Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

  • 1 546 566
  • 9 521

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Alpo Suhonen: Dany Heatley on ollut tänään Kanadan joukkueessa alisuorittaja.

Onko Alpo sana vai termi? Alpon jutut alkavat olla toki kuultuja jo. Joskus vastakkainasettelun aika oli ohitse, elämme toivossa, että ensi kerralla, jos Kale suo meille vielä kisat, Alpon kommentointien aika olisi ohitse.

EDIT

Lisään nyt ihan oikeasti ketjun aiheeseen sen, että IMO tai IMHO aiheuttaa vähitellen suoranaista INHOA. Tosin tunnustan, että itse viljelen ehkä turhan ahkerasti sanaa 'mielestäni'.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuon kilo-etuliitteen rahasummista puhuttaessa voisitte jo viimein tunkea perseeseenne! Miksi hitossa se on niin vaiekaa kirjoittaa sitä kolmea nollaa tuon kilon tilalle?

Täysin samaa mieltä. Jatkoajassa tämä on yleistynyt aivan saatanasti, ja sitten vielä käytetään niitä lyhennyksiä kuten 300k. Olen tästä parkunut täällä aiemminkin, mutta kun se vituttaa. Eivät ne sormet väsy jos naputtaa perään ne kolme nollaa. Olisi "hieman" luettavampaa tekstiäkin, kun summat kirjoitetaan kuten ne kuuluu kirjoittaa. Perkele.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Taas kyrsii tämä kaikkien tuttu "Ketä"-sana, Ketä se on? Mikä vitun ketä?! Ei se ole mikään Kuka-sanan korvike.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Silloin kun Sandelsia kutsutaan santuksi

Minulla on vielä muutama santtu tuollä jääkaapissa. Voi perkele.
Nyt tulee lause jota kukaan ei koskaan toivoisi lukevansa tässä ketjussa. En ole kuullut tuota ennen, mutta nyt kuultuani (tai luettuani) totesin sen hauskaksi. Taidan alkaa käyttää tuota.

Ei ollut vittuilua, niin enkä mie tahalleen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
itseensä viitatessa ainoa hyväksyttävä termi on allekirjoittanut.
Eikä ole, vaan minä. Kaikki muut ilmaukset itsestä alle- ja sivuunkirjoittaneiden kautta meikäläiseen ovat huonoa kieltä. Erityisesti kun joku puhuessaan sanoo allekirjoittaneen mielestä... Mihin tämä ihminen on nimensä kirjoittanut siinä puhuessaan?

Ellei ihminen osaa käyttää sanaa minä, voi hän ryhtyä puhumaan muusta kuin itsestään.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Olet aiemminkin käynyt taistoon tuota itse-sanan käyttöä vastaan. Tuolloin Telaketju vastasi mielestäni aika pätevästi.

Höpö, höpö.

"Itse" on indefiniittipronomini, jolla on itse asiassa useita merkityksiä. Täällä sitä käytetään usein pääsanaa tähdentämässä eli merkityksessä "henkilökohtaisesti", "omakohtaisesti" tai "puolestani". Esim. "Itse (puolestani) olen sitä mieltä, että...". Tässä ei ole mitään ongelmaa ja se on kieliopillisesti täysin oikein. Itse-sanan merkityksen kaventaminen pelkkään "ilman apua" tulkintaan on kielen bastardisointia. Itse en lähtisi tuolle tielle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"Itse olen sitä mieltä..." viitatessa ennemmin sanottuun, OK.

"Itseni mielestä..." - väärin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"Itse olen sitä mieltä..." viitatessa ennemmin sanottuun, OK.

"Itseni mielestä..." - väärin.

Eli väärin vinguttu.
Tai oikeastaan epätarkasti. Jos henkilö A kirjoittaa, että Tossavaisen mielestä maito maksaa liikaa, mutta itse olen sitä mieltä että se on sopivan hintaista, en näe asiassa mitään huomautettavaa. Sen sijaan jos henkilö A on kirjoittanut, että Tossavaisen mielestä maito on liian kallista, ja henkilö B aloittaa vastauksensa aiheeseen Itse olen sitä mieltä, ei se ole hyvää suomea. Se saattaa olla periaatteessa kieliopin mukaista, mutta kappaletta, juttua tai kirjoitelmaa ei vain yksinkertaisesti aloiteta tuolla tavalla, se kuulostaa typerältä.


Edit. Lillukanvarsista tässä muutenkin puhutaan eikä aidasta, saati seipäistä. Pointtini oli vastustaa "allekirjoittanut" -termiä minän korvikkeena. Jos ei ole konkreettisesti kirjoitettu jotain alle, on naurettavaa tekovaatimattomuutta tuollainen kiertely. Minä on suomen kielen sana, kyllä sitä saa ja pitääkin käyttää. Ei kukaan pidä kirjoittajaa itsekeskeisenä, jos hän käyttää sanaa minä. Aika moni saattaa pitää pässinä, jos käyttää sanaa allekirjoittanut. Ainakin minä pidän.
 
Viimeksi muokattu:

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Todennäköisesti olen listannut nämä jo aikaisemminkin, mutta kun ne ovat nousseet esille tässä viime päivien aikana niin ärsytyksen aste on noussut korkealle. Eli... "Kanada Cupin pronssi" ja "World Cupin hopea".
 
Viimeksi muokattu:
Tamminen, "Kävin leijonien aamuharjoituksia katsomassa..."

Tamminen, "Entisenä leijonien kapteenina, voin kertoa..."

On se jätkä leija, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Mikäs noissa niin ärsyttää? Prossi?

Kyseisissä turnauksissa ei jaettu lohdutuspalkintoja. Samalla logiikalla pitäisi hehkuttaa Jarkko Ruudun Stanley Cup -hopeaa ja Kapasen, Timosen, Kukkosen, Niittymäen, Lehtisen, Hagmanin ja Miettisen Stanley Cup -pronsseja viime kaudelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös