Elämä on muutekin kuin jääkiekkoa
Paljon melua pilkkahuudoista
Porilaisyleisö halusi koetella sananvapauden rajoja mutta vei Porin Ässät lähihistoriansa pahimpaan kriisiin. Muiden seurojen kannattajat eivät halua loukata raipelaisia, mutta esim. Raumalla on haluttu joskus opettaa tamperelaisille ihmisoikeuksia.
Yksi kohutuimmista pilkkahuudoista (Raipe lopeta jo) sentään naurattaa ainakin muita suomalaisia. Isonmäessä lauantai-iltana suoritettiin joukko pilkkahuutoja Ilveksen Raimo Helmiselle: Lopeta Raipe, paska Raipe….
Eihän tässä Ilveksen ja profeetta Raimon kannattajia pilkata, vaan niitä, jotka tekevät tihutöitä ja jäähalleissa, irroittavat penkkejä, paskantavat pöntöt täyteen ja vielä päälle kusevat nuppeihin. Ja tämä kaikki muka vaan oman joukkueen nimissä ! Tämä pätee myös tuohon Isomäessä kuultuun: Raipe lopeta jo huutoon.
Ilveksen kannattaja voi kuitenkin ajatella toisin. Mitä ilmeisimmin vanha Hakametsän jäähallin kaukalon oviluukkua kolkutteleva Raipe, hänen kuvaamisensa ja pilkkaamisensa on Ilveksen perinteen mukaan kiellettyä. Mutta onko tämä myös kiellettyä Porissa, joka on perinteinen työläiskaupunki.
Entä miten ylipäätään on lupa arvostella Raipea ? Saako käyttää pilkkaa satiiria, vai hyökkäävätkö pilkkahuudot kokonaista Tampereen Ilvestä vastaan.
Pilkkahuudoskiistassa vastakkain ovat sananvapauteen kuuluva arvostelun oikeus ja hienotunteisuus uskollista kannattamista vastaan.
Viime syyskuussa Porilainen Seppo valitti radiossa, ettei hän saa ketään huutamaan profeetta Raipea vastaan pilkkahuutoja. Samoihin aikoihin Raumalla Äijänsuolla kiellettiin Raipen vastaiset pilkkahuudot, joita oli ennen iloisesti raikuen lauleskeltu.
Porilaiset kiekkoseuran Porin Ässien kannattaja JanJ haistoi itsesensuurin. Hän alkoi pohtia, miksi suomalainen kiekkoa seuraava kansa vaiensi itseään. Rajoittaako Raipen pilkkauksen kielto sananvapautta.
JanJ päätti tehdä aihetta käsittelevän kokeen. Hän pyysi yli 40:ltä kaveriltaan Raipea koskevia pilkkahuutoja. Vain 12 tarttui syöttiin.
Nyt päivä huutojen jälkeen, Porin Ässät on ajautunut lähihistoriansa pahimpaan kriisiin.
Tampereella Ässät on kirosana. Ässien lippuja ja Jukka Hirsimäen kuvia poltetaan. Porilaisen KT Tähtisen työntekijöitä on solvattu Tampereella. Usean porilaisen elämä on muuttunut sietämättömäksi. Ässien toimistoa on uhkailtu.
Jo puoli tuntia ottelun jälkeen 11 profeetta Raipen kannattajaa pyrkivät Jukka Hirsimäen puheille. Ilveksen kannattajat alkoivat vaatia anteeksipyyntöä sekä Jukka Hirsimäeltä että Ässiltä ja rangaistusta JanJ:lle.
Tamperelaisia Jukka Hirsimäki ei suostu tapaamaan muuta kuin ensi viikolla. Jukka Hirsimäki on pahoitellut tapahtunutta, mutta myös sanonut toistuvasti, että ei voi pyytää anteeksi riippumattoman porilaisyleisön tekemisiä ja huuteluja.
Vaikka sota pilkkahuudoista kyti pitkin syksyä, vasta eilen tilanne karkasi käsistä, eskaloitui. Koko Suomessa se sai aikaan sekä pelkoa, anteeksipyyntöjä että uhittelua.
Sunnuntaina Satakunnan Kansa pyysi anteeksi sitä, että huudot ovat loukanneet Ilveksen kannattajia, mutteivat sitä, että porilainen yleisö oli huudellut niitä.
Ehkä kulttuurieroista johtuvien väärinkäsitysten takia Raipen pilkkahuudot ovat todettu Porissa asuvia ja muualla olevia Ilveksen kannattajia vastaan. Se on täysin väärä tulkinta. Olemme sananvapauden voimakkaita kannattajia ja kunnioitamme jokaisen kannattajan harjoittaa faniuttaan., Satakunnan Kansa kirjoitti anteeksipyynnössä.
Tänään JanJ tunnusti, että jos hän olisi aavistanut tekonsa seuraukset, huudot olisivat jääneet huutamatta. Sunnuntaina henki Porissa oli muutenkin sovitteleva; Oiva Kaltiokumpu, Veijo Puhjo, Arvo Tähtinen, Jouko Elevaara korostivat, että nyt on yhteistyön aika.
Provokaatio ei kuitenkaan koskettanut enää vain Poria.
Viime Ilvespelissä Raumalla yleisö oli huudellut samoja huutoja. Samaa oli tapahtunut pitkin syksyä muissa sm-liigapaikkakunnissa. Raksila, Niiralan monttu, Kisapuisto.
