Ärsyttävin mainos?

  • 719 511
  • 3 396

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti xXx
Tähän väliin pakko sanoa alan jonkin näköisenä ammattilaisena että, hyvinpä tuntuu kuitenkin ärsyttävät mainokset tehota kansaan. Tuotteet, tai ainakin nimi jää mieleen. Se, onko se hyvä vai huono asia onkin jo toinen juttu.

Viime kesä ja radio cityn kuuntelu aiheutti sen, että jos koskaan päätän ryhtyä tuhopolttajaksi, niin kohde on ravintola mestaritalli ja pidän huolen, että sisältä löytyvät niin se mainoksen tilaaja, sen tekijä, kuin se käsittämättömän ärsyttävä ämmäkin, joka siinä mainoksessa oli. Mutta nimi on mielessä. Se, että onko se hyvä vai huono asia onkin jo toinen juttu.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Reverent
Tätä en ikinä ole tajunnut, kun mainosalan ihmiset hokevat aina samaa mantraa: "Ei ole väliä vaikka mainos olisi huono/ärsyttävä, pääasia on, että se jää mieleen". Omalla kohdalla asia ei todellakaan ole näin. Jos tuotteen mainonta ärsyttää tarpeeksi, en tietoisesti ikinä osta kyseistä tuotetta.

Amen pastorille. Samaa käytäntöä käytän minä. Ärsyttäkää mua, niin varmasti pistän tuotteen nimen muistiin ja tuote ei varmasti löydy minun ostoskärrystä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Reverent
Tätä en ikinä ole tajunnut, kun mainosalan ihmiset hokevat aina samaa mantraa: "Ei ole väliä vaikka mainos olisi huono/ärsyttävä, pääasia on, että se jää mieleen". Omalla kohdalla asia ei todellakaan ole näin. Jos tuotteen mainonta ärsyttää tarpeeksi, en tietoisesti ikinä osta kyseistä tuotetta.

No annetaan nyt toisen mainosmiehen kanta vielä tähän asiaan.

Jos kyse on tuotteesta, jota todella tarvitset, en ikinä usko, että suostut ostamaan esimerkiksi kalliimman tai huonomman tuotteen vain sen takia, että toisen tuotteen mainos ärsyttää. En itse ole ärsytysmainonnan kannattaja, mutta ymmärrän pointin. Tärkeintä on, että mieleen jää tuotemerkki ja tuotteen ainutkertainen myyntiväittämä (unique sales proposal), joka erottaa sen muista tuotteista edukseen.

Yhtä posilöä kuin tehdä pösilöjä mainoksia on antaa sen mitä mieltä on mainoksista ohjata kulutuskäyttäytymistään ja luoda niiden pohjalta jotain naurettavia periaatteita: en osta, kun en tykkää mainoksista.

Oma mottoni on työssäkin se, että "hei, nämä ovat VAIN mainoksia."
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti Bast
Yhtä posilöä kuin tehdä pösilöjä mainoksia on antaa sen mitä mieltä on mainoksista ohjata kulutuskäyttäytymistään ja luoda niiden pohjalta jotain naurettavia periaatteita: en osta, kun en tykkää mainoksista.

Miksi se on pösilöä? Ihmiset muodostavat kuvan yhtiöstä mm. mainosten perusteella. Firmat tietysti haluavat luoda positiivisen kuvan itsestään mutta tämähän ei läheskään aina onnistu. Tällöin on aivan normaalia, että mikäli mainonta on ollut jonkun mielestä hirvittävää kuraa, välttää hän kyseisen firman tuotteita mikäli omasta mielestä vastaavia löytyy samassa hintaluokassa.

Mielenkiintoista, että mainosalan työntekijä sanoo pösilöksi sitä, että ottaa negatiivisia vaikutteita mainoksista ostostottumuuksiinsa. Tämähän tarkoittaa sitä, että yhtä pösilä on ottaa positiivisia vaikutteita ja tällöin koko mainonta on turhaa. Mainosalan työntekijän suusta varsin iso sammakko.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itseäni ärsyttää, kun varsinkin radiomainoksiin (ainakin oulussa ja megalla) tungetaan väkisin huumoria, vaikka se huumori on ihan per**stä ja todella huonoa. Minusta tämä sotii kyllä sitä tuotetta vastaan. Toinen mikä ärsyttää on tekopirteys...

Esimerkkinä vaikkapa megassa kärppäpelien aikaan pyörinyt *** mainos. Piti tuossa keväällä hankkia uudet kesärenkaat ja heti tuli mieleen, että ei ainakaan ***stä. Sen verran otti pattiin, kun jokaisella mainoskatkolla melkein piti kuunnella tätä surkeaa tekelettä.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Elisan mainokset pistää aina vituttamaan ja samalla vaihtuu kanava..se musiikki ja ne näyttelijät siinä..ei saatana.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Murmeli

Mielenkiintoista, että mainosalan työntekijä sanoo pösilöksi sitä, että ottaa negatiivisia vaikutteita mainoksista ostostottumuuksiinsa. Tämähän tarkoittaa sitä, että yhtä pösilä on ottaa positiivisia vaikutteita ja tällöin koko mainonta on turhaa. Mainosalan työntekijän suusta varsin iso sammakko.

Se ei ollut sammakko. Seison täysin mielipiteeni takana.

Tässä pieni luento asiasta kiinnostuneille:

Mainonnan ideana on kasvattaa tuotteen tai palvelun tunnettuutta ja sitä myötä kasvattaa myyntiä. Tietysti positiivisen imagon saaminen on tavoittelemisen arvoinen asia, mutta pelkällä positiivisella imagolla ei vielä pitkälle pötkitä. Ihmisten pitää kauppaan mennessään muistaa tuotteen nimi. Se voidaan saavuttaa monilla eri keinoilla. Ärsyttävän mainoksen tekeminen ei minusta ole hyvä idea, mutta kuten sanoin, myös sillä voi päästä samaan lopputulokseen. Usein ärsyttävyys tulee kuitenkin sitä kautta, että toistoja on niin paljon, että mainos alkaa tympiä.


Jos ajatellaan muutamia täälläkin haukuttuja mainostajia: Sonera, Elisa, Sotka, Hesburger jne. Kaikilla pätäkkää virtaa kassaan solkenaan vaikka mainosten luoma imago yrityksestä on täällä kirjoitettujen juttujen perusteella pahasti pakkasella. Eipä taida juurikaan suurinta osaa kansaa haittaavan, että Sauli ja Pauli pölhöilevät joka katkossa, tai Sotkan toopet huutavat Carambaa kitapurje ammollaan.

Jos haluan esimerkiksi halvan lastulevyhyllyn ja muistan kahden ponchokaverin karjuneen telkkarissa viimeisen kahden viikon ajan tico tico Caramba-hylly 100 euroa, on minulle aivan yhden tekevää oliko mainos hyvä vai huono. Marssin Sotkaan ja ostan sen hyllyn.

Ihmisiä, jotka antavat mainosten laadun vaikuttaa ostopäätöksiinsä on ihan oikeasti mikroskooppisen vähän. Suurin osa ihmisitä väittää etteivät mainokset vaikuta heihin tippaakaan, mutta he toimivat kuitenkin mainosten ohjaamina alitajuisesti.

edit: Tämä koskee nyt tietenkin suurivolyymistä ja halpaa tuotetta mainostettaessa. Erikoistuotteet ovat asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Yorgos

Jäsen
Viestin lähetti Bast
Jos haluan esimerkiksi halvan lastulevyhyllyn ja muistan kahden ponchokaverin karjuneen telkkarissa viimeisen kahden viikon ajan tico tico Caramba-hylly 100 euroa, on minulle aivan yhden tekevää oliko mainos hyvä vai huono. Marssin Sotkaan ja ostan sen hyllyn.

Omalta osaltani voin todeta, että koskaan en ole Sotkassa käynyt ja mainosten tuotekin karkaa aivan joka kerta minulta, kiitos noiden älykääpiömäisten mainosten. Kartan Sotkaa vastaisuudessakin ja vieläpä aivan tietoisesti. Tarjontaahan noille lastulevyvirityksille ei pääkaupunkiseudulta puutu.

Samaan ärsyttävyyteen Sotkan kanssa yltää ainoastaan Hesburger, mutta sitä välttelen ainoastaan mätön maun perusteella. Tai kuka tietää, jos nuo hesen burgerit maistuu shitille sen takia, että mainokset ovat niin heikkoja.
 
