

Juuri taloudellisen kannattavuuden takia pitäisi olla paikka johon saisi yli 10000 katsojaa. Uskon että Ässät-Lukko pelissä sopivana päivänä varmasti olisi mahdollista saada porin rauman alueelta kasaan, mutta varmaan ei joka vuosi kannattaisi järjestää.
Kylmyys vähän kuuluu siihen talviklassikkoon, ennen miehetkin oli rautaa ja kestivät pakkasta.
Mielestäni olisi kiinnostava tapahtuma, jos täällä olisi kunnollinen ja riittävän iso paikka. Ehkä kannattaa suosiolla jättää Helsinkiläisten ja Tamperelaisten ideaksi ja keksiä jotain muuta, kuten järjestää Jatsipitsi turnaus.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiivis jääkiekkopeliä varten kyhätty stadion olisi tunnelmaltaan aivan toista luokkaa kuin Olympiastadion.
Uskoisin että 10-15k katsojaa olisi mahdollisuuksien rajoissa tälläiselle ainutkertaiselle tapahtumalle. Matsin jälkeen porukka Karhuhalliin lämmitteleen kunnon jatkobileisiin. Pääsyliput+oheismyynti+jatkokemut+yhteityökumppanit, kyllä tuosta varmasti jokunen euro tulisi kattamaan järjestelykuluja.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos Ässiä pienemmällä budjetilla operoiva Tshekki seura panostaa näin näyttävään alkushowhun niin miksei meilläkin? (linkki youtubeen)
Ja toinen esimerkki alkushowsta QMJHL junnuliigasta.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tiivis jääkiekkopeliä varten kyhätty stadion olisi tunnelmaltaan aivan toista luokkaa kuin Olympiastadion.
Uskoisin että 10-15k katsojaa olisi mahdollisuuksien rajoissa tälläiselle ainutkertaiselle tapahtumalle. Matsin jälkeen porukka Karhuhalliin lämmitteleen kunnon jatkobileisiin. Pääsyliput+oheismyynti+jatkokemut+yhteityökumppanit, kyllä tuosta varmasti jokunen euro tulisi kattamaan järjestelykuluja.

Erittäin hyvä idea tuo jatkobileet, josta saataisiin lisätuottoa. Hyvin järjestettynä jopa paljon lisätuottoa.

Ottaen huomioon, että ulkoilmaottelulla on kuitenkin Porissakin vähintään spekuloitu, mutta talous on tullut ongelmaksi, niin ottaisin sinuna yhteyttä toimistolle ja kertoisin vinkkinä.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erittäin hyvä idea tuo jatkobileet, josta saataisiin lisätuottoa. Hyvin järjestettynä jopa paljon lisätuottoa.

Ottaen huomioon, että ulkoilmaottelulla on kuitenkin Porissakin vähintään spekuloitu, mutta talous on tullut ongelmaksi, niin ottaisin sinuna yhteyttä toimistolle ja kertoisin vinkkinä.
Eiköhän ainakin Ruusunen toimistolta lue täältä nämä viestit ja poimi mahdollisesti järkevät ideat. Ainakin uskon ja toivon niin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Vieläköhän Ässien markkinointihenkilöstö elää menneisyydessä l . sitä aikaa kun yrityksiltä kinuttiin sponsori-markkoja (euroja) about kottikärryllinen ja siitä palkkaa luvattiin mainos kaukalon laitaan ja/tai paitaan ynnä jonkinlainen lippupaketti A-katsomoon? Olin tuossa erään markkinointikouluttajan luentoa kuuntelemassa ja tämä mainitsi Kärpät suvereenina ykkösseurana - kaikki joukkuelajit huomioiden - B2B markkinoinnin osaamisessa. Oulussa käytännössä jokaisen vähänkään yrityskauppaa tekevän tyypin on syytä olla läsnä verkostoitumassa Kärppä-klubilla tai tyytyä tekemään jotain nappikauppaa yhden miehen firmoja pyörittävien yrittäjien kanssa. Nykyaikana sponsorieurojen pitää palautua yrityksen liikevaihtoon hyvin vikkelään eikä perinteistä hyväntekeväisyydeksi laskettavaa sponsorointia juurikaan näe. Etenkään sellaisessa mittakaavassa kuin mitä Jääkiekon pääsarjatason seurat edellyttävät. Poikkeuksena todella isot kv. yritykset, jotka pyörittävät miljoonien eurojen liikevaihtoa ja joissa yksi 50k jonkun paikallisen urheiluseuran tukemiseen ei ole kovinkaan merkittävä summa. Tai sitten yritykset jotka ihan tieten tahtoen lahjoittavat rahaa esim. juniorikiekon tukemiseen eivätkä edellytäkään konkreettista vastinetta sijoitetulle rahalle.
Muistelen tällä palstalla jonkun satakuntalaisen yrittäjän kritisoineen taannoin Ässien markkinointihenkilöstön osaamista ja asennetta sen suhteen että haluttu rahamäärä ja sen yritykselle tuottama lisäarvo eivät oikein huonostikaan ole kohdanneet....
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olin tuossa erään markkinointikouluttajan luentoa kuuntelemassa
Onkohan ollut sama kaveri mikä oli muutama viikko sitten puhumassa Yle Puheella? En nyt saa tähän suoraan linkitettyä kännykällä, mutta ohjelma löytyy Yle Areenasta hakusanalla "urheilumarkkinointi". Suosittelen aiheesta kiinnostuneita kuuntelemaan.