Tulevaisuudessa monen seuran kannattajat tulevat suorittamaan samoja huutoja antaakseen ihmisille käsityksen siitä, mistä suomalaiseksi kohuksi kasvaneessa kriisissä on oikein kyse. Osalle sm-liigaseuroista ja niiden kannattajille ratkaisu tulee olemaan periaattellinen: ne haluavat taistella sananvapauden puolesta Raipelaisten peloittelua ja sensuurivaatimuksia vastaan.
Jokerien kannattaja Pave suorastaan syytti porilaista JanJ:tä siitä, että hän oli taipunut pyytelemään anteeksi ”kiristyksen omaisen paineen alla”.
Joillain paikkakunnilla kyseisiä huutoja ei uskalleta suorittaa. Pilkkahuutoja esittäneet porilaiset ovat kuitenkin antaneet ystävilleen aavistuksen siitä, mistä on kyse. He pelkäävät.
”Kyse ei ole siitä, mitä me ’uskallamme’ tai emme ’uskalla’ huutaa JanJ sanoi Satakunnan Kansassa. Hän ilmoitti kannattavansa laajaa sananvapautta , mutta sen kannalta on tärkeämpiäkin asioita kuin jääkiekko ja nämä huudot.
Samaa mieltä on porilainen jääkiekon kannattaja paze. Hänestä huudot eivät ole korrekteja.
”Ensinnäkin ne demonisoivat yhden kultin jumalan ja toiseksi ne ovat loukkaavia. Sananvapaus on niin pyhä asia että sillä ei pidä alkaa leikkimään pilkkaamalla toisen uskonnon jumalaa. Raipea.
Jos nettikirjoittelu muuttuu painostukseksi, joka pyrkii sanelemaan, miten Ilveksen kannattamista ja aatetta pitäisi porilaisessa kannattajakunnassa käsitellä, asia muuttuu sananvapauskysymykseksi.
”Ja silloin minäkin joudun harkitsemaan uudelleen huutojen huutelemista.
Paze toivoo, ettei itsesensuuri jäähalleissa lisääntyisi. ”Sitä ei pidä sallia, että Ilvestä ja Raipea käsiteltäisiin toisin”.
Sovittelevalla kannalla on myös jatkoaikalainen JPM. Hänestä on turha loukata Raipea. ”Se ei ole mikään sananvapauden testi”.
”Kun kysymys on ihmisistä, joidenka logiikka on ihan erilainen kuin meillä ja joidenka järki ja tunteet kulkevat meille tuntemattomia ratoja, kannattaako ryhtyä ärsyttämään ?”.
JPM:n mukaan on järkevintä antaa kiistassa periksi ja olla vaarantamatta kenenkään henkeä. . ”Myönnän että tämä on hieman raukkamainen asenne”.
Jatkoajan kirjoittajan The_Rockin mielestä ”uutisellinen kärki asiassa on jo mennyt”: ”Jos niitä lähtisi nyt sanavapauden nimissä jäähalleissa huutelemaan, se tuntuisi turhalta provokaatiolta”.
TV-ruudussa on huutoja kuultu. Ensimmäisenä televisiokuvaa ottelusta näytti Ylen uutiset joissa taustalla kuuluivat pilkkalaulut, tunti myöhemmin ne kuuluivat myös mtv3:n tulosruudussa.
Suomen Ilveskannattajakunta on pieni. Raumalla paljon isompi. Silti molemmmissa kaupungeissa kiistaan tunnutaan suhteutuvan – käytännön sovittelevasti. Samoin myös Oulussa, jossa jopa Raksilan yleisö on kieltäytynyt enää huutelemasta Raipelle.
Myös Kuopiossa on ilveksen kannattajien vähemmistö, mutta siellä asenne on aivan toinen. Huutojen ulos suoltamisesta on tehty periaatteellinen kysymys, suorastaan uhmakas sananvapauskysymys.
Debatti sai lisäkierroksia kahdesta Kuopion erityispiirteestä; toisaalta Raipen ja valtion tiukasta erottamisesta, toisaalta vallankumouksen perinteestä. Vallankumouksen vuoksi kuopiolaiset pitävät omaa kaupunkiaan ihmisoikeuksien kehtona.
Kaikki kaksitoista huutoa huutanut jatkoajan kirjoittaja Roomie vetosi molempiin periaatteisiin. Hän perusteli huutojansa sananvapaudella mutta myös tarpeella erottaa Raipe ja valtiosta. Tätä kutsutaan järjeksi.
”Voimmeko kuvitella yhteiskuntaa, jossa noudatettaisiin kaikkia eri ilveksen kannattajien kieltoja ? Mitä jäisi jäljelle ajatuksenvapaudesta, sananvapaudesta ja jopa vapaudesta kannattaa omaa seuraa !!!
Järjen mukaan kannattajien ainoa keino välttää eri tavoin raipelaista kahnaukset on erottaa Raipelaisuuden määräysvalta julkisesta elämästä – kuten jääkiekon kannattamisesta – kunkin ihmisen yksityisasiaksi.
Roomien lausunnoista paistoi halu esiintyä vallankumousaatteiden soihdunkantajana myös muulle Suomelle. Eilen hän huusi apuun myös ystäväänsä Kipparia. ”Apua Kippari en selviä yksin !!!”
=======
Moderaattoreille ja muille kirjoittajille. Tämä on vain huumoria.