Itse olen tässä muuttamassa ja pitäs nettiliittymä sitten hankkia uuteen kämppään. Mutta elisaa en ainakaan ota. En pelkästään tyhmien mainosten takia. Muutenkin kuullut niin paljon huonoa palautetta firmasta. Asiakaspalvelu on kehnoa. No ei ihme kun ne vaan siellä istuu jossain tietovisoissa tai ovat kalassa ym. Puhelinliittymääni en ikinä vaihtaisi elisaan tai tele finlandiin. Niin rasittavia mainoksia. Ja lisäksi tele finlandilta soitellaan jatkuvasti ja kysellään että josko nyt tahtoisin vaihtaa liittymää. Ei usko etten. Jyskin ja sotkan mainokset on myös rasittavia. Mutta silti ostan joskus jotain jyskistä. Mutta siihen vaikuttaa hinnat. Ja siellä olen käynyt ennen noita älyttömiä mainoksia.
 

Bemo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Jokipojat
"HUOOOMIO... Kaikki kuuntelulle, Suomalainen voittaa aina, ruotsalainen ei juuri koskaan... DING"
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Harva mainos aiheuttaa paniikinomaista pakokauhua ja välitöntä tarvetta päästä pois tv:n äärestä. Vesku Loiri lukemassa seiskaa parturintuolissa on jotain aivan karmeaa paskaa, joka aiheuttaa voimakkaita aikaisemmin mainittuja reaktioita.

Kyseinen mainos ei tosin vaikuta kulutustottumuksiini mitenkään. En osta kyseistä lehteä, mainostettiinpahan sitä miten tahansa.
 

Wolves

Jäsen
Viestin lähetti tintti83
Itse olen tässä muuttamassa ja pitäs nettiliittymä sitten hankkia uuteen kämppään. Mutta elisaa en ainakaan ota. En pelkästään tyhmien mainosten takia. Muutenkin kuullut niin paljon huonoa palautetta firmasta. Asiakaspalvelu on kehnoa.

Olen ilmeisesti poikkeus tästä, koska minulla ei ole Elisasta yhtäkään poikkipuolista sanaa sanottavana. Ei en ole töissä ko. firmassa, mutta oma nettiliittymäni on toiminut kuin unelma sen 1½ vuotta, jonka ajan olen ollut asiakkaana Elisalla.

Asiakaspalvelussa on tosiaan parantamisen varaa, mutta jos vertaa viime talveen, yhtiö on parantanut toimintaansa tälläkin saralla huomattavasti.

Mainos, joka saa meikäläisen vaihtamaan kanavaa alta oomin, on ehdottomasti eq.fi:n mainos ostoskanavalta.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti SaiPa2000
Olen ilmeisesti poikkeus tästä, koska minulla ei ole Elisasta yhtäkään poikkipuolista sanaa sanottavana. Ei en ole töissä ko. firmassa, mutta oma nettiliittymäni on toiminut kuin unelma sen 1½ vuotta, jonka ajan olen ollut asiakkaana Elisalla.
Olet todellakin. Täyttä paskaa on jokainen mainos Elisalta vaikka sen asiakas tietystä pakosta olenkin.

Cougar.
 
Tuosta elisasta vielä. Tuttuni päätti hankkia elisan nettiyhteyden. Joutui odottamaan pari kuukautta ennenkuin sen sai. Vaikka oli luvattu jo aiemmin tulla. Lisäksi tuon jälkeen liittymä ei toiminut kunnolla. Vähän väliä oli yhteys poikki. Eikä johtunut koneesta. Sentään hyvityksenä ei tarvinnut maksaa kuukausimaksua yhdeltä tai kahdelta kuulta. No eipä se toiminutkaan noin kuukauteen. Toisella tutulla elisa pisti yhteyden poikki. Väitti että on viruksia koneella. Mitään ei koneelta löytynyt. Elisan miehet tulivat paikalle vasta siinä vaiheessa kun uhattiin vaihtaa liittymää. Ja eivät edes osanneet korjata tuota vikaa. Väittivät että vika on koneessa. Vaikka eivät itsekään löytäneet siitä mitään. En nyt muista miten siinä sitten kävi. Muuta kuin että liittymä toimii nyt.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Lippo lyö lujaa

Radio Mega 103,1 MHz:

Lippo lyö lujaa - lyö Lippo! - ja Lippo lyö *tap* tap* *taptaptap* *taptaptaptap* *tap* tap*

Selostajana Sebastian Waheeb!!! - - -

"Meriläisen lyönti painuu v*****n - - - ja Lippo hinaa voiton Sotkamosta Ouluun!".
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Elisa-mainosten sekoilevien junttien näyttelijäntaidoilla pääsisi esiintymään erääseen Kauniit ja Rohkeat-nimiseen tv-sarjaan vaan eipä taida ulkonäkö äijillä riittää...