Oman tyylinsä mukaisesti @San Jose Shark #50 otti aiheeseen hyvin negatiivisen näkökulman Ässien suhteen.
Esimerkiksi juuri klubitoiminnalle halliremontti tuo olosuhteisiin merkittävää parannusta. Eli kyllä siellä hereillä ollaan nykymaailman trendeistä.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
En nyt ottanut suoranaisesti mitään muuta näkökulmaa kuin ihan silkasta uteliaisuudesta kyselen että missä asian tiimoilta Porissa mennään. Kärppien toimintaa tuo kovasti hehkutti aivan esimerkillisenä. Ja muistui mieleeni että täällä joku satakuntalainen pien(?)yrittäjä kritisoi kovasti Ässien toimintaa asiassa. Ymmärrän kritiikin kohtalaisen hyvin jos toiminta edelleen on sillä mallilla että x tuhannen euron sponssin vastineeksi saa mainoksen johonkin ja muutaman pääsylipun jaettavaksi. Se ei nykyaikana taida lämmittää kuin enintään kaikkein intohimoisimpia tahoja.

Itse törmäsin tähän sponsorointikulttuurin muutokseen jo pitkän aikaa sitten. Paikkakunnalla ylivoimaisesti suurimmat yritykset toimivat elektroniikka ja paperinjalostus sektoreilla. Mutta kumpaakaan ei kiinnostanut oikeastaan pätkän vertaa lähteä sponsoroimaan paikallista jääkiekkoseuraa. Ei vaan sopinut heidän markkinointistrategiaansa. Ei varmaan Porinkaan horisontissa heru Luvatalta ja Norilsk Nickeliltä isosti sponsorieuroja jollekin alasarja seuralle koska näille yrityksille siitä ei kerry mitään lisäarvoa. Liigajoukkue tai yksilölajeissa kv-tason menestyjä ovat näille isoille firmoille se minimitaso joka herättää heidän kiinnostuksensa.
 

Sökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulinpa tässä hiljattain esimerkin tuosta Ässien markkinointityöstä. Yksi pitkäaikainen tukija olisi mestaruuskeväänä halunnut muutaman (siis luokkaa 5kpl, ei edes kymmentä) mestaruuslippiken firmalleen. "Ette saa" -vastauksella jäi sitten se laitamainos jatkamatta ja maine kyllä kiirii, kuten saamme huomata. Ei ihan kauheasti olisi kyseinen panostus Ässille maksanut ja kun kyseessä oli kuitenkin monivuotinen tukija, joka on niinä huonompinakin aikoina rahaa laittanut kiinni.
Toisne käden tietona kuulin, eli jos asiasta jollakin on muuta ja parempaa tietoa, niin seison korjattuna. Täältä on vaan aikaisemminkin saanut lukea esimerkkejä, joiden perusteella tuota ei ollut edes vaikea uskoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulinpa tässä hiljattain esimerkin tuosta Ässien markkinointityöstä. Yksi pitkäaikainen tukija olisi mestaruuskeväänä halunnut muutaman (siis luokkaa 5kpl, ei edes kymmentä) mestaruuslippiken firmalleen. "Ette saa" -vastauksella jäi sitten se laitamainos jatkamatta ja maine kyllä kiirii, kuten saamme huomata. Ei ihan kauheasti olisi kyseinen panostus Ässille maksanut ja kun kyseessä oli kuitenkin monivuotinen tukija, joka on niinä huonompinakin aikoina rahaa laittanut kiinni.
Toisne käden tietona kuulin, eli jos asiasta jollakin on muuta ja parempaa tietoa, niin seison korjattuna. Täältä on vaan aikaisemminkin saanut lukea esimerkkejä, joiden perusteella tuota ei ollut edes vaikea uskoa.

