Ei se ihan näinkään ole, ensinnäkin huippunopeus on aikalailla irrelevantti statistiikka joka ei anna todellista kuvaa oikeastaan mistään. Onko Joensuu todellisuudessa nopeampi tai parempi luistelija kuin Knihti, vaikka onkin korkeampi km/h? Ei todellakaan ole, pelin aikana huippunopeutta ei pääse käyttämään juuri lainkaan. Tärkeämmät on kiihdytysnopeus, räjähtävyys, ketteryys ja terien käyttö.
Toisekseen, mitä olen patajunnuilta ja pelaajilta kuullut Porissa harjoitellaan paljon vääriä asioita varsinkin fysiikan kanssa. Koko Suomessa on se ongelma, että varsinkin kesällä juostaan eikä luistella. Tämähän kohottaa maksimi kuntoa, muttei lisää räjähtävyyttä. Itse en tarpeeksi fiksu ole ymmärtääkseni tarkalleen miten tämä minulle selitettiin, mutta käytännössä treenaavat eri lihaksia ja eri ominaisuuksia kuin mitä jääkiekkossa ENIMMÄKSEEN käytetään.
Porissa, ja kuulemma monessa paikassa ympäri Suomea treenataan peruskuntoa ja että kauanko jaksaa vetää keskiteholla. Kun taas jenkeissä on jo pidempään ymmärretty että halutaan pidentää sitä kuinka kauan jaksaa painaa ihan satalasissa, koska se on hyödyllisempää tietysti Jääkiekossa verrattuna siihen miten kauan jaksat juosta.
Tämä siis suoraan pelaajilta jotka ovat pelanneet Suomessa, Porissa ja jenkeissä.