Sotkan mainokset ovat luku sinänsä.

On käsittämätöntä, että edellä mainittuja tuulipukukansan mainoksia näytetään televisiossa. Mikä on kohderyhmä? Ai niin, taisin jo vastata itselleni.
 

Koivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Montreal Canadiens, Arsenal, Tampere United
Ihan tämän topicin otsikkoon vastaus, en viitsi tuohon Elisa -keskusteluun puuttua:

Kaikki Tampereella asuvat ovat ehkä huomanneet kanavan nimeltä PAIKALLIS-TV. Kyseisellä kanavallahan valitaan joka viikko, "Viikon huonoin mainos", mutta kanava ei taida tajuta katsoa omaan tarjontaansa - ärsyttäviä ja huonoja mainoksia yllin kyllin. (Esim. tää risteilymainos)

Aargh.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Radio NRJ:ltä tulee tasaisin väliajoin mainos jossa nainen
tekonauraa hysteerisesti. Enempää en mainoksesta tiedä, (edes
mitä se mainostaa) koska ääni peittyy työkoneiden taa, mutta
tuo nauru (joka siis kyllä kuuluu) riittää jo ärsyttämään tarpeeksi.

Muutenkin koko kyseisen kanavan tuotokset tuntuvat olevan
sellaista paskaa että, ja jotenkin valmiiksi nauhoitetun oloisia...
mutta ei siitä enempää. Töissä kun ei itse saa päättää kanavaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Pantse67
Elisa-mainosten sekoilevien junttien näyttelijäntaidoilla pääsisi esiintymään erääseen Kauniit ja Rohkeat-nimiseen tv-sarjaan vaan eipä taida ulkonäkö äijillä riittää...

Sotkan mainokset ovat luku sinänsä.

On käsittämätöntä, että edellä mainittuja tuulipukukansan mainoksia näytetään televisiossa. Mikä on kohderyhmä? Ai niin, taisin jo vastata itselleni.
Elisan juntit ovat jo tänä vuonna ajaneet Sotkan vastaavien edelle. Ei kanava pysy ikinä päällä kun ko. paskaa tulee ruutuun. Ehkä pitäisi kirjoittaa myös tuohon Vessanpönttöketjuun tästä, sillä sinne nuo mainokset kuuluisivat. Toisaalta taitaisi olla loukkaus paskalle verrata näitä mainoksia ko. tuotoksiin.

Cougar.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nämä Heikki Silvennoisen tahdittamat Kummeli-henkiset Särkänniemi-mainokset eivät suinkaan ole hauskoja, vaikka sellaisia niistä on ilmeisesti yritetty tehdä. Ärsyttäviä ovat.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Sauna Belt - Lopullinen ratkaisu

Mielestäni TV-shopin uusi Sauna Belt -läskinpolttovyömainos on lopullinen ratkaisu.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yksi ärsyttävimpiä mainosääniä on sillä hepulla, joka on mörissyt NRJ:lla "hitmjuuzik ounli". Formaattiradiossa kuultavat mainokset ovat muutenkin ällöttävää ähkymistä ja puhkumista. Mutta kaipa tuo on sitten tehokas tapa mainostaa.

Ai niin, meinasi unohtua. Mikko Alatalon tekemät mainokset ovat kyllä karmeudessaan legendaarisia. "Puuhamaa on paras paikka, puuhamaa on iloinen..." Taisipa äijä aikoinaan mainostaa kelloja lauseella "Casio on ihan jees" tai jotenkin. Itsepähän lähti pilaamaan muusikon mainettaan.
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Magnum jäätelön 7 aistia mainokset ovat muuten ihan ok mutta se läähätysääni tekee niistä aivan sietämättömiä. Kanava vaihtuu kun magnum räpsähtää ruutuun!
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ärsyttävin mainos on tuo jatkoajan etusivulla oleva HUOMIOOOOOOOOOO! banneri.
Tv-mainokset sitä vastoin on lähes kaikki ärsyttäviä. Lehdistä, taas huomaan selailevani mainokset mielellään läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös