Kiitos.
1) Ja siihen tosiaan kesti monta monituista vuotta ja 2 surkeaa kautta että 2000-luvulla oleva joukkue (ammattilais-) tajuaa sen? Parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan. Lisäksi... Kuinka monta vuotta esim. Tienrannan pitää harjoitella, että on sitä luokkaa, että on _todella_ hyödyllinen? Puhtaaksikiilloitettu rauta ei ole vielä hopeaa... (ei mitään siis Anssia vastaan. Tarkoitin, että "Ässät ei vaan riitä")
2) Ja päävalmentajana on tosiaan mies, joka ei pahemmin ole vakuuttanut. Ja ei kiitos mitään "taisteleva ilme"-kommentteja.
3) joka ei silti takaa mitään sijoituksen nousua... Kuten aikaisemmin totesin, niin Ässillä on nyt imua kuin kuolleessa kärpäsessä. De nada. Toki raha houkuttelee, mutta mitäs teet, jos esim Jokerit ovat saman pelaajan perässä? No.. saahan täällä peliaikaa, mutta todelliset huiput eivät tänne tule.. heh. Yllättäen. Lisäksi tuo skouttaus...
(1) Niin. Porissa ei ole oikein koskaan osattu kääntää menestystä jatkuvuudeksi. Otetaan esimerkiksi jalkapallo: vielä 1996 FC Jazz oli Suomen mestari, muutaman vuoden päästä jotain ihan muuta ja hetken päästä ihan kuollut, kun pojat vähän syynäsivät lippukassaa. Samaten divaritasolla Musan Salama oli ihan konkurssikypsä yhden ykkösdivisioonassa vietetyn vuoden ansiosta, vaikka tilanteen olisi luullut kääntyvän alasarjajyrän kannalta ihan päinvastaiseksi; sinne hommattiin esimerkiksi hurja määrä junnuja muista seuroista (itselläkin olisi ollut), ja tämä kasvatti lisenssimaksuja jo ihan tolkuttomasti. Hengissä siitä selvittiin, mutta nyt ollaan taas siellä alasarjoissa.
Summa summarum: selvien asioiden tajuaminen tuntuu ainakin täällä olevan usein aika hankalaa, jos taustalla on huikeasti mennyt kausi. Kai siinä iskee jonkinlainen vauhtisokeus, joka vaan pahenee kun ei olla vaan totuttu käsittelemään yllättävää menestystä. Voittamisen kulttuuria tarvitsisi pelaajien lisäksi siis myös konttoriporukka, ja nimenomaan pitkäjänteistä sellaista. Nyt lanseerattu suunnitelmallisuus ei automaattisesti käänny voitoiksi, mutta itse odotan niitä nyt suuremmalla todennäköisyydellä kuin sellaisen kesän jälkeen, jossa jätkille on vaan (hieman kärjistettynä) annettu kuntosalikortit kouraan että do it yourself. Ihmisiä nuo jääkiekkoilijatkin ovat, ja huonoja päiviä tulee varmasti siinä missä monessa muussakin ammatissa. Huonojen päivien varalle tarvitaankin niitä mentoreita, jotka antavat piiskaa tai psyykkaavat muuten vaan silloin, kun golfkenttä houkuttaisi punttisalia voimakkaammin.
(2) Millä tavalla sen olisi pitänyt vakuuttaa tässä ajassa ja ennen kaikkea näistä lähtökohdista? Itse odotan Alpolta selkeitä tuloksia ensi kauden alusta lähtien. Siinä ajassa joukkueesta on saatu sellainen, kun hän haluaakin.
(3) Koskahan viimeksi Jokerit on houkutellut
vähemmän pelaajaa kuin Ässät? Olisikohan ollut viimeksi joskus vuoden 1990 tienoilla? Siis, jos asiaa katsoo puhtaasti menestyksen näkökulmasta. Ei se vaan kuitenkaan joka jätkällä ole aivan niin yksinkertaista. Ei se organisaatio ainakaan mitään pitkäjänteisyyttä symboloi, ainakin jos katsoo kuinka paljon sieltä on pistetty omia, helvetin hyviä junnuja muualle. Luulisin, että eräskin Virmanen on saattanut pari kirosanaa päästellä, kun on katsonut eräänkin Lehterän toimintaa Tapparan riveissä.
Jos Hirsimäki pistäisi tuosta nyt vaikkapa "Todellinen Huippu X:n" agentille 300 tontun sopimustarjouksen yhdestä kaudesta, niin kyllä sieltä sellainen Poriin saataisiinkin. Eri asia on, miten paljon Ässiä kannattaa rakentaa "todellinen huippu ja sitten on ne muut"-ajattelun kautta. Ennemminkin ruohonjuuritasolta ylöspäin, joukkuehengen hitsautumisen ja muun kautta. Omasta mielestäni jonkun tähtisikermän koonti Poriin toisi lopputuloksena semmoisen katastrofin, että alta pois (viime kausi, missä pelaa?). Mieluummin sitten näin päin; runko ensin kuntoon ja siihen päälle sitten kuorrutusta noin parin kentällisen verran.
Minulla on vielä yksi kysymys. Jos tämän minulle selvität, niin lupaan pyhästi olusen tarjota, kun näen: Mikä on Ässien pelitaktiikka esim. Hyökkäyksiin lähtiessä? Puolustuksessa mies- vai aluevartiointi? Mitkä taktiset aspektit Alpon pelistä paistavat oikeasti katsojan silmään?
Itse en tyhmänä ole oikein huomannut muutakuin, että taitaville pelataan kiekkoa ja ne sitten tekee kuinka parhaaksi katsoo. Tuo tuskin on Ässien taktiikka. (Pelikirja? Ei. Taktiikka.)
Tjaa, hyvä kysymys kuitenkin... loppukaudesta pelikuri on toivon katoamisen myötä ollut tosiaan niin ja näin; lähinnä Jesse ja Masi ovat itse pitäneet kiekkoa, ja sitten on koitettu vähän jotain rakentaa. Sen tarkempaa analyysia en osaa heittää, mutta sitä vartenhan meillä on valtakunnassa Sihvonen...