Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?

• 1 634 327
  • 10 054

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
Paitsi että itse sana on ärsyttävä, niin siitä tulee myös sellainen fiilis, että nyksä on eksän esiaste.

Eikä tuo "eksä" (sana) myöskään hurraahuutoja ansaitse.

Siksi kai moni nimenomaan eksän nyksästä puhuukin.
Eikös tuo nyksä käsitteenä juuri vaadi aina sen tiedon, että hän on ollut sinun tai jonkun muun tutun eksä. Eli nyksää ei käytetä sellaisenaan jostain henkilöstä, ellei erityisesti painota, että hän on tiedetysti jonkun eksä.

Eli nyksä ei ole eksän esiaste vaan päinvastoin.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Viddu te ajattelete vaikeasti. Eksä on mun entinen tyttöystävä ja nyksä vittu nykyinen (jos ois)!!

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tuo nyksä käsitteenä juuri vaadi aina sen tiedon, että hän on ollut sinun tai jonkun muun tutun eksä. Eli nyksää ei käytetä sellaisenaan jostain henkilöstä, ellei erityisesti painota, että hän on tiedetysti jonkun eksä.

Eli nyksä ei ole eksän esiaste vaan päinvastoin.
Siis eikö "nyksä" ole "nykyinen", eli käytännössä nyksällä ei tarvitse olla yhtäkään aiempaa parisuhdetta? Lisäksi tässä esille nousseessa tilanteessahan henkilö puhui omasta nyksästään, niin siinäkään mielessä tuo sun käsitys kyseisestä termistä ei oikein täsmää.

Eli mä voisin vaikka sanoa, että "X on mun eksä ja Y on mun nyksä". Ei tuossa ole mitään olettamusta, että se mun nyksä olisi jonkun muun eksä.

Aivot sulaa kun näitä termejä pohtii.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis eikö "nyksä" ole "nykyinen", eli käytännössä nyksällä ei tarvitse olla yhtäkään aiempaa parisuhdetta? Lisäksi tässä esille nousseessa tilanteessahan henkilö puhui omasta nyksästään, niin siinäkään mielessä tuo sun käsitys kyseisestä termistä ei oikein täsmää.

Eli mä voisin vaikka sanoa, että "X on mun eksä ja Y on mun nyksä". Ei tuossa ole mitään olettamusta, että se mun nyksä olisi jonkun muun eksä.

Aivot sulaa, kun ajattelee, että joku nimittelee ihmistä, josta hänen luulisi välittävän niin ärsyttävällä nimellä kuin nyksä.

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL

Ei kai nyksällä tarvitsekaan olla aiempia parisuhteita, kunhan se nyksän nyksä on jonkun toisen eksä. Minä olen ainakin sen ajatellut aina siinä mielessä.

Tai sitten miten turkulainen voisi kysyä:

Eksä tajuu?

No nyksä sen tajuut?

PS. Minulla ei ole oikeasti mitään hajuakaan mistä puhun.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aivot sulaa, kun ajattelee, että joku nimittelee ihmistä, josta hänen luulisi välittävän niin ärsyttävällä nimellä kuin nyksä.
Mulle tulee tuosta termistä mieleen juurikin se, että "tää on vaan mun nyksä", eli tuosta ei todellakaan tule sellaista oloa, että kyseessä olisi vakava parisuhde.

"Mul on aika monta eksää, sit on tää nyksä, sekä sit tulee olemaan aika monta tuksaa"

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
Olen ajatellut tuon nyksän juurikin aina negatiivisena terminä. Eikö tässä puhuttu juuri HK:n näkökulmasta, että NK on MK:n "nyksä"? Ei kai kukaan omasta (nykyisestä) rakkaastaan tuota termiä käyttäisi? Tai no varmaan käyttääkin...

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ajatellut tuon nyksän juurikin aina negatiivisena terminä. Eikö tässä puhuttu juuri HK:n näkökulmasta, että NK on MK:n "nyksä"? Ei kai kukaan omasta (nykyisestä) rakkaastaan tuota termiä käyttäisi? Tai no varmaan käyttääkin...
Kyllä siellä taisi tämän palstan kirjoittaja puhua omasta nyksästään. Sehän tässä suurinta ihmetystä ainakin allekirjoittaneessa aiheutti.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käyttäähän joku emäntä-sanaakin.

Pyydän anteeksi niiltä, joille se on kiva ja jopa lämpöinen sana puolisosta. Mua nämä emännät ja isännät puolisosta puhuessa ärsyttävät.

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
MTL
Kyllä siellä taisi tämän palstan kirjoittaja puhua omasta nyksästään. Sehän tässä suurinta ihmetystä ainakin allekirjoittaneessa aiheutti.
Aaa, okei, näköjään. Luulin, että puhuttiin Nataliesta. No joo, mutta nämähän onkin näitä vauvafoorumilta karanneita yksilöitä.

Käyttäähän joku emäntä-sanaakin.

Pyydän anteeksi niiltä, joille se on kiva ja jopa lämpöinen sana puolisosta. Mua nämä emännät ja isännät puolisosta puhuessa ärsyttävät.
Emäntä sentään on tuollainen pysyvämpi termi ja kuvastaa sellaista ikiaikaista uskollisuutta. Toisin kuin joku "nyksä". Ei tule itse käytettyä, mutta ei tästä tarvitse mennä kuin 40-50 kilsaa pohjoiseen/koiliseen niin johan alkaa löytymään isäntiä ja emäntiä. Harvemmin kaupungeissa käytetty termi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy