Oisko 35. kerta, kun ketä ärsyttää tässä ketjussa.
Oheinen viesti sai ärsytyskynnykseni ylittymään ja olin juuri kirjoittamassa ketä-sanan käytöstä ylimielisen pisteellään kommentin. Kuitenkin, onneksi jaksoin käydä ensin läpi edes muutaman edellisen viestin...Jep, ärsyttää vähän mutta toisaalta, ketä jaksaa kahlata vanhoja viestejä läpi? Itseni ei ainakaan.
En ole varma, mutta juontaiskohan tää 70-luvun Loiri, Pasanen, Salminen sketsiin?Ostohousut. Miksei vaikka paita tai jakku?
OKei, eipä ole itsellä moisesta sketsistä havaintoja.En ole varma, mutta juontaiskohan tää 70-luvun Loiri, Pasanen, Salminen sketsiin?
Jotain 70-luvun alkupuolen sketsejä, jossa trio oli lähdössä kalastusretkelle ja jo valmisteluvaiheessa kaikki meni porilaisittain vihkoon. Joku täällä varmaan muistaa paremmin.OKei, eipä ole itsellä moisesta sketsistä havaintoja.
'Ketä' -sanaa on käytetty tuossa merkityksessä jo satoja vuosia. Ilmeisesti kauemmin kuin 'kuka'-sanaa. Joten ei siitä ehkä koskaan eroon päästä. Vähän samanlainen sana kuin toinen ikivanha sana 'porata', joka ei vaan katoa, vaikka sille jatkuvasti tyrkytetään tuota virallisempaa 'itkeä'-muotoa.Oisko 35. kerta, kun ketä ärsyttää tässä ketjussa.
Sehän on murrejuttu, mutta jos ei ole siltä murrealueelta, niin se kuulostaa väärin taivutetulta sanalta, siis kielioppivirheeltä, ja ärsyttää siksi. Käytetään pronominin partitiivimuotoa "ketä" kun pitäisi käyttää perusmuotoa 'kuka".'Ketä' -sanaa on käytetty tuossa merkityksessä jo satoja vuosia. Ilmeisesti kauemmin kuin 'kuka'-sanaa. Joten ei siitä ehkä koskaan eroon päästä. Vähän samanlainen sana kuin toinen ikivanha sana 'porata', joka ei vaan katoa, vaikka sille jatkuvasti tyrkytetään tuota virallisempaa 'itkeä'-muotoa.
Saa nähdä onko tässä ketjussa 50 vuoden päästä viestejä tyyliin: "Ärsyttää älyttömästi tuo kun lihapyöryköitä sanotaan lihapulliksi! Pullahan on viljasta tehty leivonnainen!".
Juhani Tamminen luuli aikanaan Sportin ja Ässien liigakarsintapelien tuoksinassa. Kovaan ääneen siitä haastattelussa sadatteli. My god, mä häpeän!Ymmärränkö oikein, kun luulen "jäähytasapainon" tarkoittavan sitä, että jäähyjä pitäisi jakaa tasaisesti molemmille joukkueille? Luuleeko tosiaan joku, että tuomareilla olisi tällainen ohje? Toinen joukkue pelaa puhtaasti ja toinen kunnon sikaa, niin molemmilla on kuitenkin sama määrä jäähyjä, että oltaisiin tasapuolisia?
Voi herran pieksut sentään.
Ja jos mä luulen väärin, niin luulen sitten väärin.
Kokemattomuuttaan...Juhani Tamminen luuli aikanaan Sportin ja Ässien liigakarsintapelien tuoksinassa. Kovaan ääneen siitä haastattelussa sadatteli. My god, mä häpeän!
Nyt kyllä aletaan kättämään Helsinki nimeä "Nki"Jotenkin on alkanut tökkimään hemmetisti, jos ja kun ihmiset puhuvat "Damista" tarkoittaen Amsterdamia. Ennen en edes kiinnittänyt huomioita moiseen pieneen asiaan, mutta ehkä joskus vaan jotkut sanat ärsyttävät enemmän kun aiemmin, ja toisinpäin :)
- Ensin lennetään Damiin ja sieltä sit...