C-junnu iässähän on kaikkein kovin lopettamispiikki, tästä on puhuttu täällä ennenkin. Varmasti vielä rahaa suurempi syy, vaikkakin nuo maksut ovat nykypäivän perheille aivan järkyttäviä, on se että tuossa vaiheessa on tehtävä se valinta, että "hei, haluanko mä
oikeasti panostaa kiekkoon vai en. Haluaisinko mä yrittää tästä joskus itselleni vaikka ammattia". Tuon päätöksen edessä moni sitten kuitenkin lopettaa, lisävaikuttimena tietysti se, että elämään tulee tuossa ikävaiheessa (kun nuoren psyyke ja mieli ovat vielä muutenkin murroksessa) muita intressejä. Näistä kliseisimpinä tytöt ja kaljan juominen..
C-junnuissa ollaan siinä ikävaiheessa, että pelkkä se lapsuudessa vallinnut harrastamisen ilo ei enää riitä kantamaan ja pitämään mielenkiintoa yllä. Sitten jos toteaa, että en mä kuitenkaan ole riittävän hyvä tai riittävän innostunut tästä, niin lopettamispäätös on aika selviö. Tätä näkee myös muiden harrastusten piirissä tuossa iässä, siis ihan edullistenkin harrastusten. Kuten moni varmaan tietääkin, niin Porissa on esimerkiksi erittäin laajaa nuorten teatteritoimintaa, ja sieltäkin tippuu väkeä pois juuri tuossa ikävaiheessa, kun mielenkiinto vain loppuu..
Kiekon suhteen huomio pitäisi kiinnittää siihen, että aloittamisen kynnys silloin lapsena ei olisi liian iso, taloudellisesti tai muutenkaan. Jos kerran sieltä on nytkin tulossa ikäluokkia, joissa ei ole edes aloittaneita kuin vain jopa alle 30 (mihin
@Rannari tuossa edellä viittasi). Porin kokoisessa kaupungissa tuo on kuitenkin jo hälyttävän pieni määrä. Tuo on se, mihin pitäisi fokusoida..