Viestin lähetti Mike
Hmm... Sekoititko nyt 116:sta lätkäfaneihin, tai sitten se kaverisi on sekoittanut.
Tässä paljastuu täydellinen tietämättömyyteni jokeriasioista. Luulin, että 116 on sen fanikatsomon numero? Nyt kun muistutit, niin tokihan minä sen ördäävän jokerifutista kannattavan ryhmän muistankin. Sopivan sivistymätöntä sakkia - siis minun makuuni. Selvyyden vuoksi; kyse oli siis siitä Areenan fanikatsomosta, jonne paikka pitää kuulemma "tienata" pidempiaikaisella katsomopäivystämisellä.
Maarianhaminassa käydessäni huomasin, että HIFK-faneilla on vastaavasti katto turhankin korkealla ja seinät leveällä kuin Laura Ruoholan ahteri. Riittää, että olet pukeutunut punaisiin kumisaappaisiin ja mainitset tämän fanijoukon lähellä kannattavasi HIFKiä. Hetkeä myöhemmin olet osa onnellista ja mölisevää laumaa. Näin kävi muutamalle paikalliselle ihmispololle, joille HIFK-fanilauma puhui ruotsinkielisestä taustastaan huolimatta koko ajan vain ja ainoastaan ensimmäistä kotimaista. Ymmärsivät tai eivät.
Ai niin, itse tämän päivän matsista, missä en ollut paikalla; Blues vei kuulemma fyysisyyden 600 - 0, mikä on meille HIFK-faneille kova pala. Areenan lähistöllä nähtiinkin matsin jälkeen jokeri- ja bluesfanien synkeitä nuotioryhmiä, joissa voivoteltiin sen vanhan kunnon HIFKin katoamista. On liikuttavaa, että saamme sympatiaa ja ennenkaikkea pyyteetöntä huolenpitoa ympäri maata ja maailmaa. Taiteilija Timo Kojo suunnitteleekin HIFK Aid -tapahtumaa, jolla kerätään rahaa Vesa Surenkinin ja Ari Lähteenmäen palkkaamiseksi valmennukseen. Nämä arvostetut jääkiekkomiehet ovat nimittäin nykyisin todella kalliita hankintoja. Moni jokeri- ja Bluesfani on seurannut 20-30 vuoden ajan HIFKiä (omaa jengiä ei ole sitten oikein ehtinyt vahdata) ja on nyt valmis antamaan meilläpäin ainakin todella odotetun ja kaivatun asiantuntijalausunnon; ei ole enää entistä meininkiä, ei. Itse vietän iltaa muutaman HIFK-fanin kanssa ja yhteinen huolemme on Bluesin / Kiekko-Espoon perinteen katoaminen. Blues / Kiekko-Espoo ei ole enää yhtä _____ (tähän voi täyttää sopivan sanan, itse emme keksineet) kuin ennen. Todella surullista.
Laitan lopuksi pääni silmukkaan ennenkuin siirryn viralliselle tuhkanripotteluosastolle eli HIFK-osioon ja teen itsestäni pellen seuraavalla lausunnolla: HIFK joka pelasi ÄrräCupissa eilen ja tänään oli aivan eri joukkue valmennusta myöten kuin se HIFK, minkä itse näin ja koin Maarianhaminassa. Harri Rindell on kiva kaveri ja sympaattinen suklaasilmä, mutta eihän hän jääkiekkojoukkuetta osaa valmentaa. Minulle on vieläkin epäselvää, mitä hän tarkkaan ottaen osaa. Lisäksi miehistöstä puuttui huhujen mukaan mm. muutama liiga- jopa NHL-tasoinen pakki ja hyökkääjä. Jos joku liigajoukkue haluaa käyttää tasonmittarina vastustajan junnu / kokeiluryhmää, niin kyllähän HIFK on sarjan 13. joukkue aivan varmasti. Näin eivät liigajoukkueet kuitenkaan tee, faneista en mene takuuseen. Se HIFK mikä voitti Maarianhaminassa TPS:n 4-2 kovalla ja kontaktihakuisella pelillä H.Aravirran johdolla, on se joukkue, jota aion käydä katsomassa liigassa. Ja jos se ryhmä on jatkossa jäällä, on Blues- ja jokerifaneiltakin huoli pois. Voitte edelleenkin seurata HIFKiä.