Voi pitää paikkansa, mutta näissä kannattaa aina muistaa, että näitä muutaman lippiksen pyytäjiä on ollut mestaruuskeväällä aika paljon. Olen jutellut tästä ilmiöstä organisaatiossa työskentelevien kanssa ja tämä toistuu aina menestyksen tullessa ja tiettyjen otteluiden kohdalla. Muuten ollaan hiljaa, mutta kun hype lähtee liikkeelle, halutaan osa siitä. Tällöin puhelimet soivat, erilaisia pyyntöjä tulee ja niitä kyllä ryyditetään myös uhkailuilla yhteistyön lopettamisella. Tällöin on joissain tapauksissa pakko tehdä linjanvetoja, ettei aseteta saman arvoisia sponsoreita eri arvoiseen asemaan, sillä sana kulkee. Kun rajallista hyödykettä jaetaan, on vaara suututtaa ihmisiä.
 

Sökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi pitää paikkansa, mutta näissä kannattaa aina muistaa, että näitä muutaman lippiksen pyytäjiä on ollut mestaruuskeväällä aika paljon. Olen jutellut tästä ilmiöstä organisaatiossa työskentelevien kanssa ja tämä toistuu aina menestyksen tullessa ja tiettyjen otteluiden kohdalla. Muuten ollaan hiljaa, mutta kun hype lähtee liikkeelle, halutaan osa siitä. Tällöin puhelimet soivat, erilaisia pyyntöjä tulee ja niitä kyllä ryyditetään myös uhkailuilla yhteistyön lopettamisella. Tällöin on joissain tapauksissa pakko tehdä linjanvetoja, ettei aseteta saman arvoisia sponsoreita eri arvoiseen asemaan, sillä sana kulkee. Kun rajallista hyödykettä jaetaan, on vaara suututtaa ihmisiä.

Juu, tätä mietin myös. Mutta niin kauan kuin puhutaan tämmöisistä pienistä (5kpl noita lippiksiä olis kustantanut Ässille varmaan max. 100€) summista ja verrataan siihen, että tukija on lyönyt rahaa sillä menestyskaudellakin monta tuhatta euroa tiskiin, niin aika pienestä asiasta on kyse. Jokaiselle tukijalle annettuna tuosta toki kertyy iso summa, mutta kun tarkastelee edelleen asiaa summa per tukija vs. tukijan sijoitus, niin ollaan perspektiivissä. Ja tuossahan olisi voinut hoitaa asian siten, että "Joo, jos mä tulisin tuomaan ne teille. Paatko kaffen tulille niin tuon pullat ja jutellaan samalla ens kaudesta". Olisi nimittäin ollut taatusti pienempi ja halvempi homma jatkaa tuota olemassa olevaa juttua (ehkä jopa kasvattaa yhteistyötä tyytyväisen sponssin kanssa) kuin hakea sama raha uudestaan muualta. Eli ymmärsin heti kuullessani, että mikä on ollut Ässien ajatuksen taustalla, mutta en vain ole samaa mieltä asiasta... niinku sillä jotain väliä olis, kunhan louskutan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juu, tätä mietin myös. Mutta niin kauan kuin puhutaan tämmöisistä pienistä (5kpl noita lippiksiä olis kustantanut Ässille varmaan max. 100€) summista ja verrataan siihen, että tukija on lyönyt rahaa sillä menestyskaudellakin monta tuhatta euroa tiskiin, niin aika pienestä asiasta on kyse. Jokaiselle tukijalle annettuna tuosta toki kertyy iso summa, mutta kun tarkastelee edelleen asiaa summa per tukija vs. tukijan sijoitus, niin ollaan perspektiivissä. Ja tuossahan olisi voinut hoitaa asian siten, että "Joo, jos mä tulisin tuomaan ne teille. Paatko kaffen tulille niin tuon pullat ja jutellaan samalla ens kaudesta". Olisi nimittäin ollut taatusti pienempi ja halvempi homma jatkaa tuota olemassa olevaa juttua (ehkä jopa kasvattaa yhteistyötä tyytyväisen sponssin kanssa) kuin hakea sama raha uudestaan muualta. Eli ymmärsin heti kuullessani, että mikä on ollut Ässien ajatuksen taustalla, mutta en vain ole samaa mieltä asiasta... niinku sillä jotain väliä olis, kunhan louskutan.

Ässien organisaatiossa tuskin riitti mestaruuskeväänä väkeä kahvittelemaan erilaisten pyyntöjen esittäjien kanssa. Jos vaikka 50 pikkusponsoria pyytää organisaatiolta pikku palveluksen, kyseessä on kohtuu iso urakka. Näissä tilanteissa on vaikea vetää rajaa ja jossain kohtaa on tehtävä joku linjapäätös.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös