Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 556 964
  • 9 530

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi lopettaisi, jos joku random-Pete2004 sattuu inhoamaan sitä?
Varmaan montaa muutakin ärsyttää noi nörttien jutut. Ettet nyt vaan itse kuuluisi niihin. Tai no oon mäkin facebookissa ja viime talvena ostin sellaisen homopipon ja 15 vuotta sitten pelasin sählyä ja pitkään opiskelin tietotekniikkajuttuja, mutta en mä siltikään itseäni nörtiksi laskisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Ärsyttää aivan suunnattomasti se, kun kovimmat nörtit käyttävät ihan yleisestikin k-kirjainta tarkoittaen tuhatta.
Tuo on muuten oikeasti aivan vitun ärsyttävää! NHL-puolella siihen törmää enimmäkseen, mutta ikävä tapa on tullut muuallekin. Joku tienaa sata kiloa, joku sata viisikymmentä. Ei järkeä, oikeasti.
 

d2uce

Jäsen
Varmaan montaa muutakin ärsyttää noi nörttien jutut. Ettet nyt vaan itse kuuluisi niihin. Tai no oon mäkin facebookissa ja viime talvena ostin sellaisen homopipon ja 15 vuotta sitten pelasin sählyä ja pitkään opiskelin tietotekniikkajuttuja, mutta en mä siltikään itseäni nörtiksi laskisi.

Ensimmäinen askel parantumiseen on ongelman tunnustaminen.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Varmaan montaa muutakin ärsyttää noi nörttien jutut. Ettet nyt vaan itse kuuluisi niihin. Tai no oon mäkin facebookissa ja viime talvena ostin sellaisen homopipon ja 15 vuotta sitten pelasin sählyä ja pitkään opiskelin tietotekniikkajuttuja, mutta en mä siltikään itseäni nörtiksi laskisi.

Kyllä noilla meriiteillä voitaisiin jo puhua Pete2k4:sta...
 
Arsut, kun tarkoitetaan Argentiinaa ilmeisesti. Olen jotenkin luullut että se olisi Arsenal, mutta väliäkös sillä mitä minä luulen. Toinen mikä varsinkin kisojen aikana nakertaa on useat pelaajista käytettävät lyhenteet joita sitten joutuu arpomaan että ketäs tässä nyt tällä kertaa tarkoitetaan, esimerkkeinä yhdestä pelaajasta käytetyt RvP, vP ja VP.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Perkele, kun en kirveelläkään muista tai löydä viestiä, jossa puhuttiin itse-sanan käytöstä, ja murskattiin se täysin. Huonoksi suomeksikin sitä moitittiin.

Itse en lähtisi tuomitsemaan itse-sanaa niin voimakkaasti kuin siinä viestissä, jota en löytänyt, tuomittiin. Itse, indefiniittipronominina, viittaa omakohtaisuuteen, henkilökohtaisuuteen tai "juuri minuun" tai "juuri häneen".

Itse-pronominilla ei kieltämättä aina tarvitse korvata minä-pronominia, mutta nimenomaan silloin, kun korostetaan "juuri minua - minua korostetun henkilökohtaisesti ja erotuksena kaikista muista", on itse-sanan käyttö perusteltua.

Itse en aio enää välttää itse-sanaa. Muut saavat välttää, jos tahtovat.
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en myöskään aio lopettaa itse-sanan viljelyä tai edes korvata joskus sanaa minä-pronominilla, koska minun mielestä itse-sanan käyttö on usein hyvää suomea eikä huonoa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä ainakin joskus oli kielitoimiston mukaan yhtä hyväksyttävä kuin se toinenkin muoto. Lähteenä siskolikka, joka oli asian sieltä kysellyt. Syytä siihen miksi hän itse inhosi d-mallia niin paljon en ole koskaan kysynyt.

Soitin aikoinani, mediakoulun radiokurssilla kun olin, kielitoimistoon Satu-nimisten henkilöiden nimipäivänä ja kyselin juuri tätä asiaa. Tein sitten sellaisen viisi minuuttia kestävän nimipäiväohjelman Satu-nimen taivutuksesta. Kielitoimisto kehotti käyttämään ensisijaisesti normaalin astevaihtelun Satu: Sadun mukaista taivutusta. Kuitenkin sieltä sanottiin, että jokainen voi tykönänsä käyttää ihan mitä vaan taivutusta, eikä kielitoimistossa ripuloida housuun. Kumpikaan taivutusmuoto ei ole "väärin".

Erisnimien kanssa säännöt ovat häilyviä, ja tottumus tai paikallinen tapa ovat ensisijaisia.

Mutta edelleen sana "pitsa" saa meikäläisen näkemään punaista. Täsmälleen samalla logiikalla lasagne olisi lasanje ja stroganoff strokanof.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Ettet nyt vaan itse kuuluisi niihin.

"Uuh, entäs sitten vaikka kuuluisinkin?" Makeat illan naurut tarjosit kyllä. Vastasin vain kysymykseen, kun ihmettelit mikseivät he lopeta sitä. Mene sanomaan henkilölle, joka käyttää k:ta tuhannen sijasta tästä aiheesta, niin ehkäpä sen käyttö lopetetaan. Tai sitten ei.

Jos haluat, niin jatketaan väittelyä yksityisviesteillä, niin ei tarvitse ulkopuolisten liikkua itsemoderoinnin rajamaastossa.
 

d2uce

Jäsen
Mutta edelleen sana "pitsa" saa meikäläisen näkemään punaista. Täsmälleen samalla logiikalla lasagne olisi lasanje ja stroganoff strokanof.

Itse olen tehnyt sen loppupäätelmän, että "pitsa" on joku etäisesti pizzaa muistuttava ruoka. Sellainen ympyrähkö, juustoa ja tomaattia löytyy kaiketi päältä, mutta pizzaa se ei ole. Tämä on siis tehty kenttätutkimuksena "pitsaa" kaupittelevissa ravitsemusliikkeissä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Itse olen tehnyt sen loppupäätelmän, että "pitsa" on joku etäisesti pizzaa muistuttava ruoka. Sellainen ympyrähkö, juustoa ja tomaattia löytyy kaiketi päältä, mutta pizzaa se ei ole. Tämä on siis tehty kenttätutkimuksena "pitsaa" kaupittelevissa ravitsemusliikkeissä.

Taidat tarkoittaa sellaista epämääräisen muotoista kaulittua taikataikinabiittiä, jonka pakkauksessa lukee HK?
 

d2uce

Jäsen
Taidat tarkoittaa sellaista epämääräisen muotoista kaulittua taikataikinabiittiä, jonka pakkauksessa lukee HK?

Tai Atria tai Saarioinen.

Tosin ne taitaa vielä salakavalasti mennä jollain "-pizza" nimikkeellä? Mutta tuo on aika täydellinen määritelmä pitsalle.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Totta puhuen pitsa on parasta, oli se itse sanana kuinka ärsyttävä tahansa. Nimittäin yleensä suomalaisissa resepteissä lätty kirjoitetaan "pitsana" eikä "pizzana", ja kotitekoinen pizza on onnistuneena parasta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Totta puhuen pitsa on parasta, oli se itse sanana kuinka ärsyttävä tahansa. Nimittäin yleensä suomalaisissa resepteissä lätty kirjoitetaan "pitsana" eikä "pizzana", ja kotitekoinen pizza on onnistuneena parasta.

Itse en koskaan, koskaan, never, ever, tee reseptien mukaan yhtn mitn, mutta tuotan kyllä mielelläni reseptejä. Öhh, mikähän se meikäläisen haku nyt oli... Ristus. No ehkä se, että reseptejä on turha tuijottaa; tärkeintä on se, että ruoka maistuu hyvälle, eikä se aiheuta tauteja. Resepteillä voi pyyhkiä bersettä.

Jaa tää on ärsyttävä sana -ketju. Öhhöh. Hööhööhh.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Perkele, kun en kirveelläkään muista tai löydä viestiä, jossa puhuttiin itse-sanan käytöstä, ja murskattiin se täysin. Huonoksi suomeksikin sitä moitittiin.
Minä sitä olen toitottanut, useaan otteeseen.

Erityisesti tapa aloittaa lause "itseni mielestä..." on ihan vitun ärsyttävää. Se on huonoa suomea. Mielestäni, tai minun mielestäni, mutta EI itseni mielestä!!!
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Erityisesti tapa aloittaa lause "itseni mielestä..." on ihan vitun ärsyttävää. Se on huonoa suomea. Mielestäni, tai minun mielestäni, mutta EI itseni mielestä!!!

Jaa, en ole kuullut koskaan tuota itseni mielestä -muotoa. Voiko noin paskaa suomea ollakaan? Sen sijaan "Itse olen sitä mieltä, että..." on kohtuu yleinen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minä sitä olen toitottanut, useaan otteeseen.

