Olen kohtalaisen hyvällä fiiliksellä ensi kauden suhteen, mutta olen kyllä vähintäänkin hämilläni, kun yritän mielessäni kehitellä tasapainoisia kentällisiä ja tasapainoista joukkuetta. Tulee mieleen viime syksy, kun mietin, mitä Hiseyn kanssa pitäisi tehdä, kun senttereitä oli jo yllinkyllin. Nyt en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä esim. herrojen Tähtinen, Virkkunen, Luomala ja Kuparinen kanssa.
Tähtinen ei ole puolustava sentteri, joka ehkä sopisi ykkös- tai kakkosketjuun Kivenmäen tai Salmisen rinnalle. Kolmosketjun sentteriksi Tähtinen olisi mielestäni poikkeuksellisen taitava huomioon ottaen, että Ässissä ei taitopelajia yleensä ole kolmosketjuun asti. Minusta Tähtinen sopisi kakkoseen tai pikemminkin kolmoseen, mutta riittääkö Tähtisellä nöyryyttä kolmosketjuun?
Virkkunen ei ole koskaan ollut minun mieleeni, joten saatan olla vähän puolueellinen arvioimaan Virkkusen antia. Teemu on pehmeä. Viime visiitillään osasi tehdä kohtuullisen hyvin maaleja, mutta oli pehmeä kuin mikä. Henkilökohtaisesti en pidä pelaajista, jotka osaavat tehdä maaleja läpiajoista, mutta ovat muuten täysin turhia jätkiä. Jos Virkkunen pelaa odotusteni mukaisesti, hän kelpaa kolmoseen. Jos hän parantaa tasoaan (toivottavasti tekee näin), kelpaa myös ykköseen tai kakkoseen.
Luomalasta en oikastaan tiedä muuta kuin mitä olen lukenut jatkoajasta. Käsittääkseni Luomala on puolustava laitahyökkääjä. Minusta ykköseen ja kakkoseen tarvitaan puolustavat sentterit, joten Luomala ehkä sopisi Tähtisen rinnalle kolmoseen paikkaamaan Tähtisen puolustushaluttomuutta/ -kyvyttömyyttä.
No entäs Kuparinen? Minä olen aina tykännyt Kuparisesta. Ei täysin puukäsi, hakee taklauksia ja on todella hyvä taklaamaan avojäällä ja tappeleekin tarvittaessa. Huippujätkä! Kuparinen on mielestäni sm-liigan paras tai parhaita nelossenttereitä. Siinä olisi Matille rooli, jonka hän hoitaisi hienosti kotiin. Toisaalta Kuparinen on porilainen kaveri, joka tuntuu viihtyvän Ässissä, asenne on kunnossa ja jätkä on kapteeniainesta. Kuparinen on selvästi puolustava sentteri ja kohtuullisen taitava. Ei mikään virtuoosi, mutta ei myöskään tyhmä puukäsi. Ykköseen ja kakkoseen tarvittaisiin puolustava sentteri. Pitäisikö siis pistää Matti ykköseen tai kakkoseen vai jätetäänkö hänet neloseen ja otetaan riski, että hän vaihtaa seuraa peliajan perässä?
Tähtinen ja Luomala kolmoseen.
Mave ykköseen ja Salminen kakkoseen.
Kuparinen ykköseen, kakkoseen tai neloseen.
Fobba neloseen.
Loput paikat täyttäisin nykyisillä tai tulevilla miehillä.
Minulla on Ässien kotisivujen ja muiden haastattelujen mukaan sellainen mielikuva, että Ässät rakentaa nyt joukkuetta kentällisiä kooten, eli hakevat pelaajia tiettyyn ketjuun tietylle pelipaikalle. En vain oikein löydä sitä punaista lankaa, jonka mukaan ketjuja ja joukkuetta kootaan.
Ei TosiFanilla, Verolla tai jollain muulla sisäpiiriläisellä sattuisi olemaan mitään tietoa joukkueen ja kentällisten kokoamisesta? Olisi hieno kuulla näkemyksiä ja tietoa seuran sisältä, koska nykyinen pelaajalista tuntuu ainakin minun makuuni vähän "epäsopusuhtaiselta".
Ja kirjoitusvirheiden ja muiden älyttömyyksien varalta myönnän heti alkuunsa olevani aika tuiskeissa.