Jos SVL kuten
@cornix viittasi on mukana tämän soihtukulkueen järjestelyissä niin voi itse kukin vetää johtopäätökset siitä onko tässä kyse kunnioituksesta isänmaata kohtaan vai jostain muusta mitä on kiva tehdä sen varjolla. SVL on natsijärjestö ja tavoittelevat pohjoismaista natsivaltiota. Jos siellä joku marssii jonkun muun syyn kuin SVL:n tavoitteiden puolesta niin kannattaisi varmasti vaihtaa marssia.
Minua on pitkään mietityttänyt se, että kuka sankarivainaja haluaisi tätä sakkia käymään haudalleen. Taannoin ihmettelin myös vierailuja Eugen Schaumanin haudalle. Schauman oli monikulttuurisen perheen ruotsinkielinen vesa, joka oli syntynyt Harkovassa, Venäjän keisarikunnassa. Schauman ei myöskään tuntenut palavaa vihaa muita kulttuureja, etnisyyksiä tms. kohtaan, vaan protestoi ensin suusanallisesti ja lopuksi aseellisesti Venäjän Suomeen kohdistamia sortotoimia, jotka koki laittomiksi.
Schaumanin mielentilasta on muistaakseni esitetty monenlaisia arvioita, että miksi murhan teki, mutta huomioitavaa on, että murhan tehdessäänkin Schauman tiesi kyllä rikkovansa lakia ja teki siksi itsemurhan (rankaisi itse itseään, jota selitti jälkeenjääneissä kirjeissään). Kaiken kaikkiaan minun on vaikeaa nähdä Schaumania hyvänä esikuvana fasistiselle toiminnalle, muuta kuin siltä osin, että tosiaan suoritti poliittisen salamurhan. Ymmärtääkseni myös Schaumanin suvun puhemies on ilmaissut mielipiteenään, että SVL saisi jättää tapahtumansa haudalla pitämättä.
Kaikki tämä ei toki oikeuta äärivasemmistoa hyökkäämään soihtukulkueen kimppuun. Mielestäni on jopa hyvä asia, mikäli äärioikeiston mielenilmaukset olisivat juuri tämänkaltaisia, kuin viime vuoden soihtukulkuen, eli rauhanomaisia marsseja.