Mikã on teidân muiden kannattajien mielipide, tulisiko Padan olla mukana tãssã ylikansallisessa euroliigassa?
En tiedä "muista kannattajista" mitään, mutta mielestäni Ässien pitäisi ja kuuluisi ehdottomasti olla mukana tässä ylikansallisessa Euroliigassa! Aivan helvetisti mieluummin näkisin Padan mukana kuin esim. JYP:n tai KalPa:n - tai sitten SaiPa:n "menestyksen" perusteella.
Mielestäni esim. 90-luvun EHL-viritykset kaatuivat juuri tuohon, että joukkueita tuotiin mukaan myös menestyksen perusteella. OK... tämä saattaa tuntua tylyltä ja itse asiassa myös hieman kornilta sanoa asia näin, mutta asia avautunee, jos/kun asiaa hieman miettii laajemmin. Mielestäni CHL:n alkuvaiheessa (=tuotteen brändäyksessä) joukkueiden pitäisi olla tarkkaan harkitut. Otetaan mukaan eurooppalaisittain isoja joukkueita kansallisesta menestyksestä riippumatta. Vasta sitten, kun konsepti ollaan saatu toimimaan, voidaan harkita/ottaa mukaan myös muita joukkueita kansallisen menestyksen mukaan. Tätä taustaa vasten mielestäni Porin Ässien olisi pitänyt olla mukana CHL:ssa helvetisti ennemmin kuin esim. Kuopion KalPa:n tai Lappeenrannan SaiPa:n. Mielestäni sama virhe tehtiin jo 90-luvulla EHL:n yhteydessä, kun kansallisen menestyksen perusteella EHL-matseja sai alle mm. Hämeenlinnan HPK ja Rauman Lukko - vastaavasti esim. yksi perinteisimmistä (perinteikkäin?) suomalaisista seuroista - Helsingin IFK - (kausina 1996-97 ja 1997-98) jätettiin rannalle soittelemaan.
Voin vain niin hyvin kuvitella mitä jotkut EV Zugin HC-kannattajatkin miettivät heti arvontojen jälkeen. "
Jawohl, wir gehen nach Lapeenranta"... Saksaan (Ingolstadt) ja Tshekkiin (Ostrava) tuolta lähdetään vielä useammilla busseilla, mutta nach Lapeenranta... aika kovaa porukkaa ovat ne noin tusina (jos sitäkään) HC-kannattajia, jotka itärajalle lähtevät.
Olen vakaasti sitä mieltä, että joku
oikeasti perinteikäs SM-liigaseura (TPS, IFK, ÄSS, TAP, ILV, KÄR) on keskieurooppalaisille "aavistuksen" tutumpi kuin "joku saipa". Jos jollekin random-sveitsiläiselle jääkiekon ystävälle heittää kysymyksen suomalaisista jääkiekkoseuroista, niin 99 kertaa sadasta Porin Ässät tulee takuuvarmasti ennen JYP:a, Lukkoa ja SaiPa:a! Jo pelkästään Rocky Rautakallio takaa kyseisen asian. Aivan vastaavasti jos random-suomalaiselta kysyy jotain NLA-seuroja, niin vastaus on hyvin pitkälti (maksimissaan): Zürich (ZSC), Geneve, SCB, Davos ja Lugano. Siinä ne Sveitsin suurseurat ovat: ei ketään muista mitään Rappia (Rapperswill), Langnauta tai Ambri-Piottaa, vaikka ne menestyisivät kuinka hyvin kansallisessa pääsarjassaan yhtenä vuonna.
Vastaavasti mielestäni on helvetin tyhmää jättää joku Malmö Redhawks tämän ydinporukan ulkopuolelle vain siitä syystä, että joukkue pelaa (kymmenettä vuottaan peräjälkeen?) Ruotsin divarissa eikä joukkue ole kyennyt nousemaan kansalliseen eliittiin. Olen vakaasti myös sitä mieltä, että keski-Euroopassa tunnetaan MIF huomattavasti paremmin kuin joku Linköping tai Växjö. Vålerenga Oslo on takuuvarmasti iskevämpi ja tunnetumpi nimi Keski-Euroopassa kuin KalPa Kuopio. Urheilullisella aspektilla ei pitäisi juuri tässä vaiheessa olla mitään merkitystä - CHL:n alkuvuosina kaikkein tärkeintä pitäisi olla tuotteen brändäys.
Tältä kantilta ajateltuna (ja osin myös keskieurooppalaisena asioita ajatellen - otaksun omaavani aavistuksen kompetenssia myös siihen suuntaan) löydän nykyisten CHL-joukkueiden joukosta helpostikin puoli tusinaa joukkueita, jotka voisivat selkeästi luovuttaa paikkansa Porin Ässille. Eikä tätä kannanottoani pidä ottaa mitenkään "sodanjulistuksena" esim. Jyväskylässä, Kuopiossa tai Lappeenrannassa. Miksi Porin Ässät ei ole mukana CHL:ssa? Aivan vastaavasti voisin kysyä, miksi Malmö Redhawks, HC Davos tai HC Lugano eivät ole mukana CHL:ssa?
Halliasia oli varmasti isoin kysymys, miksi joukkuetta ei mukaan perustajajâseneksi huolittu, vaikka haluja seurajohdolla ilmeisesti oli?
Tätä asiaa/mielipidettä en ymmärrä ollenkaan! Porin Ässät ei päässyt mukaan CHL:an hallinsa vuoksi?
OK, en ole vieraillut Isomäessä noin kymmeneen vuoteen (muistaakseni viimeksi kaudella 2003-04). Miksi kuitenkin esim. Jyväskylä, Kuopio tai Fribourg ovat mukana CHL:n perustajajäseninä? Kuopiossa Niiralan soramontussa en ole vieraillut koskaan. En siis voi varmaksi sanoa millaiset olosuhteet siellä on, mutta kuulopuheiden perusteella ei Niiralakaan mikään
premium arena ole. Hippoksella olen vieraillut viimeksi kaudella 2006-07. JYP-TPS -matsi, vajaat 3.500 katsojaa - tämä on muuten yksi hirveimpiä katsomokokemuksiani. Jos/kun JYP on yksi CHL:n perustajajäsenistä, niin ei se ainakaan hallista ole ollut kiinni. Reilut kuusitonnia Isomäessä ei ole läheskään yhtä paha koettelemus kuin kolmejapuolitonnia Hippoksella!
13.11.2003 ÄSS - LUK 0- 5 (0-1,0-1,0-3) 6035
26.09.2006 JYP - TPS 6- 2 (3-0,3-0,0-2) 3488
Näissä molemmissa matseissa olen ollut henk.koht paikan päällä ja tiedän tasan tarkkaan kuinka fasiliteetit toimivat. Isomäki on valovuoden edellä Hipposta! Entä sitten Fribourg ja BFC-Arena? Millä helvetillä Fribourg on päässyt CHL:n perustajajäsenien joukkoon, jos halli on yksi valintakriteereistä?
25.08.2012 FRI - TPS 2- 1 (0-1,0-0,1-0,1-0) JA
Olin paikan päällä! Yleisömäärästä mulla ei ole tuon taivaallistakaan tietoa - hyvä jos siellä puolitoista tonnia oli. Tuo on vielä Isomäkeäkin pahempi betonibunkkeri! Niin kauan kuin Fribourg on mukana CHL:ssa, niin Porin poissaoloa ei voi vedota mihinkään halliolosuhteisiin.
EDIT: typo