Erityisesti tapa aloittaa lause "itseni mielestä..." on ihan vitun ärsyttävää. Se on huonoa suomea. Mielestäni, tai minun mielestäni, mutta EI itseni mielestä!!!

Kah perkele, Evilhän se oli.

En minäkään luettelisi persoonapronomineja näin:

Itse
sinä
hän

me
te
he

Ymmärrän ajatuksesi, tokinääs.

Mutta joskus syntyy voimallinen semanttinen ero, kun erotetaan keskenään "minä" ja "itse".

Pronominin "minä" käyttö voi osoittaa asenteellisuutta. "Minä"-pronominin käyttö kun ei erottele sitä "minää" mitenkään verrattuna muihin kuten "sinään, häneen, meihin", "juuri minuun, häneen, heihin, meihin".

Mutta indefiniittipronomini "itse" on semanttisesti juuri se "juuri minä, juuri hän".

"Minä" on semanttisesti suoraviivainen - monesti liian suoraviivainen verrattuna "itse"-pronominiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jaa, en ole kuullut koskaan tuota itseni mielestä -muotoa. Voiko noin paskaa suomea ollakaan?
Ei sitä juurikaan puhekielessä kuule, mutta vaikkapa täällä jatkoajassa harva se päivä. Esimerkki:

Nimimerkki A: Viivelähtö on kyllä ihan vitusta.

Nimimerkki B: Itseni mielestä viivelähtö voi olla hyväkin asia.

Seurailepas jonkin aikaa, ihan uskomattoman paljon tätä esiintyy.

Pronominin "minä" käyttö voi osoittaa asenteellisuutta. "Minä"-pronominin käyttö kun ei erottele sitä "minää" mitenkään verrattuna muihin kuten "sinään, häneen, meihin", "juuri minuun, häneen, heihin, meihin".
Kun minä sanon minä, se saa olla ihan just niin asenteellista kuin kuulijaa huvittaa. Ja kyllähän se erottelee. Minä olen minä, en sinä enkä hän. Pitääkö sitä vielä tarkemmin erotella?

"Minä tykkään alkoholista." Mielestäni tuo on selvä, suomenkielinen lause. Ei se tarvitse tukea täytesanoilta tyyliin "juuri minä tykkään alkoholista" tai "minä itse tykkään alkoholista". Totta kai tykkään siitä itse, siis ihan itse, toisten minua käsillä auttamatta. Miten muutenkaan siitä voisi tykätä kuin itse?
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itseni mielestä minä olen sitä mieltä, että meidän tulee siirtyä scholl-tyyliseen kolmannen persoonamuodon käyttöön. Blue J on sitä mieltä, että tällöin vältymme pahimmilta hankaluuksilta näiden asioiden parissa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Itseni mielestä minä olen sitä mieltä, että meidän tulee siirtyä scholl-tyyliseen kolmannen persoonamuodon käyttöön. Blue J on sitä mieltä, että tällöin vältymme pahimmilta hankaluuksilta näiden asioiden parissa.

Tuli hakematta mieleen:

Jatkoajan suurin vääryys koettiin kyllä silloin, kun schollin avaama tyytyväisyysketju lukittiin. Pitää muka olla onnellinen, vaikkei olisikaan tai haluakaan olla. Ei saa olla tyytyväinen. Kaiken lisäksi scholl on kuitenkin pätevämpi arvioimaan näitä asioita kuin joku kapeakatseinen teinipoika, joka hätäpäissään siellä ketjuja lukitsee.

Vääryys on myös se, ettei suurmiehiä aina tunnisteta heidän omana aikanaan, vaikka useimmat suurmiehet antavat suuruudestaan vinkkejä rahvaalle. Esimerkiksi puhuvat itsestään kolmannessa persoonassa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Jeesjees, on vinhoja eroja. On eroja. Itselläni on päässäni kyllä perustelu, mutta S-Marketin karttuisa kaljahylly on pannut mun päähänsä moniaita alkoholijuomien alkoholisisältöjä. Palataan huomenna astiaan.

En minä pahalla.
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se on kuitenkin suomen kielen rikkautta, että minä-pronominin tilalle tai lisäksi voi laittaa sanan itse. Näin tehtäessä lauseen sanoma voi muuttua hiukan. Tietysti väärin käytettynä moni sana kuulostaa typerältä.

Mielestäni scholl kirjoittaa kolmannessa persoonassa, koska hän ei ole sanojensa takana itse, vaan scholl on eräänlainen mielikuvitushahmo. Tämän hän on mielestäni myöntänytkin. En tiedä sitten kumpi silloin kirjoitti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös