Viestin lähetti Jande
Itse muistelin jo tuolloin aiemmin, että Tuominen ainakin viime syksynä puhui itse, että Ässä vuosien jälkeen olisi aika lähteä ulkomaille jos aikoo lähteä. Ja ainakin tuolloin itse ymmärsin että kyse on ajasta kauden 2005-06 jälkeen.
Niin, juuri noin Tuominen on haastatteluissa kertonut. Ei hän missään vaiheessa ole ainakaan julkisuudessa puhunut mahdollisesta lähtemisestä ulkomaille tämän kauden jälkeen.
Alunperinhän puhuttiin jopa niinkin, että Tuomisen nelivuotinen sopimus olisi käytännössä ollut mallia 1+1+1+1. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ollut, mutta aika todennäköistä on, että siinä jonkinlaista optiota on ollut. Onko se sitten ollut esim. mallia 2+2 tai 3+1, mene ja tiedä. Varmasti sekin on täysin mahdollista, että sopimuksessa on pykälä, joka mahdollistaa siirtymisen ulkomaille minkä tahansa kauden jälkeen.
Viime kauden jälkeen Ässillä oli jonkinlaista halua päästä sopimuksen kahdesta viimeisestä vuodesta eroon tai ainakin tarkistaa sopimuksen hintaa. Voi jopa olla, että sitä palkkaa pystyttiinkin laskemaan. Jos näin on käynyt, on aika selvä, että siinä tapauksessa tämän kauden jälkeen on tehtävä tarkistus taas toiseen suuntaan.
Aika näyttää lähteekö vai eikö lähde. Kumpikaan ei yllättäisi. Lähtöhalut olisivat toki hyvinkin ymmärrettäviä, mutta eihän se nyt niin sanottu ole, että Euroopasta olisi valittavana toinen toistaan parempia kontrahteja.
Ässäsopimus on kuitenkin ihan hyvä, jote ei sekään nyt niin ihme olisi jos haluaisi olla tässä Toivolan projektin päätösvuodessakin mukana. Varsinkin nyt, kun on saanut hankittua tietynlaisen tähtistatuksen ja lähtökohtaisesti ykkösketjun paikan.
On kyllä syytä toppuutella myös Levokarin lähtöpuheita. Voihan tuo Amerikkaan haluta, mutta en nyt välttämättä usko, että hänellä tuosta vain olisi ottajia enemmän kuin vuosi sitten. Eikä ainakaan ennen kuin NHL-tilanne selkeytyy. Joten pitäisin kyllä Paulin suhteen ihan jotain muita osoitteita suurempana uhkakuvana kuin Amerikan ihmemaata. Ja nekin uhkakuvat ovat kuitenkin sellaisia joihin Ässät pystynee omilla valttikorteillaan halutessaan vastaamaan. Toivottavasti sitä halua löytyy.